Michal Sochor: MČ Praha 4 nemá finanční ani legislativní možnosti, jak řešit problémy na magistrále
„Nejvyšší soud rozhodl, že Praha musí přestat obtěžovat hlukem obyvatele žijící v okolí magistrály. Jsou nějaká schůdná řešení?“
Kromě Michala Sochora nám své odpovědi poslali:- Michal Křivohlávek, jedna z klíčových postav iniciativy Auto*Mat. Jeho komentář najdete zde.
- Pavla Úlovcová, koordinátorka hlukových opatření na Magistrátu hl. m. Prahy. Její komentář najdete zde.
- Kristýna Neubergová, zaměstnankyně Ústavu dopravních systémů ČVUT v Praze Fakulty dopravní. Její komentář najdete zde.
Možnosti Prahy 4 vzhledem k níže nastíněné situaci lze označit za limitované. Občané (najmě z okolí Spořilovské) velmi vážně hrozí žalobami či projevy občanské neposlušnosti. Symbolicky řečeno - řešení problematické až kritické situace na zmiňovaných komunikacích je v rukou magistrátních úředníků. Ze strany MČ Praha 4 však v těchto konstatováních nejde o alibismus. Městská část Praha 4 nemá finanční ani legislativní možnosti, jak tento zásadní problém řešit tzv. z gruntu.
Městská část Praha 4 dlouhodobě usiluje o řešení situace na ulici 5. května a na ulici Spořilovská. Jsme si vědomi problematické situace v těchto lokalitách, ze Spořilovské máme zjištěná data množství exhalací, počtu projíždějících aut i výše hluku.
Uspořádali jsme mítink s občany za účasti starosty i představitelů magistrátu, jenž byl jednoznačně zaměřen na výše zmiňované dopravní problémy, tudíž známe velmi dobře i postoje občanů, žijících na Praze 4. Za účinné spolupráce odborníků jsme občanům představili pět možných řešení aktuálního problému "Spořilovská". Všechna řešení však představují provizoria, která mohou intenzitu provozu rozmělnit, nikoli však zásadně snížit.
MČ Praha 4 má připraven i projekt radikální proměny ulice 5. května. Této "ozeleněné" vizi při své návštěvě Prahy 4 vyjádřil podporu i premiér Petr Nečas.
Dopravní situace na ulici 5. května a na Spořilovské je však doposud bohužel přímo závislá na dokončení pražského obchvatu. Právě chybějící "loukoť", jež by uzavřela celý okruh, způsobuje mimořádné zvýšení provozu nákladních aut na Spořilovské ulici a samozřejmě ovlivňuje intenzitu dopravy i na ulici 5. května.
Městská část Praha 4 se opakovaně angažuje v jednáních s dopravním odborem Magistrátu Hlavního města Prahy, opakovaně atakujeme 1. náměstka primátora Karla Březinu, do jehož odpovědnosti celá věc spadá, starosta Prahy 4 vícekrát apeloval i na bývalého pražského primátora Pavla Béma. V této souvislosti dodejme, že zejména míra zainteresovanosti starosty MČ Praha 4 Pavla Horálka na této záležitosti se ukazuje jako zcela mimořádná, což se projevuje nejen jednáním s magistrátem, ale také otevřeností a kooperací s občany. Starosta přitom vychází z logického, přesto ne zcela obvyklého stanoviska - byl jsem zvolen těmi lidmi, kteří vinou zvýšeného provozu aut strádají. Mojí povinností zůstává stát v této věci na jejich straně.
Aktivitami, stručně charakterizovanými v tomto článku, iniciativa MČ Praha 4 nekončí. Za dveřmi jsou například dvě setkání primátora Prahy Bohuslava Svobody s občany, žijícími na Praze 4, na nichž bude akcentován zejména problém dopravy - a tedy zejména ulice 5. května a ulice Spořilovská.
reklama