https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/michal-vintr-navratil-dotace-na-cargokola-skoda-to-nezkusit
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Michal Vintr Navrátil: Dotace na cargokola? Škoda to nezkusit

25.6.2024
Cargokolo.
Cargokolo.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Riese Müller
Tento týden se rozhodne, zda Praha vypíše dotační program na cargokola pro podnikatele. Může se jednat o obrovský impuls pro mikromobilitu v Praze. Pojďme si shrnout informace, co se ke mě dostaly.
 
Michal Vintr Navrátil: Dotace na cargokola? Škoda to nezkusit V tomto týdnu se rozhodne, zda Praha spustí dotační program na cargokola pro podnikatele, což by mohlo představovat významný impuls pro rozvoj mikromobility ve městě. Je důležité shrnout dostupné informace a posoudit potenciál tohoto projektu. Peníze určené pro Českou republiku jsou již k dispozici, a to v rámci Nástroje pro oživení a odolnost, jehož cílem je zvýšit udržitelnost a odolnost ekonomik členských států EU a podpořit ekologickou a digitální transformaci v souladu s prioritami EU.

Původně mělo dotaci administrovat Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), které již nyní poskytuje podporu ve výši 1,5 miliardy korun na elektrická auta a nabíječky. Nicméně, kvůli administrativním kapacitám a časovému zpoždění byla možnost správy této dotace (cca 50 milionů korun) nabídnuta Praze, která jinak na většinu dotací kvůli relativnímu bohatství regionu nedosáhne.

Nyní je rozhodnutí na stole Zdeňka Hřiba, náměstka pro dopravu Hlavního města Prahy. Nicméně, politické vedení města váhá, zda se dotace skutečně vyčerpá, a proto bylo provedeno dotazníkové šetření, aby se zjistil zájem podnikatelů.

Cargokolo.
Cargokolo.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Yoonit

V současnosti již v Praze jezdí velké množství nákladních elektrokol, ať už u soukromníků, nebo podnikatelů. I když oproti situaci na Západě je zde stále užití spíše okrajové. Je evidentní, že cargokola nebudou přepravovat velké a těžké náklady, jako jsou lednice nebo tuny písku. Nicméně za poslední týdny jsem obdržel pozitivní ohlasy od kaváren, malých pekáren a firem poskytujících silniční asistenci, které by cargokola rády vyzkoušely, ale bez dotace je pro ně tato investice do inovace příliš nejistá.

Pokud se tento projekt úspěšně rozběhne, mohl by významně snížit počet jízd dodávkami a auty po Praze. Ať už s touto dotací souhlasíte nebo ne, peníze jsou již k dispozici a bylo by škoda je nevyužít. Dotace nejsou čistě ekonomickým nástrojem, ale politickým, a v tomto případě podporují záměr EU v oblasti ekologické transformace.

Pokud se dotace neschválí, peníze se vrátí do EU a Česká republika by mohla čelit sankcím a reputačnímu poškození. V jiných zemích, například v Pobaltí, podobné dotační programy již úspěšně fungují.

Závěrem lze říci: Škoda to nezkusit.


reklama

 
foto - Vintr Navrátil Michal
Michal Vintr Navrátil
Autor čtenářem Ekolistu.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JS

Jiří Svoboda

25.6.2024 09:12
Myslím, že by se primárně mělo uvažovat, jak objemy dotací snižovat, než hledat další a další způsoby, jak je utrácet.
Odpovědět

Viktor Šedivý

26.6.2024 00:24 Reaguje na Jiří Svoboda
!
Odpovědět
LB

Lukas B.

25.6.2024 11:22
bylo by škoda nezkusit život bez dotací. ale kapři si sami rybník nevypustí - rozdělování dotací je velmi lukrativní.
Odpovědět

Radek Čuda

25.6.2024 12:41
Primárně by se ty peníze měly použít na to, aby se postihovalo jak tito poslové lepších zítřků na těch verglech jezdí. A jak mne parkující auto na chodníku na chodníku vytáčí a mělo by být okamžitě odtaženo, tak na něm jen stojí ... a ne že se po něm prohání mezi chodci.
Odpovědět

Viktor Šedivý

26.6.2024 00:23
"které by cargokola rády vyzkoušely, ale bez dotace je pro ně tato investice do inovace příliš nejistá"

Přeloženo do češtiny - ekonomicky je to naprostý nesmysl, ale pokud to zaplatí někdo jiný, ...


A takhle se stane z Evropy rezervace dotačních šílenců.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

26.6.2024 11:58 Reaguje na Viktor Šedivý
Dobře vyjádřeno.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist