Michal Vintr Navrátil: Laický návod pro politiky na legislativní změny, aby se i ve městech dal dělat místní rozvoj
Jako občan bych rád navrhl zjednodušení a urychlení procesu povolování staveb městské infrastruktury. Tady jsou konkrétní kroky, jak toho dosáhnout*:
Nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.)
Přidejte nový odstavec do § 103:„Pro drobné stavební úpravy, jako je posun obrub, změna povrchů vozovek a chodníků, není vyžadováno stavební povolení ani ohlášení.“
Změňte § 54:
„Pro projekty zaměřené na podporu udržitelné dopravy, jako jsou cyklostezky, zadržení vody v krajině a výsadba stromů bude zkrácené řízení pro změny územního plánu trvat maximálně 3 měsíce.“
Zákon o silničním provozu (zákon č. 361/2000 Sb.)
Přidejte nový odstavec do § 77:
„Pro drobné stavební úpravy městské infrastruktury je vyžadováno pouze informativní oznámení Policii ČR. Schválení se nevyžaduje, pokud nezhoršují bezpečnost dopravy.“
Omezte vliv památkových úřadů na projekty udržitelné dopravy, výsadbu stromů a přípravy na změnu klimatu:
„Památkový úřad se vyjádří pouze k zásadním změnám týkajícím se kulturních památek. Pro drobné úpravy městské infrastruktury, jako je výsadba stromů nebo stavba cyklostezek, se jejich stanovisko nebude vyžadovat.”
Změna zákona o státní památkové péči (zákon č. 20/1987 Sb.)
Navrhovaná změna § 14:Stávající znění:
„K provedení stavby, terénní úpravy, zařízení nebo udržovací práce v památkové zóně nebo ochranném pásmu kulturní památky je třeba závazné stanovisko orgánu státní památkové péče.“ Navrhované znění:
„K provedení stavby, terénní úpravy, zařízení nebo udržovací práce v památkové zóně nebo ochranném pásmu kulturní památky je třeba závazné stanovisko orgánu státní památkové péče, s výjimkou realizace infrastruktury pro udržitelnou mobilitu a bezbariérovost, opatření ke snížení tepelného zatížení a zlepšení retence vody v krajině, a změn či posunů obrubníků a výškové úpravy chodníků a vozovek.“
Navíc, plynulost individuální automobilové dopravy nebude posuzována samostatně, ale v rámci koeficientu udržitelnosti, který zohledňuje různé druhy dopravy a jejich ekologický dopad.
Věřím, že tímto bychom mohli znovu nastartovat rozvoj v našich městech a zabránit tomu, aby nám utíkal nejen západ, ale už i východ.
Nejsem sám, kdo si myslí, že tyto změny pomohou vytvořit moderní, udržitelná a konkurenceschopná města pro všechny.
*Nejsem ani právník, ani zákonodárce, ale někdo s tím musí něco dělat. Berte moje návrhy jen jako základ do diskuze, která by ale měla být rychlá a výstupy rázné. Čas běží...
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (3)
Karel Zvářal
2.8.2024 06:37Lukas B.
2.8.2024 09:52a teď zkusím k věci:
památkáři a památky: někdy a někde nastává situace, kdy je záměr v gesci více památkářů. to se holt může stát. co by šlo hned, je nastavit jasnou hierarchii, který "památkář" má v případě různého názoru poslední slovo.
ty "posuny obrubníků" - jistě by neškodilo dát větší volnost k povolování výjimek z předpisů - aby nebyla (jako na jakési vtipné fotografii kolující internetem) vyžadována bezbariérovost ad absurdum. třeba u horské útulny.
smějící se bestie
2.8.2024 12:16ono jde také o to, zda chtějí dělat něco ve prospěch občanů města/státu,
nebo si stavět pomník i kdy to bude k ničemu, že !