Michal Vojtíšek: Auta s odmontovanými filtry nechte doma. Částice zvyšují riziko nákazy koronavirem
Ač spalovací motory patří mezi čistší spalovací zařízení, díky jejich intenzivnímu využití ve městech mají částice ze spalovacích motorů velký a mnohde většinový podíl na znečištění vzduchu, který dýcháme v ulicích našich měst. Znečištění ovzduší je v první desítce seznamu Světové zdravotnické organizace příčin předčasných úmrtí, hned vedle kouření, obezity a nezdravého životního stylu, a dle Evropské komise má na svědomí řádově, hrubým odhadem, jedno promile populace ročně – přes 10 tisíc v České republice, necelých půl milionu v Evropě.
Koronavirus může škody na zdraví ještě zvýšit. Podle studie na Harvardské univerzitě v USA koncentrace částic v ovzduší souvisí s rizikem nákazy koronavirem – to se zvyšuje o 8 % s každým mikrogramem částic navíc v krychlovém metru vzduchu.
Celkové emise jsou součtem emisí všech vozidel, nebo též součinem průměrných emisí vozového parku a počtu ujetých kilometrů. Máme-li snížit celkové emise z dopravy, je třeba buď výrazně snížit průměrné emise na vozidlo, nebo výrazně snížit počet ujetých kilometrů. Jinou možnost nevidím. A pokud má ke zlepšení ovzduší dojít zde v našich městech, musíme snížit emise zde, během každodenního provozu, ne pouze na papíře nebo za idealizovaných laboratorních podmínek.
Náhradou nových nízkoemisních spalovacích motorů elektromobily nebo čistými palivy ušetříme maximálně ty emise, které klasické nové motory produkují, což je, pokud jsou v pořádku, relativně velmi málo. To nás tedy nezachrání. Navíc takové změny stojí čas a peníze.
Apeluji na motoristy, aby emise snížili sami, dobrovolně, a nečekali na nějaká drastická omezení a opatření. Ty z vás, kteří nemáte motory úplně v pořádku, kouří se z nich, chybí katalyzátor nebo filtr částic, nebo diagnostika hlásí emisní závady které se na chodu vozidla zatím neprojevují, prosím, aby si dali vozy do pořádku, a pokud to není zrovna možné, aby alespoň s takovými automobily co nejméně jezdili do větších měst. Všichni motoristé by pak měli omezit agresivní zrychlování a zpomalování a velmi rychlou jízdu v městských aglomeracích, toto vše je spojené s vyššími emisemi z motorů i z otěrů brzd, a delší provoz motoru na volnoběh nebo pomalé pojezdy v koloně. Velmi vysoké emise jsou též po startu studeného motoru, než se ohřeje katalyzátor. Na krátké vzdálenosti může často být zdravější jít pěšky nebo jet na kole, alespoň pár desítek metrů od frekventovaných silnic.
Nedáme-li si (kolektivně jako motoristé) motory do pořádku, budou muset vedení větších měst výrazně omezit intenzitu silniční dopravy, abychom ochránili zdraví jejich obyvatel. Bude nás - zejména oněch cca 90 % motoristů, kteří mají motory v pořádku - to bolet podstatně více, než oprava nebo náhrada každého desátého vozu.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (26)
Tomas Peltan
22.10.2020 08:46 Reaguje na PavelANavíc STK je jednou za dva roky, takže pokud odejde filtr krátce po STK (což se stát může), tak takové auto jezdí dva roky a pokud by se výměna už nevyplatila, tak místo na STK jde do šrotu (ale předtím toho ještě dost navypouští).
Viktor Šedivý
22.10.2020 16:37 Reaguje na Tomas PeltanKdysi jsem zadal servis auta (vč. výměny katalyzátoru) plus technickou neprověřenému servisu. Dali mi tam jen imitaci, papíry vyřídili - a za dva roky jsem platil katalyzátor znovu. Netušil jsem nic, nedokázal nikomu nic.
Pavel Hanzl
22.10.2020 10:14 Reaguje na PavelAvaber
22.10.2020 09:05nějaké spojení s koronavirem je pocyhbné
Michal Vojtíšek
3.11.2020 19:57 Reaguje na vaberJirka Černý
22.10.2020 09:32Navrch osobní zkušenost, od ekologů prosazený podíl bioložky v naftě, dokud jsem na to jezdil stalo se že po pár kilometrech úsporné jízdy bylo potřeba "za to vzít" a to byla chvíle kdy si auto pěkně zahulilo. Odstranění bylo úplně snadné, stačí tankovat naftu bez bio nejlépe s aditivy, připlatíte si ale ještě to jde. Dnes auto ať jedu jakkoliv neudělá ani obláček. Pokud má novější auto filtr pevných částic tak mu ji tahle ekošlichta má kterou se dnes jezdí jen ničí.
Svatá Prostoto
22.10.2020 12:38 Reaguje na Jirka Černýhttps://www.profidily.cz/filtry-pevnych-castic-dpf/volkswagen/.
Je fakt, že třeba Korejci mají ceny opravdu brutální ... pokud tedy nešli v poslední době nějak do sebe ... ale to je jasnou známkou toho, že je potřeba tlačit na výrobce.
Jirka Černý
22.10.2020 15:54 Reaguje na Svatá ProstotoPavel Hanzl
22.10.2020 10:13Svatá Prostoto
22.10.2020 12:34 Reaguje na Pavel HanzlS tím převodem na elektřinu byste to mohl rozvést, za stávajícího stavu je to totiž zjevný nesmysl.
Pavel Hanzl
22.10.2020 15:15 Reaguje na Svatá ProstotoProblém je sice vstupní investice, ale především politická vůle.
Pavel Hanzl
22.10.2020 15:21 Reaguje na Svatá ProstotoTo samé se vším ostatním, dodávky a popeláři jezdí brzo ráno, celý den se pak můžou nabíjet. MHD má grafikon a ví se, kdy který stroj kam pojede. Trochu organizační práce pro počítače by přibylo.
Jirka Černý
22.10.2020 15:42 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
22.10.2020 16:00 Reaguje na Jirka ČernýU sanitek by šlo primárně o dojezd a o způsob jejich využití. Ony ty flotily fakt nejsou nijak velké, u ZZS nemůže být o elektřině vůbec řeč. Policajti to samé ... pár e-mobilů mají, ale spíš pro srandu. To Hanzlovo FVE šílenství ani nekomentuji, bo vše uvedené musí jezdit především přes den, a ne být připojené k panelu s nadějí, že Sluníčko:-) dá.
E-mobil ve městě je super u rozkouskovaných cest a nájezdu, na který vystačí kapacita baterie.
A Hanzl opět ukázal, že "Rozum mdlý, vůle chabá, ale touha úpo novotách veliká!":-).
Pavel Hanzl
22.10.2020 16:30 Reaguje na Jirka ČernýTesla se velmi osvědčuje na tahání vozíku jako dodávka, je dost těžká a jezdí zadara.
Viktor Šedivý
22.10.2020 16:44 Reaguje na Pavel HanzlNo a to je takřka všude.
Jirka Černý
22.10.2020 19:12 Reaguje na Pavel HanzlLukas B.
22.10.2020 20:38 Reaguje na Pavel Hanzlpane Hanzle, rozumíte Vy vůbec něčemu? aspoň trochu? třeba vyšívání nebo proste čemukoli? (z dlouhodobého sledování Vašich diskusních příspěvků plyne opak)
Pavel Hanzl
23.10.2020 08:12 Reaguje na Lukas B.Pavel Hanzl
23.10.2020 21:06 Reaguje na Lukas B.Odborník který něčemu rozumí se pozná podle toho, že lítá jak na gumičce? Tak to su radši blbej.
Michal Vojtíšek
3.11.2020 19:58 Reaguje na Pavel HanzlMilan G
22.10.2020 22:36Jo, já zapomněl, nechodíte taky po parkovištích s bílou rukavičkou a nešťouráte ve výfukách a jakmile jsou tam saze tak na to auto ukazujete jako, že je bez filtru? To už tady také bylo a ten dotyčný s tou rukavicí tenkrát tak vehementně ukazoval na to auto a hulákal zase jeden diesel bez filtru a nakonec se zjistilo, že to auto mělo třívalcový přeplňovaný benzínový motůrek a výfuk černý jako bota. Pochopitelně to auto žádný filtr mít nemělo.
Netvrdím, že všechny auta jsou OK, ale váš argument prostě není pravda.