Michal Vojtíšek: Auta s odmontovanými filtry nechte doma. Částice zvyšují riziko nákazy koronavirem
22.10.2020
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Podobnými přístroji, jakými je měřena zachycovací účinnost roušek a respirátorů, měří v Centru vozidel udržitelné mobility na Fakultě strojní ČVUT v Praze účinnost filtrů částic, kterými jsou vybaveny téměř všechny naftové motory pro silniční vozidla, vyrobené v posledních přibližně deseti letech. Filtrace je téměř absolutní – často je ve výfukových plynech méně částic než v okolním vzduchu. Vyhráno ale zdaleka není. Někteří motoristé si filtry odmotovávají. Malý počet takto upravených vozidel má značný podíl na celkových emisích. Dle dálkového měření, které pro pražský magistrát prováděly ÚAMK, ČVUT a Česká zemědělská univerzita, chyběl v roce 2017 u automobilů téměř každý desátý filtr, a průměrné emise částic nového vozu s nefunkčním filtrem byly vyšší než průměrné emise starších naftových aut. To potvrzuje, že vliv technického stavu vozidla na emise částic může být výrazně vyšší, než stáří vozidla.
Ač spalovací motory patří mezi čistší spalovací zařízení, díky jejich intenzivnímu využití ve městech mají částice ze spalovacích motorů velký a mnohde většinový podíl na znečištění vzduchu, který dýcháme v ulicích našich měst. Znečištění ovzduší je v první desítce seznamu Světové zdravotnické organizace příčin předčasných úmrtí, hned vedle kouření, obezity a nezdravého životního stylu, a dle Evropské komise má na svědomí řádově, hrubým odhadem, jedno promile populace ročně – přes 10 tisíc v České republice, necelých půl milionu v Evropě.
Koronavirus může škody na zdraví ještě zvýšit. Podle studie na Harvardské univerzitě v USA koncentrace částic v ovzduší souvisí s rizikem nákazy koronavirem – to se zvyšuje o 8 % s každým mikrogramem částic navíc v krychlovém metru vzduchu.
Celkové emise jsou součtem emisí všech vozidel, nebo též součinem průměrných emisí vozového parku a počtu ujetých kilometrů. Máme-li snížit celkové emise z dopravy, je třeba buď výrazně snížit průměrné emise na vozidlo, nebo výrazně snížit počet ujetých kilometrů. Jinou možnost nevidím. A pokud má ke zlepšení ovzduší dojít zde v našich městech, musíme snížit emise zde, během každodenního provozu, ne pouze na papíře nebo za idealizovaných laboratorních podmínek.
Náhradou nových nízkoemisních spalovacích motorů elektromobily nebo čistými palivy ušetříme maximálně ty emise, které klasické nové motory produkují, což je, pokud jsou v pořádku, relativně velmi málo. To nás tedy nezachrání. Navíc takové změny stojí čas a peníze.
Apeluji na motoristy, aby emise snížili sami, dobrovolně, a nečekali na nějaká drastická omezení a opatření. Ty z vás, kteří nemáte motory úplně v pořádku, kouří se z nich, chybí katalyzátor nebo filtr částic, nebo diagnostika hlásí emisní závady které se na chodu vozidla zatím neprojevují, prosím, aby si dali vozy do pořádku, a pokud to není zrovna možné, aby alespoň s takovými automobily co nejméně jezdili do větších měst. Všichni motoristé by pak měli omezit agresivní zrychlování a zpomalování a velmi rychlou jízdu v městských aglomeracích, toto vše je spojené s vyššími emisemi z motorů i z otěrů brzd, a delší provoz motoru na volnoběh nebo pomalé pojezdy v koloně. Velmi vysoké emise jsou též po startu studeného motoru, než se ohřeje katalyzátor. Na krátké vzdálenosti může často být zdravější jít pěšky nebo jet na kole, alespoň pár desítek metrů od frekventovaných silnic.
Nedáme-li si (kolektivně jako motoristé) motory do pořádku, budou muset vedení větších měst výrazně omezit intenzitu silniční dopravy, abychom ochránili zdraví jejich obyvatel. Bude nás - zejména oněch cca 90 % motoristů, kteří mají motory v pořádku - to bolet podstatně více, než oprava nebo náhrada každého desátého vozu.
reklama
Michal VojtíšekAutor působí v Centru vozidel udržitelné mobility při Fakultě strojní ČVUT v Praze.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (26)
Od kontroly vozidel máme STK.
Apelujte tam,aby nedělali podvody.
Odpovědět
STK to možná zakrývají (a pokud něco takové dělají, tak by pro ně měly být nastaveny likvidační tresty), ale podvody dělají (nebo platí) řidiči a majitelé aut. Je to v první řadě jejich zodpovědnost. Vykuchaný filtr není něco, co dosloužilo a řidič si toho nevšiml, ale záměrné poškození auta.
Navíc STK je jednou za dva roky, takže pokud odejde filtr krátce po STK (což se stát může), tak takové auto jezdí dva roky a pokud by se výměna už nevyplatila, tak místo na STK jde do šrotu (ale předtím toho ještě dost navypouští).
Odpovědět
Majitel auta o tom nemusí vědět vůbec nic,
Kdysi jsem zadal servis auta (vč. výměny katalyzátoru) plus technickou neprověřenému servisu. Dali mi tam jen imitaci, papíry vyřídili - a za dva roky jsem platil katalyzátor znovu. Netušil jsem nic, nedokázal nikomu nic.
Odpovědět
Ve státním systému, kde běžně podvádí a korumpuje vláda zcela veřejně, něco takového je zcela iluzorní.
Odpovědět
To děláme, ale je to celkem k ničemu.
Odpovědět
kapka unikajícího oleje je důvod k odebráni technického průkazu, kouřící diesel není problém, vše nahrává prodejcům ojetých aut, kteří prodávají vozidla nezpůsobilá provozu a nikoho to nezajímá
nějaké spojení s koronavirem je pocyhbné
Odpovědět
Máte-li pochybnosti, uveďte je, kritickou diskuzi vítám.
Odpovědět
Problém je trošku jinde, jaká je reálná hodnota filtru pevných částic? Střelím od boku cca3-5000? Když s nimi začal být problém stál kolem 50 000 s extrémem 160 000 za nějakého běžného Japonce. Divím se že automobilky mají s ekologií problém, vždyť z toho mají neskutečně peněz, nebýt ekologie tak jsou dnes auta prakticky nezničitelné, poruchové jsou jen ekohejblátka a věci co s tím souvisí (například litrový motorek v autě neadekvátní velikosti). Dnes jsou ceny trochu snesitelnější ale fakt jen trochu.
Navrch osobní zkušenost, od ekologů prosazený podíl bioložky v naftě, dokud jsem na to jezdil stalo se že po pár kilometrech úsporné jízdy bylo potřeba "za to vzít" a to byla chvíle kdy si auto pěkně zahulilo. Odstranění bylo úplně snadné, stačí tankovat naftu bez bio nejlépe s aditivy, připlatíte si ale ještě to jde. Dnes auto ať jedu jakkoliv neudělá ani obláček. Pokud má novější auto filtr pevných částic tak mu ji tahle ekošlichta má kterou se dnes jezdí jen ničí.
Odpovědět
Tak dnes u většiny aut už zrovna filtr není taková rána, viz například zde ....
https://www.profidily.cz/filtry-pevnych-castic-dpf/volkswagen/.
Je fakt, že třeba Korejci mají ceny opravdu brutální ... pokud tedy nešli v poslední době nějak do sebe ... ale to je jasnou známkou toho, že je potřeba tlačit na výrobce.
Odpovědět
Jj už je situace podstatě lepší, dnes bych viděl problém že to auto v tom stavu koupíte z druhé ruky a až to na další technické píchnou na počítač pěkně to vylezte.
Odpovědět
Celý městský provoz by se dal převést na elektřinu a problém emisí by byl skutečně z velké části vyřešen. Ne ovšem otěry z pneumatik a brzdových destiček, ale to asi hlavní problém není.
Odpovědět
Problém je to více než značný, PM částice jsou slušné svinstvo.
S tím převodem na elektřinu byste to mohl rozvést, za stávajícího stavu je to totiž zjevný nesmysl.
Odpovědět
Všechny normální vozidla, která jezdí po městě (taxíky, sanitky, dodávky, policajti, šaliny, busy, trolejáky, popeláři atd. atd.) ,můžou jezdit na elektřinu, na krátké pojížďky je právě elektroauto ideální a především už dnes levnější. Pokud by se nabíjelo z fve instalovaných v brownfieldech a areálech všemožných firem (Brno má neskutečné pochy tohoto bordelu) tak to vyjde už dnes výrazně levněji i bez jakýchkoliv dotací.
Problém je sice vstupní investice, ale především politická vůle.
Odpovědět
Příkad: normální memocnice má celou flotilu sanitek, které jezdí, jen když je potřeba. Takže ty, co stojí v garáži se přednostně nabíjí ze střešní fve, pokud se to nestíhá, zbytek ze sítě. Samozřejmě zůstanou nějaké záložní dýzlové (což je už dnes), ale není nutno je normálně vůbec používat.
To samé se vším ostatním, dodávky a popeláři jezdí brzo ráno, celý den se pak můžou nabíjet. MHD má grafikon a ví se, kdy který stroj kam pojede. Trochu organizační práce pro počítače by přibylo.
Odpovědět
Chápu vaše nadst pro elektroauta, ale celkem kvalitně jste vybral ty nejméně vhodné příklady kde by to při současné technologii šlo použít. Zeptejte se až vám něco přiveze PPLko kolik denně najede, kdy začíná a kdy končí. Popeláři v některých lokalitách točí na autě dvě směny aby se stíhalo a potkám je klidně v 7 večer kdy jedou ze skládky. Se sanitkou nemám zkušenost ale tak nějak z principu kdyby sei něco stalo budu raději když přijede ta naftová.
Odpovědět
Hlavně popeláři jsou trochu jiná liga, tam v současné době fakt elektřina není to pravé. Ostatně, u nákladní dopravy ... nejsou myšleny dodávky ... i směrnice EU jsou cestou CNG/LNG. Jinak představa, že popeláři jezdí ráno a pak mají zbytek dne veget možná platí u Hanzlů, ale rozhodně ne v Praze. O těch dodávkách ani nemluvě, ty to prostě musí točit od nevidím do nevidím, bo zákazník si to žádá. Navíc je potřeba vzít do úvahy délku cesty ze/do skladu/skládky/spalovny. Pokud mělo dojít k využívání primárně e-vozidel s reálným dojezdem okolo 200-250 km (a to zlatý voči, Teslou se zboží nerozváží), tak je to byznys na mašli.
U sanitek by šlo primárně o dojezd a o způsob jejich využití. Ony ty flotily fakt nejsou nijak velké, u ZZS nemůže být o elektřině vůbec řeč. Policajti to samé ... pár e-mobilů mají, ale spíš pro srandu. To Hanzlovo FVE šílenství ani nekomentuji, bo vše uvedené musí jezdit především přes den, a ne být připojené k panelu s nadějí, že Sluníčko:-) dá.
E-mobil ve městě je super u rozkouskovaných cest a nájezdu, na který vystačí kapacita baterie.
A Hanzl opět ukázal, že "Rozum mdlý, vůle chabá, ale touha úpo novotách veliká!":-).
Odpovědět
To celé je přece čistě technický problém a velmi jednoduchý výpočet. Kolik mám aut a kolik denně najezdí a v jakém režimu. Jakou mám k dispozici plochu pro panely a jejich výkon. podle toho můžu postupně vozový park obměňovat, ty co vyřazuji nahradím elektrikou atd. atd. a za pár let můžu mít většinu parku na elektrice a šetřím dost dobré kačáky na benzínu. Tam, kde to výhodné není, tam pojedu na naftu.
Tesla se velmi osvědčuje na tahání vozíku jako dodávka, je dost těžká a jezdí zadara.
Odpovědět
Přesně: "Tam, kde to výhodné není, tam pojedu na naftu."
No a to je takřka všude.
Odpovědět
Zadejte si Autosalon.tv je tam pěkný článek o Tesle, mimo zajímavých postřehů jsou tam i nějaké ceny, náklady atd. Slabší jedinci by u čtení těch sum měli raději sedět.
Odpovědět
dneska jsem vstával dřív než obvykle, byl to docela pernej den, kromě najetých asi 450 km jsem celej den lítal jak tajtrdlík na gumičce, před chvílí jsem dorazil domů, otevřel jsem si pivo a pak druhé, a tak půjdu bez tanečků rovnou k meritu, tedy o otázce:
pane Hanzle, rozumíte Vy vůbec něčemu? aspoň trochu? třeba vyšívání nebo proste čemukoli? (z dlouhodobého sledování Vašich diskusních příspěvků plyne opak)
Odpovědět
Nebojte, já sem chodím jen nasírat ropáky a staré komunisty....
Odpovědět
A jako odborník jste se zamyslel, jestli to lítání jak na gumičce a ujetí 450 km bylo k něčemu dobré, vytvořil jste něco hodnotného pro lidi nebo přírodu nebo někoho?
Odborník který něčemu rozumí se pozná podle toho, že lítá jak na gumičce? Tak to su radši blbej.
Odpovědět
Hrubým odhadem polovina Pražáků na elektřinu jezdí (metro, tramvaje, příměstské vlaky, elektrokoloběžky).
Odpovědět
Dle dálkového měření, které pro pražský magistrát prováděly ÚAMK, ČVUT a Česká zemědělská univerzita, chyběl v roce 2017 u automobilů téměř každý desátý filtr...takže pane Vojtíšku proč lžete? Vy jste prováděli dálkové měření a u všech měřených aut jste na 100% věděli, že už z prvovýroby byly nebo měly být ty auta vybaveny filtrem? Opravdu? Když dal pražský magistrát ten přístroj na měření Policii ČR, tak s velkou slávou stáhly ze silnice jednoho Pasata, diesela, který na první pohled kouřil. Nakonec ho museli pustit, protože nebyl nikdo schopen říci, že ten Pasat měl mít filtr. Přece musíte vědět, že v Technickém průkaze se to nepíše a co navíc, existuje hromada aut, naprosto stejných, stejný výrobce, stejný typ a některé mají filtr z výroby některé ne.
Jo, já zapomněl, nechodíte taky po parkovištích s bílou rukavičkou a nešťouráte ve výfukách a jakmile jsou tam saze tak na to auto ukazujete jako, že je bez filtru? To už tady také bylo a ten dotyčný s tou rukavicí tenkrát tak vehementně ukazoval na to auto a hulákal zase jeden diesel bez filtru a nakonec se zjistilo, že to auto mělo třívalcový přeplňovaný benzínový motůrek a výfuk černý jako bota. Pochopitelně to auto žádný filtr mít nemělo.
Netvrdím, že všechny auta jsou OK, ale váš argument prostě není pravda.
Odpovědět
Za pár let se bude jezdit na elektřinu nebo na vodík (ne ovšem v babišistáně) a bude po problému.
Odpovědět
Vozidla s naftovým motorem homologovaná podle Euro 5b a novějších prakticky musí být vybavena filtry, bez nich nelze splnit limit pro počet částic (PN). Kategorii homologace jsme zjistili dle roku výroby, ten z registru vozidel, dle registrační značky. Sporná vozidla která někdy měla někdy neměla filtr z výroby jsme vynechali. Nejsme takoví amatéři jak si myslíte.
Odpovědět
|
|