Miroslav Bobek: Exkluzivita vykoupená utrpením
Kopi luwak je hodně drahá káva, ale její ceny se velice liší, takže se ani nebudu pokoušet odhadovat, kolik jí bylo za 6,94 miliardy dolarů. Určitě hodně. Úplná hora. A kolik asi tak ovíječů by se na kávových plantážích muselo cpát kávovými boby, aby vykadili zrnka za 6 940 000 000 dolarů? Celé armády.
Vtip je v tom, že naprostá většina cibetkové kávy (když už pominu tu část, které se žádná cibetka nikdy ani nedotkla a jde o čirý podvod) pochází od ovíječů držených v zajetí, které místní podnikatelé láduji kávovými třešněmi. Jeden ovíječ vyprodukuje za den tolik suroviny, kolik vystačí asi na 120 gramů kopi luwak. No… Když jsme se před lety pokoušeli nabízet kávové třešně ovíječům u nás v zoo, vesměs nad nimi ohrnovali nos. Po dobrém jsme s nimi nic nepořídili a nad pražskou kopi luwak jsme raději zlomili hůl. V komerčních chovech zřizovaných za účelem produkce cibetkové kávy je to ale jiná. Tam jsou ovíječi po jednom v těsných klecích a volky nevolky se ládují kávovými třešněmi. Welfare a většinou i veterinární péče jsou neznámé pojmy. Vítejte v pekle.
Přečtěte si také |
Libor Šejna: Myslivec zachránil orla mořskéhoPrávě utrpení ovíječů je velkou skvrnou na úžasném byznysu s kopi luwak. Část zákazníků se od této „nejvzácnější kávy světa“ sice odvrátila, ale noví kupci přibývají, často jistě z nevědomosti. Reklama na cibetkovou kávu je přesvědčivá navzdory tomu, že někteří kávoví experti nehodnotí její chuť zrovna pozitivně. Navíc se vedle příběhu a exkluzivity kopi luwak začalo argumentovat také jejími zdravotními přínosy – a to už je stejný nesmysl jako léčení kocoviny práškem z nosorožčího rohu.
Chcete více příběhů ředitele pražské zoo? Přečtěte si knihu Ryšavý knihovník.
reklama