https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/miroslav-bobek-picture-of-the-day-gazely-na-silnici
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Miroslav Bobek: Picture of the Day: Gazely na silnici

28.2.2023
Gazely mongolské.
Gazely mongolské.
Foto | Miroslav Bobek / Zoo Praha
V noci před naším odjezdem z Chalchgolu na východě Mongolska klesla noční teplota na –45 °C, a když jsme ráno chtěli natankovat, nešlo to. Čerpadlo u cisterny s naftou bylo zamrzlé. Měli jsme naštěstí dost paliva na přejezd do sousedního okresu, kde při dopoledních –34 °C již načerpat šlo.
 
Stejně jako cestou do Chalchgolu, také během návratu jsme vídali stádečka gazel mongolských, dzerenů. Čítala vesměs jednotky a desítky kusů, ovšem tentokrát – v mlhavém a větrném počasí – již nebyla tak ostražitá; někdy dokonce zůstávala zalehlá ve stepi u silnice. Dvakrát jsem nechal zastavit a v protivětru se mi podařilo k nim přiblížit natolik, abych udělal docela slušné fotografie. Že to v tom mrazu a větru nebylo nic příjemného, asi nemusím rozebírat.

O ten nejlepší snímek se mi ale o dvě a půl hodiny později postaraly samotné gazely. Přijeli jsme k místu, kde jich po obou stranách silnice bylo mnoho set – a jedno ze stád se rozhodlo přes ni přejít. Stačilo popojet blíž, pak opřít fotoaparát o dveře auta a udělat snímek, který můžete vidět u dnešního sloupku.

Tenhle záběr vzbudil zájem mongolských kolegů a posléze byl vyhodnocen jako Picture of the Day na serveru iNaturalist. Zachycuje totiž gazely mongolské v kontextu jejich významného ohrožení – a tím jsou liniové stavby.

Než budu pokračovat, měl bych zmínit, že v souladu s českým názvoslovím bych o gazele mongolské měl psát jako dzerenovi, což je z ruštiny převzaté jméno vzniklé překroucením mongolského pojmenování dzer. Označení gazela mongolská mi ale připadá jak lépe srozumitelné, tak poměrně výstižné: těžiště výskytu tohoto kopytníka leží ve východním Mongolsku s přesahy do přilehlých oblastí Ruska a Číny.

Gazela mongolská se zejména během podzimu přesouvá na velmi dlouhé vzdálenosti. Bohužel její migrační cesty narušují ploty, železnice a silnice. Učebnicovým příkladem bylo vybudování trati mezi Ulánbátarem a Pekingem koncem 50. let, která byla z obou stran oplocená a doslova překrojila území obývané gazelami mongolskými na dvě části. Jiným příkladem může být plot, kterým si Čína ohradila celé své území… Ale nejde jen o stavby postavené v minulosti. Zejména v poslední době přibývají v Mongolsku ve velkém měřítku silnice a roste dopravní ruch, mimo jiné v souvislosti s vývozem surovin do Číny. A země se – zcela logicky – chce rozvíjet i v příštích dekádách. Stejně logicky však plány na výstavbu dalších silnic a zejména železnice vyvolávají děs v očích ochránců přírody.

Nechci tu věštit, jaká budoucnost gazely mongolské čeká. Ale jednu dobrou zprávu bych měl. Sčítání, které proběhlo v květnu 2020, ukázalo, že v Mongolsku se tou dobou nacházelo přibližně 2 200 000 těchto gazel. To bylo podstatně víc, než se předpokládalo.


reklama

 
foto - Bobek Miroslav
Miroslav Bobek
Autor je ředitelem Zoo Praha a autor řady knih, například knihy Ryšavý knihovník.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

2.3.2023 12:53
Stejně oplocení průser jsem viděl kolem dálnice D10 včera, jen je udivující, že to zdejším připadá normální. Je to druh šílenství, ale naše životy se odehrávají za tolika ploty, virtuálními i nevyrtuálními, že už nám to nepřipadá ani pitomé, což je dost smutné.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist