Miroslav Hruška: Zákony pro vodu a zákony pro zlost
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/118/ES o ochraně podzemních vod: Je stále jasnější, že na podzemní vody vody nelze pohlížet jen jako na zásoby vody, ale také jako na důležitou složku životního prostředí, kterou je potřeba chránit.
Ústava České republiky, článek 7: Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství.
Tolik jen několik dokumentů, které mluví o ochraně vody a dalšího přírodního bohatství naší země. Existuje mnoho dalších zákonů, vyhlášek a dalších dokladů, které hovoří o tom samém. Ochranu vod a přírodního bohatství naší země si kladou za prioritu i všechny politické strany ve svých programových prohlášeních. Jenže skutek utek.
A snad jediní, kdo to s ochranou přírody a vody, zejména spodní, myslí vážně, jsou ti, koho tvůrci zákonů označují za ekoteroristy a potížisty.
V současné době připravuje podle medií Ministerstvo zemědělství k otázce ochrany vody nový Ústavní zákon, který vychází z analýzy Právnické fakulty Univerzity Karlovy.
Tisková zpráva: Hlavním záměrem návrhu ústavního zákona je nadřazení veřejného zájmu na ochranu vody pro lidskou potřebu všem ostatním veřejným zájmům. Cílem je i zabezpečení práva na vodu každému obyvateli z veřejně dostupných zdrojů za přijatelných společenských a sociálních podmínek.
Všimněme si zejména této části: Nadřazení veřejného zájmu na ochranu vody všem ostatním veřejným zájmům!
Zdálo by se, že se blýská na lepší časy a vláda a ministerstvo si je vědomo důležitosti ochránit vody za každou cenu, tedy i nadřazením všem ostatním zájmům.
Zdálo by se, zdálo, kdyby téměř paralelně nevznikal další návrh zákona z pera ministerstva dopravy spolu s ministerstvem pro místní rozvoj a ministerstvem průmyslu a obchodu, a to: Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009Sb. o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, ve znění pozdějších předpisů a další související zákony.
Tento návrh se ve svém znění dotýká a provádí změny ve stavebním zákoně, správním řádu, v zákoně o pozemních komunikacích, v zákoně o ochraně přírody a krajiny, v energetickém zákoně, v zákoně o vyvlastnění, zákoně o elektronických komunikací a dále se dotýká celkem více než 23 zákonů.
Jak se tento zákon snáší s připravovaným zákonem Ministerstva zemědělství? Asi jako kočka se psem. A můžeme mu klidně říkat kočkopes.
Tento zákon nejhůře dopadá právě na ochranu přírody a krajiny, kde téměř zcela vylučuje spoluúčast obcí, občanů, spolků a hnutí na přípravě takto závažných opatření. Stejně tak zcela vypadává nutná ochrana vody a přírodního bohatství. Zato zcela bez skrupulí ponechává volné ruce těm, kdo naši krajinu svými developerskými projekty a stavbami nesmyslně devastují, a to za blahosklonného souhlasu naší vlády.
Naše obce se v úředním jazyce zatím nazývají „Územní samosprávné celky“ . Zatím. Jejich úlohu i pravomoci jim nový zákon tvrdě omezí, pokud nesebere zcela, a předá je do jednoho centra řízeného shora.
Stejně tak dojde k omezení práv i občanů, spolků a hnutí, kteří se alespoň částečně mohli účastnit přípravy a připomínkování nových zákonů a projektů. Dojde i k dopadům na přípravě tak závažného dokumentu jako je EIA a podobných dokumentů, týkajících se ochrany životního prostředí.
Zákon o vyvlastnění pozemků se až příliš podobá zákonu, který sloužil v padesátých létech minulého století k ukradení pozemků, dobytka, strojů i budov soukromých zemědělců. Praxe byla asi taková, že jednoho krásného dne přišla komise doprovázená bezpečností a stručně sdělila sedlákovi „Vážený pane, měl jste majetek? Už nemáte majetek“. A hotovo. Pokud s tím nesouhlasil, mohl skončit v lepším případě v pohraničí, v horším případě v kriminále.
V mnoha případech, například při stavbě dálnice D3 v Posázaví, dojde k tomu, že majitelé přijdou o svůj majetek již po třetí. Poprvé to bylo za okupace, kdy velká část kraje, kde je trasa D3 plánována, byla vystěhována a bylo zde zřízeno cvičiště německých jednotek SS. Po válce se obyvatelé vrátili a opravovali své mnohdy rozstřílené domy. Když se jakž takž vzpamatovali, přišla doba kolektivizace zemědělství a občané přišli o své pozemky a majetky podruhé. Po roce 1989 jim byly majetky s velkou slávou vráceny a oni si je už po druhé dali dohromady. V obou případech tedy došlo k určité nápravě. Tentokrát vyvlastněním přijdou o svůj majetek již nenávratně.
Proti návrhu tohoto zákona již nyní existují stovky nesouhlasů, ať už od občanů, obcí, spolků a všech možných institucí.
Naše země nepotřebuje nové zákony. Potřebuje kvalitní projektanty, kteří - než začnou projektovat - seznámí se se vším, co je očekává. Potřebuje firmy, které budou přísně dodržovat technologické postupy a používat stanovené materiály, a nikoli materiál ze skládek. A hlavně potřebujeme přísné kontrolní systémy, a ne takové, aby si kvalitu své práce kontrolovaly stavební firmy samy, jak se ještě stále děje.
Ale důležité je to, co nepotřebujeme a to jsou další dálnice, průmyslové a obchodní zóny a další stavby, které k nám přivádějí další tisíce kamionů a podniků, pro které ani nemáme lidi a tyto dovážíme téměř jako zboží. Takový ohromný nárůst dopravy a výstavby komerčních objektů by hravě uneslo Německo, Francie, Španělsko, ale ne republika, která má 78 866 km2.
reklama
Dále čtěte |
Vláda schválila novelu, která má zamezit takzvanému lakování zboží nazeleno
Vláda znovu projedná novelu, která má zamezit tzv. lakování zboží nazeleno
Vláda schválila novelu, která má zamezit tzv. lakování zboží nazeleno



Miroslav Hruška: Dálnice D3. Končí etapa potíže růstu. A začíná růst potíží
Miroslav Hruška: O vysazování perlorodek, ochraně půdy a pokrytectví
Miroslav Hruška: Dá se ještě někomu u nás věřit?