https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/otakar-prazak-na-soutoku-delaji-urednici-hrube-chyby
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Otakar Pražák: Na Soutoku dělají úředníci hrubé chyby

4.8.2024
Soutok Moravy a Dyje - pohled na výběžek českého břehu.
Soutok Moravy a Dyje - pohled na výběžek českého břehu.
K napsaní tohoto příspěvku mě přiměla nová rubrika na webových stránkách Soutok Moravy a Dyje Agentury ochrany přírody a krajiny, která se snaží vyvracet hoaxy o CHKO Soutok sířící se v Lanžhotě, prostřednictvím posledního čísla lanžhotského zpravodaje.
 
Abychom chyby zástupců státní ochrany pochopili, musíme se vrátit o něco víc než rok zpět, na počátek kampaně mající za cíl vysvětlit občanům, obcím a firmám proč je tak důležité vyhlásit CHKO Soutok.

Koncem června 2023 sděluje AOPK, že proběhla jednání se všemi obcemi a to včetně veřejných projednání. Dále, že se uskutečnila jednání se zástupci aktuálně známých hlavních hospodařících subjektů a se zástupci zájmových organizací a spolků i jednotlivci, kteří o jednání projevily zájem, a že v konečném součtu proběhlo 266 jednání.

Poradce předsedy vlády zasílá v srpnu minulého roku předsedovi Spolku Soutok Lanžhot, z.s. dopis, ve kterém kromě jiného uvádí, že podrobné vysvětlování důvodů pro zajištění ochrany přírody Soutoku v kategorii CHKO a sdělování objektivních informací nepochybně napomohlo tomu, že pro naprostou většinu občanů, kteří se o Soutok zajímají, je vyhlašování CHKO krokem srozumitelným a vítaným.

Na počátku tohoto roku označuje ministr životního prostředí odpůrce vyhlášení CHKO Soutok za křiklouny, přestože téměř čtyři tisíce lidí z Břeclavi a Lanžhota podepsaly petici proti vyhlášení CHKO Soutok, přičemž Lanžhot je záměrem vyhlášení nejvíc dotčen.

Poradce ministra životního prostředí a nejvyšší funkcionář Českého svazu ochránců přírody, označuje v úvodníku svazového časopisu „Krása našeho domova jaro – léto 2024“ významného místního podnikatele za lháře a hlavního organizátora odporu proti CHKO Soutok, přičemž nepravdivě uvádí, že převážná většina obcí a jejich obyvatel ochranu komplexu lužních lesů na Soutoku Moravy a Dyje podporují. Vysoce postavený úředník AOPK písemně sděluje řediteli významné břeclavské akciové společnosti, že jeho osobu vnímá jako nástroj využívaný proti vyhlášení CHKO.

Za arogantní troufalost lze označit počínání ministra životního prostředí, který si těsně před prázdninami zve, prostřednictvím své sekretářky, starosty „neposlušných“ obcí na kobereček do Prahy, aby jim snad vysvětlil, že podání jejich námitek proti vyhlášení CHKO Soutok se mu vůbec nelíbí. Naprostá většina starostů se na toto jednání odmítla dostavit.

Na základě svých celoživotních zkušeností vím, že efektivní vyjednávání není o prosazení zájmů ochrany přírody za každou cenu. Ať jsou to lesníci či zemědělci nebo dokonce lidé, kteří se o přírodu nikdy moc nezajímali, vždy je nutné volit co nejšetrnější formu a neočekávat rychlou dohodu.

Soutok je toho názorným příkladem. Kromě převažujících státních pozemků se zde nachází vodní plochy, pole a louky ve vlastnictví více jak šesti tisíc fyzických a právnických osob. Zástupci státní ochrany přírody v průběhu jednoho roku však jednali s pouhým promile vlastníků, a to většinou formou neosobních veřejných projednání. Jen naivka může být přesvědčen, že tohle stačí. Stát v průběhu celého roku bezprecedentně odmítal navrhovanou smluvní ochranu, přestože tato má být podle zákona o ochraně přírody a krajiny upřednostňována při ochraně evropsky významných lokalit. Ministr životního prostředí sliboval obcím, včetně Lanžhota, řadu ústupků, aby se následně rozhodnutím o vypořádání námitek dověděly, že slib nedodržel.

Nová rubrika na stránkách AOPK nasadila korunu všem předchozím špatným krokům státních úředníků. Označovat články v místním zpravodaji za hoaxy je další hrubou chybou, která zavírá dveře všem budoucím jednání, obzvlášť tehdy pokud se to dotýká místních lidí, kteří jsou na svůj zpravodaj hrdí – hrdých Lanžhotčanů. Úředníkům z Prahy a Brna není patrně známo, že Lanžhotčané vedli dlouholetý spor o svá stará práva již s knížetem Janem z Lichtenštejna.

Dovoluji si proto vyzvat všechny zástupce státní správy, aby přestali dehonestovat starosty, místní lidi a podnikatele, protože tak se ochrana přírody dělat nesmí. Pouze šetrné a dlouhodobé vysvětlování vede k vzájemnému porozumění, byť by mělo trvat několik let.


reklama

 
foto - Pražák Otakar
Otakar Pražák
Autor byl třicet let předsedou ČSOP ZO Břeclav, deset let pracovníkem Okresního úřadu Břeclav, referátu životního prostředí a osmnáct let OSVČ s živnostenským oprávněním na poradenskou a zprostředkovatelskou činnost v ochraně přírody a životního prostředí.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (26)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Pe

Pepa

4.8.2024 07:11

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
Anyr

Anyr

4.8.2024 19:27 Reaguje na Pepa
Jo, pod to bych se podepsal. Prostě a jednoduše, peníze až na prvním místě. A že teda chlap střílí, kdekoliv to jen jde, je snadno dohledatelné na internetu.

Celý článek je btw silně manipulativní a na hranici slušnosti.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.8.2024 07:29
A dělají je z blbosti, neochoty, nebo za peníze, co ?
Odpovědět
Sl

Slovan

4.8.2024 09:07
Číst názory tohoto pána již nemá ani smysl. Všichni vědí, za jaké zájmy kope - a ochrana přírody to rozhodně není. Pražák je jako ten tonoucí, co se chytá stébla a na začátku nového roku se snad i “utopí”, protože CHKO bude vyhlášena. Podpora pro tento zájem je naprosto dostatečná ze strany obcí i místních občanů.
Odpovědět
Sl

Slovan

4.8.2024 09:43 Reaguje na Slovan
Vyvracení hoaxů (nepravd) si každý může přečíst zde:
https://soutok.nature.cz/nova-rubrika-vyvraci-hoaxy-o-chko-soutok-sirici-se-v-lanzhote

Je to celkem rozsáhlé a poučné. Nedivím se, že to Pražáka tak vytočilo. Je až neuvěřitelné, co si někteří dokáží vymyslet, aby dokázali poštvat lid proti CHKO. Neuvěřitelný..
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

4.8.2024 09:29
Má zkušenost je stejná jako p.Pražáka.Jen nemám jeho rozhled.
Pod Levnovem (Ketkovák ) před lety odstranili pracovníci "ochrany přírody" pietu,cedulky zemřelých milovníků přírody.Zbyly fleky po cementu a pár zejících nýtků.(ústní sdělení dr.J.Lysák st.,spoušť na skále jsem viděl).
"Kančí louka",místo skautských táborů,trampských setkání,nepřístupné,dvoumetrové kopřivy...... tito milovníci přírody o tato místa pečovali.
V Soutoku jsme byli v červenci,na kolech .... překrásný kus země.Díky všem,kteří o toto pečují.
Nechci se dožít toho,že tyto cesty a cestičky budou označeny na mapě symbolem "Zákaz vstupu pěším!" ,jako na tisících jiných cestách naší vlasti.
Je ještě naše ?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.8.2024 11:21 Reaguje na Emil Bernardy
Bohužel mám tytéž zkušenosti z údolí jedné řeky a jednoho CHKO.
Nechci je konkrétně jmenovat, abych je nepopudil a nezakázali
nám to málo, co nám dosud tolerují.
Louky v tom údolí kdysi obhospodařoval státní statek a před postavením tábora se kosily na krmení a seno. Kam nemohl traktor, tak jsme je kosili ručně kosami, aby se nepoškodily chráněné byliny. Prvé co se po privatizaci stalo bylo to, že ochranáři souhlasili s celoroční pastvou dobytka a s oplocením luk, které údolí rozdělilo nejen řekou, ale i oplocením. Následovaly podivné požáry polních táborových kuchyní a nařízení jejich likvidace
jako možné překážky v případě povodní. Důvod se našel a díky restitucí se navrátily lesy církvi, která je pronajala soukromé firmě, která část údolí i s turistickou stezkou oplotila, jako nepřístupnou oboru. Údajně kdysi nelegální chatu nahradili povoleným srubem za několik miliónů pro VIP lovecké hosty, ale přespat v lese nebo u řeky legálně je dnes iluzí.
No a CHKO? Tam záleží vždy na vedení CHKO, jak je radikální a
co povolí a co nikoliv. Jedno vedení je tolerantní, ale druhé
vás vyžene po 100 letech táboření z lomu, který jsme čistili
od křovin a vysoké trávy grátis a nyní to dělá za peníze občas
firma. Zatím nás tolerují na čistě soukromém pozemku pouze díky
toleranci místního ochranáře, který má ten úsek na starost.
Je to moudrý muž, který tvrdí, že má raději pár oficiálních
tábořišť, než stovky ilegálních a proč rušit ta stará roky
osvědčená místa bezpečná i z požárního hlediska. Co tak asi
chytne od táboráku ve starém lomu? Skály? Nebo klestí a souše
v okolí, které vždy shořely na hlídaném ohni? I ta námi kdysi udržovaná studánka sloužící trempům jako zdroj vody je dnes pouze močál, protože ji nemá kdo udržovat. Ale přestavbu nedaleké chaty ROH na hotel s bazénem a parkovištěm místo louky povolili a ještě spoluinvestovali vyasfaltování přístupové komunikace. Mi je jasné, že od trempů v lomu jim "všimné" nehrozilo, ale na otevření
hotelu bylo celé vedení CHKO včetně rodinných příslušníků. Ono
zřízení nového úřadu(CHKO nebo NP) je příležitostí mít stabilní
státní plat a možnost o něčem rozhodovat, což vždy přináší i
možnost řady jiných výhod jakými jsou i ty žranice hotelů v
CHKO, když jim vedení vyjde vstříc. Ono každá placená vlivná
funkce je lepší, než dělat totéž nezištně z pouhého přesvědčení.
Být to čestné funkce bez možnosti všimného, tak o ně zájem nebude
a ani o zřizování takových funkcí. Odtud vítr věje a stačí si
zapamatovat zastánce zřízení CHKO a NP a porovnat, kdo bude po
zřízení v jejich čele a jak se bude potom chovat.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

4.8.2024 12:37 Reaguje na Břetislav Machaček
Uf..... jakstohoven. Mě je sedmdesát.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.8.2024 16:53 Reaguje na Emil Bernardy
V celé oboře Soutok je samozřejmě zákaz vjezd motorových vozidel i zákaz pohybu pěších mimo cesty, už dnes. Nevím, co by se pro turisty ještě změnilo. Fotit si čápy můžeme i v CHKO, ne?
Odpovědět
JS

Josef Střítecký

4.8.2024 11:31
Je odpudivé číst reakce Slovana, Pepy a jim podobných. Pan Pražák se ve svém příspěvku nijak nedotýká smyslu vyhlášení CHKO Soutok. Ten článek je k zamyšlení, zda je vhodné, demokraticky zvolenou administrativou, násilně (a podle pana Pražáka zavrženíhodně) prosazovat obsah koaliční dohody vládnoucích stran tam, kde se to dotýká lidí, kteří by k tomu také měli mít právo se vyjádřit, a kde jsou doma. Kritizuje formu prosazování koaličního záměru vlády, a zmiňuje celou sérii "podpásovek". Jsem rád, že to napsal. Smysl jeho příspěvku je filozoficky hlubší, než si někteří připouštějí.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

4.8.2024 12:38 Reaguje na Josef Střítecký
1*
Odpovědět
Sl

Slovan

4.8.2024 12:50 Reaguje na Josef Střítecký
Jo? A co je na mé nebo Pepy reakci tak odpudivého? Tohle není jediný článek a i v tomto je plno účelových tvrzení a hnoje.
Kritika toho, že někdo vyvrací lži je třeba dokonalá. Přitom naprostá většina obcí a měst se zřízením CHKO souhlasí, ale s tím se skupinka kolem Pražáka nehodlá evidentně smířit
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.8.2024 13:39 Reaguje na Slovan
Co tak na podzim spolu s krajskými volbami uskutečnit i ta
referenda o souhlasu občanů s CHKO Soutok, NP Křivoklátsko,
CHKO Krušné Hory atd. a pak samozřejmě konat podle názorů
občanů dotčených obcí? Víte ono názor dosluhujícího vedení
obce, které už se nebude ucházet o další zvolení může být
zcela v rozporu s voliči. Může jim jít už pouze o osobní
zájem(slíbená funkce v CHKO, či NP) a nebo zájem zhodnotit
své pozemky atd. Takovým zastupitelům je už pak názor
občanů ukradený a schválí cokoliv. Komu referendum nevoní
tu víme všichni a taky proč se mu brání. V zastupitelstvech se totiž politikaří a aby se udržela třeba koalice, tak
se popře i volební program, ale referendum je buď a nebo
z rozhodnutí každého voliče. Pokud nejsou všechny volby
omezeny počtem zúčastněných voličů, tak nechápu, proč je
jejich počtem omezeno referendum. V senátních volbách
stačí i 1 % účast, ale u referenda to musí být 50%? Je
to totiž pouze strach politiků z přímé demokracie, která omezuje povolební dohody a neplnění volebních programů.
Toto ale odrazuje voliče od dalších voleb, když zjistí,
že volili někoho, kdo kvůli korytu ustoupil od programu
a koná pravý opak ( například ODS-nezvýšíme daně atd.)
Prostě politici si i volby a referenda nastavili tak,
aby to bylo po jejich a nikoliv podle vůle SKUTEČNÉ
většiny. Proto jsou volby nepovinné, aby ubyli voliči,
kterým se už taková politika totálně zhnusila a aby u
povinných voleb nezvolili skutečnou změnu k lepšímu.
Odpovědět
Sl

Slovan

4.8.2024 16:29 Reaguje na Břetislav Machaček
Referendum možné je a sám to uznáváte. To, že má svá pravidla je logické a správné, jinak by se z toho stala bramboračka. Pokud bude účast nízká, pak to lidi asi příliš netrápí. Toho si jsou zřejmě vědomi i Pražák a spol. a vy sám taky - proto takhle dlouze brečíte a srovnáváte jablka a hrušky. V případě Křivoklátska je negativní postoj většiny obcí zásadní, ale v případě Soutoku a Krušných hor je naopak pozitivní postoj většiny obcí “zcela v rozporu s voliči”. Vám se člověk musí jenom smát…
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.8.2024 10:54 Reaguje na Slovan
Proč nejsou bramboračkou jakékoliv volby, kam
často nepřijde ani 50% povinných u referenda?
Například někteří senátoři jsou "volení" jen
10% OPRÁVNĚNÝCH VOLIČŮ a to stačí? Jaký mají
mandát oni a referendum ke kterému přijde pouze nedostatečných 49% oprávněných voličů? Chápete
tu disproporci a to, že vlastně voliči vyjadřují NESOUHLAS se SENÁTEM tím, že nechodí k volbám senátorů? Není to analogií k referendu o které není zájem a které na rozdíl od volby do senátu neplatí? Co tak nastavit stejná pravidla i u senátu a sněmovny jako u referenda? Nepřijde-li
k volbám 50 % voličů, tak nebude zvolen žádný senátor zvolen a senát bude zrušen stejně, jako
to referendum ?
Aha! To se DEMOKRATŮM nehodí do krámu, aby byla
pravidla nastavena stejně!
Odpovědět
Sl

Slovan

5.8.2024 11:24 Reaguje na Břetislav Machaček
Senát je horní komorou parlamentu, tedy naprostého základu toho, jak funguje náš stát. Pokud se vám to nelíbí, pak budete muset zajistit jeho zrušení. V opačném případě hold musí platit, že i 10% účast (ta čísla jsou samozřejmě vyšší) je dostatečná. Srovnání s místními referendy je tedy úplně mimo. Vy slavnej demokrate…
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

7.8.2024 06:13 Reaguje na Slovan
Také by mě zajímal výsledek referenda pokud by otázka zněla : " Chcete na Soutoku CHKO? " Osobně si myslím, že by z referenda vyplynulo, že ne.
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.8.2024 22:53 Reaguje na Břetislav Machaček
Ano, referenda.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

4.8.2024 19:17 Reaguje na Josef Střítecký
Lži a křivárny provází AOPK od svého vzniku. A ČSOP? Za totáče skvělá společnost. Po revoluci soustavná a cílevědomá změna na deviantní Stýbla.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

7.8.2024 00:51 Reaguje na Josef Střítecký
5
Odpovědět

Viktor Šedivý

4.8.2024 13:15
Mno. Hlavně by si měli všichni uvědomit, že nejde o žádnou ochranu přírody, ta je samozřejmě vládě ukradená. Jde o to, že mimo deindustrializace nařídila brusel také likvidaci kulturní krajiny. Tohle jsou první kroky.
Odpovědět
JW

Jiří Wenzl

4.8.2024 16:09
Ono s tou tvorbou CHKO cosi nebude v pořádku. Což o to, chybovat je lidské, horší jsou úmyslné lži a manipulace s laickou veřejností. Tak třeba iniciativa " Moravská Amazonie/Zachraňme Soutok". Tak jde o nedotčenou džungli, kterou je třeba zachránit před plánovanou likvidací, tak jako tomu bylo s lužními lesem pod Pálavou kde se od r. 1971 přestalo lesnický hospodařit, protože se počítalo s jeho likvidací? Aha - Soutok je třeba zachránit před zničením hospodařícími lesníky.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.8.2024 17:49 Reaguje na Jiří Wenzl
Moravská amazonie = "bezzásahovost" je stejná blbost jako moderní lesní hospodářství s pasečnou těžbou, frézami a herbicidy. Obojí je devastační pro biodiverzitu a do Soutoku nepatří. Je to lovecká obora Liechtensteinů, která musela být nejprve hezká, reprezentační, ale i se zaplatit. Totéž platí pro Litovelské pomoraví či Křivoklátsko.
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.8.2024 22:53
30% krajiny má být v CHÚ slovy třetina území!, 10% přísně chráněno, několik % bezzásahových, tolik český slib EU. Ale není to povinnost, která se bude sankcionovat při nesplnění. Kolik území v CHÚ mají samotné západní státy? Kdo to téma kdy zaslechl v domácí předvolební kampani, a co produkce potravin, když ze zemědělců se mají stát krajináři?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

5.8.2024 07:54 Reaguje na Jarka O.
Byl jsem tam v červenci.Krásná kulturní krajina,perfektně obhospodařovaná.Zásah zvenku ,jsem přesvědčen,může jenom uškodIT.Ale obávám se,že některým politikům toto je fuk.Některým!!!
Bezzásahovost....nová modla .

Odpovědět
JW

Jiří Wenzl

5.8.2024 13:59 Reaguje na Emil Bernardy
Bezzásahovost a bezlidnost - to je ideál pravého ochránce naší přírody.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist