https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/otakar-prazak-chko-soutok-promarnena-sance
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Otakar Pražák: CHKO Soutok – promarněná šance

27.9.2024
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Záměr vyhlášení CHKO Soutok měl největší naději na úspěch před třiceti lety, kdy byla ochrana přírody podporována širokou veřejností. Dnes je tomu úplně jinak. Stále se zvyšuje počet lidí včetně starostů obcí, kteří považují ochránce přírody za nepřátele. Úředníci dostali v roce 1992 do rukou mocnou zbraň v podobě zákona o ochraně přírody a krajiny, kterou velmi často neuváženě používají a dokonce i zneužívají. Tito lidé se postupně vžili do pozice těch, kteří všechno vědí nejlíp. Výsledkem je odcizení stále větší části veřejnosti ve vztahu k ochraně přírody, která je prosazována Ministerstvem životního prostředí, Agenturou ochrany přírody a krajiny, či mnohými spolky, zaštiťujícími se převážně romantickými sny a představami.
 
Z vlastních zkušeností vím, že lidi, se kterými se má jednat o ochraně přírody je nutné považovat za partnery a nikoliv za individua, která musí poslouchat nařízení a příkazy. Uvedený nešvar se dokonce promítl do již zmíněného zákona o ochraně přírody a krajiny v podobě § 40, který státním úředníkům neukládá povinnost projednávat vyhlášení CHKO s vlastníky pozemků (vypořádání námitek není projednání). Pokud se nezmění tento vrchnostenský, nesmlouvavý a přezíraví postoj nemůže ochrana přírody ve vyhlášení jakéhokoliv chráněného území uspět, a pokud ano, tak místní lidé budou ochránce přírody ignorovat a nenávidět ještě víc.

Kapitolou samou pro sebe je velmi komplikovaná a mnohdy kontroverzní ochranářská legislativa, kterou se mají obyčejní lidé řídit. Často si s ní neví rady ani renomovaní právníci, natož občané či starostové obcí. Vždyť i sami úředníci veřejné správy často chybují, protože ve změti paragrafů, týkající se ochrany přírody, ztrácejí přehled.

Ve sdělovacích prostředcích se poměrně často objevují zprávy o střetech správ národních parků se zástupci místních samospráv. To by nebylo až tak nepochopitelné. Každá strana má své představy. Zaráží však skutečnost, že stále častěji se za zájmy ochrany přírody skrývají úzké až sobecké zájmy specializovaných biologů, což ve svých důsledcích vede k upřednostňování vybraných skupin rostlin a živočichů nad vším ostatním.

Za největší nešvar považují skutečnost, že případné spojence si státní ochrana přírody odrazuje svými rigidními, neústupnými a mnohdy dokonce nepřátelskými postoji. Lidé se kterými ochránci přírody jednají jsou mnohdy zvolení představitelé veřejné správy, vlastníci hájící svá legitimní práva, ředitelé firem, nebo docela obyčejní lidé, které není možné urážet a napadat.

V případě Soutoku vidím největší problém v podceňování a očerňování práce lesníků, kteří mají jako jediní ty nejlepší a dlouhodobé zkušenosti s pěstováním lužního lesa. Je dehonestující a frustrující když lesní hospodář, s letitou zkušeností pěstování lesa na Soutoku, je povinen poslouchat rady a pokyny úředníka z Agentury ochrany přírody a krajiny, který nikdy žádný les nevypěstoval.

Výše uvedená konstatování se plně projevují v případě záměru vyhlášení CHKO Soutok. Na počátku devadesátých let všichni starostové dotčených obcí souhlasili s rozšířením CHKO Pálava, dokonce také Okresní úřad v Břeclavi. Psal se rok 2010 a žádná obec se pod souhlas s vyhlášením CHKO Soutok nepodepsala. Jsme v druhé půli roku 2024 a obce ve svých zastupitelstvech projednávají „Memorandum o vzájemné spolupráci s cílem společného postupu v záležitostech ochrany přírody a krajiny na území těchto obcí“. Jedná se o obce, kterých se záměr vyhlášení CHKO Soutok bezprostředně dotýká.

Možná, že jde o úplně novou strategii ochrany přírody, ve které budou mít obce rozhodující slovo a také potřebnou zodpovědnost, kterou postrádá záměr vyhlášení CHKO Soutok. Již nyní se vychloubá Ministerstvo životního prostředí a Agentura ochrany přírody a krajiny řadou velkolepých projektů, aniž by starostům dokázali sdělit, co se stane, když se některý z nich nepovede, a kdo za neúspěch ponese zodpovědnost. Viníci již nebudou ve svých úřadech a na jejich jména se zapomene. Naproti tomu na osvícené starosty obcí, kteří se v ochraně přírody nebáli jít novým směrem a něco dokázali, se bude dlouho s úctou vzpomínat.


reklama

 
foto - Pražák Otakar
Otakar Pražák
Autor byl třicet let předsedou ČSOP ZO Břeclav, deset let pracovníkem Okresního úřadu Břeclav, referátu životního prostředí a osmnáct let OSVČ s živnostenským oprávněním na poradenskou a zprostředkovatelskou činnost v ochraně přírody a životního prostředí.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (21)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MJ

Martin Juchin

27.9.2024 07:51
Má pravdu předseda. Hlavní tři body bych vypíchnul, protože se s nimi osobně setkávám neustále, takže v pořadí důležitosti:
1) totálně chaotická,. nepřehledná a protichůdná legislativa
2) arogance úřední moci
3) sobecké zájmy úzce specializovaných skupin (někde vítězí žabičkáři, jinde kytičkáři, případně broučkaři)
Úmyslně nadsazuji, ale chyť se za nos, milá ochrano přírody v čele s MŽP.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

27.9.2024 07:58 Reaguje na Martin Juchin
Dnešní době říkám zpa*****ělá, detaily rozebírat je na dlouho...
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

27.9.2024 09:12 Reaguje na Martin Juchin
pan Pražák, když není nejapný, tak je trapný. Jeho články tu všichni už četli.
Pane Juchine, mě by zajímalo, kam pana Pražáka zařadíte, mezi
žabičkáře nebo kytičkáře?
Bylo zde již zmíněn, jak nezaujatá je právě jeho "snaha".
Odpovědět
AH

Antonín Hostina

27.9.2024 08:51
Ota má naprostou pravdu. Snahy sleduji desítky let. Občani mají stále vetší nedůvěru k ochráncům přírody. Nevzpomínám si na jedinou besedu, kde by byli občané pro vyhlášení zvýšené ochrany. V případě Soutoku, doposud nikdo neprokázal, že by v lokalitě LČR špatně hospodařili, a tak se nabízí myšlenka, že je to pouze snaha o teplá místa pro ochránce přírody.
V roce cca 1995 ochránci přírody AOPK oplotili na Soutoku dva pralesy betonovým ploten. Z krásného kusu přírody udělali bezzásahovou - bezúdržbovou lokalitu. Dneska je to oblast bez života s místy vážně poškozeným plote, který nikdo neudržuje. A když jsme vyslovili ústní žádost o podporu při čištění koryta řeky od sedimentu, bylo nám řečeno, "čím více bláta, tím vyšší hladina řeky. Kdo se ještě diví, že se nedůvěra k ochráncům přírody. Někdy mám dojem, že nejde ani o obavu k ochraně přírody, ale k lidem, kteří ji prosazují. Ochrana by měla vycházet z potřeby místních občanů. Nejsem profesionál přes ochranu přírody, a tak mé pocity a názory nemusí být správné. Tak to vidím z mého pohledu. Lesu zdar.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

27.9.2024 09:05 Reaguje na Antonín Hostina
Ďábel se schovává v detailech.
Pokud pokládáte za dobré hospodaření LČR maximální ekonomii lesa, dosahovanou těžbou, frézováním paseky a údržbou výsadby herbicidem, tak ano, je dobré.
Na druhou stranu je stejně špatně bezzásah, prosazovaný aktivisty.
Neboť soutok je parkový les, vytvořený starými lesníky na příkaz knížepána, jako jeho lovecký park. A plnil funkce jak lovecké tak estetické a i ekonomické. Proto je třeba zachovat tyto funkce všechny a ne jen ty dřevoekonomické. Momentální stav upřednostňuje ty dřevoekonomické.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.9.2024 10:48 Reaguje na Slavomil Vinkler
Když píšete o tom herbicidu v hospodářském lese jednou za
100 let při jeho obměně, tak se naopak zamyslete nad jeho používáním v NP a například v REZERVACI v Milovicích. Tím velkým písmem upozorňuji jednak na klamavý název obory a na to, že tam je herbicid dokonce doporučován odborníky. To je
jiná příroda, že tam nevadí a v LČR ano? V obou případech
je herbicid náhradou za pracnou ruční likvidaci buřeně a invazních druhů. Rozdíl je ale v tom, že LČR tak konají na
dané lokalitě jednou za 100 let a nový porost se už pak s
buření vypořádá sám. V Milovicích se tak ale bude dít
opakovaně a to má být "REZERVACE"? Po LČR stát požaduje
zisky, aby mohl dotovat neziskové NP a i ty Milovice.
Pokud ale LČR zisk nevytvoří, tak bude stát ty NP a jiné
neziskové projekty dotovat jak? Jsou ochotni lidé jako
vy na Soutoku likvidovat buřeň ručně, aby nemusela
být použita chemie? Zkuste na to odpovědět, zda budete
nezištně chránit Soutok před chemií? Já jsem si v mládí
o dovolené takto přivydělával a víte že se té chemii už
v dnešní době nedivím a jednou za 100 let bych ji na dané lokalitě dokonce toleroval. Levná a nebo dobrovolnická
pracovní síla je dnes minulostí a tak ji nahrazuje chemie
a frézování s vytvářením mulče bránícího některým plevelům. Na strmé svahy je nutno použít tu ušetřenou pracovní sílu z rovinatých lesů, kde ji může nahradit technika a chemie.
Stejné to je i s těžbou, kdy to lze v rovině levněji dělat stroji a ušetřené peníze dát na ruční těžbu v horách. Tak
hospodaří velký hospodář po kterém je vyžadován zisk a ne nějaký příživa čekající na dotace z jeho zisků. Jste to
schopen konečně pochopit, že je to pouze nutnost, aby
jinde bylo na šetrnější údržbu v nově vysazených lesích?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

27.9.2024 11:09 Reaguje na Břetislav Machaček
Zevšeobecňujete. Já v normálním hospodářském lese - chemii v podstatě jsem ochoten tolerovat. Ale zrovna na soutoku ne. Ale znovu uvádím, že ani bezzásahovost není správná. Co se týče pracovní síly, té je tady naprostý přebytek.
Připomíná mi to bonmot:
Nedivím se, že je daň z tabáku, kouření škodí zdraví, nedivím se, že je daň z alkoholu, ten škodí zdraví. Ale to, že je daň ze mzdy to pochopili jen někteří přizpůsobiví.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

27.9.2024 11:12 Reaguje na Břetislav Machaček
Liechtensteinové provozovali jak Litovelské pomoraví, tak Lednicko Valtický areál i se Soutokem tak, aby plnil všechny jejich požadavky. Tj. revír, hezká krajina i přiměřený zisk.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

27.9.2024 11:26 Reaguje na Břetislav Machaček
Nevím co a které Milovice myslíte. Jaká chemie. Jaký herbicid a na co?
Odpovědět
PK

Pavel Karel

27.9.2024 19:35
Tak to je hlavně výsledek cílené manipulace v masmédiích, která bezvýhradně vlastní nebo kontrolují (Dvořák z PPF včele ČT) oligarchové, kteří těží ze špinavého byznysu (betonářská či hnědouhelná loby, špinavý průmysl nebo průmyslové=chemizované+mechanizované zemědělství...). V roce 1989 bylo životní prostředí téma č.1 - nikdo nechtěl kapitalismus (ani americký agent Havel o něm první 2.roky vůbec nemluvil). 35.let masivní propagandy a jecto přesně naopak...
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

28.9.2024 17:58
S názorem pana Pražáka nesouhlasím. Území je natolik bohaté na různé biotopy, že je v zájmu nás všech je uchovat a rozvíjet. Současná situace na Soutoku není tristní pouze posledních pár let, různí zoologové na to upozorňují již pěknou dobu a doteď se nic nezlepšilo. Ty nejvzácnější biotopy a na ně navázané druhy mizí – mizí staré stromy, frézuje se ve velkém apod. Současná nekvalitní lidská péče o to území je hlavním důvodem, proč se tam CHKO vyhlásí.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

29.9.2024 09:19 Reaguje na Majka Kletečková
Paní Majko,v červenci jsme celou oblast projeli,na kole.Já mám dojem,že mluvíte o úplně jiném Soutoku.Příspěvek typu "fšechno je na h....".
Ve Vašem příspěvku nevidím souvislost se skutečným stavem věcí.
V těchto týdnech ministr Hladík tlačí na pilu a chce za každou cenu ChKO Křivoklátsko proti vůli obcí i státních orgánů.Omezení obcí a obyvatelstva,více jak 100 státních zaměstnanců navíc a samozřejmě další peníze.O tuto krajinu po staletí pečují místní , jde vlastně o loupež .
Odpovědět
JO

Jarka O.

29.9.2024 10:42 Reaguje na Emil Bernardy
1*! Krásný popis stavu i příspěvků paní Klečkové. Nevím, jestli paní Soutok zná. Také jsem ho projela a... není to můj typ krajiny, ale jestli místní CHKO chtějí, tak ať ji mají. Referenda by měla proběhnout. Stejně tak u CHKO Křivoklát, které Hladík chce změnit na drahý NP proti vůli vlastně všech, bez vypořádání námitek, a I když tuto změnu organizoval hospodářský kriminálník z TOP 09 Tesař z MŽP.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

29.9.2024 11:25 Reaguje na Jarka O.
V obou případech ,především samozřejně Soutok,jde po staletí o kulturní krajinu, tvořenou lidskou činností která se v čase samozřejmě měnila . "Různí zoologové" jsou buď paní Columbové,v lepším případě,nebo snílci či oportunisté.
Do intrik úředníků nevidím.
Odpovědět
JO

Jarka O.

29.9.2024 18:27 Reaguje na Emil Bernardy
Je to snad v nedohlednu, protože severní Morava potřebuje finance mnohem víc než Soutok nebo Křivoklátsko, CHKO nebo NP navíc bez zájmu místních asi nejsou ok.
Odpovědět
JO

Jarka O.

29.9.2024 18:28 Reaguje na Jarka O.
Omlouvám se, ta odpověď měla být trochu níže...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.9.2024 12:07 Reaguje na Jarka O.
Ono to může dopadnout úplně jinak, než si zřizovatelé přáli. Zmizel z hedlajnů dnešní článek, kde proti jsou oba kandidáti na hejtmana a Stanjura těch 100mega ročně též zvažuje. Údajně nemají být z unie peníze (50 mld E) na povodně... Podobný přístup jako níže.

https://www.parlamentnilisty.cz/politika/politici-volicum/Dolezal-SPD-Narodni-park-Krivoklatsko-SPD-rika-NE-760668
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

29.9.2024 12:35 Reaguje na Karel Zvářal
To jsou tanečky pro mě v nedohlednu ....
Já teď našel toto
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-kauzy-novy-narodni-park-si-platte-ze-sveho-vzkazuje-hladikovi-ministerstvo-financi-261474
Parlamentní listy .... to nečtu.A mnohých autorech tam mám názor,lidsky je chápu. To je asi vše.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.9.2024 12:43 Reaguje na Emil Bernardy
Bože, bože... jaké tanečky v nedohlednu, umíte číst? Čas 5,00, tj. dnešní článek, který zmiňuji...
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

29.9.2024 14:01 Reaguje na Karel Zvářal
To v PL má datum 28.8.
Odpovědět
ml

3.10.2024 09:17 Reaguje na Jarka O.
Místní lidé CHKO Soutok k ničemu nepotřebují. Jenom jistá skupinka lidí by ráda "místa" v nově vytvořené byrokratické organizaci.
Pan Pražák napsal fakta.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist