Zelený kruh, Arnika, Hnutí DUHA, Greenpeace ČR, Ateliér pro životní prostředí a Ekologický právní servis: Otevřený dopis poslankyním a poslancům k novele zákona o ovzduší
22.9.2010
Vážený pane poslanče/Vážená paní poslankyně,
obracíme se na Vás kvůli malé novele zákona o ovzduší, o které bude Poslanecká sněmovna hlasovat na této či příští schůzi.
Znečištění ovzduší na mnoha místech – na Ostravsku, Mostecku, v Praze a jinde – soustavně poškozuje zdraví, zejména u dětí, starších lidí či alergiků. Smog na Ostravsku letos v zimě čtyři- až osmkrát překračoval hranice, které lékaři považují za únosné. 43 % procent lidí v České republice žije v místech, kde je ve vzduchu více rakovinotvorného benzo(a)pyrenu, než dovolují hygienické limity.
Poslanecká novela je nesporně krokem k lepšímu. Pomůže radnicím se snižováním zdraví škodlivých emisí z automobilové dopravy, protože dovolí vytvářet takzvané nízkoemisní zóny. Dovolujeme si Vás požádat o hlasování pro návrh.
Nicméně novela pouze málo pomůže s katastrofálním smogem na Ostravsku a už vůbec ne během letošní zimy.
Soustředí se totiž téměř výhradně na znečištění z automobilové dopravy. Hlavním zdrojem prachového znečištění v nejpostiženějším Moravskoslezském kraji je však velký průmysl. Nízkoemisní zóny, které jsou hlavním obsahem novely, přitom smí vstoupit v platnost nejdříve rok po vyhlášení. Tudíž vyčistit smog této a nejspíše ani příští zimy nijak nepomohou. Navíc obce je vyhlásit mohou, ale nemusí.
Ministerstvo životního prostředí několik let připravovalo a loni dokončilo návrh zákona, který pomůže se vypořádat s vysokým znečištěním z oceláren i jiných průmyslových podniků na Ostravsku a jinde. Úřednická vláda jej nestačila projednat. Proto je velmi důležité, aby jej ministr životního prostředí urychleně předložil ke schválení.
Považujeme za chybu, že Pavel Drobil ze zákona vybral – a předložil ke schválení – pouze části, které pomohou s méně kritickým (jakkoli důležitým) problémem, a odkládá body, jež by pomohly s kritičtějším problémem a dříve. Dovolujeme si Vás proto požádat ještě o jednu věc: urgujte prosím při debatě ve sněmovně ministra životního prostředí, aby urychleně předložil nový zákon o ovzduší, který pomůže chránit zdraví statisíců lidí na Ostravsku před škodlivým znečištěním vypouštěným nezodpovědnými podniky (hutě, železárny aj.).
S pozdravem
Mgr. Daniel Vondrouš
Legislativní centrum
asociace ekologických organizací Zelený kruh
Kontakt: T: 724 215 068, e-mail: vondrous@zelenykruh.cz
Mgr. Vendula Krčmářová v.r.
koordinátorka pro kraje Moravskoslezský a Olomoucký
sdružení Arnika
Mgr. Vojtěch Kotecký v.r.
programový ředitel
Hnutí DUHA
Mgr. Jan Freidinger v.r.
vedoucí toxické kampaně
Greenpeace Česká republika
Mgr. Jan Šrytr v.r.
právník
Ekologický právní servis
Mgr. Pavel Černohous v.r.
právník
Ateliér pro životní prostředí
reklama
obracíme se na Vás kvůli malé novele zákona o ovzduší, o které bude Poslanecká sněmovna hlasovat na této či příští schůzi.
Znečištění ovzduší na mnoha místech – na Ostravsku, Mostecku, v Praze a jinde – soustavně poškozuje zdraví, zejména u dětí, starších lidí či alergiků. Smog na Ostravsku letos v zimě čtyři- až osmkrát překračoval hranice, které lékaři považují za únosné. 43 % procent lidí v České republice žije v místech, kde je ve vzduchu více rakovinotvorného benzo(a)pyrenu, než dovolují hygienické limity.
Nicméně novela pouze málo pomůže s katastrofálním smogem na Ostravsku a už vůbec ne během letošní zimy.
Soustředí se totiž téměř výhradně na znečištění z automobilové dopravy. Hlavním zdrojem prachového znečištění v nejpostiženějším Moravskoslezském kraji je však velký průmysl. Nízkoemisní zóny, které jsou hlavním obsahem novely, přitom smí vstoupit v platnost nejdříve rok po vyhlášení. Tudíž vyčistit smog této a nejspíše ani příští zimy nijak nepomohou. Navíc obce je vyhlásit mohou, ale nemusí.
Ministerstvo životního prostředí několik let připravovalo a loni dokončilo návrh zákona, který pomůže se vypořádat s vysokým znečištěním z oceláren i jiných průmyslových podniků na Ostravsku a jinde. Úřednická vláda jej nestačila projednat. Proto je velmi důležité, aby jej ministr životního prostředí urychleně předložil ke schválení.
Považujeme za chybu, že Pavel Drobil ze zákona vybral – a předložil ke schválení – pouze části, které pomohou s méně kritickým (jakkoli důležitým) problémem, a odkládá body, jež by pomohly s kritičtějším problémem a dříve. Dovolujeme si Vás proto požádat ještě o jednu věc: urgujte prosím při debatě ve sněmovně ministra životního prostředí, aby urychleně předložil nový zákon o ovzduší, který pomůže chránit zdraví statisíců lidí na Ostravsku před škodlivým znečištěním vypouštěným nezodpovědnými podniky (hutě, železárny aj.).
S pozdravem
Mgr. Daniel Vondrouš
Legislativní centrum
asociace ekologických organizací Zelený kruh
Kontakt: T: 724 215 068, e-mail: vondrous@zelenykruh.cz
Mgr. Vendula Krčmářová v.r.
koordinátorka pro kraje Moravskoslezský a Olomoucký
sdružení Arnika
Mgr. Vojtěch Kotecký v.r.
programový ředitel
Hnutí DUHA
Mgr. Jan Freidinger v.r.
vedoucí toxické kampaně
Greenpeace Česká republika
Mgr. Jan Šrytr v.r.
právník
Ekologický právní servis
Mgr. Pavel Černohous v.r.
právník
Ateliér pro životní prostředí
reklama
Zelený kruh, Arnika, Hnutí DUHA, Greenpeace ČR, Ateliér pro životní prostředí a Ekologický právní servis
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Brno - 22. 9. 2010 - Ivan SommerTaké Brno patří k k lokalitám s nejvíce znečištěným ovzduším, i když se o tom v médiích příliš neinformuje. Je však možné se podívat na mapy MŽP. Letos v létě si obyvatelé stěžovali na prašné ovzduší, byty se někdy nedaly větrat, což byla i moje zkušenost. Přesto hygienici tvrdili, že měřené hodnoty znečištění jsou v normě. Jak vysvětlit tento rozpor ? V létě bývá Brno téměř vylidněno, aut je málo.Zdrojem prachu se stala stavební činnost. Letos byly ulice města rozkopány na mnoha místech, jako snad nikdy v minulosti. Podél tramvajových kolejí se prach, rozvířený projíždějícími tramvajemi, formoval do viditelného, namodralého "tunelu". Jednalo se pravděpodobně o větší minerální částice v přízemní vrstvě, které oficiální měřicí stanice nezachytily, ale vytvářející místně nesnesitelně dusivé ovzduší. Nyní se již některá rozkopaná místa zakrývají, dost jich však zůstane odkryto přes zimu, a tedy zdrojem prachu spolu se zimním posypem na objízdných komunikacích. K výskytu podzimního smogu podstatně přispěje zvýšení počtu aut. Při inverzích se vytváří nad městem šedivá vrstva, patrná z příjezdu od letiště. Ostrava je pověstná svým znečištěným ovzduším ještě z dob, kdy počet aut byl nepodstatný, zdrojem kontaminace zůstává průmysl. Omezit počet aut jistě trochu pomůže, ale není to samo o sobě podstatné řešení asi jako v Brně, kde se významně projevuje stavební činnost. Situace by se měla řešit komplexně dle místních poměrů. O poruchách na chromozomech v Ostravě následkem znečištěním ovzduší, vedoucích ke genetickým malformacím, mám povědomí již od roku 1994. Tehdy jsem měl v úmyslu tento jev blíže prozkoumat, ale musel jsem změnit zaměstnání a zabývat se jinou prací. S politováním musím konstatovat, že se od té doby účinná opatření k nápravě nerealizovala. |