Pavel Kindlmann: Výzva vědců a odborných pracovníků k zachování ochrany naší přírody
Ruší podmínku, že způsoby turistického využití nesmí být na úkor ochrany přírody, čímž vypouští z lahve džina výstavby sjezdovek, megalomanských turistických atrakcí a overturismu. Schválením tohoto návrhu by naše národní parky pozbyly smysl. Pozměňovací návrh č. J1-6658 je přílepek, který mění stavební zákon a prohlašuje povolování výstavby bytových domů za veřejný zájem. To by v národních parcích a chráněných krajinných oblastech, ale i jinde, v často ještě malebných vesnicích, posunulo výsledky rozhodovacích řízení k povolení těchto staveb na úkor například krajinného rázu nebo dokonce biodiverzity.
Pozměňovací návrh č. N5-6610 by zbavil správy NP možnosti regulovat automobilovou dopravu v nejcennějších částech území - například všichni návštěvníci Luční boudy v arkto-alpinské tundře na hřebeni Krkonoš by si tam mohli dojet autem. I v takovýchto nejcennějších lokalitách by byl umožněn chemický posyp cest a na pozemcích kolem budov skladování pohonných hmot a chemikálií, stánkový prodej, volné používání pesticidů či šíření nepůvodních druhů.
Pozměňovací návrhy č. J3-6616 a J4-6617 dávají správám NP povinnost umisťovat na každých třech kilometrech lesních cest nádrž na vodu pro případné hašení požáru, což je často nerealizovatelné a na mnoha místech by to znamenalo narušení přírodních ekosystémů stavební činností. Návrh opomíjí, že v národních parcích je převážně lepším řešením letecké hašení požárů.
Návrh č. 6617 navíc nařizuje vykácet suché stromy nad 90 m3/ha do 200 metrů od všech budov. Nebere v potaz, že množství budov, jako jsou lesní chaty či chalupy, je rozptýleno v lesích a na jejich okrajích i uvnitř NP, což by znamenalo, že suchých stromů by byla zbavena značná část (neexistuje vyhodnocení jak velká) NP v rozporu s jejich posláním, protože pro stanovení, zda je na konkrétním místě více než 90 m3 souší/ha, nejsou data.
Obecně: vůbec celé přilepení novely zákona o požární ochraně k novele zákona o ochraně přírody je nesystémové, stejně jako další “protipožární” návrhy. Problematika protipožární ochrany je zde řešena jen pro lesy NP a nikoli pro všechny lesy v ČR. Přitom statistiky jasně prokazují, že většina požárů vzniká v hospodářských lesích a podmínky pro požár, které byly v NP České Švýcarsko, nejsou replikované v žádném jiném NP.
Pozměňovací návrh č. N3-6606 by umožňoval v národním parku stavět na pozemcích určených v územním plánu k zástavbě přesto, že na něm byl později zjištěn výskyt některého mimořádně vzácného nebo ohroženého druhu, zatímco mimo NP by přípustnost takové stavby mohla být přehodnocena v řádném řízení o udělení výjimky z druhové ochrany. Obdobně by zde byla omezena možnost správ NP regulovat stavby, které se příčí ochraně krajinného rázu.
Podobně se pozměňovací návrh č. CH1-6621 snaží omezit možnost posuzovat konkrétní okolnosti při vydávání výjimek ze zákona o ochraně přírody nejen v národních parcích, ale ve všech chráněných územích, když orgánům ochrany přírody odebírá možnost správního uvážení, zda po posouzení veřejného zájmu k povolení výjimky dojde.
Pozměňovací návrh č. L-6602 by zase umožnil kácet i prastaré stromy (často duby) na hrázích rybníků bez řádného povolovacího řízení, které by zvážilo nezbytnost jejich pokácení. Přitom právě na tyto letité stromy je vázán život velmi vzácných druhů hmyzu (například roháči, tesařík obrovský, vzácní krasci a zdobenci atd.), nehledě na jejich estetický význam pro krajinu.
Pozměňovací návrh č. O-6695 zase ruší již tak nízkou ochranu břehových porostů.
Pozměňovací návrh č. CH3-6623 chce znovu schvalovat platné zonace, zásady péče či klidové oblasti národních parků, když by si to vyžádala některá “komora” Rady parku. V případě, že by pak došlo k neschválení těchto dlouhodobých dokumentů, všechna jednání o nich by začala nanovo. Následně by se musely měnit i navazující dokumenty, jako jsou například lesní hospodářské plány, mohlo by dojít k narušení kontinuity managementu a projektů včetně přeshraničních, vědeckého výzkumu i monitoringu.
Rovněž některé další pozměňovací návrhy se snaží ochranu přírody oslabit nebo znefunkčnit: Pozměňovací návrh č. N8-6648 chce odebrat strážcům přírody možnost dokumentovat přestupky a svoje úkony. Pozměňovací návrh č. N9-6649 zase oproti vládnímu návrhu snižuje pokuty pro podnikatele za porušování zákona. Pozměňovací návrh č. N10-6692 zavádí chaos do povolování staveb v chráněných územích a oslabuje při tom státní správu ochrany přírody. Pozměňovací návrhy CH9-6633 a CH10-6545 zase mění smysl zásad péče o národní parky.
Text Výzvy se jmény signatářů naleznete na https://narodniparky.webnode.cz
Prof. RNDr. Pavel Kindlmann, DrSc., Ústav pro životní prostředí, Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy
a Oddělení výzkumu biodiverzity, Ústav výzkumu globální změny Akademie věd ČR
reklama
Dále čtěte |



Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (36)
Jarka O.
27.5.2025 07:12Proti NP Křivoklátsko se vyslovilo 1 peticí 12000 místních, to má větší váhu než petice 0,01% obyvatel.
Jaroslav Řezáč
27.5.2025 07:51 Reaguje na Jarka O.pro NP je minimálně stejný počet, takže to není relevantní ukazatel.
Politici dohromady ničemu nerozumí, ale když příjde na to, tak jsou všichni myslivci a lesníci.
Jaroslav Řezáč
27.5.2025 07:53 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJarek Schindler
27.5.2025 11:21 Reaguje na Jaroslav ŘezáčRobert Jirman
27.5.2025 09:03 Reaguje na Jarka O.Radek
28.5.2025 14:33 Reaguje na Robert JirmanJarek Schindler
27.5.2025 11:26 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
27.5.2025 12:08 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
27.5.2025 17:35 Reaguje na Petr EliasJan Horník
30.5.2025 11:33 Reaguje na Jarek SchindlerMilan Pochop
27.5.2025 08:59Jan Horník
27.5.2025 13:47 Reaguje na Milan PochopMajka Kletečková
27.5.2025 22:07 Reaguje na Petr EliasRadek
27.5.2025 18:05vždyť je to jednoduché . Přestaňte usilovat o další NP , jezděte se tam dívat jak to dělají , možná pochopíte proč je to tam plné biodiverzity a nemusí se schvalovat nový zákon o ochraně přírody .
Michal Ukropec
27.5.2025 18:41Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Petr Elias
28.5.2025 07:27 Reaguje naPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Slavomil Vinkler
27.5.2025 19:47Bohužel to vypadá , že to špatné- bezzásah zůstane, ale pravomoc NP klesne. Tedy ve smyslu nemožnost zabránit vedení (aopka, čižp, správa parku) OCHRANY PŘÍRODY změny biotopů na lunapark.
Michal Ukropec
28.5.2025 10:53 Reaguje na Slavomil VinklerJan Horník
30.5.2025 11:37 Reaguje na Slavomil VinklerMajka Kletečková
27.5.2025 23:08
Vendula Hrdličková
28.5.2025 21:43Tvrzení jsou vytržena z kontextu celého znění pozměňovacích návrhů. Opět faul jako hrom. Co bychom ale čekali od Karmata.