Kolínská, Vondrouš: Součástí revize stavebního práva musí být i lepší ochrana životního prostředí
Ministerstvo životního prostředí přišlo v roce 2019 v rámci zjednodušování povolovacího procesu s návrhem jednotného environmentálního povolení. To by stavebníkům garantovalo v oblasti životního prostředí jedno řízení a jedno razítko místo cca dvaceti, současně by ale byla zachována odborná nezávislost posouzení vlivů stavby na životní prostředí. Veřejnost by také mohla podat jednorázově své připomínky. Nová koalice by měla znovu zvážit výhody zjednodušení a zrychlení řízení při zachování jeho transparentnosti, a jednotné environmentální povolení do zákona vložit.
Je dobře, že se nová koalice v koaliční smlouvě přihlásila k ochraně půdy před zábory a slibuje zavést tzv. modro-zelenou infrastrukturu do legislativy a podzákonných norem či k prevenci vzniku tepelných ostrovů a podpoře výstavby na brownfieldech.
Není však jisté, jaké nástroje k dosažení těchto cílů ministři a poslanci zvolí. Jak ukazuje končící vládou schválená Národní strategie regenerací brownfieldů 2019-2024, dotace a poradenství k využití opuštěných a kontaminovaných lokalit nestačí. Národní strategie ve své analytické části přiznává, že revitalizace opuštěných ploch stagnuje. A to mimo jiné kvůli složitým majetkovým vztahům nebo neochotě vlastníků pozemky smysluplně využít. K překonání těchto překážek tedy potřebujeme změny v zákonech.
Nová vláda slíbila transparentní styl vládnutí a ukončení oligarchických praktik. V případě stavebního zákona by to mělo znamenat konec výsadního postavení Hospodářské komory při přípravě zákonů a naopak vytvoření dostatečně široké platformy, v níž budou mít silnou pozici jak zástupci Ministerstva životního prostředí, tak ekonomové a experti na moderní trendy v územním plánování nebo ochránci památek či přírody z řad nevládních organizací.
Nový stavební zákon se také vyhnul trendům, které jsou běžné v zemích na západ od nás a už je opravdu načase, abychom s nimi pracovali i u nás. Mezi ně nepochybně patří podrobné zastavovací plány pro území, kde se čeká výstavba velkého rozsahu, či ekonomické nástroje, které motivují k výstavbě, která je udržitelná nejen z pohledu environmentálního, ale i sociálního. Rešerše zahraniční praxe jsou k dispozici, stačí ochota se jimi nechat inspirovat.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (10)
Břetislav Machaček
9.11.2021 12:15mýlím. Vlk asi nebude žrát trávu a koza dojit pivo, tak jako pravice
chránit přírodu na úkor svých voličů a sponzorů. Z logiky věci je to
pouze sen a nesplnitelné přání. Vzpomeňte si na má slova za 4 roky!
Lukáš Kašpárek
9.11.2021 12:36 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
10.11.2021 20:21 Reaguje napo předchozím kapitalizmu. Například ropné laguny v
Ostravě jsou staré více jak sto let a zaprasená půda
pod rafinériemi je často reliktem bombardování za
války, když byly cílem spojeneckých náletů a při ústupu
vyhazovány do vzduchu. Vše mělo svůj vývoj a tvrdit, že
by se dál nevyvíjelo k lepšímu je poněkud zavádějící.
Naopak tu mohly být už pouze samé JE a uhlí mohlo ležet v podzemí. Mohli jsme v noci akumulačně topit elektřinou
z JE, které by ve dne zásobovaly průmysl. Dnes dožívají
a nové se pouze plánují. Nechci se dál přít, ale pokud
dojde ke změně stavebního zákona, tak si o tom znovu podiskutujeme, v jaké podobě bude, co přinese ochraně
přírody a co ji vezme. Zatím jsou to zatím pouze sny,
ale realita může být úplně jiná.
Majka Kletečková
9.11.2021 13:11smějící se bestie
9.11.2021 17:04součástí novely stavebního zákona musí zůstat u liniových dopravních staveb i přednost celospolečenského zájmu, před jednotlivci a aktivistickými menšinami.
Jinak zůstaneme skansenem Evropy !
Což už málem jsme.
Lukáš Kašpárek
10.11.2021 06:57 Reaguje na smějící se bestieCelospolečenský zájem je stavba opravdu potřebných úseků a to takovou cestou, že se vybere ta nejméně destruktivní a ŽP a obyvatele ohrožující trasa a potom i samotná realizace a provoz musí probíhat co nejšetrněji.... TO JE ZODPOVĚDNÉ STAVITELSTVÍ!
Navíc liniové stavby se řeší hlavně jiným speciálním zákonem jestli se nepletu.