https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/petra-kolinska-a-daniel-vondrous-soucasti-revize-stavebniho-prava-musi-byt-i-lepsi-ochrana-zivotniho-prostredi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Kolínská, Vondrouš: Součástí revize stavebního práva musí být i lepší ochrana životního prostředí

9.11.2021
Foto | JJ Shev / Unsplash
Zelený kruh hodnotí kladně záměr nové koalice revidovat stavební právo a dbát na udržitelný rozvoj obcí a měst. V aktuálně zveřejněné koaliční smlouvě však postrádáme několik důležitých opatření. Chybí tam jak některé sliby z volebního programu koalice PIRSTAN, tak opatření, která sice strany do volebních programů nenapsaly, ale v diskusích o stavebním právu se často objevovaly, a jsou nezbytnou součástí závazků politických stran pro adaptaci krajiny a měst na změnu klimatu, ochranu půdy či krajiny.
 
Připomeňme, že nový stavební zákon chrání veřejné zájmy v oblasti životního prostředí jen formálně. Namísto dosavadních odborných státních úřadů se garantem ochrany půdy, přírody a životního prostředí stává výhradně stavební úřad. To pro uvedené veřejné zájmy nemůže dopadnout dobře. O tom, jak si nová koalice představuje změnu pravomocí tzv. dotčených orgánů, se ale v koaliční smlouvě nic nedočteme.

Ministerstvo životního prostředí přišlo v roce 2019 v rámci zjednodušování povolovacího procesu s návrhem jednotného environmentálního povolení. To by stavebníkům garantovalo v oblasti životního prostředí jedno řízení a jedno razítko místo cca dvaceti, současně by ale byla zachována odborná nezávislost posouzení vlivů stavby na životní prostředí. Veřejnost by také mohla podat jednorázově své připomínky. Nová koalice by měla znovu zvážit výhody zjednodušení a zrychlení řízení při zachování jeho transparentnosti, a jednotné environmentální povolení do zákona vložit.

Je dobře, že se nová koalice v koaliční smlouvě přihlásila k ochraně půdy před zábory a slibuje zavést tzv. modro-zelenou infrastrukturu do legislativy a podzákonných norem či k prevenci vzniku tepelných ostrovů a podpoře výstavby na brownfieldech.

Není však jisté, jaké nástroje k dosažení těchto cílů ministři a poslanci zvolí. Jak ukazuje končící vládou schválená Národní strategie regenerací brownfieldů 2019-2024, dotace a poradenství k využití opuštěných a kontaminovaných lokalit nestačí. Národní strategie ve své analytické části přiznává, že revitalizace opuštěných ploch stagnuje. A to mimo jiné kvůli složitým majetkovým vztahům nebo neochotě vlastníků pozemky smysluplně využít. K překonání těchto překážek tedy potřebujeme změny v zákonech.

Nová vláda slíbila transparentní styl vládnutí a ukončení oligarchických praktik. V případě stavebního zákona by to mělo znamenat konec výsadního postavení Hospodářské komory při přípravě zákonů a naopak vytvoření dostatečně široké platformy, v níž budou mít silnou pozici jak zástupci Ministerstva životního prostředí, tak ekonomové a experti na moderní trendy v územním plánování nebo ochránci památek či přírody z řad nevládních organizací.

Nový stavební zákon se také vyhnul trendům, které jsou běžné v zemích na západ od nás a už je opravdu načase, abychom s nimi pracovali i u nás. Mezi ně nepochybně patří podrobné zastavovací plány pro území, kde se čeká výstavba velkého rozsahu, či ekonomické nástroje, které motivují k výstavbě, která je udržitelná nejen z pohledu environmentálního, ale i sociálního. Rešerše zahraniční praxe jsou k dispozici, stačí ochota se jimi nechat inspirovat.


reklama

 
Další informace |
Text vznikl v rámci projektu Měníme klima v legislativě, který podpořila Nadace OSF prostřednictvím programu Active Citizens Fund. Program je financován z Fondů EHP a Norska.
foto - Vondrouš Kolínská,
Kolínská, Vondrouš
Petra Kolínská a Daniel Vondrouš jsou pracovníky Zeleného kruhu, který zastřešuje české ekologické nevládní organizace.

 twitter
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

BM

Břetislav Machaček

9.11.2021 12:15
Sny mají hezké, ale nereálné. Nová vláda jim je asi nesplní, ale snad se
mýlím. Vlk asi nebude žrát trávu a koza dojit pivo, tak jako pravice
chránit přírodu na úkor svých voličů a sponzorů. Z logiky věci je to
pouze sen a nesplnitelné přání. Vzpomeňte si na má slova za 4 roky!
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

9.11.2021 12:36 Reaguje na Břetislav Machaček
To nejsou sny.... to je nutnost.... současná podoba stavebního zákona je zločin nachystaný přímo developery, a tak se musí bezpodmínečně změnit v něco udržitelného a fungujícího pro blaho občanů a ŽP a ne developerů a jejich nenaplnitelné touhy po penězích....
Odpovědět
ig

10.11.2021 15:32 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Co máte pořád proti developerům? Nikdo jiný než developer Vám totiž byt nepostaví, pokud si nehodláte stavět vlastní RD.
Odpovědět
ig

10.11.2021 15:38 Reaguje na Břetislav Machaček
A kdo tady za socíku devastoval přírodu vypouštěním nečištěných průmyslových vod do řek, neodsířeného a neodprášeného kouře do vzduchu, kdo tu založil ropné laguny, kdo sypal silnice radioaktivním štěrkem, ... ? Že by pravice? Naopak, to všechno byla levice, protože levice má ve zvyku kapitál zkonzumovat, neakumulovat a neinvestovat a pak je nucená udržovat skomírající hospodářství nad vodou za každou cenu, včetně podstatných ekologických škod.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.11.2021 20:21 Reaguje na
On ten socík pouze pokračoval v devastaci přírody
po předchozím kapitalizmu. Například ropné laguny v
Ostravě jsou staré více jak sto let a zaprasená půda
pod rafinériemi je často reliktem bombardování za
války, když byly cílem spojeneckých náletů a při ústupu
vyhazovány do vzduchu. Vše mělo svůj vývoj a tvrdit, že
by se dál nevyvíjelo k lepšímu je poněkud zavádějící.
Naopak tu mohly být už pouze samé JE a uhlí mohlo ležet v podzemí. Mohli jsme v noci akumulačně topit elektřinou
z JE, které by ve dne zásobovaly průmysl. Dnes dožívají
a nové se pouze plánují. Nechci se dál přít, ale pokud
dojde ke změně stavebního zákona, tak si o tom znovu podiskutujeme, v jaké podobě bude, co přinese ochraně
přírody a co ji vezme. Zatím jsou to zatím pouze sny,
ale realita může být úplně jiná.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

9.11.2021 13:11
Ano, při revizi stavebního práva je třeba zohlednit ochranu životního prostředí. Ten návrh MŽP z roku 2019 by mohl být rozumným kompromisem.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.11.2021 17:04
No,
součástí novely stavebního zákona musí zůstat u liniových dopravních staveb i přednost celospolečenského zájmu, před jednotlivci a aktivistickými menšinami.
Jinak zůstaneme skansenem Evropy !
Což už málem jsme.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

10.11.2021 06:57 Reaguje na smějící se bestie
Stavba dálnic stylem "přes mrtvoly" není celospolečenský zájem... i když si to takový jako vy (s pokřiveným hodnotovým žebříčkem) můžou myslet...

Celospolečenský zájem je stavba opravdu potřebných úseků a to takovou cestou, že se vybere ta nejméně destruktivní a ŽP a obyvatele ohrožující trasa a potom i samotná realizace a provoz musí probíhat co nejšetrněji.... TO JE ZODPOVĚDNÉ STAVITELSTVÍ!

Navíc liniové stavby se řeší hlavně jiným speciálním zákonem jestli se nepletu.
Odpovědět
ig

10.11.2021 15:42 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Dálnice jsou proti mrtvolám :-) Chcete-li příklad, vzpomeňte na zvýšenou nehodovost (včetně fatálních nehod) na průtahu Plzní po dobu, co osvícení aktivisté blokovali stavbu obchvatu. Už za to by měli chodit kanálama a klopit oči kdykoliv potkají slušného člověka, ale oni ještě zpupně prohlašují, že vědí nejlépe co je pro lidi dobré.
Odpovědět
ig

10.11.2021 15:49 Reaguje na Lukáš Kašpárek
BTW, víte jak zjistíte, které úseky jsou opravdu potřebné? Zeptáte se lidí, kam nejčastěji jezdí - a to jsou ty potřebné trasy :-)
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist