https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/petrn-styblo-miliardu-za-petardy-dame.a-70-milionu-na-peci-o-zranena-zvirata
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Petr Stýblo: Miliardu za petardy? Dáme. A 70 milionů na péči o zraněná zvířata?

8.1.2022
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | Skitterphoto / Pixabay
Tržby za zábavní pyrotechniku dosahují v Česku 1 miliardy Kč. Zvířecí záchranáři nemají na pomoc zraněným zvířatům dost peněz. Jak to spolu souvisí?
 
Zábavní pyrotechnika škodí zvířatům i lidem. Přesto roční tržby za její prodej u nás dosahují 1 miliardy Kč. Péče o zraněná zvířata, včetně těch, kterým zranění způsobila pyrotechnika, stojí v záchranných stanicích okolo 70 milionů Kč. Peníze na tuto péči v roce 2022 však zatím nejsou.

Přitom počet zvířat, kterým záchranné stanice pomohly v roce 2021, překročil 33 000!

O škodlivosti ohňostrojů a zábavní pyrotechniky pro zvířata dnes už píše kde kdo. Asi nemá smysl opakovat naše každoroční tiskové zprávy na toto téma.

Jsem rád, že Český svaz ochránců přírody byl na konci minulého století u zrodu kampaně proti ohňostrojům. Ta dnes pomalu začíná sklízet svá ovoce. Jediné co k tomuto tématu lze opakovat donekonečna je, že pokud najdete ohňostrojem či jinak poraněné divoké zvíře, hledejte pomoc u záchranných stanic. Centrální dispečink Národní sítě záchranných stanic má číslo 774 155 155.

ČSOP byl na konci minulého století i u zrodu zmíněné Národní sítě záchranných stanic. Tento projekt také dnes sklízí svá ovoce. Leč je poněkud trpké.

Labuť velká nalezená 1.1.2022 s roztříštěnou nohou může být velmi pravděpodobně obětí silvestrovských ohňostrojů. Přímé důkazy však chybí.
Labuť velká nalezená 1.1.2022 s roztříštěnou nohou může být velmi pravděpodobně obětí silvestrovských ohňostrojů. Přímé důkazy však chybí.
Foto | Luboš Vaněk / ZS Huslík

Rok od roku přibývá zvířat, kterým ochránci přírody pomohou. Důvod je prostý: velká část veřejnosti už byla s existencí a prací záchranných stanic seznámena a ví, že se na ně může obrátit. To je určitě velký úspěch!

Co se však nepodařilo? Vysvětlit lidem, že bez jejich konkrétní pomoci záchranné stanice kvalitně pracovat nemohou. Podařilo se přesvědčit stát, že bez záchranných stanic mu vznikne velký problém, a tak se zvedla jeho finanční podpora z původních 3 až na dnešních 17 milionů Kč.

Nepodařilo se ho však přesvědčit, že pro systém záchrany handicapovaných zvířat je nutné přijmout i nějaký dlouhodobý koncepční dokument (leží už několik let v šuplících ministerstva životního prostředí). Bez tohoto dokumentu je těžké přesvědčovat krajské a obecní úřady, že systematická podpora záchranných stanic také z jejich strany je nutná.

Přesto tyto úřady alespoň z části nehodily záchranné stanice přes palubu a na jejich činnost přispívají dohromady částkou více jak 20 milionů Kč. Zbývající náklady na zajištění kvalitní záchrany divokých zvířat v nouzi se pokrývají z darů veřejnosti a firem a také z občasné ekonomické činnosti stanic (vstupné, poplatky za výukové programy, prodeje, reklama...).

Abychom mohli zajistit transport, teplo, krmení a nezbytnou veterinární péči všem handicapovaným zvířatům, které nám lidé v roce 2022 přinesou, v takové kvalitě, aby se většinu z nich podařilo zachránit a vypustit zpět do přírody, potřebujeme přesvědčit veřejnost, aby nám pro rok 2022 darovala nejméně 20 milionů Kč.

Stačilo by například přesvědčit pouhá 2 % z těch, co si kupují zábavní pyrotechniku, aby namísto nákupu věnovali peníze na účet sbírky Zvíře v nouzi.

Jenže to budou asi úplně jiní lidé než ti, kterým skutečně jde o přírodu a zvířata.


reklama

 
foto - Stýblo Petr
Petr Stýblo
Autor je ředitel Kanceláře Českého svazu ochránců přírody.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (55)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

8.1.2022 08:13
takové motání hrušek s jabkama či brečení hezké ale na špatném hrobě...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.1.2022 10:38 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1*
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.1.2022 10:41
Ta zraněná labuť i jiní ptáci, zvířata, jsou následkem jejich přemnožení a " humanismu " lidí - přikrmování nejen ve městech.
Ptačí chřipku roznáší divoké vodní ptactvo !
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.1.2022 11:17
Každopádně "zábavná" pyrotechnika je hnus primitivů, kteří neumí slavit
jinak. Tady stačí zákaz prodeje a důsledné postihy za dovoz a použití.
Možná jeden ohňostroj v režii města bych zkousnul, ale to šílenství všech
je hrůza. K ošetřování zvířat v záchranných stanicích pouze dodám, že
záchranou lišek a jiných přemnožených predátorů ztratily stanice v mých
očích pověst ochránců, ale škůdců na úrovni těch, kteří otevřeli klece
norkům americkým a jiným kožešinovým zvířatům. Vracet do přírody tyto
predátory je likvidace jejich kořisti. Pak je třeba posoudit, zda je
návrat možný a zda lze alespoň zvíře použít k chovu. Pokud se jedná
pouze o dožití, tak jsem byl vychován k tomu, že zvíře není člověk
a držet v zajetí byť hendikepované divoké zvíře je týrání a je lépe
jeho život ukončit. Smutné pohledy zvířat z voliér dožívajících bez
křídel, nohou atd. se nedá jinak nazvat. Co lze zachránit a vrátit do
přírody budiž, ale běžné predátory a mrzáky odsouzené k životu v
zajetí je minimálně hloupost a to mě napadá daleko tvrdší výraz.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.1.2022 12:00 Reaguje na Břetislav Machaček
S tím lze jen souhlasit.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

8.1.2022 12:47 Reaguje na Břetislav Machaček
Děkuji za příspěvek, byla jsem vychována ve stejném duchu.
Ještě bych dodala, že v minulosti nám stačil ohňostroj z malých prskavek bez zbytečně hlasitého rámusů.
Museli jsme se vydat měkam daleko od lesa a obydlí. Dnes Vám odpálí Pražáci, kteří přijedou na venkov jen na silvestra neskutečné pumy vedle stají pro koně a pokud projevíte jakýkoli nesouhlas tak Vás pošlou do háje.
Z obavy co by provedli při větším odporu se raději mlčím.
To už není oslava, tomu se říká zvěrstvo.
Pro nás na farmě je silvestr nejhorší den v roce.
Z ohňostroje mám stres už od rána, modlím se aby to zvířata přežila pokud možno bez fyzického zranění. Nepřála bych nikomu vidět jak při každém výbuchu trpí.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.1.2022 12:55 Reaguje na Alena Lyskova
nevím zda jsem pochopil přesmyčku ale v podstatě jde o to, že nejsou peníze...ani ne tolik o to, jestli někdo koupí rachejtli ale všeobecně se dá říci, že ti co kupují rachejtle asi zrovna moc eko nebudou což si tady asi dost lidí uvědomuje...jestliže mají problém s financováním, tady jej nevyřeší
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.1.2022 14:16 Reaguje na Alena Lyskova
Jenom do háje ?
Odpovědět
JM

Joska Malý

8.1.2022 14:43 Reaguje na Alena Lyskova
Můžete mi říci k čemu v dnešní době slouží kůň, než jen k potěše? Asi nestahujete dřevo z lesa, že? Buď na něm jezdíte, nebo na něm jezdí někdo jiný za úplatu. Je to velmi velké, na prostor a krmivo náročné zvířátko - mazlíček, které spotřebovává zdroje pro Váš plezír. Jak ekologické. Něco jako kolo, nebo motorka, ale i ta motorka spaluje, jen když jede.
Mě třeba strašně vadí, že každé jaro a podzim se musejí pocestní na mnoha nezpevněných cestách (kde často vedou letité turistické značky) brodit bahnem, kvůli pár koňákům.
Pyrotechniku si již pár let pro potěchu svou, přátel i dětí kupuji, odpaluji na horách v malém městečku, místní tak činí stejně a žíly jim to netrhá. A fňukání ochránců přírody a "farmářů" mě rozhodně nevytrhne.
Vy máte farmu? Asi taky nebudete tradiční hospodářství...
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

8.1.2022 20:16 Reaguje na Joska Malý
Čo dodať, vaša potecha je zároveň utrpením a niekedy aj smrťou divých a domácich zvierat. Traumu majú aj niektoré malé deti. Viete mi povedať, čo vás na tých výbuchoch teší? Pre mňa ste dosť primitívny obmedzený človek, ktorý si myslí že chov koní je neekologický a škodí prírode.
Odpovědět
JM

Joska Malý

9.1.2022 13:17 Reaguje na Vladimir Mertan
Mě jako primitivní přijde hon na čarodějnice. Kdo přizná, že se mu ohňostroj líbí je primitiv, vrah, nelida a nepřítel přírody. Doufám, že všichni odpírači ohnostrojů jsou vegani, nespalují ropu a po smrti se nechají zkompostovat, nebo zkrmit v záchranné stanici pro vlky zraněné při překonávání plotů, či pasteveckými psi.
Ano, chov koní je, až na pár výjimek, činnost naprosto zbytná. Je to utrácení zdrojů pro plezír, tedy neekologické a týrání zvířat k tomu - drezůra, ustájení, jízda.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.1.2022 14:48 Reaguje na Joska Malý
Hľadáte chyby u druhých, a tým sa snažite ospravedlniť vlastné jednanie. Vaša zábava prináša zbytočné utrpenie, zranenie a smrť zvieratám. Zatiaľ čo sa vy tešíte z ohňostroja, vyplašené labute a iné vodné vtáky narážajú do prekážok nad hladinou a lámu si krídla, alebo si spôsobujú vnútorné zranenia. Vyplašené psy sa doma nekontrovateľne trasú od strachu, mnohé z nich od strachu aj uhynú. Stane sa tiež, pri splašenom úteku z domu ich jednoducho prejde auto. Drobné vtáky narážajú do budov a hynú po desiatkach až stovkách. Vaša predstava o tom čo je ekologické a neekologické je poplatná predstave mestského človeka. Práve chov koní je záchranou pre viaceré cenné chránené lúky či už priamo pastvou, alebo iba výrobou sena a vytváraním dopytu pre odber sena. Tie klišé o tom že ekologický človek musí byť vegán, má sa voziť na elektromobile a má chovať vlky je úplná hlúposť.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

10.1.2022 20:41 Reaguje na Joska Malý
Ohňostroje se mi líbí, přesto je považuji za uplně zbytečnou a k životu nepotřebnou věc. Příměr s końmi bych řekl, že není moc šťastný. Spíš mě napadá film Proč a otázka na ultras: co děláte? Fandíme. A co dělate mimo to. No nic, na nic jiného už nezbývá čas. Pro někoho možná náplň života, pro druhého zbytečná existence.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

10.1.2022 20:46 Reaguje na Jarek Schindler
Jj, tak nějak to bude. Abych parafrázoval nedávný výrok - tím se mstí okolí za svou bezvýznamost.
Odpovědět
PB

Petr Burda

9.1.2022 17:49 Reaguje na Joska Malý
Co třeba hipoterapie?
Nebo "pouhé" učení děti pečovat o živou bytost. Staré a umírající lidi ukrýváme do nemocnic, LDN, v lepším do hospiců - kde se mají děti naučit péči o potřebné?
Péče o zvíře je možná pro někoho zábava, jenže zábava, které MUSÍ a chce věnovat 7 dnů v týdnu. Zábava, kterou mohou využít i jiní. Ohňostroj je využitelný jen k tomu, abychom hůře slyšeli - a pokud je užitečný nezúčastněnému, tak kasaři, aby ostani neslyšeli, jak bourá "káču".
Odpovědět
DV

Daniela V.

8.1.2022 17:10 Reaguje na Alena Lyskova
Úplně Vám rozumím. Navíc někdo má problém, zdali máte farmu nebo tradiční hospodářství .....úsměvné. Samozřejmě jde o to, jak si kdekdo nastaví oslavu jednoho dne z roku. Někdo k tomu potřebuje ohňostroje i když ví, co to obnáší. škoda. Já na fotkách či v televizi vidím lidi s hlavou v záklonu, pusu dokořán, v ruse flašku ....no a to je celé. Ale myslí si, že bez toho to fakt nejde ......
Odpovědět
AM

Anežka M

8.1.2022 17:46 Reaguje na Alena Lyskova
No já vám nevím, bych z toho neobviňovala selektivně pražáky, za tohle fakt nemůžou. U nás na vsi to bouchá na Silvestra o sto šest a pražáky tu nemáme žádné :)

Ale jinak souhlas, imho by měl být volný prodej zábavní pyrotechniky (nad rámec různých včeliček, prskavek a dělbuchů pro děcka) zakázaný. Nějaký obecní ohňostroj by snad ještě šel zvládnout, to netrvá tak dlouho.
Odpovědět
DV

Daniela V.

8.1.2022 18:29 Reaguje na Anežka M
Před několika dny o tom mluvili v televizi. Ohňostroje prostě škodí a plaší. Navíc i hodně znečistí ovzduší ...pro mne je to zbytná zábava. Navíc když vidím tu spoušť po tom .....třeba Václavák, Praha. Policie, hasiči, zdravotníci v pozoru. Do rána pak někdo uklízí ten binec ....kolik tohle vše zaměstná lidí, aby si slaviči užili.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.1.2022 18:39 Reaguje na Daniela V.
Jj, tady bych panu Joskovi odpověděl, že jsou na světě horší věci, než omezení zbytného kraválu. Ano, náměstí a intravilány se uklidí, ale na kopci za městem, kde pracovní čety nepáchnou, se budou ještě dlouhé měsíce válet vedle odpalovacích papírových kazet desítky petek, flašek, sáčků, ubrousků a dalšího nepořádku. Pro tuto chasu je nějaký úklid po sobě pasé. Užít si "legrace" a vypadnout. o bordel ať se postará ten, komu se to nelíbí...
Odpovědět
DV

Daniela V.

8.1.2022 18:54 Reaguje na Karel Zvářal
Ano, souhlas. Ani po sobě neuklidí, tak jsou sebevědomí ... nebo ?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.1.2022 18:56 Reaguje na Daniela V.
Dnešní znudění rozmazlenci.
Odpovědět
DV

Daniela V.

8.1.2022 19:03 Reaguje na Karel Zvářal
Pokud bych se ale vrátila k financování péče o živočichy .... bude to více a více problematičtější, neboť lidé budou mít méně peněz vzhledem k současnému dění. A budou si rozmýšlet kam a co darovat ....Péče o nalezená a zraněná zvířata bude stát více. Co takhle přehodnotit kategorie přísně chráněných, chráněných, atd. Ale to je na odbornících a ZS hlavně .....prosím o názory diskutujících.
Odpovědět
AM

Anežka M

9.1.2022 22:46 Reaguje na Daniela V.
No jo, dyť já tohle nerozporuju. Na silvestra žádné petardy rakety nestřílíme právě kvůlivá zvířatům.

Jenom bych to nesvalovala specificky na Pražáky.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.1.2022 13:27 Reaguje na Břetislav Machaček
Souhlas. Volný prodej stupidní pyrotechniky bych z fleku zakázal. Celý prosinec mi létala na krmítko několikrát denně červenka (kromě desítek sýkor), po novém roce se ještě neukázala. Pravděpodobně dopadla jako ta, co jsem našel před pár lety po novém roce mrtvou pod proskleným rohem autosalonu. Při tom novoročním kobercovém šílenství létají vyděšeni ptáci z místa na místo, až udělají osudovou chybu, které by se v klidné noci nedopustili. Prostě je to hnus, který v civilizované zemi nemá co dělat! Ano, na tradičním místě ve městě pro širokou veřejnost udělat světelnou show, ale aby kdejaký blb odpaloval desítky salv od setmění až do jedné do rána…

Napařil bych na tuto pseudozábavu takovou daň, ze které by se mohly financovat právě podobné záchranářské aktivity. Ta pyrotechnika je asi cenově dostupná, když to odpalují děcka (i holky!) při cestě ze školy. U každého vchodu, kolem kterého procházejí, pohodí dělbuch. A to opakovaně, každý den, takže to dělají s úmyslem lekat lidi, pochybuji, že je samotné ty rány nějak oblažují na duši.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.1.2022 14:18 Reaguje na Karel Zvářal
Na vyděšení ptáčků, stačí celonoční svícení v parcích.
Odpovědět
JM

Joska Malý

8.1.2022 14:45 Reaguje na Karel Zvářal
Nebuďte morous. Je to sranda. Ve svetě jsou horší věci. Jedno v roce a pár puberťáků si to zkouší, pak zase přestane. Jeden můj spolužák se díky pubertální fascinaci třaskavinami stal úspěšným biochemikem a teď pracuje v biomedicímě ergo pomáhá lidem.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.1.2022 15:18 Reaguje na Joska Malý
No, morous určitě nejsem, a také nejsem primitiv bez empatie. Abych nebyl nepřejícný, ať se lidé baví ohnivou oslavou. Pyrotechnický sortiment bych ale poněkud omezil, zákaz by se týkal petard a dělbuchů, Dýmovnice, fontány, prskavky, žabky, nehlučné (jen prskavé) ohňostroje a podobné (nehlučné) světelné efekty bych ponechal. Všem, kteří touží po hluku, doporučím apku Detonace, kde si můžou se sluchátky užívat zvukové efekty do aleluja, ale ať tím neobtěžují druhé. A vůbec bych se nebránil referendu na toto téma, byť ten výsledek by mohl být velmi těsný, ať pro příznivce nebo odpůrce hlučné (půl)noční zábavy.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

8.1.2022 20:30 Reaguje na Karel Zvářal
Podľa mňa v civilizovanom svete nemajú ohňostroje miesto. Nie je možná zábava pomerne úzkej skupiny ľudí za cenu zbytočného utrpenia a smrti zvierat.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

10.1.2022 08:33 Reaguje na Vladimir Mertan
To je přesně to, o co mi jde. To je státem podporovaná ("tolerovaná") pyromanie s neblahými důsledky ani ne tak pro lidi (i když sekundárně také), ale pro poslední zbytky živé přírody ve městě zcela jednoznačně psychoteror s fatálním dopadem. To už potom rozdejme lidu zbraně, ať se to navzájem pomlátí, však ve statistikách to taková hrůza nebude.

Prostě jak jsem už uvedl několikrát - tak jako hlučnou hudbu si může pouštět do sluchátek bez omezení, podobně bych to řešil s touto pseudozábavou. Tam, kde končí "práva" jedněch (primitivů), začíná svoboda němých tváří. Když nám vadí klecové chovy, Velká pardubická, norování liščat, býčí zápasy..., tak zakázat tento novodobý "výdobytek" by neměl být problém. A přitom je to jen zlomek příčin úbytku ptáků kvůli lidské hlouposti a lhostejnosti, viz. stěny smrti (sklo), nezakryté nádrže a šachty, el. sloupy, přemnožení predátoři aj.
Odpovědět
JM

Joska Malý

9.1.2022 13:31 Reaguje na Karel Zvářal
Ony ale ty raketky, co dělají ty barevné obrazce na obloze se jaksi fyzikálně bez té rány neobejdou.
Proč každý kdo si dovolí odpálit pár raket na Silvestra je podle Vás ožralé hovado, které po sobě neuklízí a podle některých musí být z Prahy?
Dle mých zkušeností jsou průměrní obyvatelé vesnic a malých měst daleko větší prasata než Pražáci - odpadky ve škarpě u silnice, černé skládky ze zahrádek, ale i běžného odpadu, prokopnuté septiky, aby se nemuseli tak často vyvážet, topení hnědým uhlím v nevyhovujících kotlích a kamnech, pálení odpadu, psi v klecích a uvázaní na řetězu, bordel na zahradě, třídění odpadu se na vesnicích také příliš nenosí, čoudící staré diesely...
Ale Pražáci jsou prasata, která mají jedinou zábavu a to jezdit po republice, pít, házet petardy a odhazovat odpadky, kde to jde. Máte to krásně srovnané.

A co takhle třeba rány při mysliveckém honu, to zvířátka neděsí? Neměli by mít povinně tlumiče? Ideálně luky a šípy.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.1.2022 19:13 Reaguje na Joska Malý
Zase hľadáte chyby o druhých. To predsa nemyslíte vážne, že ak dedinčania kúria hnedým uhlím, majú staré autá a psov na reťaziach tak vás to morálne oprávňuje hádzať v prírode petardy či poriadať ohňostroje. MYslivecký hon samozrejme zvieratá desí, ale nie je to samoúčelná zábava. V dnešnej kultúrnej krajine nie je dostatok predátorov na to aby účelne regulavali stavy bylinožravcov. V podstate to ani nie je možné, bez odstrelov zveri by nám srnky, jelene a diviaky zožrali úrodu.
Odpovědět
AM

Anežka M

9.1.2022 22:48 Reaguje na Joska Malý
Já jsem si nevšimla že by pan Zvářal psal něco specificky o pražácích... ?

Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

8.1.2022 20:22 Reaguje na Joska Malý
Viete ja by som vám takú srandu doprial. Zavrel by som vás do prázdneho kontajneru a tam by som vám postupne tie petardy hádzal, aby ste si to vychutnal.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.1.2022 20:33 Reaguje na Vladimir Mertan
No, do kontejneru to není ono, to by byl připravený a s prsty v uších vydržel. Nejlépe překvapit spící rodinu vhozením dělbuchů do ložnice. To aby si tu "legraci", počínaje dětmi, řádně užili, tak jako neinformovaná (bezcenná) zvířátka. To by asi pan pěkně prskal a podával žalobu na neznámého...

Ono s tou věčnou vlastností je to obecně těžké.
Odpovědět
JM

Joska Malý

9.1.2022 13:32 Reaguje na Vladimir Mertan
Nechápu, proč do kontejneru?
Odpovědět
PB

Petr Burda

9.1.2022 17:55 Reaguje na Joska Malý
Abyste měl ten správný sluchovy vjem. Kontejner by omezil únik akustického tlaku a vy byste se přiblížil pocitu zvířete, které obvykle slyší násobně lépe než člověk. Ale ta ložnice by také nebyla k zahození.
Odpovědět
DA

DAG

8.1.2022 12:17
Záchrana a pomoc zvířatům je bohulibá činnost. Navíc zatím měli lidé peněženky otevřené. A přiznejme si zvířátka táhonou.
Chyba bude asi někde jinde a lidé kteří za to mají zodpovědnost, tak by se měli zamyslet, kde udělali chybu.
Jsem si jistý, vymýšlení nových daní a zákazů sponzory spíše odradí.
Odpovědět
kk

karel krasensky

8.1.2022 13:14
Manipulativní,ideologický článek autora Stýbla.Svoje vydělané peníze si mužu utratit za co chci a kdy chci.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

8.1.2022 15:19
Pane Stýblo! Lidé dávají ročně desítky miliard korun na ekologická biopaliva, která ničí ornou půdu a přírodu. Zrušte ekologismus, a bude peněz na ochranu přírody jako ara*ek!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.1.2022 17:29 Reaguje na Michal Ukropec
1***
Odpovědět
MM

Milan Milan

9.1.2022 10:21
PR pro záchranné stanice?? Chudák labuť, ani netuší čemu posloužila. No nejsem si jist výsledkem. U nás byly taky ohňostroje a nenašel jsem poblíž vesnice ani v lese naštěstí žádnou oběť.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

9.1.2022 12:33 Reaguje na Milan Milan
Milane, Milane... to by tam nějací ptáci museli nejdřív být. O vlivu petard na zdraví psů a jiných domácích zvířat se ví dávno, taktéž o vyděšených ptácích zkolabovaných a zabitých o sklo, dráty apod.

https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/zahada-z-nebe-spadly-stovky-mrtvych-ptaku/r~i:article:686966/

https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/italie-rim-novy-rok-ohnostroj-ptaci.A210102_111140_zahranicni_kha
Odpovědět
DV

Daniela V.

9.1.2022 13:17
Pokud bych se vrátila k zaměření článku. ZS prosí o peněžité dary, nutné na provoz. Doba se mění, lidé budou více promýšlet kolik, na co a kam darovat své peníze. Chápu a věřím, že ZS peníze potřebují. Ale zřejmě budou muset přehodnotit svou péči. Jakého živočicha a za jakou cenu léčit. Také jakou budoucnost mu tím zajistí ....Někdy na podzim na ČT reportáž. Čápu bílému, který přišel o nohu, studenti fakulty vyrobili 3d tiskárnou protézu. Čáp byl vidět pak s touto náhradou ....litovala jsem ho. Pajdal, nedokázal stát ani na své, ani na protéze. Zřejmě nedokáže být ani rodičem. Asi bude větší dilema pro záchranáře, zdali humánně skončit trápení anebo udělat podobné řešení ....asi by pomohlo i změnit kategorie přísně chráněných, chráněných, atd. živočichů. Prosím o názory vás diskutujících .....
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.1.2022 17:19 Reaguje na Daniela V.
Už jsem to popsal včera, že je třeba být soudný a nezachraňovat
evidentně trvale zmrzačené zvíře a taky škodnou, kterou musí jiní
tlumit. Přehnaná útlocitnost je trend lidí odtržených od přírody
hrající si na její zachránce. Vypustit "vyléčenou" lišku, aby
sežrala obden chráněného živočicha je pokrytecká ochrana zvířat.
Doživotně opatrovat zmrzačeného živočicha zavřeného v záchranné stanici závidícího těm volně žijícím svobodu je spíše trest a
nikoliv záchrana. Příroda je krutá a dívat se na ni pohledem
změkčilého člověka je dnes bohužel běžné. Nechte dnes chlapovi
zabít kapra, tak raději zmrzačí kvůli blbosti člověka a místo
kapra koupí filety.
Odpovědět
PB

Petr Burda

9.1.2022 17:59 Reaguje na Břetislav Machaček
Co je škodná? Produkt lidské činnosti! Přemnožení trofejní divočáci a vysoká. První likvidují rostliny i živočichy, druzí (zatím?) jen rostliny.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.1.2022 19:13 Reaguje na Petr Burda
Škodná je přesně vymezený pojem pro něco, čeho je
tolik, že ohrožuje udržitelné množství její kořisti. Platí to i o místy přemnožené spárkaté a je věcí odpovědných orgánů stanovit počty jakýchkoliv zvířat na daném území. V divočině to řeší příroda sama, ale zde to musí řídit odborníci a nikoliv diletanti a úzce vyhranění lidé. Sika se přemnožil díky nájemcům a vlastníkům daných honiteb a u černé je to souběh
pro ně vhodného zemědělského hospodaření a taky
absence lovců ochotných vysedávat po nocích a v
mrazu na posedech. Motivační příspěvky už mnohde
přinesly své ovoce a je věcí "regulátora" stavy
zvěře stanovit v závislosti na úživnosti krajiny.
Pokud budu tlumit poctivě lišky, abych chránil
drobnou zvěř a "zachránce" mi tam lišky vypustí,
tak není zachránce, ale sabotér a nezaslouží si
za to odměnu.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

10.1.2022 11:16 Reaguje na Petr Burda
Co je podle vás trofejní divočák? A jsou přemnoženi právě tito divočáci nebo jich spíš k rovnovážnému stavu hodně chybí?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

10.1.2022 11:13 Reaguje na Daniela V.
Pláč pana Stýbla má několik rovin. Ano, průběžně přehodnocovat zařazení druhů do jednotlivých kategorií. Zatím to vypadá tak, že co je jednou chrání, chrání se nejraději "na věky". Prostě a jasně, co se podaří "ochranáři" schlamstnout to již nechce pustit. Jasně vymezení druhů. Nevím proč by lidi měli tahat z lesů a polí mláďata co žádnou ochranu nepotřebují. Pan Stýblo místo aby takové káral je ještě omlouvá. No a hlavně, jsou druhy jako liška či nepůvodní psík. Proč se tyto druhy mají zachraňovat? Myslivcům navzdor ať se vztekají. Dál je potřeba jasně určit možnost a smysl záchrany živočicha. Je ho možno vrátit do přírody nebo bude hendikepovaný navždy ve voliéře? První smysl má, druhé je potom zbytečným plýtváním. Pan Stýblo než začne spekulovat odkud by mohli přitéct peníze ,by měl v první řadě sám přemýšlet jak a kde ušetřit. Kde je záchrana žádoucí a kde zbytečná.
Odpovědět
DV

Daniela V.

10.1.2022 12:51 Reaguje na Jarek Schindler
Ano, vidím to podobně. Možná přichází doba na přehodnocení a změnu v hodně podobách.
Odpovědět
PB

Petr Burda

9.1.2022 17:42
K elektrické energii platíme poplatek na OZE. K benzínu i naftě daň.
Jaký by byl problém uzákonit zdravotní daň ze zábavné pyrotechniky, dejme tomu 50% navýšení ceny?
My, co si kupujeme 2 balíčky po 5 prskavkách bychom neschudli, a ti, co potřebují zápach a hluk ať přispějí na léčení - nejen zvířat, ale i lidí (třeba těch, co se musí zblízka podívat, proč ten doutnák na 30 s hoří ještě v 35. s).
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.1.2022 14:59 Reaguje na Petr Burda
Tohle není špatnej nápad.
To neprojde.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

9.1.2022 22:24
Kdyby to primitivové dělali jen na Silvestra, nepochopím to sice, ale malinký kousek tolerance bych v sobě našel. I primitiv se chce nějak bavit a asi to jinak než kraválem neumí. Když to ale bouchá od Mikuláše do Tří králů, kdykoli a kdekoli, je to na přeshubu. Nic jiného nepomůže.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.1.2022 14:58 Reaguje na Ladislav Metelka
Přesně ... od cca 10 večer, ať nejsu nepřející, do třeba 1-2 do rána v noci z 31. 12. do 1. 1. ... budiž. Přeci jen je to tradice a tu jednu noc v roce to i ta zvířata přežijou. Min v Praze jo, tady jsou asi zvyklá na ledacos.

Ale dělat z toho simulaci bitvy u Kurska, to mne fakt silně ....
Problém je, že lidi jsou prostě až moc často bezohledná hovada a min v podmínkách města to uhlídat nelze, zase nelze chtít po té PČR zázraky.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

10.1.2022 18:37 Reaguje na Ladislav Metelka
Na jednu stranu je ten pomalý náběh Silvestra dobrý. Pokud to pátého bouchne jednou tam, šestého jinde..., zvířata si na ten zvuk zvyknou. Část z nich to může vytěsnit mimo zastavěné oblasti, ale těch je minimum. Hluk nevadí ptákům spícím v dutinách, tj. sýkory, vrabci polní, brhlík (zatlačí se hlouběji).

Když ty bouřlivé oslavy v devadesátkách začaly, chodil jsem v noci po venku a několikrát pozoroval zmatený let vrabců nebo zvonků ve výšce (podobná velikost i let), jak jim ty rány a osvětlení nesvědčí. I toto tedy může být jedním z vlivů působících na úbytek až vymizení vrabce domácího, který nocuje v keřích a je dosti lekavý (viz. čínské zkušenosti s vyhubením škůdce...). Hluk poměrně dobře snášejí kosi, jen při opravdu silných detonacích přeletí nízko a "nadávají". Na zvuky výstřelu jsou zvířata obecně citlivá, mnoho předešlých generací se setkalo se střelbou a vypěstovala si únikovou reakci. Pokud je to ale kobercový nálet, nemají kam se schovat a velká část hyne buďto vyčerpáním, šokem, nebo v důsledku nárazu do překážky. Takže petardy pro retardy bych zakázal, pro tento druh zábavy nemám sebemenší pochopení. My si vystačili jako děcka s prskavkami, svíčkou, a největší zážitek bylo křesání jisker z křemenovými oblázky, přičemž ten zápach ohně byl pro nás přímo omamný. A se simulací Verdunu bych zájemce odkázal do vojenských prostorů, případně nějaké bojové hře na pc...
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

11.1.2022 13:29 Reaguje na Karel Zvářal
Dobrý postreh, tiež si myslím že je lepšie postupne zvieratá na výbuchy zvykať ako to zosypať úplne všetko naraz. Ale keď sa to zosype, je to aj tak katastrofa.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist