https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/romana-sonkova-desive-stradani-hospodarskych-zvirat-pri-preprave-oficialni-zaznamy-dobre-maskuji
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Romana Šonková: Děsivé strádání hospodářských zvířat při přepravě oficiální záznamy dobře maskují

9.12.2023
Ilustrační snímek přepravy skotu.
Ilustrační snímek přepravy skotu.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Compassion in World Farming
Nová šokující zpráva odhaluje utrpení, kterému je ročně vystaveno přibližně 44 milionů hospodářských zvířat, včetně neodstavených telat a jehňat, na strastiplných cestách trvajících až tři týdny. Zpráva, zveřejněná mezinárodními nevládními organizacemi Compassion in World Farming a Eurogroup for Animals, analyzuje množství dosud nezveřejněných záznamů EU týkajících se 180 000 zásilek hospodářských zvířat v rámci EU a do zemí mimo EU během 19 měsíců od října 2021 do dubna letošního roku. Česko v tomto období vyvezlo téměř 29 000 kusů skotu do tak vzdálených zemí, jako je Turecko nebo Libanon. Česko také vyváží neodstavená telata do Itálie a Španělska, která často bez jakékoli výživy stráví na cestě 46 hodin.
 
Nedostatečné a zavádějící úřední záznamy zakrývají hrůznou skutečnost a rozsah obchodování s živými hospodářskými zvířaty z EU, ukazuje nová zpráva s názvem A data dump of suffering: the EU's long-distance trade in farm animals exposed (Soupis dat o utrpení: odhalení dálkového obchodu s hospodářskými zvířaty z EU).

Mezi klíčové poznatky ze zprávy, která se zaměřuje na nejdelší cesty, patří:

- Tisíce ovcí a skotu jsou z EU vyváženy po silnici do Kazachstánu, Uzbekistánu, Kyrgyzstánu, Ázerbájdžánu, Arménie a Gruzie, přičemž cesty trvají až tři týdny a pohybují se v rozmezí 4 000-6 000 km. Do těchto zemí vyváží skot i Česko. Zvířata jsou obvykle přepravována na hraniční přechod mezi Polskem a Běloruskem v Kukuryki-Koroszczynu a odtud dále do západní a střední Asie. V zimě mohou být teploty na těchto cestách velmi nízké.

- Každý rok je 370 000 neodstavených telat odebráno matkám krátce po porodu a často v pouhých dvou týdnech jsou přepravována bez jakékoli výživy na dlouhé vzdálenosti. Česko vyváží neodstavená telata do Itálie a Španělska, kam cesta průměrně trvá 46 hodin. Mnoho neodstavených telat je slabých a s nevyvinutým imunitním systémem. Na dlouhých cestách jim chybí mléko nebo mléčná náhražka, na jejichž výživě jsou závislá. To vede k hladovění a zvýšené náchylnosti k nemocem.

- V roce 2022 EU včetně ČR vyvezla přibližně 30 000 březích jalovic. Některé z nich do střední a západní Asie, například do Uzbekistánu a Kazachstánu, kam je cesta dlouhá až 6 000 km a může trvat až tři týdny.

- Miliony kusů skotu a ovcí ročně absolvují dlouhé a stresující cesty po moři na Blízký východ a do Afriky, kde jsou poraženy nebo vykrmeny. Plavidla jsou často ve velmi špatném stavu a zvířata během těchto cest velmi trpí tepelným stresem, škodlivými plyny, stresem z nemožnosti pohybu a hladem, přičemž neexistuje žádná účinná právní ochrana.

- Francie, Nizozemsko a Dánsko vyvezly tisíce prasat do velmi vzdálených zemí včetně Brazílie, Vietnamu, Thajska a Nigérie. Vývozem chovných prasnic, které byly geneticky selektovány na velmi početné vrhy, EU rozšiřuje svůj nehumánní model průmyslového velkochovu do dalších částí světa.

- V roce 2019 bylo mezi členskými státy EU přepraveno odhadem 54 000 tun živých ryb, což se rovná desítkám milionů jednotlivých zvířat. Ryby se často nechávají hladovět, trpí přeplněním kontejnerů a fyzickým poraněním šupin a ploutví v důsledku manipulace při nakládání a vykládání během přepravy. Česko je jedním z největších producentů kaprů v EU a každoročně vyváží téměř polovinu veškeré produkce živých ryb.

Ze zprávy vyplývá, že záznamy EU o transportech zvířat byly neúplné, často nepřesné a že značně podhodnocují vzdálenost a trvání mnoha cest. Přibližně 60 % transportů je uvedeno jako cesty začínající ve sběrných střediscích, ale zvířata mohla být přepravována z původního hospodářství mnoho hodin předtím, aniž by se to muselo zaznamenávat. Mnoho přepravců používá více sběrných středisek během jedné cesty, čímž se vyhýbají požadavku, aby zvířata měla v polovině cesty 24 hodin odpočinku, než budou pokračovat v cestě.

Tato zpráva přichází jen několik dní před očekávaným zveřejněním návrhu změny legislativy o přepravě zvířat Evropskou komisí, které se očekává 6. prosince. Komise však nehodlá zveřejnit další návrhy, které se zavázala předložit v rámci komplexnější revize právních předpisů o welfare zvířat, včetně zákazu klecových chovů, který se očekával do září 2023.

Obě nevládní organizace na ochranu zvířat vyzývají EU, aby zakázala vývoz živých zvířat z EU do zemí mimo EU a nahradila ho plně obchodem s masem a jatečními trupy a aby zavedla přísnější pravidla na ochranu zvířat při přepravě v rámci EU.

Tuto výzvu k větší ochraně hospodářských zvířat během přepravy podporuje většina evropských občanů. Zvláštní průzkum Eurobarometr 2023 zjistil, že osm z deseti Evropanů si myslí, že by měla být omezena doba přepravy živých zvířat pro komerční účely v rámci EU nebo z EU, a převážná většina devíti z deseti lidí považuje za důležité chránit životní pohodu (welfare) hospodářských zvířat.

Naše nová zpráva odhaluje některé hluboce znepokojivé problémy, v neposlední řadě to, že oficiální údaje jsou neúplné, nepřesné a značně podhodnocují rozsah obchodu s živými hospodářskými zvířaty z EU i utrpení zvířat, které tento obchod způsobuje. Ačkoli jsme věděli, že ve jménu zisku miliony zvířat podstupují kruté a zbytečné cesty, tato zpráva ukazuje, že situace je mnohem horší, než jsme se obávali. EU musí tuto situaci urychleně řešit zákazem vývozu živých hospodářských zvířat do zemí mimo EU a zavedením nových přísných pravidel na jejich ochranu během přepravy mezi členskými státy EU i v rámci nich.

Reineke Hameleersová, ředitelka Eurogroup for Animals, řekla: „Nadnárodní povaha vývozu živých zvířat činí ochranu zvířat obzvláště náročnou, a proto požadujeme zákaz vývozu živých zvířat do zemí mimo EU. Nahrazení vývozem masa a jatečně upravených těl zvířatům jednoznačně prospěje, ale bude mít i obrovský ekonomický a environmentální přínos. Je třeba navrhnout lepší opatření na ochranu neodstavených a březích zvířat, urychleně řešit je třeba také zneužívání sběrných středisek. Nesmírný rozsah utrpení, na který tato zpráva upozornila, nelze ignorovat – Evropská komise musí předložit ambicióznější regulaci."


reklama

 
foto - Šonková Romana
Romana Šonková
Autorka je českou zástupkyní organizace Compassion in World Farming.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (9)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

9.12.2023 09:02
Já to znám s naším psem. Jakmile jsme ho někam vezli, tak se v autě pozvracel.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

9.12.2023 09:04 Reaguje na Richard Vacek
A teď si uvědomuji, že i děti občas potřebovaly pytlík.
Snad nám nějací ochránci cestování nezakáží.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.12.2023 14:10
Děsivá je globalizace !
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.12.2023 17:14
Ideální bývaly stále více omezované domácí porážky, kdy zvíře vyšlo pouze
z chléva na dvůr a bylo hotovo. Bohužel veterinární předpisy stanovují takové podmínky, že od toho lidi odradí. Na veřejnou zabíjačku přivezou vepřové půlky, aby lidé neutrpěli trauma při zabití zvířete, ale za jeden večer vidí v TV 100 vražd lidí. Jsem taky osobně pro omezení přepravy
zvířat, ale muslimský zákazník si nekoupí maso zvířete zabité jinověrcem
jinak, než halal. Proto ten vývoz živých zvířat a porážka až tam. Totéž
je u židovské košér porážky. Nevím, co by autorka řekla na halal jatka
u nás místo vývozu těch živých zvířat, když by tu byly obřadně podřezány
bez omráčení. Jedinou možností je nevyvážet, ale co budou v těch zemích
jíst? A nebo, že by tam jela dělat osvětu, že halal a kośer je přežitek
a že jim dodáme maso zvířat podřezaných po omráčení. Pokud se jí podaří
je přesvědčit, tak to problém nebude a ekonomicky to bude výhodnější,
protože opracovaného masa se vejde do kamionu více, než živých zvířat a
chlazení cestou je energeticky zanedbatelné. Odpadne složité odbavování
živých zvířat, případné napájení a starosti s výkaly, které podléhají
při návratu veterinární kontrole. Jednomu přepravci odmítli v Turecku
kamion vymýt a vydesinfikovat a nesměl se bez nového veterinárního
vyšetření vrátit na území EU. Nakonec Turky za tučný bakšiš uprosil
a dostal povolení ke vstupu do EU.
Jediným výsledkem zákazu vývozu živých zvířat z EU bude jeho náhrada
z jiných zemí a v EU dojde k dalšímu poklesu chovu zvířat s dopady
na krajinu, bez využití pastvin a dalším omezením hnojení polí hnojem.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

10.12.2023 20:17 Reaguje na Břetislav Machaček
Domácí porážky byly problém, když je místo řezníka dělal amatér často pofidérním způsobem.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

12.12.2023 10:35 Reaguje na Jindřich Štěpánek
Domácí porážka je pro zručného člověka lehce naučitelná a byla součástí života odjakživa. Vy si myslíte, že řezníci stíhali všechny porážky na vesnici v předvánoční době? Ale kdeže, zaučení chovatelé okoukali, jak se to dělá a poráželi si zvířata často lépe a s citem, než nějací řezníci, kterým
se už jejich práce hnusila. Pro ně to byla bezcitná rutina,
ale chovatel prase před porážkou často ještě pohladil a omluvil se mu, že ho zabíjí. Ano neumětelové byli taky, ale jsou na jatkách i nyní, když nemají ke své práci a zvířatům
patřičný vztah. Pak vidíme přes skryté kamery to kopání a
jiné pobízení zvířat zaviněné časovou normou na jednu
porážku. Doma se vyhladovělé prase nalákalo z chlívku na dvůr na nějaký pamlsek bez toho pobízení a při konzumaci pamlsku přišla znenadání smrt. Nad takovým postupem řezník
ohrnoval nos a radil ho na lanech tahat z chlívku. To se
u nás nedělalo a prase do poslední chvíle netušilo, co ho
čeká. Bylo na to předem učeno při úklidu chlívku od hnoje,
kdy se proběhlo za pamlsky po dvoře a bylo do chlívku potom
nalákáno na plné koryto žrádla. Takže naopak žádný problém!
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

10.12.2023 19:10
Přesně tohle je krásný příklad nefunkčnosti EU a důkaz, že EU o žádné welfare nejde.
Převoz živých zvířat má být už roky zakázán mimo naprosté výjimky.
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.12.2023 12:46 Reaguje na Jindřich Štěpánek
tak nějak. nejbližší jatka v okresním městě s dobou přepravy maximálně dvě hodiny včetně nalodění a vylodění se jeví jako rozumné. vepřové v chlaďáku při +2 zvládně dva týdny, hovězí dva měsíce.

samozřejmě je trošku problém, že většiny vývozu se realizuje do států s rituální porážkou, která je u nás za hranou předpisů. ale upřímně, je horší krávu bez omráčení podřezat, nebo ji týden trýznit v kamionu? nebylo by snad lepší zřídit halal jatka na území velvyslanectví?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.12.2023 19:02 Reaguje na Lukas B.
To je ten problém, který aktivisté neřeší! Ten vývoz se totiž neuskuteční, pokud ta zvířata k nim nedojedou živá. Porážky halal se provádějí třeba v Německu, ale pouze pro potřeby místní muslimské komunitu a jsou terčem kritiky ochránců zvířat stejně, jako jiní ochránci bojují proti
vývozu živých zvířat. Je to další druh pokrytectví, kdy
to někdy vadí a jindy nevadí. Ono i takové Argentinské
hovězí pro nóbl spotřebitele se dováží tak, že se živá
zvířata nalodí na porážkové a zpracovatelské lodě, kde
se porazí a zpracují bez dozoru ochranářů, které na ty
lodě nepustí. Totéž se děje s mořskými rybami s doslova
rozdrcenými vnitřními orgány při vytažení sítí z vody.
Kamarád na takové lodi léta pracoval a raději lovili
u břehů Jižní Ameriky, než ve vodách EU, protože tam
mohli zpracovat byť na krmivo pro zvířata vše, co bylo
v síti. Ve vodách EU musely i mrtvé ryby nedosahující
požadované velikosti a nebo chráněné druhy přes palubu,
protože za jejich zpracování hrozí likvidační pokuty.
Ony byly mrtvé a nebo smrtelně zraněné všechny, které
v té síti uvízly a byly umačkány. Kolik takových ryb
vyhozených přes palubu alespoň spotřebovali predátoři
nevím, ale asi i některé kvůli debilitě v EU jen tak
shnily na dně moře bez dalšího užitku a o to více se
muselo ulovit ryb jiných. Prostě pokud někomu schází
rozum a logické uvažování, tak napáchá nejvíce zla.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist