Jiří Trhlík: Scestná podoba reformy veřejné správy
Tato podivuhodná reforma je navíc spouštěna v době, kdy přichází jako na běžícím pásu nové právní předpisy, vycházející z legislativy Evropské unie. Například v oblasti ochrany životního prostředí jsou do praxe uváděny značně komplikované právní normy, které masivně převádějí kompetence na obce.
Mnohé obce se věnují soustavně a kvalitně péči o své životní prostředí. Výkon státní správy ochrany životního prostředí (ŽP), často z nouze prováděný za obecní peníze, je ale i pro takto příkladné obce nadbytečnou zátěží. Řada obcí nebyla schopna ani podle dosavadních právních předpisů žádoucím způsobem vykonávat státní správu ochrany ŽP. I do budoucna není příliš reálné, aby k tomu byly obcím vytvořeny odpovídající finanční a personální podmínky. Závažným problémem je, že zejména státní správa ochrany ŽP potřebuje být k objektivnímu a kvalitnímu výkonu institucionalizována do orgánů nezávislých na místních samosprávách.
Ke kvalitě a nestrannému výkonu státní správy určitě nepřispívá ani skutečnost, že obce, města i kraje musí na výkon státní správy doplácet ze svého.
Výše uvedené problémy se jistě budou týkat i jiných sfér, ale jak ví čtenáři EkoListu z rozličných caus, ochrana životního prostředí je obzvláště citlivá na různé nekompetentní zásahy či prosazování skupinových zájmů různých lobby.
Již dnes je nepochybné, že současná podoba reformy veřejné správy v České republice je vážným a riskantním zásahem do nezávislosti státní správy ochrany životního prostředí.
Nutno dodat, že mnozí senátoři a poslanci si toto uvědomují. Nechávají se ale slyšet, že jsou zatím v menšině, proto je prý nutné,aby se nejprve současná reforma znemožnila v praxi a teprve pak přijde na řadu podoba reformy, která již bude více v souladu se zdravým rozumem.
Jakou cenu za to ale tahle společnost zaplatí ? Nemám na mysli jen peníze...
reklama