https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/fotoreportaz-z-pravcickeho-dolu-po-pozaru
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Fotoreportáž z Pravčického dolu po požáru

4.8.2022 06:05 | PRAHA (Ekolist.cz)
2. 8. 2022
2. 8. 2022
Foto | Václav Sojka / Národní park České Švýcarsko
Národní park České Švýcarsko postihl mimořádně rozsáhlý lesní požár. To, jak vypadá krajina Pravčického dolu po té, co oheň dohořel, zachytil fotograf a pracovník Národního parku České Švýcarsko Václav Sojka.
 
První dojem ze snímků ohněm zničené krajiny je depresivní.

2. 8. 2022
2. 8. 2022
Foto | Václav Sojka / Národní park České Švýcarsko

Ohořelé stromy, na pohled mrtvá krajina.

2. 8. 2022
2. 8. 2022
Foto | Václav Sojka / Národní park České Švýcarsko

Pro přírodu a les mývá oheň očistnou úlohu.

2. 8. 2022
2. 8. 2022
Foto | Václav Sojka / Národní park České Švýcarsko

A jak dokazují snímky Václava Sojky, už pár dnů po požáru se na povrch derou první nové lístečky.

2. 8. 2022
2. 8. 2022
Foto | Václav Sojka / Národní park České Švýcarsko

To, co příroda Národního parku České Švýcarsko potřebuje, je čas.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (61)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

4.8.2022 07:08
Na to ohořelé dřevo/na jeho odklízení, mohou nastoupit zelený, třeba i pod " kontrolou " tv kamer, aby se nová vegetace mohla zdárně rozvíjet.
Odpovědět
Sl

Slovan

4.8.2022 07:26 Reaguje na smějící se bestie
Čím to ohořelé dřevo vadí nové vegetaci?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.8.2022 09:38 Reaguje na Slovan
Bude vadit v příštím tvarování nových lesů a je to hazardováním z bezpečností v budoucnu.
Navíc zbytečnou rozhazovačností, vlastně s palivovým dřevem.
Odpovědět
Sl

Slovan

4.8.2022 11:15 Reaguje na smějící se bestie
Kdo potřebuje v NP tvarovat les a proč by to mělo být to dřevo palivové? Máte to za 5... :-D
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.8.2022 16:43 Reaguje na Slovan
Když chtějí mít NP pestrý, co se týká vegetace, tak je nutné ho trochu tvarovat a nepustit opět vegetaci všude, už kvůli bezpečnosti.
A co jiného, s tím ohořelým dřevem ? Jedině na topení.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

4.8.2022 23:10 Reaguje na smějící se bestie
V NPŠ ponechané kmeny odumřelých stromů chrání nové semenáčky, které pod nimi postupně vyrůstají (poskytují jim částečné zastínění před slunečním žárem, větrem …). Myslím, že kdyby tam ty staré kmeny nezůstaly, les na Šumavě by se neobnovoval tak rychle. Podobně mohou sloužit jako určitá ochrana novým semenáčkům i ohořelé kmeny v NPČŠ.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

16.8.2022 10:09 Reaguje na Majka Kletečková
Jásat nad stínem souše je stejné jako jásat nad blashodárným stínem elektrického sloupu.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

4.8.2022 08:19
Kdyby tam aspon pustili nejakeho poradneho fotografa... No a ta zelena pucici trava, to je demagogie jako prase. Stydte se, ze takovouto propagandu a sebeobhajobu ekologu-pyromanu publikujete
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

4.8.2022 08:46 Reaguje na Miloš Zahradník
tak to udělejte a nafoťte sám, co Vám brání
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

4.8.2022 08:56 Reaguje na Robert Jirman
Na to spaleniste je vstup zakazan. Krome hasicu tam smeji vstoupit jen podrizeni reditele tamniho narodniho "parku"
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

4.8.2022 09:04 Reaguje na Robert Jirman
Tahle krajina je popularnim cilem mnoha fotografu, nejen tech lovicich HDR snimky na nekterych temer jiz "vykricenych" vyhlidkach (nevim tedy, jak ohen zasahl do jejich vyhledu) Cili o kvalitni zabery z te krajiny casem jiste nebude nouze, misto tech trapnosti z cerstvymi zelenymi stebly pry ukazujicimi "neznicintelnou silu prirody". Ktere muzete nafotit u kazdeho ohniste po carodejnicich apod.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.8.2022 18:28 Reaguje na Miloš Zahradník
Myslím, že na tomto snímku zelená se třtina křovištní tedy silně expanzivní a v zásadě nežádoucí element. No jo.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

8.8.2022 17:35 Reaguje na Slavomil Vinkler
Souhlasím, pro tu třtinu je to požýehnání a poroste velmi rychle. Problém je co poroste v té třtině? Takže , já bych nad těmito zelenými lístečky asi moc nejásal.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

4.8.2022 09:12 Reaguje na Miloš Zahradník
Když se vám to nelíbí, tak sem nechoďte. :D
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

4.8.2022 08:44
ohořelé dřevo ať zůstane, ničemu tam nevadí. Bude dobré si udělat časosběrné snímky, za 20 let jak bude místo vypadat. Pokud to bude jak na Šumavě v Bavorském lese tak je to úplně v poho.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.8.2022 09:34 Reaguje na Robert Jirman
za 5
Odpovědět
Kamil Krabice

Kamil Krabice

4.8.2022 09:40 Reaguje na Robert Jirman
Takže se to dřevo mohlo v klidu vytěžit odvézt. Oproti dněšnímu stavu by tam přírodě zbylo víz zdrojů pro další porost.
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

4.8.2022 09:50 Reaguje na Kamil Krabice
pravdu díš Jene
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

16.8.2022 10:24 Reaguje na Robert Jirman
Pokud byste to měl přímo za barákem také byste jásal , že za dvacet let to bude vypadat úplně ale úplně jinak? Před příchodem ochranářů to byl krásný kout naší země jehož ochranu měl zabezpečit NP. A jak ta ochrana dopadla? Ochrana z tohoto přírodního ráje udělala spáleniště.
Odpovědět
Hu

Hunter

4.8.2022 09:47
To je stejný podvod jako ty fotky z Yellowstone, jak vlci mění toky potoků a řek :-). Tráva zaroste kdejaké ohniště, o tom žádná. Stejně tak není pochyb o tom, že tam něco vyroste/nalétne. Ale činit z toho takovéhle závěry.....
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

4.8.2022 09:53 Reaguje na Hunter
a jsme zase u vlků-)
Odpovědět
Hu

Hunter

4.8.2022 10:43 Reaguje na Robert Jirman
Nejsme u vlků, jsme u toho, jak ekologisti lžou a vykládají si věci ve prospěch svých teorií. Jinými slovy napřimují fakta podle toho, jak se jim to hodí. Vedení NP se jen pokouší vylhat z průseru. Já chápu, že když je někdo pyroman, tak z toho má potěšení, ale tyhle experimenty za peníze daňových poplatníků jsou dost za hranou. Kdybych tohle udělal já, jak soukromý vlastník lesa, tak mě zavřou :-).
Odpovědět
Sl

Slovan

4.8.2022 11:21 Reaguje na Hunter
Obviňujete lidi z NP ze spáchání trestného činnu. Opět. Evidentně jste jediný, kdo má nezpochybnitelné důkazy. Potom je ale předejte policii. Spíš si ale myslím, že máte houno a obviňujete prostě z principu.
Odpovědět
Hu

Hunter

4.8.2022 17:38 Reaguje na Slovan
Co to tady zase melete za nesmysly?
Odpovědět
Sl

Slovan

5.8.2022 11:56 Reaguje na Hunter
“ Vedení NP se jen pokouší vylhat z průseru. Já chápu, že když je někdo pyroman, tak z toho má potěšení, ale tyhle experimenty za peníze daňových poplatníků jsou dost za hranou.”

Tohle jste tedy myslel jak?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.8.2022 14:37 Reaguje na Hunter
Tak nejdřív je potřeba mít ten les a vyhlásit na něm NP ... a pak se uvidí:-)
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

4.8.2022 17:09 Reaguje na Hunter
Prinejmensim by melo byt vedeni parku nejak potrestano za tu silenou uhlikovou stopu, kterou svym "managementem" toho uzemi - vedoucim k pozaru- zpusobilo. Proc maji gronske a antarkticke ledovce trpet za takovouto nezodpovednost a svevoli! O zvysenem poctu rakovin a nemoci dychaciho ustroji v okoli pozaru a zhorseni kvality - eutrofizaci - vody v Kamenici a Labi nemluve ;)
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

8.8.2022 17:39 Reaguje na Miloš Zahradník
To že uhlík uložený v tom tlejícím dřevě se měl pomalu zvolňovat roky a tady se to sfouklo za deset dní okologisty absolutně nevzručuje. O uhlíku mluví jen když se jim to zrovna hodí a tady se to prostě nehodí.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.8.2022 14:37 Reaguje na Hunter
Buďme s těmi vlky fér ... oni skutečně příčinou změny byli a jsou ... jen nejsou příčinou jedinou. Těch příčin prostě bylo víc a působily komplexně. Stejně tak ale nelze říci, že by ten vliv vlků nebyl žádný, nebo byl zcela nepodstatný.

Tady je to stejné ... něco tam požár přečkalo, něco tam nalítá z okolí a bude. Jde furt jen o to. zda tam člověk chce mít les dle svých představ, nebo zda to tam nechá růst samovolně a bude to sledovat.
Odpovědět
Sl

Slovan

4.8.2022 16:53 Reaguje na Svatá Prostoto
Souhlas, dobře napsáno.
Odpovědět
Hu

Hunter

4.8.2022 17:40 Reaguje na Svatá Prostoto
Tak jistě, třeba predačním tlakem donutili jeleny wapiti se stáhnout do vyšších poloh v početnějších tlupách, takže lokální poškození dřevin je vyšší.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

8.8.2022 17:48 Reaguje na Svatá Prostoto
Zapomínáte na jednu věc. NP se vyhlašují na těch nejcennéjších územích a měly by toto území chránit. Ten les před vyhlášením NP měl nějaký vývoj a péči která ho jako cenný kus přírody držela. No a najednou se místo nejcennějších kousků přírody chrání " přírodní děje". Na ochranu toho samovolného přírodnění se nemusí brát ty nejlepší kousky naší přírody. Starých skládek, hald a podobně najdete u nás dost. Tam si jásejte nad silou přírody. Tam sledujte jak to příroda umí.
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.8.2022 11:51
Tak ty fotky zkázy jsou hrozné, to se nepovedlo. Jak z nějaké américké pouště. Ale kdyby ta spálenistě vyčistili, trochu zryli, zatravnili, případně tam nasadili modřínové aleje, a zbytek ponechali na přírodě, nebo by se někde pásly kravičky jak v Bavorsku v takových údolích, bylo by to moc malebné s pěknými výhledy. A pod modříny by rostly klouzky a kozáky... pěkné by to zase bylo. Jen asi chybí brigádníci ...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.8.2022 14:40 Reaguje na Jarka O.
No vidíte ... a já mám názor zcela opačný. Mně to tady zase taková trága ... na rozdíl od těch škod v obcích, tak to průser je!!! ... a rozhodně bych to nechal na pokoji a zvědavě se díval.

Až se tam bude smět, tak asi zajedu na čumendu. A za rok znova ... a pak zas.

Kolik lid, tolik chutí ...
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

4.8.2022 15:07 Reaguje na Svatá Prostoto
lidi jsou ze všeho ukáklí a ze všeho hysterčí. Jezdím takhle na Šumavu se dívat jak roste les po kalamitách , tady to bude něco podobného
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.8.2022 15:15 Reaguje na Svatá Prostoto
Nemusela by se upravovat všechna údolí, jen některá pro srovnání ...Zkuste si do vyhledávače zadat Ahornboden Eng a klikněte jen na obrázky, to stačí, uvidíte, co myslím. Je to turistický magnet, možná moc německy učesaný, ale hezký. Tohle ... cituji ekologa "skvěle narušené místo", jsou to zajímavé fotky no. A proti požárům se bude bojovat požáry, taky bezva moderní poznatek.
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.8.2022 15:30 Reaguje na Jarka O.
Jé, chybka, ono jde o jedno spálené údolí...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.8.2022 16:15 Reaguje na Jarka O.
"A proti požárům se bude bojovat požáry, taky bezva moderní poznatek."

... musím vás poopravit, proti požárům se bude bojovat ... samozřejmě s rozmyslem a v omezené míře ... ohněm. A v tom je ten fígl, oheň je ok, požár už, zejména v pidizemi jako je ČR, zavání průšvihem.
On to opravdu není nic nového, co tu nikdy nebylo.
Odpovědět
JO

Jarka O.

5.8.2022 22:55 Reaguje na Svatá Prostoto
Oheň je ok, ale právě proto že oheň neni nic moderního, by měl být lepší menežment prací. Vždyť i oheň by stál peníze, protože by musel být udělaný profesionálně, moc si nemyslím, že by se tim ušetřily prostředky. Chápu, že nejsou lidi a peníze jsou fuč, takže se musí spousta věcí nechat na přírodě, ale tyto výmluvy na klima a bezzasah jsou nefér k zničeným rostlinám a živočichům. Třeba to částečné nasměrování obnovy se ochraně přírody taky nijak nepříčí.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.8.2022 12:21 Reaguje na Svatá Prostoto
O omezenou míru se tady snaží 1000 hasičů s desítkami letadel. Cha.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

8.8.2022 18:04 Reaguje na Svatá Prostoto
Nedá se říci, že to tu nebylo. Dá se však říct, že 1200 ha v NP u nás asi ještě neshořelo. Otázkou je proč toho shořelo tolik a jestli by byl požár tak rozsáhlý pokud by nešlo o NP.
Odpovědět
Anyr

Anyr

4.8.2022 12:31
Nádherné fotky. :) Jsem moc zvědavý, jak příroda takto skvěle narušené místo využije, k nechuti zdejších vševědoucích, komunismem vymletých, rádobydiskutujících, jejichž generace cpe smrk, chlast a maso, kam to jen šlo, a myslí si, že člověk a jeho zájem VLÁDNE VŠEMU. :* :))
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.8.2022 21:22 Reaguje na Anyr
Člověk to tam dost pokazil. Může udělat i nápravu. Buď to ponechá na přírodě a vyroste jen to nejagresivnější (Smrk, vejmutovka, modřín, douglaska) a je zaděláno na nový požár, nebo se na dostupných plochách vysadí listnatý les jako semenná banka pro další vývoj. Onehdy v Ekolistu byly uváděny sledované plochy na Šumavě A kde bez výsadby listnatých stromů vyrostl jen smrk. Konec konců na Šumavě semení jen smrk.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

4.8.2022 23:45 Reaguje na Slavomil Vinkler
V NP Šumava jsou pro smrk vhodné podmínky, jsou tam rozlehlé oblasti klimaxových smrčin. Smrky tam rostou přirozeně. Proti NPČŠ je tam mnohem vyšší nadm. výška a mnohem větší vlhkost půdy.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.8.2022 12:18 Reaguje na Majka Kletečková
O voze a o koze. Smrčiny byly v nejvyšších polohách. Ano. Ale stabilní smíšený les jako Boubín byl níže. A o tom mluvím. Jenže když nebudou žádné semenné stromy, vyroste znovu čistý smrk a znovu kalamita... neboť ekosystém byl člověkem poškozen vykácením listnáčů. Obnovu smíšeného lesa může nastartovat nejlépe člověk.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

6.8.2022 15:30 Reaguje na Slavomil Vinkler
Zrovna na Boubíně (není v NPŠ) se smíšený les obnovuje bez přičinění člověka tak, že se tam díky kůrovcové kalamitě přirozeně zvyšuje zastoupení buků. V boubínském pralese převládají smrky a buky, asi desetinu porostu tvoří jedle a vyskytují se zde dále javory (klen) a jilm horský.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.8.2022 18:36 Reaguje na Majka Kletečková
No Boubín je asi 1100mnm. A jsou tam semenné stromy. Většina NP má taky tuto výšku, ale semenné stromy tam nejsou. Buď se dá počkat tak 6x kůrovec=800 let, nebo je tam nasázet. Co je lepší?
Odpovědět

6.8.2022 19:59 Reaguje na Slavomil Vinkler
Co je lepší, nevím. Ale s tím, jak se příroda v podobných situacích zachovala, už nějaké zkušenosti jsou viz např. rychlá obnova spáleniště v Jetřichovicích. V každém případě jsem zvědavá, jaký tam bude vývoj; území, kde člověk dovolí přírodě na větší ploše přirozenou obnovu, je u nás velmi málo. A velkých holin v hospodářských lesích, kde je les uměle sázen, je neurekom.
Odpovědět
DB

Darth Bane

7.8.2022 22:41 Reaguje na Slavomil Vinkler
Navrhuji pár školních výletu, a semínka kridlatky do batůžek s sebou. To bude nejrychlejší.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

9.8.2022 18:41 Reaguje na Majka Kletečková
Aha, paní Kletečková zase neví , že i v NPČŠ přes tu nižší nadmořskou výšku je smrk původní dřevina.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

9.8.2022 22:22 Reaguje na Jarek Schindler
Na základě čeho usuzujete z mých komentářů, že nevím, že v NPČŠ rostl přirozeně v převážně smíšených lesích i smrk? (Reagovala jsem na tvrzení pana Slavomíra Vinklera, že v NPŠ rostou jen samé smrky.)
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

10.8.2022 20:45 Reaguje na Majka Kletečková
No a co se tam povětšině na těch kůrovcem sežraných pláních NPŠ zmladilo? Vy tam snad vidíte nějaký boom listnáčů? Pokud tam nějaký listnáč kromě jeřábu je, tak bych to viděl na činnost člověka. No a z toho co jste napsala nejde usuzovat nic jiného. Možná se to nezdá ale v těch soutěskách z důvodu klimatické inverze jsou podmínky srovnatelné s těmi horskými. Dokonce tam najdete i tu vaši vlhkost.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

10.8.2022 23:04 Reaguje na Jarek Schindler
Děkuji za odpověď.
Já ale nikde nezpochybňovala, že v NPČŠ mohl smrk na některých místech růst přirozeně. To se s tím, že tam původně před zásahem člověka převažovaly listnáče, nevylučuje.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

9.8.2022 18:39 Reaguje na Anyr
Fotky zmaru a destrukce krásného koutu naší republiky. Bohužel i taková přírodní katastrofa může být pro některé id..ty důvodem k radosti.
Odpovědět
KP

Kateřina Pita Mendes

10.8.2022 18:23 Reaguje na Anyr
Souhlasim!
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

4.8.2022 13:18
Koukam, ze tvurci portalu mapy.cz zareagovali docela pohotove a zakreslili jiz cesty uzavrene po pozaru do mapy https://en.mapy.cz/turisticka?x=14.3357354&y=50.8560113&z=14
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.8.2022 15:56
Tak se zamýšlím nad snímky požářiště a jinými snímky vykácených lesů.
Na těch pasekách ihned po vykácení zeleň a v krátké době sazenice stromů.
Tady vrstva popela, půda spečená na cihlu a všude ještě zásoba "krmiva"
pro příští požár. Za pět let bude na pasece souvislá mlazina a na tom
požářišti co? Nový požár, nebo ostrůvky skomírajících náletů? Toto je
budoucnost například navrhovaného NP Křivoklátsko, či NP Soutok? Taky
nechat lesy na pospas ohni a čekat na zázrak? Lidi žeňte EKO-magory z
lesů, dokud jim nevládnou, ať neskončí jako ty na těch snímcích.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.8.2022 18:44 Reaguje na Břetislav Machaček
Už jsem psal názor jinde. Já souhlasím s NP Soutok i Křivoklátsko. Ale je to plocha obhospodařovaná císařskými nebo knížecími hajnými podle tisícileté tradice, tedy ne bezzásahová plocha ponechaná sama sobě a (zakládaným?)požárům. Třeba soutok dost poničilo 60 let pohraničního pásma a následné bezohledná těžba, frézování a herbicidy.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.8.2022 09:17 Reaguje na Slavomil Vinkler
Pokud budou oba nové NP pokračovat v hospodaření, kterého
výsledkem je důvod je chránit, tak budiž, ale proboha už nikdy nedovolit žádné pokusy s bezzásahy končící kalamitami
a požáry! Už to snad stačilo a nemusíme zničit vše, co nám
po předcích zůstalo. Památky taky nenecháme přirozenému
chátrání, ale udržujeme, aby se bylo čím chlubit.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.8.2022 09:25 Reaguje na Slavomil Vinkler
K frézování a herbicidům pouze dodám, že tomu taky nefandím,
ale sehnat dneska lidi na vyžínání buřiny a ostatní manuální
práci v lese je nadlidský výkon za nekřesťanské peníze. Jsem
zvědav jakou cestou chce jít třeba správa budoucího NP Soutok! Manuální práce? Bezzásah? O to jde, že plány se
mění a sliby nedodržují, když už mají svoje jisté.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

8.8.2022 18:56 Reaguje na Slavomil Vinkler
Zajímavé. Soutok poničilo 60 let pohraničního pásma, Šumavu stejných 60 let naopak pozdvihlo.Bezohledná těžba když naopak "vědci" upozorňují na přehostlé lesy kterým chybí velké prosvětlení a lesní pastva. Je otázkou jestli to bez těch herbicidů a frézování pujde a jak to naopak bude vypadat. Pokud jsou a tady je to neustále předhazováno NP o bezzásahovosti tak by se měly vyhlašovat pouze tam kde ta bezzásahovost pro udržení krajinného rázu a hodnot které byly vytvořeny zasahováním, nakonec nevadí.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist