https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/kolik-je-potreba-pasteveckych-psu-na-jednu-ohradu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Kolik je potřeba pasteveckých psů na jednu ohradu?

2.4.2024 05:55 | PRAHA (Ekolist.cz)
Nebude mu tu smutno, když je tu jediný pes? Nebude, má kolem sebe "svou" rodinu.
Nebude mu tu smutno, když je tu jediný pes? Nebude, má kolem sebe "svou" rodinu.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Jeden.
 
V některých kruzích se sice stále dokola omílá mantra, že pasteveckých psů musí být v ohradě o jednoho víc, než je počet vlků za ohradou, protože jinak nemají šanci…

Problém tohoto přístupu začíná už tím, že vlky nelze přesně spočítat. Neumíme to. Žijí skrytě ve velkém teritoriu a počet členů smečky, vzhledem k vysoké přirozené mortalitě, značně kolísá v čase i během jednoho roku.

A taky je to pekelně drahý přístup. Zbytečně.

Na většině území ČR panuje dokonce taková situace, že v ohradě zatím nemusí být pes žádný. Pokud se tedy jedná o skutečně funkční ohradu, tzn. udržovaný a zapnutý ohradník, kde spodní vodič není na žádném místě v obvodu plotu výše než 20 cm nad terénem a ohrada není nižší než 90 cm.

Důležité je slůvko „zatím“. Vlci se, stejně jako jejich domácí bratranci, velmi rychle a velmi rádi učí. Zejména věci, které nás štvou.

Na lajdácky postavených, povalených, neudržovaných nebo nezapnutých ohradách se vlci mohou časem naučit, jak ploty překonávat. Nemusí, ale mohou! A pokud se to naučí… Problém, doslova prů-švih, je na světě.

Postupným zvyšováním ohrad po každém úspěšném vlčím útoku (třeba přidáním jednoho lanka), se pak šelmy trénují ve skoku do výšky. A správně motivovaný vlk je fyzicky schopen skočit do výšky 3 metry. No, o vlcích v letu někdy příště. To je kapitola sama pro sebe.

Žádný plot tedy není absolutně nepřekonatelnou překážkou, zejména pokud se v oblasti s výskytem vlků najde pár ohrad výše zmíněných parametrů…

Nežijeme v ideálním světě. Proto máme v ohradách s ovcemi a kozami i pastevecké psy. Pořídili jsme je hned, jak se vlci u nás v kraji objevili. Rozhodně jsme nehodlali čekat, až šedí noční lupiči navštíví naše stáda.

Na většině území civilizované Evropy skutečně stačí jeden funkční pastevecký pes v ohradě. Důvod je prostý. Extrémní stavy spárkaté zvěře. Pár čísel z ČR pro ilustraci:

      V roce 1950 uloveno jelenů 3 300 ks, v roce 2018 283 00 ks.
      V roce 1950 uloveno divočáků 200 ks(!), v roce 2018 137 800 ks(!), roce 2015 dokonce 185 496 ks(!).
      V roce 1950 uloveno srnčí 43 100 ks, v roce 2018 102 200 ks.
      V roce 1950 uloveno daňků 700 ks, v roce 2018 23 800 ks.
      Čísla nepocházejí z křišťálové koule, ale z oficiálních dat ČSÚ.

Uloví se ročně takové počty a stavy zvěře přesto stále rostou… Vlci mají bohatě prostřený stůl. Téměř jistě nebudou riskovat střet s pasteveckým psem. S dobrým pasteveckým psem.

V oblastech, kde je zvěře poskrovnu, jako například Španělsko, Turecko, střední Asie, Kanada atd., je situace samozřejmě úplně jiná. Vlci mají vysokou motivaci překonávat v podstatě jakékoli zabezpečení. Hlad je nejlepší kuchař, respektive trenér a učitel. V takovém případě by jeden pes byl zoufale málo.

Jsme v Čechách. V zemi strdím a zvěří oplývající. Jeden pes je dostačující v naprosté většině případů.

Samozřejmě záleží na mnoha faktorech. Velikosti ohrazené plochy, její členitosti a (ne)přehlednosti, kvalitě oplocení, zda se hlídaná zvířata zdržují v jednom stádě nebo se trousí po celé ploše.

I na kvalitách, pozornosti, temperamentu a způsobu práce samotného psa. Jeho hlavním úkolem je vlky odradit a zabránit vlčímu zkoumání a prověřování slabých míst v oplocení.

Psu hraje do karet fakt, že brání jasně vymezené území. Je to podobné, jako když malý odhodlaný pinčlík nepustí do dvora velkého psa. Je logické, že líný nepozorný pes v 30 hektarové zarostlé ohradě nebude žádná výhra.

Když stavíme ohrady, tak vždy zohledňujeme i to, zda pes má reálnou šanci mít pastvinu 100 % pod kontrolou za ztížených povětrnostních podmínek. Pokud jsou terén a okolí nepřehledné a jsme v teritoriu vlků „ovcojedů“, oplotíme třeba jen půl hektaru. Raději ohradu několikrát přestěhujeme.

Důležité je, aby pes měl šanci pastvinu uhlídat. V přehledném terénu a okolí, v teritoriu vlků „čumilů“ oplotíme s klidným svědomím přes osm hektarů. Víme, že dobrý pes to v pohodě zvládne.

Takže vlky máme vyřízené? Ale kdepak! Neusínáme na vavřínech. Jsme stále ve střehu. Stále se učíme. Pozorujeme. Zvažujeme varianty. K vlčím schopnostem, fyzickým i mentálním, máme hluboký respekt. Vlk není nadarmo druhým nejúspěšnějším velkým predátorem na Zemi.


reklama

 
foto - Groessl František
František Groessl
Autor je dlouholetý pastevec v ČSOP Libosváry.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (26)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

2.4.2024 06:55
Ve střední Evropě/ČR - žádný !
Možná 1kus a to spíše kvůli zlodějům, než vlkům.
Odpovědět
dm

david matoušek

2.4.2024 07:41
To je tak krásně účelově růžové, až se tetelím blahem. Škoda, že takové hlavy neměli naši předci, kteří vlky hladili až je vyhladili. A jak píše paní největší znalkyně ochrany stád skrze pastevecké psy, madam Kletečková, díky past.psům je problém rozlousknut!!! Akorát v těch zaostalých zemích, kde je vlk trvale přítomen zapomněli, že stačí pes a nemusí vlku hned ustřelit palici jak se objeví u jejich vsi. Vždyť jenom probíhají, zcela normální migrace.
Odpovědět
Ra

Radek

2.4.2024 08:35
Krásná pohádka psaná v teple panelákového bytu ochráncem , volně žijící šelmy ve světě kde je divoké přírody více než lidí . Nesmírné touhy mít ji kousek za domem , zasněným pohledem ven z okna a dětskou představou jak on žije na horách a má několik oveček o které se stará el ohradníkem a z poza hřbetu kozy Amálky se dívá na šedou postavu bájného vlka . Ano já ho viděl , už včera se mi zdálo že byl u naší ohrady v zadu za domem , je krásný a silný , jak rád bych si ho pohladil . Přemýšlí ten člověk uvězněn ve městě a sní o životě , krásném tak vzrušujícím mezi vlky , medvědy , rysi kde on z krkavci nad hlavou brzy ráno vstává a kosou seče louku aby v zimě měl co svému stádu dat do jeslí . Jak krásně se z takovou představou v bytě usíná
Odpovědět
Sl

Slovan

2.4.2024 09:34 Reaguje na Radek
“Autor je dlouholetý pastevec” - pastevec z paneláku. Bože, bože…
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.4.2024 10:15 Reaguje na Slovan
Pan pastevec řeší pouze stádo o mnoha desítkách ovcí a koz,
kde je pes a elektrický ohradník a dokonce bača(pastevec)
efektivním nástrojem zmírnění škod vlky. Neřeší chovy 10
kusů kovozemědělci, kteří mají stádečko bez dozoru celou dobu co pobývají v práci. která je živí. Ovcemi totiž jen
spásají ochranáři opěvované louky a bývalá horská políčka,
která zatravnili jako ekonomicky nerentabilní. Těm poradíte
co a nebo pan "dlouholetý pastevec" (mimochodem asi pár let
na rozdíl od desítek generací chovatelů ovcí v Beskydech)?
Ti když čtou podobné rady DUHY a "dlouholetých pastevců",
tak na to mají jediné sprosté slovo, které si domyslíte.
Myslíte, že je reálné oplotit tisíce pastvin tak, aby odolaly vniknutí vlků po celém území republiky? Ano celém,
protože vlci úspěšně migrují i mimo vlčí oblasti a cestou
mají potřebu se posilnit. Víte já to chovatelům koní sice
nepřeji, ale až vlci splaší jezdecké koně za statisíce,
tak se teprve pohnou ledy. Ti koně v panice přerazí ploty,
zmrzačí se a mohou způsobit závažné nehody se zraněním a
úmrtím lidí. Pak společnost pochopí, že vlci patří do
divočiny a nikoliv do kulturní krajiny. Pomatenost možná
přejde i vlkomily, když zjistí jaký odpor to v lidech
vyvolá. Veřejnost na Slovensku už z nadšení z medvědů tak
silně procitla, že volila strany snažící se jejich stavy
radikálně snížit a prohráli naopak ti, co jich mají pořád
málo a málo. Víte proč u nás Zeleným pšenka nekvete? No
protože občané procitají z nesmyslů, které zelené spolky
prosazují. Lidé prostě pochopili, že jdou proti lidem a
že si chtějí přírodu uzurpovat pouze pro sebe a vyvolené.
Ten "houbař" na Slovensku měl pistoli a tak se medvědovi
ubránil, ale bude mít pistoli každý, kdo půjde lesem? A
nebo si pořídí čuvače každý, kdo chová 10 ovcí? Uvažujte
logicky a nikoliv fanaticky při obhajobě šelem u nás.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

2.4.2024 11:55 Reaguje na Břetislav Machaček
1****
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

11.4.2024 11:41 Reaguje na Břetislav Machaček
Jako pamětník socialismu vzpomínám, že se tehdy psalo, že na Slovensku je napočítáno 400 medvědů a že to je asi optimální stav, který byl udržován pravidelným, draze poplatkovým, odlovem. Když je nyní napočítáno těch medvědů na 1200, a vzhledem ke zvýšenému turismu, pak je jasné, že ti medvědi už nemají prostor k bezproblémovému životu.
A co se týče vlků - je jasné, že i pro ně je výhodnější ulovit ovce namačkané v rohu plotu, bez možnosti utéci, navíc pomalé, oproti srnčímu či divočákům.
I když souhlasím s autorem, dobrých pastevecký pes by mnohé problémy vyřešil.
Odpovědět
dm

david matoušek

2.4.2024 10:24 Reaguje na Slovan
Je to ochranář, co pase za peníze ochrany přírody a kvůli ochraně přírody, ne klasický zemědělec, co ho živočišná živí. Ukázkový příklad "koho chleba jíš, toho píseň zpívej". Je zajímavé, že ve Francii, Španělsku, Itálii, Německu, Polsku, Švýcarsku, Rakousku mají velmi rozporuplné zkušenosti, ale my jsme zase světoví a jedním psem v ohradě ten problém rozlousknem. Gratuluji.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.4.2024 11:21 Reaguje na david matoušek
1*
Odpovědět
Sl

Slovan

3.4.2024 08:57 Reaguje na david matoušek
Opravdu nevidím rozdíl ve zkušenostech v práci se psem mezi panem Groesslem a jiným chovatelem.
Zkušenosti jsou jiné země od země - tam, kde vlk vyhuben nikdy nebyl se dochovala tradice ty psy mít v mnohem vyšší míře, berou to i jako něco, co k tomu zkrátka patří. Vy jste zmínil Španělsko, Itálií a Polsko - všechny z těchto zemí mají jedny z nejvyšších vlčích populací v Evropě. Ve zbytku zmíněných zemí se tahle tradice nedochovala, protože byl vlk vyhuben. A to je samozřejmě problém. Naštěstí se to dá naučit a dá se to předávat dál. On i ten vlk bude nakonec zařazen do kategorie, kdy bude moci být regulovaně loven mimo NP. S tím asi počítají všichni. Úkolem ochrany pak bude to, aby se vlk znovu nedostal na seznam ohrožených druhů, protože tu jsou jedinci, kteří by je nejraději vystříleli.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

3.4.2024 23:38 Reaguje na Slovan
Výborně jste to napsal. S tím naprosto souhlasím.
Odpovědět
Ra

Radek

2.4.2024 09:56 Reaguje na Radek
Tak se také stalo , po letech se objevila volná chalupa a světe div se i z chovem oveček , pravda je jich jenom 10 ale vše je zajeté a k prodeji se nabízí …..Hura do hor , sena plná stodola , majitel řekl že je na dva roky dostatek a kosa je naklepaná …..První ráno ,slunce svítí za ním se schovává hora , tam se musíme podívat , ovečky hned běží k EL ohradníku a vesele bekají tím nás vítají , EL ohradník je 100cm vysoký a kope pořádně už se ho nedotknu . Co vlci jsou tady , ano jsou praví bývalý majitel , ale bát se jich nemusíte , ohradník nepřekročí a zbytek jsou babské řeči , vlk je šelma plachá ten se lidí bojí ….tak šel čas , bože jak tady je klid od lidí a tak krásná příroda kolem , to jsme měli udělat dávno …..jedno ráno je všude sníh a pořád padá a padá , ovečky mají každé ráno ze sněhu jen hlavy , ještě že jsou černé , tak je lehko najdeme , sena je dost a vůbec je na světě krásné ….dny utíkají jako voda , za pár dní bude jaro , musím uznat není tady jako ve městě ale je to opravdový život …. A v březnu budou jehňátka , už se těšíme . Vlky jsme za pul roku ani neslyšeli , škoda ale to příjde , stopy jsou všude kolem , už se těšíme ……
Odpovědět
Ra

Radek

2.4.2024 10:22 Reaguje na Radek
Je další zimní krásný den , únor bílý pole sílí 😊 Napadá mě jak pak vlčice ,už mají někde v noře vlčata a jak je asi živí , 100 cm sněhu asi to nemají lehké ,ale co . Zvěře divoké všude kolem je , loví jeleny a prasata či srnčí , všude to dělá jenom škody , ti se mají také dobře . Medvědi asi ještě spí , rys si jistě taky poradí ……..bože jak tady je krásně a naše Máňa (rozuměj to je ovce , každá má jméno a chodí za námi jako pejsci ) bože to je krása i našim známým se tady u nás moc líbilo , budou sem jezdit každý rok , sušit sena a pomáhat a hlavně si užívat tu nádheru kolem , Jak jsme to s nimi procházeli , tak Honzu kopl ohradník do koulí , jsme se mu smáli , je tady těch plotů , těžko se to přelézá , je to 100 cm vysoké a je v tom EL ….. chodíme hledat stopy šelem a pomáháme hnutímu Duha , z monitoringem a když tak by jsme také mohli upozornit na nějakého zlého myslivce , víme jak to dělají , všude se to o nich píše . Zatím známe jednoho místního a ten nám se vším pomáhá , je to místní horal ale vyjímka potvrzuje pravidlo .
Odpovědět
Ra

Radek

2.4.2024 11:51 Reaguje na Radek
Včera se stavil za námi ten myslivec a říkal že u nich zabili do rána u souseda vlci 6 ovcí a 3 dorvali tak že je musel zastřelit , at hlídáme ohradu , třeba se tam v noci projít a tak , jsem si říkal taková blbost , proč by vlk zabíjel na půl , zabije a sežere , popřípadě odtáhne pryč ….prostě myslivec . Dělá z nich upíry .
Přijeli známí , na konec zimy ještě něco užít , kdyby jste viděli jejich děti jak se honili z našimi ovečkami , to vám byla podívaná , by se o tom dal natočit film , jak se programátor odstěhoval do hor a stal se pastevcem 😊
Ráno ,bylo ponuré , dětí hned po snídani vyrazili probudit ovečky , přiběhli a byli teda hodně vyděšené . V ohradě bylo všechno od krve , 4 ovce byly roztrhaný , jedna chybí a dvě žily , jenže měli střeva venku a třepali se , asi bolestí . Kamarádka se zhroutila , tak Pepa naložil děcka a odjeli domu , ten myslivec řekl že jim to zkrátí , na češ se do toho obula Máňa , moje žena a vyhodila ho , s tím že zavoláme veterináře . Ten za 4 hodiny přijel , ovce utratil , radil mi že je mám zakopat , kafilerka je prý drahá (je to svoz zdechlin ) Vzal si 6000 kč a odjel .Prý mám zavolat ochranu přírody , že vemou vzorky na DNA a pokut to byli vlci , že mě bohatě odškodní .... Zakopat nešly , takže dalších 6000 kč kafilerka . Žena odjela do našeho bitu , při odjezdu naznala že chalupu prodáme , sem už se nevrátím . Ohradník nepomohl , hnutí duha taky ne .
Tak jedna pohádka o pastevci skončila .
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

2.4.2024 12:00 Reaguje na Radek
To není pohádka to je realita.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.4.2024 19:36 Reaguje na Alena Lyskova
Tak jest !
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.4.2024 16:02 Reaguje na Radek
1***
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

2.4.2024 23:40
Není to snadné, ale kdo chce, hledá cesty, ostatní raději volí výmluvy.

Pastevecký pes není u stáda ovcí kvůli tomu, aby primárně bojoval s vlky. Jeho hlavním úkolem je, aby vlky či jiné predátory svým štěkáním a chováním odradil od útoku a upozornil chovatele, že jsou chovaná zvířata v nebezpečí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.4.2024 09:17 Reaguje na Majka Kletečková
Chovatel deseti ovcí je v práci, která ho živí a pes štěká, štěká
a vlci trhají a trhají. Nakonec to jako pan Radek vzdá a zase jedna
pastvina zaroste lesem. Doporučuji si to zkusit a nebo raději mlčet.
Ani stokrát omílané hlouposti rozumní lidé a praktici neuvěří!
Odpovědět
Sl

Slovan

3.4.2024 19:53 Reaguje na Břetislav Machaček
“Ani stokrát omílané hlouposti rozumní lidé a praktici neuvěří!”

Neb, když se někdo střelí do vlastní nohy. Ano, těm vašim neustálým žvástům fakt nikdo rozumný nevěří.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.4.2024 09:26 Reaguje na Slovan
Tak drobnochovatelům chovající 10 ovcí za pejskařku
čivav poraďte vy, jak mají chránit své ovečky, když musejí být v práci a nebýt u nich s čuvačem, když
se pasou! Taky nic jako ona? To v příručkách DUHY a jiných spolků není? Tak něco vymyslete, jinak se totiž střílíte do vlastní nohy naopak vy. Pokud
na to máte radu, která bude účinná, tak smeknu nad vaši moudrostí! Jinak jste pro mne vy i ona pouze naivní fanatici. Já radu totiž mám! Musí to být
"výchova" vlků a to taková, že se začnou opět lidí
bát a obloukem se vyhýbat všemu, co souvisí s lidmi.
A to se dá pouze preventivním lovem nejdrzejších
jedinců a vůdců takových drzých smeček. Ostatní se
poučí, že VŠE LIDSKÉ JE TABU a mohou si klidně dál
lovit zvěř, ale nikoliv ovce a brouzdat se vesnicí.
Totálním hájením vychováte kompletní populaci vlků,
které bude nakonec nutno zcela zlikvidovat, protože
mezi nimi nebude už jediný, který by se bál lidí
jako vrcholových predátorů a který by ty geny předal
potomkům. Pokud potomci vidí, jak otec loví ovce,
tak to bude dělat taky, ale pokud uvidí, že se jim
obloukem vyhýbá, tak se jim bude vyhýbat taky.
Odpovědět
Sl

Slovan

4.4.2024 10:01 Reaguje na Břetislav Machaček
O totálním hájení vlků mluvíte asi jen vy a vám podobní fanatici. Kdyby jste trochu četl mé příspěvky, nemohl byste napsat podobný výplod.
No a když mám 10 ovcí a psa nechci, tak si je prostě oplotím a na noc zavřu. Vy snad nevíte, jak se to dělá třeba se slepicemi? Zvláštní, přitom leader praktiků…
Odpovědět
Ra

Radek

4.4.2024 10:56 Reaguje na Slovan
Já mám dva koně , pasu je na cca 8 ha mojí půdy , jsou tam pod širým nebem celoročně , pro vás i v zimě . Oni jsou venku štastní a ne jen to , oni jsou i zdraví . Takže moje náklady na veterináře , jedno kafe a pasta na odčervení , je to taková přátelská návštěva za kamarádem ….ovce tam jsou aby dopásli to co koně nechají …. KONĚ ANI OVCE NIKDY DO ŽÁDNÉ SMRADLAVÉ STÁJE NEZAVŘU , pokud chcete zvířata zavírat , nezlobte se ale nic o nich nevíte .

Můžete poradit mě, jak jinak naučit vlky aby se vyhýbali ohradě . Vlky obdivuju jako asi málokdo a právě proto aby přežili a nebyli znovu vyhubeni je potřeba drzé jedince zabíjet.
Jednoduchá kontrola , po zabití zavolám kompetentního člověka , do jeho příchodu se nesmí z vlkem nijak manipulovat , on zhodnotí stav věci …….
Odpovědět
Sl

Slovan

5.4.2024 09:26 Reaguje na Radek
Tak do “smradlavé” stáje/kurníku/kotce se zvířata zavírají zcela běžně. Samozřejmě se o tyto ubytovací zařízení musíte trošku starat. Poklidit a tak, aby to nesmrdělo.
Ale tak dělejte si to jak chcete, já jen píšu co bych udělal já mít pár ovcí. Se slepicema to taky tak dělám.
Odpovědět
Jaroslav Havel

Jaroslav Havel

24.4.2024 08:42 Reaguje na Slovan
Jses stale stejnej de bi l.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

11.4.2024 11:50 Reaguje na Slovan
Ano, máte pravdu, slepice každý chovatel, zvláště na vesnici, na noc zavírá do řádného kurníku, jinak kuny, potkani, lišky. A ve dne jestřábi, ba i káňata. Soused má i výběh zasíťovaný a i přesto mu káně potrhalo slepici, když je odpoledne vypustil mimo dvorek a sám nebyl ani 50 m daleko.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist