https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/o-dire-v-ledu-ktera-v-nem-byt-nemela
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

O díře v ledu, která v něm být neměla

6.7.2023 06:05 | PRAHA (Ekolist.cz)
Turista stojí vedle mohutného moulinu na ledovci Snowbird. Přestože ledovec Snowbird lze v polovině léta obecně přejít bez technického vybavení, mouliny a povrchová voda představují pro nepozorné cestovatele vážné nebezpečí. Ilustrační snímek.
Turista stojí vedle mohutného moulinu na ledovci Snowbird. Přestože ledovec Snowbird lze v polovině léta obecně přejít bez technického vybavení, mouliny a povrchová voda představují pro nepozorné cestovatele vážné nebezpečí. Ilustrační snímek.
Foto | Paxson Woelber / Wikimedia Commons
Téhle díře v ledu se říká moulin, česky ledovcový mlýn, a rovnou vám povím, že kdybyste o ní dnes nečetli, budete veselejší. Jenže se tak nestalo a vy jste tenhle článek potkali.
 
A bohužel se tak dozvíte, že to s ledovci je asi ještě horší, než si myslíte.

Mouliny byste na ledovcích nenašli všude.

Aby vznikly, potřebují zpravidla rozsáhlé zaledněné oblasti, které jsou relativně hladké.

A taky potřebují oslabený led - často tak vznikají v místech, kde jsou ledovcové trhliny.

Proč nás mají zajímat?

Protože jelikož nám ledovce kvůli změně klimatu ve velkém tají, vzniká na jejich povrchu značné množství kapalné vody.

Vody, která po ledovcích teče... a to tak dlouho, než vytvoří (či potká) moulin.

Jakmile je v něm, z povrchové vody se stává voda podpovrchová.

Mouliny tak označují oblasti, kde se voda dostává z povrchu do nitra ledovce.

A jelikož dokáže voda ledovec tavit, netrvá zpravidla dlouho, aby se dostala až na kontakt ledovce a skalního podloží, které leží desítky, či třeba stovky metrů pod ledovým příkrovem.

Ptáte se proč?

Protože jakmile dokážete dostat vodu na kontakt ledovce a skalního podloží, tenhle systém jste namazali.

A jak správně tušíte, tak kdo maže, ten jede.

Je jedno, jestli jste to vy na lyžích... nebo ledovec na skále.

Co byste tak neměli chtít je, aby mouliny ve velkém vznikaly v nekonečné ledovcové krajině.

Čím víc jich totiž bude, tím snazší má voda cestu na spodek ledovce a tím víc namazaný bude.

A tady se dostáváme k textu profesora glaciologie Aluna Hubbarda.

Poutavě v něm popisuje, jak na jeden vznikající moulin narazil.

Nebylo by na tom nic divného - za 35 let, co se glaciologii věnuje - jich viděl nespočet.

Problematické je, že na něj narazil v místě, kde dle našich znalostí mouliny vznikat nemají.

"Uprostřed" grónského ledovcového příkrovu.

To, že se v Grónsku nachází obrovský kontinentální ledovec, tím vás nepřekvapím. To všichni víte.

A všichni (doufám) taky víte, že nám kvůli změně klimatu taje.

Jak rychle?

Měření naznačují, že od roku 1900 tání grónského ledovce přispělo k růstu hladiny světového oceánu 10 centimetry.

Nemusí se to zdát moc... jenže ten proces se zrychluje.

Dnes tak odhadujeme, že ročně přidá tání v Grónsku 1 mm do růstu hladiny moří.

A když sečteme všechno...

Úbytek ledu v Grónsku v důsledku tání ledovců přispěl od roku 1900 k celosvětovému zvýšení hladiny moře o téměř 10 cm. Graf ukazuje vzestup hladiny moří ze všech zdrojů do roku 2018.
Úbytek ledu v Grónsku v důsledku tání ledovců přispěl od roku 1900 k celosvětovému zvýšení hladiny moře o téměř 10 cm. Graf ukazuje vzestup hladiny moří ze všech zdrojů do roku 2018.
Ano, docela nám hladina světového oceánu stoupá.

Přitom se odhaduje, že kdyby roztály všechen led v Antarktidě a Grónsku, hladina oceánu by stoupla globálně o 65 metrů.

Naštěstí se chlácholíme tím, že tohle se jen tak nestane a že led na pevnině bude ještě "dlouho".

Abyste pochopili, co by nárůst mořské hladiny o 65 metrů znamenal, klikněte na tenhle odkaz a zahrajte si na bohy.

Ale klidně se nebojte tam dát jiné číslo. Metr, dva, deset... nemusíte být hnedka "alarmisty" a předpokládat kompletní kolaps ledovců.

A teď se už můžeme vrátit zas k moulinům.

Schéma moulinu.
Schéma moulinu.
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | Gregory Lloyd (after NASA) / Wikimedia Commons

Moulin, který Alun v Grónsku pozoroval, byl totiž příliš daleko od polí ledovcových trhlin i od obrovských jezer, které každoročně (a stále častěji) na ledovcových pláních vznikají.

Jeho vznik tak nebylo snadné vysvětlit.

A tak bylo potřeba přijít s novým, ale značně depresivním vysvětlením, co se uvnitř ledovců děje.

Alun se s kolegou pustili do studia mikroskopických trhlin, které si dokáže kapalná voda v ledovci otevírat. Jsou přitom tak titěrné, že je nejsme schopni vidět ze satelitů.

Mikrotrhliny a jejich skutečný rozsah tak uniká naší pozornosti.

Přitom se zdá, že tyhle titěrné trhlinky dokáží být docela dlouhé.

Dokáží ledovec rozpraskat až do hloubky stovek metrů.

A tím jeho celistvost narušit.

Jinými slovy, ledovec už není tolik soudržný.

Navíc voda, která začne v mikrotrhlinách nakonec zamrzat, uvolní latentní teplo.

Stane se tak to, že se vnitřek ledovce začne zahřívat.

Zní to šíleně... jenže vítejte do světa fázových přechodů.

Ledovec se tak dále oslabuje a to tak, že najednou vznik moulinu není nereálný.

A víte co je taky velká "sranda"?

Že teplejší led teče lépe, než když je studený.

Což znamená, že se neskutečné masy ledovce se dokáží dostat do moře rychleji, než dříve.

A to samozřejmě je skvělá zpráva pro ty z vás, co se těší, že Česko bude mít moře o kousek blíž.

Pro ostatní, co si uvědomují, že stovky milionů lidí žijí v potenciálně zasažených oblastech, to taková skvělá zpráva není.

Lidé mají totiž nožičky.

A pokud jim moře sebere domeček, seberou se a půjdou hledat štěstí jinam.

Vy i já bychom taky šli...

S tím, jak roste globální teplota kvůli spalování fosilních paliv lidstvem, nachází se na kontinentálních ledovcích stále více kapalné vody.

A tahle voda je tam mnohem déle... už to není třeba jen pár týdnů, ale dlouhé měsíce.

Ano, mikrotrhlinky se klepou radostí.

A zatímco mikrotrhlinky si otevírají cestu skrz vnitřek ledovce a fázovými změnami ohřívají ledovcovou masu, naše současná generace numerických modelů, které se snaží vývoj růstu hladiny moří modelovat a předpovídat, zatím o mikrotrhlinkách nic neví...

Co to znamená?

Že výsledky, které nám dávají, jsou dost možná až moc optimistické...

Kolaps grónského a antarktického ledovcového příkrovu tak může přijít mnohem dříve, než jsme si doposud mysleli.

Neuvěřitelné, co všechno se člověk dozví, když najde jeden moulin někde, kde nemá být...

A tím jsme na konci.

Dejte si původní článek. Je napsán mnohem lépe, než já tady dokážu do pár vět shrnout.

A současně se omlouvám, spojením kontinentální ledovce myslím vždy ty, co jsou v Grónsku a Antarktidě. Vím, že jim mám správně říkat jinak.


reklama

 
foto - Brož Petr
Petr Brož
Mgr. Petr Brož, Ph. D., se v oddělení geodynamiky Geofyzikálního ústavu Akademie věd ČR věnuje výzkumu sopečné činnosti napříč sluneční soustavou. Specializuje se na Mars. Současně se věnuje i popularizaci geovědních oborů. Je laureátem Prémie Otto Wichterleho (2018) udělované vědcům AV ČR do 35 let, kteří dosáhli mimořádných výsledků.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (25)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RP

Radim Polášek

6.7.2023 09:35
Já myslím, že to je logické, že když je teplota nad nulou, tak ledovce tají. To tak bývá, když je interglaciál (doba meziledová). která pomalu končí a brzy, v řádu snad 50 - 100 let se začne ochlazovat.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

6.7.2023 09:50 Reaguje na Radim Polášek
Máte zastaralý model věštecké koule. Nový model udává 30-50 let. ;)
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

6.7.2023 14:03 Reaguje na Petr Eliáš
Ano, musíme urychlit vyhazování financí na boj s opakovanými klimatickými změnami.
Snad půjdou ta zařízení na vychytávání CO2 ze vzduchu předělat na jeho produkci.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

6.7.2023 20:38 Reaguje na Petr Pekařík
Ne, urychlíme vyhazování financi na vzdělávání joudů. :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2023 08:13 Reaguje na Petr Eliáš
No, to nevím, podle páně Kalendova integrálu TSI se to mělo zlomit už předloni, loni měla být stagnace a letos by měly jít teploty celosvětově už dolů. Jestli oni ti věštci nemají všichni ty koule nějaké poonděné.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

12.7.2023 20:02 Reaguje na Radim Polášek
Fantasta.
Vďaka zvýšenej hladine CO2 s tým nepočítajte minimálne niekoľko storočí, skôr niekoľko tisíc rokov.
Taká koncentrácia CO2 bola naposledy v pliocéne a ešte porastie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2023 08:16 Reaguje na Radim Polášek
Pokud byste si přečetl něco z palentologie nebo klimatologie, tak byste věděl, že další doba ledová má začít nastupovat (především podle Milankovičových cyklů) za nějakých 8 - 12 tisíc let. Jenže nenastoupí, nebojte.
Odpovědět

Viktor Šedivý

6.7.2023 10:31
A?

Jasně, oblbování lidí tvrzením, že něčemu pomůžou, když budou platit víc za mimořádně neefektivně získávané energie, ještě nějakou dobu vydrží. A leckdo se na tom napakuje.

Ale spíš by to chtělo zajistit dostatečné výrobní kapacity na ostnatý drát. A hlavně z něj začít stavět.
Odpovědět
hi

6.7.2023 11:34
Spíše by to chtělo se začít uskrovňovat a myslet na naše potomky, v jakém stavu jim planetu přenecháme.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

7.7.2023 09:15 Reaguje na
Uskromňovat ano, ale nechat se odírat a ožebračovat v rámci zelené ideologie a vzniku evropského zeleného socialistického státu s ekonomikou typu Severní Koreje či přispívat do zelených tunelů všelijakých vznikajících zelených oligarchů rozhodně ne.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

11.7.2023 10:14 Reaguje na
Souhlas, začněte u sebe. Můžete mi prosím sdělit adresu, já se dostavím s pilkou na železo, bodákem, zápalkami kladivek a kleštičkami. Bodák na nádrž vašeho gumokolu, sirky na benzín, co z něj vytečou, kleštičky na odstřižení elektřiny, pilka na odříznutí plynu, a kladivo na roztlučení všech elektrických spotřebičů.

Pokud svou větu myslíte vážně, namatláte sem tu adresu, a nebudete držkovat.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

6.7.2023 12:29
Koukam, ze aslarmisticke clanky pisi uz i mladi vedci odmeneni Wichterlovou cenou. Co takhle pridat udaj, kolik cini typicka podpovrchova teplota ledu
v centralni oblasti gronskeho ledovce. Co si pamatuji z nejakych glaciologickych textu tak tam nahore je to treba az -24 stupnu. Gronske ledovce jsou (prinejmensim v horni casti toho az 2 km tlusteho prikrovu) "studene" na rozdil treba od tech islandskych, ktere maji teplotu (par metru pod povrchem) treba jen lehce pod nulou
Mimochodem treba dnes je nahore na gronsklem ledovci kolem -10 stupnu https://earth.nullschool.net/#current/wind/surface/level/overlay=temp/orthographic=-19.52,75.16,1552/loc=-37.408,75.857 na tamni pomery je to samozrejme teplo. Proc uverejnovat zabery ledovcu z oblasti, kde teplota
ledu je skoro o 20 stupnu vyssi nez nahore na ledovcove planine Gronska?
Jak se muze v serioznim clanku objevit udaj 65 metru pocitajici
s likvidaci dokonce i celeho antarktickeho ledovce ktery ma nahore teplotu - tipuju - kolem -40 Proc strasit necim, co muze nastat az za miliony let?
O kolik ze stoupla hladina oceanu od roku 1900? Klimatologove kterych jsem se ptal mi navic rikaji, ze vetsi cast toho zvyseni jde na vrud tepelne roztaznosti vody v oteplujicim se oceanu
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

6.7.2023 20:40 Reaguje na Miloš Zahradník
Pane Zahradník. Tak už toho konečně nechce a sepište vaše vědomosti do nějaké rozsáhle knihy. Ať to těm klimatologům, třídním nepřátelům, hezky vytmavíte. :-)
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

6.7.2023 16:33
Zachytený úryvok z diskusie o ľadovcoch, ktorý v roku 2005 písal menovec Petra Broža.

Pavel Brož,2005-04-04 12:02:16
Argument, že posledních několik desetiletí tají ledovce, není argumentem svědčícím o globální změně klimatu!!! Pozor, toto je naprosto typická chyba v úvaze, které se lidé dopouštějí!!! Uvědomte si, že do sedmdesátých let se několik desetiletí ochlazovalo a spolu s tím přirůstaly i ty ledovce. Z toho se usuzovalo na příchod nové doby ledové, v čemž měl mít, jak jinak, opět prsty člověk a jím vyvíjená činnost. A ono ejhle, obrátí se pár desetiletí, a najednou se usuzuje přesně obráceně. Pokud by se dejme tomu za nějakých dvacet let začalo znovu ochlazovat, tak znovu obviníme lidstvo z toho, že svou neuváženou činností rozvrací přirozené klima planety? Ta otázka je vlastně zbytečná, protože pokud se cokoliv mění a lineární extrapolace toho jevu ukazuje na globální katastrofu, tak za to samozřejmě musí nést vinu lidstvo, to už tady v minulosti bylo vícekrát.
Zkuste si teď představit, že by studená válka skončila už někdy na začátku šedesátých let. Lidé by se přestali (oprávněně) strachovat z obrovského arzenálu nukleárních zbraní, a potřebovali by logicky nějakého jiného strašáka. Experimentální data by ukazovala na ochlazování planety, které tehdy opravdu probíhalo. Udělala by se podobná mediální masáž, jaká proběhla v minulých letech ohledně toho oteplování, a celý proces by skončil jakýmsi antiKjótem - dejme tomu že třeba v Kokuře by se přijal závazek na provedení dost drastických změn v průmyslu, který by měl nemalé dopady na celosvětovou ekonomiku, a který by měl garantovat, že se planeta přestane dále ochlazovat. Zkusme si dále představit, že by se závazky Kokury opravdu uvedly do života.
Potom si lze představit dva scénáře - buďto by se v sedmdesátých letech začalo oteplovat, jak se skutečně stalo, což by bylo samozřejmě vyhlášeno jako veliký úspěch dohod z Kokury. Nebo by ochlazování ještě pokračovalo, načež by se nesmyslné požadavky na redukci průmyslové výroby ještě dále zvýšily. Pokud by se pak někdy v budoucnu přece jen ukázalo, že Kokura byl jeden velký omyl, bylo by lidstvo o jeden celoplanetární ekonomický experiment bohatší.
Kde máte jistotu, že Kjóto je něčím více, než podobným naprosto nesmyslným a nezodpovědným celoplanetárním ekonomickým experimentem, jakým by byl ten vymyšlený z Kokury? To, že žádná Kokura nebyla, totiž opravdu souvisí pouze s tím, že v době přechodného ochlazování planety zuřila studená válka a proto na obavy ze změny klimatu jednoduše ve společnosti nezbyl strach - ten byl vyčerpán obavami z jaderných zbraní.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

7.7.2023 18:16 Reaguje na Vladimir Mertan
Ano, od nepaměti platilo, že lidé se musí něčeho bát. Ať již zlých skřítků, duchů, čertů, pekla, moru, drábů... Stále musí čelit hrozbám a žít s vědomím dědičného hříchu. Za kdejaký přírodní jev, vymykající se v dané historické éře běžnému stavu a jeho chápání, za přírodní katastrofu, či zdravotní epidemii, tak může jen to provinilé lidstvo. Bojící se lidé, kteří si uvědomují svůj domnělý podíl viny na probíhajících procesech, jsou pak lépe ovladatelní. Stávají se pokornějšími a poslušnějšími při přijímání a realizaci, těch jedině správných, v dané době společensky a politicky korektních opatření k nápravě, které jim direktivně stanoví jejich vrchnost. A co ta vrchnost? Ať již to byli kdysi kmenoví šamani, později duchovenstvo, feudálové, nebo současné anonymní, nikým nevolené vlivové skupiny, jimi placení lobbisté, ideologové a všelijakými granty podporovaná vybraná vědecká pracoviště a vědci, ti z toho žijí. Na vyvolávaném lidském strachu, jen parazitují a vymýšlejí další způsoby, jak si lidi lépe podřídit, ovládnout, okrást a zotročit...
Odpovědět
HH

Honza Honza

7.7.2023 07:08
Když budou povodně, tak nebudeme zalévat, když bude sucho, budeme především proti suchu bojovat. Planeta se nyní otepluje, ale autor zapomíná na to, že oteplování je i spojeno s odlesňováním, zastavěním krajiny, sucho způsobují i meliorace a napřímení toků, špatná funkce půdy, špatná funkce monokulturního nepřírodního lesa- tyto podmínky pro vysušení krajiny jsou prokázané, po odlesnění je to vidět jasně všude. Zatímco vliv CO je jen teoretický, což neznamená, že i zde nemáme zasáhnout, ale ne na úkor obnovy krajiny k přírodnějšímu vzhledu a lepší funkci.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

7.7.2023 09:16 Reaguje na Honza Honza
S tím bych souhlasil.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

12.7.2023 20:04 Reaguje na Honza Honza
Ako viete, že je len teoretický ? Ja by som sa na to nespoliehal.
So zbytkom súhlasím.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

8.7.2023 18:49
Jsem už pamětník. Za socialismu se vážně probírala otázka ohledně spalování uhlí. Že je škoda ho ho pálit, je lepší ponechat si ho pro chemický průmysl. A co se týče elektřiny, přejít na jaderné elektrárny. Dle tehdejších plánů měla být v každém kraji jaderka, někde i jaderné teplárny. Topit se mělo čistě elektřinou. I kvůli tomu se v Plzni vybudovalo jaderné strojírenství.
Velká Sametová vše změnila. Atom byl zavržen, s bídou se postavila polovina Temelína. Na 30 let byl s jádrem utrum. "Atomky se staví dlouho a jsou hrozně drahé". Až 300 miliard kus. Přednost, a peníze, dostala zelená energetika. Od r. 2010 za ni platíme "solárním baronům". Každý rok, po dobu nějakých 20 let, nějakých 40 miliard ročně. Takže doposud nějakých 500 miliard. Za to by mohl být dostavěný Temelín a další rozestavěný.
Teď je nový program Zelená úsporám. Vysoké dotace na zateplení domů a budování solárů na střechách. Každý rok dotace okolo 50 miliard, získávaných z emisních povolenek a jiných poplatků a daní. Na nic jiného se použít nesmějí. Takže vybudujeme další a další Občasné zdroje energie, abychom vedle nich platili soukromníkům, že budou v plné pohotovosti provozovat plynové elektrárny na vykrývání výpadků těch Občasných. A jak odborníci upozorňují, navzdory těm miliardám nebude energie ani levnější, ani nebude vždy zaručena bezproblémová dodávka. A nebude zaručeno ani čistější ovzduší, vzhledem k plné pohotovosti těch reservních plynových, ale i uhelných zdrojů.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

9.7.2023 19:14
Kdo se diví tomu, že se klima otepluje a ledovce tají, je jouda.

Nemůže to přece být jinak, když všechno, co tomu napomáhá, už nedělá jen 2,5 miliardy Člověků - když jich je na to už víc než trojnásobek!..
Na to chudinka Země jaksi nemá kapacitu.

Čili každá koruna, která se vydá na osvětu, na prezervativy, na hormonální antikoncepci a nitroděložní tělíska pro obyvatele zemí s největším populačním přírůstkem, přinese větší efekt než tisícovka vydaná (vyhozená) na kraviny, jaké vymýšlejí pro "boj s oteplováním" snílci v Bruselu.

Odpovědět
JD

Jindřich Duras

10.7.2023 11:20
A jejda - v diskusi si dali dostaveníčko popírači všeho druhu :-).
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

11.7.2023 10:17 Reaguje na Jindřich Duras
Vaše hloupá, špinavá a smrdutá lež, že ten průzkum nevytváří uhlíkovou stopu, je zcela mimo. Japa se tam ti vědci dostali co??? Že by pomocí fosilních zdrojů, které Z PLEZÍRU spotřebovali?????????
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

10.7.2023 22:06
Pěkný článek. Díky. Já dávám ledovcům maximálně 100 let.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

11.7.2023 10:15 Reaguje na Katka Pazderů
Jistě, je o Vaše vina. Aby Vám mohl být vyplácen plat, je potřeba ničit přírodu a tavit ledovce.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

12.7.2023 20:07 Reaguje na Katka Pazderů
Ale no ták. Ani keby bolo o 5 stupňov viac ako dnes sa ľadovce v gronsku neroztopia skôr ako za pár tisíc rokov.
A tie v antarktíde sa neroztopili ani v miocéne, maximálne pobrežný ľad.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist