Objevit zbývá přibližně 9 200 druhů stromů. Ke globální studii přispěli i čeští vědci

9.2.2022 06:28 | PRAHA (Ekolist.cz)
Zdroj | Botanický ústav AV ČR
Na Zemi roste přibližně 73 000 druhů stromů, včetně přibližně 9 200 druhů, které dosud nebyly objeveny. To jsou výsledky nové globální studie, na které se podílelo více než 100 vědců z celého světa a které byly zveřejněny v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. Vědci z Botanického ústavu AV ČR do mezinárodní studie přispěli unikátními daty z výzkumných ploch, které dlouhodobě sledují.

Celosvětový odhad počtu druhů stromů je asi o 14 % vyšší než současný známý počet. Studie ukazuje, že většina neobjevených druhů je pravděpodobně vzácná, s velmi nízkými populacemi a omezeným areálem.

„To znamená, že neobjevené druhy jsou poměrně silně ohrožené narušením způsobeným člověkem, jako je odlesňování, požáry či změna klimatu,“ říká Jiří Doležal z Botanického ústavu Akademie věd ČR.

Pro účely studie vědci zkombinovali údaje o početnosti a výskytu stromů ze dvou globálních datových souborů - jednoho z Global Forest Biodiversity Initiative a druhého z TREECHANGE - které využívají pozemní data z lesních ploch. Vytvořili tak jednu obrovskou globální sadu dat o stromech, která poskytla údaje o 64 100 zdokumentovaných druhů stromů po celém světě. K odhadu počtu neznámých druhů pak použili metodu, kterou vymyslel matematik Alan Turing během druhé světové války k rozluštění nacistického kódu.

Amazonský prales v oblasti řeky Negro.

„Samotné shromažďování informací o druzích stromů je poměrně náročné a nebylo by možné bez velké mezinárodní spolupráce. Ve skutečnosti probíhá tak, že vědci musí každý jednotlivý strom fyzicky změřit a zanést do databáze, je to jako celosvětová skládačka. Botanický ústav se do výzkumu zapojil dodáním unikátních dat z výzkumných ploch ve východní Asii na ruském Dálném východě, Koreji, Japonsku, v Evropě a západní Africe. To vše jsou lokality, kde provádíme dlouhodobý monitoring lesních porostů,“ říká Jiří Doležal a dodává: „Dle naší studie je odhad celkového počtu druhů stromů na Zemi 73 274, což znamená, že pravděpodobně existuje asi 9 200 druhů stromů, které ještě nebyly objeveny.“

Polovina až dvě třetiny všech již známých druhů stromů se vyskytuje v tropických a subtropických vlhkých lesích, které jsou druhově bohaté a zároveň vědci málo prozkoumané. Je pravděpodobné, že se zde vyskytuje i podstatná část dosud nepopsaných druhů.

„Zhruba 40 % neobjevených druhů se zřejmě nachází v Jižní Americe, proto má ochrana a výzkum tamních lesů obrovský význam,“ uzavírá Jiří Doležal.

Jaroslav Řezáč

9.2.2022 08:41
ještě jsme je nenašli ale víme, že jich má být 9200 pseudovědectví v praxi
va

vaber

9.2.2022 10:21 Reaguje na Jaroslav Řezáč
odborníci se vyjadřují jasně a přesně a nemohou říkat nesmysly a jako důkaz jejich pravdy dají odkaz na jiné odborníky co tvrdí totéž a tak si odborníci mezi sebou dokazují pravdu ,
jen důkazy chybí
ZH

Zbyněk Hoták

9.2.2022 14:48
Potíž je i v tom, že neexistuje univerzální shoda v tom, co je a není druh. Řada vědců má tendenci slučovat často i dosti nepodobné populace do jednoho druhu zejména ze vzdálených a nepřístupných oblastí, naopak jiní zase každou odchylku povyšují na nový druh. Pravda bývá samozřejmě někde uprostřed, ale kde, to je na nekonečnou diskuzi.
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

15.2.2022 07:20 Reaguje na Zbyněk Hoták
Já bych trochu reagoval na pana Řezáče, opravdu je to záhadou, kde se tito odborníci vědci berou. Stejně to bylo s našimy lesy, odborníci vědci řekli a prostě les odchází protože bylo hodně smrku. Nyní ukazují co dělají pro les jak se obnovuje a již smrkem jen minimálně, což dokazuje dotace. Jenže já nepotkal za poslední dobu žádného vědce, pozval jsem si jednoho, že by třeba vyvinuli tlak na škůdce lesa LČR a vlastně stát, přišli dva a dokonce jsem se dozvěděl, že tu je kůrovec snad ve dvou patrech. Vina nakonec byla skoro na mě, ač všude okolo jseu hlavně LČR odkud se brouk množil z desetitisíců kubíků- Nevěřím, že to jsou vědci, spíš bych řekl, že jsou to hodně titulovaní lidé, kteří i učí možná i ochranu, na lesnických školách, ale nejsou z prakse. Je z toho smutno a připomíná mi to tzv. nové menežery, kteří jsou velice chytří a vymysleli u cestářů úsporu, výměnu valníku. Jenže zapoměli, že to není tak jednoduché a cestář , když jede tak si posejpá za koly nikoli pod ně. Tak nějak si představuji dněšní vědu, hodně chytrých a bez prakse. Proto již výme kolik druhů stromů ještě není objeveno.
Pe

Petr

9.2.2022 21:14
Mnoho druhů objevit vůbec nestihneme. Velmi smutné. Vyhubíme je ještě dřív, než je poznáme. Přitom to mohou být třeba léky na rakovinu.