Rozkvět života na Zemi způsobila planetka o velikosti čtyř Mount Everestů
Podle zjištění jejího týmu, který se za zbytky planetky uložené v horninách vydal do oblasti zvané Barberton Greenstone Belt v Jihoafrické republice, to platí i o gigantické planetce S2. Ta byla 40 až 60 kilometrů široká, tedy čtyřikrát až šestkrát větší než nejvyšší hora na světě Mount Everest. Mimozemské těleso sehrálo ve vývoji modrozelené planety úlohu "hnojivové bomby". Bakterie a jiné jednobuněčné organismy zvané archea se díky srážce dostaly ke klíčovým živinám jako je fosfor a železo.
Planetka S2 totiž byla kromě fosforu bohatá i na uhlík. Jí podobné asteroidy a meteority vznikly v raném období Sluneční soustavy a podle odborníků obsahují řadu látek, které se v pozemských horninách vůbec nevyskytují. Zejména jsou však zdrojem aminokyselin, základních stavebních látek života.
Náraz planetky Zemi proměnil k nepoznání. Před srážkou byla vodním světem, kde z moře vyčnívaly jenom části pevnin. Život byl tehdy v počátcích a skládal se z primitivních mikroorganismů.
Tato kolize ale způsobila hned několik zásadních změn. Silou nárazu se samotná planetka i část zemské povrchu odpařily. To vytvořilo kolem planety hustý mrak , ze kterého podle Drabonové začaly "pršet kapky roztavených hornin". Právě tak se zřejmě dostal fosfor ve velkém na Zemi. Velká energie, která se nárazem uvolnila, zároveň oteplila podnebí natolik, že horní vrstva oceánů začala vřít a do ovzduší se začala vypařovat voda.
Dopad planetky také vyvolal nepředstavitelně obří vlnu cunami, která se přehnala přes celou zeměkouli, rozervala mořské dno a na povrch přinesla vodu z mořských hlubin bohatou na železo, což dodalo bakteriím další zdroj energie.
"Dopady planetek na život na Zemi považujeme za katastrofální. Nejčastěji si vzpomeneme na vyhubené dinosaury. Ale před třemi miliardami let měl život daleko jednodušší formu. Mikroorganismy, které tehdy obývaly ve velkém planetu, jsou primitivní, všestranné a rychle se rozmnožují. Je to jako když si ráno vyčistíte zuby. Zabijeme 99,9 procent bakterií, ale večer jsou všechny zpátky," vysvětlila Drabonová.
Závěry nové studie podle ní přispějí ke správnosti teorie, která tvrdí, že dopady vesmírných těles na zemský povrch napomohly počátečnímu životu.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (11)
Honza Honza
28.10.2024 07:52Rozvoj lidské civilizace, degradace přírody povede k rozvoji jiné robotické civilizace a zatímco naše planeta z přírodních důvodů zanikne (sežehne ji Slunce ve fázi rudého obra), něco z našeho života na Zemi bude pokračovat dál.
A to vede ještě k hlubší filozof. úvaze: žádný opravdový = reálný smysl čehokoli neexistuje, existuje jen relativní, pro něco pozitivní, pro něco negativní, v důsledku nulový význam činnosti, podstata čehokoli (budhizmus)
Tonda Selektoda
28.10.2024 07:57Viktor Šedivý
28.10.2024 08:59Hm.
To jsem si myslel, že některá čísla by měl znát aspoň trochu přibližně i absolvent základní školy.
Majka Kletečková
29.10.2024 16:30 Reaguje na Zdeňka Vítková/EkolistMiloš Zahradník
28.10.2024 22:42(Pozoruji ale, ze podobne podrobne znalosti treba o te slunecni soustave a dinosaurech maji i jine dnesni deti z jinych skolek. Ocividne, dinosauri, slunecni soustava, multigender, recyklace odpadu a ochrana klimatu jsou mezi hlavnimi nosnymi tematy dnesnich skolek.) Snazil jsem se mym milym vnukum vysvetlit, ze lidske poznani se vyviji a to, co se uci dnes ve skolce (starsi vnuk dokonce vi, a je na to velmi pysny, ze prstenec ma kolem sebe nejen Saturn ale i Uran a trumfuje tim nektere sve spoluzaky, kteri by mu jinak davali prilis najevo svou intelektualni ci fyzickou prevahu. Mladsi vnuk uz se naucil pocitat do sta (i kdyz tedy misto sedesat rika vetsinou padesat deset atd.) a vi, ze nejvetsi cislo je nekonecno a pred nim je bilion. (Je to anglojazycna skolka cili slovem miliarda ja jeho detskou mysl nematu.) Nekdy mu napovidam ze tam je jeste bambilion ale kouka na mne pri tom neduverive, asi ze to pani ucitelka nepotvrzuje.
No a to je tak asi vsechno, co mne napada pri cteni tohoto clanku a cim jsem se zde chtel podelit. Ja se v (zakladni) skole ucil jeste o Oparinove (Rus! :) teorii vzniku zivota - mel jsem z toho jednou v 7. tride referat nebot jsem byl premiantem- a kdyz dnes kolega na fakulte pocita cely zivot rovnice popisujici vyvoj cernych der tak nad tim sice v obdivu a ucte kroutim hlavou ale rikam si pochybovacne, ze to je nekdy beztak uz jen pouha matematika... OK, vyresite prislusnou nelinearni diferencialni rovnici s pozoruhodnym chovanim ale jaky ma smysl ten vysledek presentovat siroke "poznani chtive" verejnosti typicky ale naprosto bez primereneho matematickeho, fyzikalniho, chemickeho a biologickeho vzdelani? Zdalipak neni lepsi pro plebs (a zvlaste tedy pro eko-plebs, nebot jsme na ekolistu) ktery takoveto vedecke vydobytky konzumuje pokorne konstatovat ze tyhle veci jsou obycejnemu lidskemu rozumu (i rozumu vedcu odhledneme li od te matematiky, ktera pochopitelna je jeste tak nejsnaze) obtizne pristupne a rafinovanost naseho mileho Pana Boha je nekonecna? :)
A kolik Everestu ctverecnich cini vlastne plocha Velke Prahy?
Planetka S2 totiž byla kromě fosforu bohatá i na uhlík. Jí podobné asteroidy a meteority vznikly v raném období Sluneční soustavy a podle odborníků obsahují řadu látek, které se v pozemských horninách vůbec nevyskytují. Zejména jsou však zdrojem aminokyselin, základních stavebních látek života.
Náraz planetky Zemi proměnil k nepoznání. Před srážkou byla vodním světem, kde z moře vyčnívaly jenom části pevnin. Život byl tehdy v počátcích a skládal se z primitivních mikroorganismů.
Tato kolize ale způsobila hned několik zásadních změn. Silou nárazu se samotná planetka i část zemské povrchu odpařily. To vytvořilo kolem planety hustý mrak , ze kterého podle Drabonové začaly "pršet kapky roztavených hornin". Právě tak se zřejmě dostal fosfor ve velkém na Zemi. Velká energie, která se nárazem uvolnila, zároveň oteplila podnebí natolik, že horní vrstva oceánů začala vřít a do ovzduší se začala vypařovat voda.
Dopad planetky také vyvolal nepředstavitelně obří vlnu cunami, která se přehnala přes celou zeměkouli, rozervala mořské dno a na povrch přinesla vodu z mořských hlubin bohatou na železo, což dodalo bakteriím další zdroj energie.
Miloš Zahradník
28.10.2024 22:50 Reaguje na Miloš Zahradník"Snazil jsem se mym milym vnukum vysvetlit, ze lidske poznani se vyviji a to, co se uci dnes ve skolach (pocinaje skolkami a konce
leckterymi skolami vysokymi) o nejranejsich fazich vyvoje vesmiru a zivota bude jejich detem a vnukum pripadat stejne smesne a hlavne zbytecne - jakozto ucivo pro lidi obvykle nepolibene dukladnejsim prirodovednym vzdelanim -jako by jim samotnym pripadal pohled na nazory autorit minulych staleti na tuhle otazku"
Honza Honza
29.10.2024 08:30 Reaguje na Miloš ZahradníkHlubší vzdělání slouží nejen k informaci o Plutu, ale k celkovému přehledu, kultuře, inteligenci.
Je to lepší metodologie poznávání: např. kvant. mechanika učí o relativitě, o tom, že i sama podstata věcí
je relativní, mění se, závisí na pozorovateli, stírá se rozdíl mezi objektem a subjektem, subjekt sám
svým pozorováním vytváří objektivní skutečnost. Že neplatí lidská logika, věci současně mohou mít protichůdné
vlastnosti.
Je to cesta k boji s fanatizmem, žádná absolutní pravda neexistuje, vše je relativní - ovlivnění i morálky,
posuzovat věci nezúčastněně, s nadhledem.
Měla by se tak i posuzovat (přehodnocovat) minulost: Přemyslovci - prodejci otroků, bratrovrazi a otcovrazi.
Husité islamisté. Rak.Uhersko vyspělá kulturní země, nikoli debilní Bachův režim (Hašek). Mělo by se bojovat
proti násilí, válkám i když tím ztrácíme svobodu, vyspělost, kulturu.
Je třeba se vracet do minulosti, k počátku, do hloubky: např. rozumět násobení = počet prvků ve skupině x počet
skupin (4. třída ZŠ), umět aplikovat v rovnici y = ax, rozumět této rovnici, rozumět rovnici y = ax + b, y = ax
na druhou, vytvářet na to slovní příklady.
Břetislav Machaček
29.10.2024 09:04zda a kdy nás ohrozí pád nějaké planetky. Dokonce se zkoušelo odklonění
jedné z planetek pomocí rakety s náloží, pokud to byla ale pravda. Každopádně to bude lidstvo vědět dopředu a o to více to bude stresující stejně, jako třeba klimatické změny, slábnutí Golfského proudu, přelidnění
planety a případně jaderná válka způsobená pouze nedorozuměním. Za svůj
život jsem už slyšel tolik "zaručených" teorií zemských katastrof, že
se další z teorií už ani nezabývám. Mám daleko přízemnější starosti, než
důvody vymření dinosaurů a nebo naopak rozkvět života na Zemi. Obávám se,
že jako já tomu nevěnuje pozornost 99% obyvatel Země a zajímají je pouze
přízemnější záležitosti, jakými je každodenní starost o současnost a
dohlednou budoucnost.
Lubomír Vrána
4.11.2024 14:003 bilióny je samozřejmě chyba. 3 a něco miliardy.