https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/cesi-maji-ve-svych-panelakovych-loznicich-velky-problem-rika-ekoporadce
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Češi mají ve svých panelákových ložnicích velký problém, říká ekoporadce

18.12.2019 12:28 | PRAHA (Ekolist.cz)
Jste ráno neodpočatí? Možná málo větráte...
Jste ráno neodpočatí? Možná málo větráte...
Licence | Volné dílo (public domain)
Typická paneláková ložnice. V posteli leží dva lidé. Už po dvou hodinách spánku přesáhne koncentrace CO2 hodnotu 2000 částic na milion (ppm). „To je úroveň, kdy začínáme pociťovat příznaky únavy a může nás začít bolet hlava,“ říká ekoporadce David Kunssberger z Agentury Koniklec. Do rána se koncentrace CO2 ještě zhorší. Ráno se lidé probudí, ale jsou kvůli špatné kvalitě vzduchu neodpočatí. Jednoduché řešení se přitom nabízí samo.
 

„Větrat,“ napovídá David Kunssberger. Ložnici je potřeba vyvětrat před tím, než jdete spát. A ideální je větrat i v noci.

„Koncentraci kolem 3000 ppm CO2 vyvětráte na normální, venkovní hodnotu během 8 minut. Během tří minut ji dostanete na přijatelnou úroveň 1000 ppm,“ vysvětluje poradce.

Co je to vlastně CO2? Je to produkt našeho dýchání. „Oxid uhličitý je nejedovatý, ale nedýchatelný plyn,“ říká Kunssberger. Normální, venkovní koncentrace CO2 je okolo 400 ppm. „Koncentraci 700 ppm stále vnímáme jako čerstvý vzduch, 1000 ppm je nejvyšší doporučená hodnota pro vnitřní prostory,“ říká Kunssberger. 1500 je maximální hodnota pro obytné prostory.

Cokoliv nad 2000 ppm už způsobuje únavu, bolesti hlavy, ztrátu koncentrace a výkonu. Nad 5000 ppm už přichází nevolnost a zrychlený tep, nad 15.000 ppm se dostavují dýchací potíže a poškození zdraví.

Vydýchaná ložnice, to je to poslední, co by mě mohlo trápit, řeknete si možná. Jenže podle Davida Kunssbergera jde o vcelku častý problém. „Jen v Praze žije 450 tisíc lidí v panelákových domech. A většina z nich už je vybavena kvalitními a těsnícími okny. A to je velký problém, protože žít v bytě s vysokou koncentrací CO2 je prostě nezdravé,“ říká Kunssberger.

Většina nových oken se dá otevřít na tzv. mikroventilaci, ale podle Kunssbergera je výměna vzduchu mikroventilací nedostatečná, a spíš při ní dochází jen ke ztrátě tepla. „Je prostě potřeba naučit se větrat,“ říká poradce.

Jenže jak poznáte, že už máte doma vydýcháno? Sami těžko. Lidské smysly se totiž velmi rychle adaptují a vydýchaný vzduch tak nemusíte vnímat. Lépe jej posoudí někdo, kdo do místnosti právě vstoupí z venku.

Koncentraci CO2 si doma můžete hlídat. Například pomocí přístrojů, které vám v domácnosti dokáží změřit koncentraci CO2 poměrně přesně. Jsou ale také poměrně drahé, jejich cena začíná přibližně na dvou a půl tisících u základních modelů. Některé pokročilé meteostanice umí měřit CO2 v několika místnostech a data z nich můžete mít pohodlně v mobilu.

Čidla CO2 je možné napojit na samočinné otvírače oken. Ty vám automaticky vyvětrají, jakmile koncentrace CO2 stoupne nad nastavenou hodnotu. Nevýhodou je, že kvůli samočinnému otvírači musíte nechat okno nezavřené na kliku. U přízemních bytů to tedy není ideální řešení.

Ještě dražším řešením je pak vzduchotechnika opatřená rekuperací tepla, a to buď lokální jednotka jen do ložnice, nebo pro celý byt nebo dům. „Ale to je řešení, které je opravdu drahé a je i obtížné si ji zařídit, zejména v bytových domech, kde potřebujete svolení ostatních majitelů k zásahu do vnějšího pláště domu,“ říká Kunssberger.

Tam, kde není možné dodatečně vzduchotechniku vybudovat, existují další dílčí řešení. Například běžné podtlakové větrání ventilátorem (používá se například na WC či v koupelně) nastavené na zvláštní provozní režim.

„Nemá to úplně snadné řešení. Ale žít v bytě s vydýchaným vzduchem prostě není zdravé,“ uzavírá Kunssberger. Takže větrejte.


reklama

 
Další informace |
Zajímá vás kvalita vnitřního prostředí domů a budov, ve kterých žijete či pracujete? Přečtěte si publikaci Zdravé a nezdravé budovy.

Na portálu Poraďme.se můžete najít celou řadu praktických tipů a informací pro šetrnější život.

foto - Mach Ondřej Martin
Martin Mach Ondřej
Autor je šéfredaktorem serveru Ekolist.cz
Vydání článku finančně podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu Ekoporadnypraha.cz.


Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (23)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MM

Milan Milan

18.12.2019 18:48
Pan Kunsb. zřejmě nikdy nežil v paneláku, má projektanty za nedospělé idioty, nebo si vymýšlí, protože podle "panelákového" projektu funkční vzduchotechniky musí dojít během 24 hodin k několikeré obměně vzduchu v celém prostoru bytu. Problém může být s dokonale utěsněnými a moderními plastovými okny, ale i tam je již nastavena mikroventilační štěrbina.
Odpovědět
Ji

Jirka

18.12.2019 22:33 Reaguje na Milan Milan
Žiji v paneláku a s p. Kunssbergerem naprosto souhlasím. Je to přesně tak, jak říká. Bohužel někoho napadlo vyměnit v celém paneláku okna za plastová a vzduchotěsná. Mikroventilaci si musíte nastavit sám a víme, že mnozí vůbec neví, že něco takového okno umožňuje. Když máte pokoj o objemu cca 25 m3, tak je vydýchaný velmi rychle. Když necháte nastavenou mikroventilaci, tak jakékoli zapnutí centrálního odsávání vytvoří průchodem vzduchu šterbinou tak velký hluk, že vás vzbudí - protože jste jediný, kdo to má takto nastavené, ostatní mají okna zabedněná a málem ještě přibitá hřebíky. A to odsávání má skutečně velký sací výkon. Nechat otevřenou ventilačku v zimě moc dobře nejde a v létě je to zase o hluku, protože sobečtí a bezohlední kuřáci na balkónech žvaní a žvaní, řehní se atd.
Paneláky jsou za trest. To není bydlení na žádné úrovni a nechápu, jak za panelák někdo dá ty miliony. Navíc vyřešit automatické větrání bez hluku, s rekuperací a dejme tomu klimatizací je u těchto staveb skutečně velmi obtížné až nemožné. Základním problémem totiž je, kdo to zaplatí. Jestli si myslíte, že obyvatelé bytů, jste na obrovském omylu. Vždycky si najdou nějaké zdůvodnění, proč to nepotřebují...
Odpovědět
MM

Milan Milan

20.12.2019 09:36 Reaguje na Jirka
Spravuji taky přes 20. let jeden panelák a žádný problém tam není, ani s hlukem, ani se vzduchem, nikoho z nevyvětralného, "vydýchaného??? vzduchu" nebolí hlava, ani nejezdí záchranka někoho oživovat. Problém může nastat pokud jste panelák proti původnímu projektu zabednili,vyměnili okna, dveře, hezky zasaklené balkony a nedejbůh odstavili naprojektovanou vzduchotechniku. Pak máte jistě problém, ale to budete mít i v jeskyni, nejen v paneláku. Daleko větší vliv na kvalitu vzduchu v bytech i kancelářích má bezpochyby nábytek, dřevotříska, osb desky, sádrokarton, podlahovina apod. materiál který má v sobě z podstaty výroby chemická lepidla, konzervaci, laky apod. To teda může být při špatném větrání pro někoho velký problém.
Odpovědět
LK

Lucie K

18.12.2019 19:09
Rada bych větrala, sotva to okno otevřu, vyleze na jeden ze tří balkónů okolo smradlavy kuřák a mám v bytě jak ve třetí cenové, v každé roční době...
Odpovědět
Ji

Jirka

18.12.2019 22:34 Reaguje na Lucie K
Kdyby to byly jenom cigarety, ale kdejaký dement zde kouří trávu...
Odpovědět
JG

Jaroslav Gabriel

18.12.2019 20:40
Všechno se nechá zdůvodnit, jak víme. Nevzpomínám si ale, že bych měl v novém 2+1, který jsem dostal od státu ve svých 25 letech do užívání, nějaký problém. Problém spíš bude, že dnes ho běžný občan od státu asi nedostane. Nicméně, bádejte dál, třeba se to díky Vám změní!
Odpovědět
Ji

Jirka

18.12.2019 22:37 Reaguje na Jaroslav Gabriel
Jo, jsi hrdej na to, že jsi dostal zadarmo byt, který ti zaplatili ti, kteří bydlí za svoje peníze ve svém. Jestli chceš poznat náplň slova parazit, koukni do zrcadla...
Ano, bydlím také v paneláku, ale družstevním, jestli víš o čem je řeč. Musel jsem si ho zaplatit a dodnes to považuji za největší chybu svého života se nechat uvrtat do paneláku.
Odpovědět
dm

david matoušek

20.12.2019 09:12 Reaguje na Jirka
Čoveče, vůbec ho neznáš, ani souvislosti a už soudíš. Taky můžeš být hrdý na své ufňukané reakce tady. A co jako? Máme tě litovat, plácat, že máš pravdu, ty chudáčku? Jdi se v.s.at, o druhé se nestarej a něco dělej abys své bydlení změnil k lepšímu.
Odpovědět
JJ

Josef Jakubů

18.12.2019 21:48
Jaroslav Gabriel: Pokud jste si nechal původní okna, kterými táhl stále čerstvý vzduch, problém s CO2 nebudete mít ani v budoucnu.
Odpovědět

Pavel Železný

19.12.2019 07:40
Max. koncentraci CO2=1500ppm v pobytových místnostech stanoví vyhl. 20/2012 Sb.(změna vyhl. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby), každý člověk má dle zákona právo na čerstvý, nevydýchaný vzduch. CO2 měřím. V paneláku bydlím, v zimě používám mikroventilaci u jednoho okna trvale, v létě potom trvale otevřené tvz. ventilace (vyklopení horní části oken). Problém může ale být u oken, která nejsou vybavena mikroventilaci, i taková jsou.
Odpovědět
JN

Josef Novák

19.12.2019 09:30 Reaguje na Pavel Železný
Nějak si neumím představit, že mikroventilace může nějak výrazně pomoci, přesto ji mám nastavenou a používám ji, co když to funguje. Před spaním větrám okolo 10 minut.
Odpovědět
JV

Jan Volák

19.12.2019 09:09
A v jiných domech tento problém jako není?
Odpovědět
JN

Josef Novák

19.12.2019 09:31 Reaguje na Jan Volák
Řekl bych, že to tak je i jinde.
Odpovědět
PZ

Petr Zub

19.12.2019 10:31
V zásadě má autor článku pravdu, a jde o problém, který je již dlouho znám, takže nic nového a objevného pod sluncem. Stejný problém tíží spoustu škol, kdy jsou děti celý den v hygienicky závadném prostředí. Ale to trochu odbočuji. Nicméně mi není jasné, proč se zde tento problém váže pouze k panelákům. Dnešní byty, kterými zaplavili trh různí developeři(budiž čest velmi řídkým výjimkám), mají naprosto stejný problém umocněný tím, že ložnice jsou někdy plošně ještě menší (někdy zakamuflované do názvu "pracovna" aby nemusely plnit plošnou normu) a tudíž jejich kubatura je menší než u panelákových ložnic. A rekuperace? Nenechte se vysmát, přece si nebudou dělat zbytečné náklady u bytů za 100 tis.Kč/m2. Nedají vám ani venkovní žaluzie (alespoň) na jižní fasádu. Takže asi tak.
Odpovědět
AH

Alexej Haruda

19.12.2019 12:10
Žiji v novém domě z litého betonu a menší část cihla. Když pustím v bytě digestoř vzniká podtlak. Vzhledem k zateplení nemusím v bytě téměř topit, topí množství sousedů a spotřebičů v domě, je tu většinou spíš horko.
V momentě když začnu větrat zvláště v zimních měsících vznikne problém s relativní vlhkostí vzduchu.
Vzduch při teplotě 0 °C a vcelku vysoké 80 % vlhkosti pojme jen 4 g vody/ m3 vzduchu. Po ohřátí v bytě na 20 °C (což je teplota při které pojme 17 g vody/m3 vzduchu) bude vlhkost vzduchu v bytě 23%, což je nezdravě suchý vzduch.
Toto nevyřeší ani výkonný zvlhčovač vzduchu - to bych musel přestat větrat.
Vadí mi když pan Kunssberger řeší jen CO2 a na související problémy kašle.
Odpovědět
ČM

Čech M.

20.12.2019 00:08 Reaguje na Alexej Haruda
Vaše starosti vám tiše závidí majitelé starých, polystyrenem zateplených, rodinných domů :)
Odpovědět
mm

matka2deti matka2deti

21.12.2019 19:50 Reaguje na Čech M.
Přesně. A navíc tu vstupuje do problematiky také radioaktivní Rn, který se uvolňuje z materiálu zdí. Takže nejen CO2.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

20.12.2019 19:43 Reaguje na Alexej Haruda
Předně je třeba říci, že dýcháním musíme udržovat v plicních sklípcích koncentraci CO2 na úrovni 50 000 ppm. Pokud tedy mám ve vzduchu 5 000 ppm místo 500 ppm, musím zvýšit ventilaci plic o asi 10 %, což je podobný efekt jako když jsem o nějakých 600 m výše. Tělo je stavěno na navýšení ventilace plic až o řád.

Řekl bych, že normový požadavek 1500 ppm nemá racionální základ a jsou za tím hlavně zájmy společností vyrábějících ventilační techniku. Jak jde o prachy, strašení ústy ekoporadce se vždy hodí jako účinný nástroj skryté reklamy.

Nízký obsah vodní páry ve vzduchu je pro zdraví mnohem horší, než vysoký obsah CO2 např. do 5000 ppm. Mělo by se tedy větrat tak, aby relativní vlhkost příliš neklesala pod 50 %.
Odpovědět
Ka

Kachnis

20.12.2019 00:05
Problém s těsnými okny vznikl již při provozování plynových sporáků v bytech, kdy po výměně oken za plastová nebylo dorženo normované množství spalovacího vzduchu.. Nikde se neřešilo, po 10letech se změnila norma na " ventilace otevřením okna..". Co se týče ložnic, problém je nejen v nich, ale v celým bytě a jako ještě větší problém bych viděl plastová okna ve školách.. 25 dětí za 45minut toho vydechne dost a okno se neotevře bo se šetří.. Rekuperační jednotky nejsou zas taková darda, minimálně ty nástěnné s keramickým výměníčkem. Okna se také dají osadit "okenními štěrbinami", které zajistí přístup několik m3/hod, stejně tak "stěnové štěrbiny". Mam s tim zkušenosti a funguje to. Mikroventilace, tak, jak se z výroby je nesmysl. Kolem okna jen vytvoříte chladnější prostor, který přispěje ke vzniku plísní.. Správné větrání je pouze a jen průvan, ikdyby měl být jen v jednotkách litrů/hod
Odpovědět
DK

Dana Krejci

20.12.2019 01:22
s obsahem clanku plne souhlasim, a domnivam se, ze to plati celkove, napriklad i pro odvetrani radonu.
Bohuzel mikroventilaci nemohou provadet obyvatele prizemnich bytu.V nekterych zemich to radnice vyresily napriklad tim, ze kvuli zhorsenemu bydleni v prizemi-mj.tim, ze neni mozne vetrat dlohodobe - ze gratis umoznila uzivani pozemku kolem bytu zvenci jako uahradu, zajistila oploveni vcetne osazeni vzrostlym zivym plotem anebo alespon gratis instalovala do prizemnich bytu bezpecnostni zaluzie ktere umozni vetrani dlouhodobe tedy i v noci a ochrani bezpecnost domu.
Doufam, ze casem vymrou zavistnici a ze se novemu Panu starostovi poradi najit dostatecne argumenty pro prosazeni i v Praze, nebot bydleni v prizemi na sidlistich ma spoustu nevyhod, ktere snizuji hodnotu bytu i kvalitu bydleni- nejenom z hlediska bezpecnosti, nybrz i z hlediska zastineni neudrzovanou a prerostlou zeleni, coz ma za negativa nejenom vetsi zsstineni- nedostatek svetla, absenci slunce, ale i nebezpeci plisni, zvysene naklady na energie kvuli sviceni i topeni.Verim, ze Pirati to dokazi oduvodnit a spocitat- provest kompetentni vedecke studie. Abych uvedla alespon jeden konkretni pripad- Mnichov, Bavorsko ;)
Odpovědět
RV

Richard Vacek

20.12.2019 05:15 Reaguje na Dana Krejci
Gratis užívání pozemku? Jen pro někoho? To je dobrý fór. Od pirátů spíš očekávám pokus o sdílení i vašeho bytu v přízemí.
Odpovědět
LD

Libor Dostálek

2.5.2022 21:33
My jsme doma měli se vzduchem také velký problém. Máme dvě malé děti, které k nám v noci chodí a nad ránem jsme měli v ložnici hodně vydýcháno. Náhodou jsem se o tom bavil vloni s kamarádem, který mě přivedl na myšlenku rekuperace do bytu, tak jsem si ji pak hned našel na https://reksystem.cz/ a objednal a je to teď nebe a dudy.
Odpovědět
jn

josef novak

5.7.2023 00:40
Roky jsem o tom nevedel protoze jsem byl zaneprazdneny a jsem citlivy na hluk, takze zadne reseni neni snadne a lokalni rekuperate ktera nejde do panelaku, kvuli naruseni statiky a poskodilo by to izolaci... Kdo se narodi do panelku = autoloss. Stejne zivot je stupidni, kdyz proti tomu nejde nic delat. Lide co ziji u dalnice/vlaku dostanou demenci... MEl jsem IQ pres 140 a OE a nemohl jsem nic delat, protoze zijeme v takove zumpe, vsechno je tak neuritelne ubohe, asi se zacnu zivit prostituci... Delam si legraci ale, jako... Stupidni zivot, melo by to byt kdo venuje namahu a vydrzi bolest tak muze neco zmenit, ale proste nekdo dostane treba cancer od zacatku a nemuze nic udelat. At uz buh vyda patch ffs... Stupidni coinflipp... A jeste ja toho mel tolik, kdybch mel normalni zivot tak uz bych se davno prestehoval, mam 10/10 chronickou bolest takeze a jeste se mi lide za to smeji... Uz jsem dementni doslova... Podivam se po vetrani pres koupelnu a nebo nejake vetrani skrz okno jenze mam obavy aby to nedelalo moc hluku jsem citlivi a ikdyz v mistnosti na opacne strane bytu je mikrospara tak nemuzu spat. Demetni zivot dementni spolecnost co se nestara o nadane lidi, cely zivot mi vsichni rikali ze jsem retardovany, ale 160IQ mi rekl ze jsem extremene inteligentni a to jsem jeste pracoval na 20% jen 1/20 casu co ziju... A nikdy jsem nic nedelal moc protoze mam problemy a moje prostedi je tak cancer... Whatever uz mi je vsechno jedno... Jen jak kurwa muzu ziskat cerstvi vzduch jeste? CO2 scrubbers se nevyrabi na pouziti v domacnosti...
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist