Ekologický hřích, o kterém vás nenapadlo přemýšlet. Online nakupování a posílání zásilek sem a tam
Ve Velké Británii si v roce 2017 majitelé přepravních společností mohli spokojeně mnout ruce. Internetové nákupy poskočily o 15,9 % vzhůru, vyšplhaly se k obratu 1784 miliard korun. V kamenných obchodech se přitom nakupovalo jen o 2,4 % víc. Převážet balíky z místa na místo se prostě stalo dobrou oblastí pro podnikání.
Tento trend je stejný ve zbytku světa, kde bylo v roce 2016 převezeno hezkých 65 miliard zásilek, a o rok později už 96 miliard balíků. Dost na to, abychom začali vnímat doručovatelskou sféru jako významný příspěvek ke globálním emisím.
Na desítky tisíc pošťáků, desítky elektrokol
Regionální Royal Mail či Premier Delivery, potažmo mezinárodní přepravci typu UPS, to vůbec nepopírají. A snaží se. Prý. Třeba větším či menším zapojením nákladních bicyklů nebo elektrododávek. Otázkou je, jestli to stačí.
Třeba britská Royal Mail, která ročně doručí 1,8 miliard zásilek, teď v rámci šestiměsíční kampaně zkouší kombinaci elektropedálového nákladního kola, kterým vybavila své městské pošťáky. Jenže pošťáků má ve svých řadách 90 000, a ti musí obsloužit 30 milionů adres. Takže první stovka ekologických elektrokol tak toho zatím mnoho nezmění. Podobné skromné experimenty realizuje i GDP (Německá pošta), FedEx nebo Union Pacific.
Přečtěte si také |
Když na nákup, tak na kole. Na bicyklu lze odvézt téměř všeA DPD? Alespoň ta britská používá ve své flotile 30 vozů na bioplyn a ve skladech jí jezdí 166 nakladačů na CNG. Což je sice hezké, ale v 335 milionech doručených zásilek ročně se to pořád trochu ztrácí. Jiné, menší společnosti, přistupují ke změně dynamičtěji. Doručovatelé z Yodel prý do snížení vlastní uhlíkové stopy „významně investují“. I když zatím doručují jen 145 milionů zásilek ročně, rádi by snížili provozní emise hned o 20 %.
A podobně to vnímají i Hermes, kteří se snaží jezdit v Londýně jen na elektřinu. Všechny tyto méně či více povedené pokusy s doručováním zásilek šetrněji ale v zásadě zastírají jeden podstatný problém.
Reklamace je svaté právo zákazníků. Proč ho zneužívají?
Tím jsou oni pohodlní adresáti, zákazníci, konzumenti a spotřebitelé. Vesměs ti mladí a progresivní, kterým internetové nákupy nahrazují kamenné obchody a šetří jim drahocenný čas. BBC konkrétně zmiňuje „na on-line nakupování závislou Hannah Morganovou, který ročně utratila 267.000 korun za oblečení“. Když nebyla spokojena s oblečením, reklamovala ho a vrátila jej zpátky, aby si objednala jinou velikost či barvu. Je to ostatně její právo. Jenže sama připouští, že tak často činila v 80 % až 100 % případů. Takže se dá říct, že doručovatelé kvůli ní jezdili zbytečně. A ne jednou. Vrácené zboží museli zase vyzvednout o odvést, přivést jiné. A tak pořád dokola.
Zatímco v kamenném obchodě si zboží ozkoušíte a buď vyberete anebo ne, tady roli zkušební kabinky plně převzala auta doručovatelů. Je v celku jedno, jako moc ekologický je vlastně jejich provoz, protože když pojedou desetkrát zbytečně, veškerá pozitiva jejich nízkoemisní jízdy se tím stírají. Doručovatelé navíc upozorňují, že vyzvedávání reklamací znamená jízdu mimo plán a trasu: „Pokud doručení normálního balíku stojí mezi 90-300 korunami, jeho opětovné vyzvednutí strojí dvakrát až třikrát tolik.“
Opravdu to potřebujete? Je to vaše volba
Jak často se to děje? Sami prodejci si přesná čísla nechávají pro sebe. Ale je to mezi 1 % až 15 % expedovaného zboží. Přímo podle doručovatelů se zpět vrací 25 % oblečení, po 15 % kosmetiky, sportovního vybavení a nábytku. A také 10 % doručeného kuchyňského náčiní a elektrospotřebičů. Což u zboží, které k vám cestovalo odněkud z druhého konce světa, může být opravdu velký problém.
Mina Suleimanová z britských Přátel Země zmiňuje, že právě tenhle konzumní trend stojí za výrazným zvyšováním emisí celého doručovatelského byznysu, i když ten se o nápravu v zásadě snaží.
„Mezi zákazníky přitom panuje povědomí, že je automatickou povinností přepravce zajistit svůj nízkoemisní provoz a zajišťovat zpětný odběr zboží. Neuvědomují si už ale, že právě jejich volba rozhoduje o tom, kolikrát a kam takový přepravce musí zboží doručovat,“ říká Suleimanová.
Jedno z možných ekologických řešení vidí v zákaznících, kteří se nenechávají zavážet zásilky domů, ale raději do zásilkoven, kde si je vyzvedávají. „Když jdou všechny zásilky na jedno místo, emise jsou jednoznačně nižší,“ říká Suleimanová.
Pořád ale platí, že tak, jako je na doručovatelích, zda zařadí do své flotily pár elektromobilů nebo bicyklů, musí si i sami zákazníci vybrat, jestli skutečně tohle zboží chtějí a opravdu nutně potřebují.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (26)
Jan Křížek
11.4.2019 14:05stapor 72
11.4.2019 22:25A omlouvat to nějakým nepodloženým tvrzením o vracení zboží, je taky bohapustá lež. Doručoval jsem balíky a zpět se vezlo tak procento.
Prostě lži a překrucování faktů a to vás jako ještě někdo dotuje ? Tak ten nemá vlastní mozek ani názor.
Luque Roy
11.4.2019 23:04 Reaguje na stapor 72Pokud jste doručoval balíky a "zpět vezl tak procento", tak jste buď lhář, nebo jste to dělal naposledy v roce 1974. ;-)
Miroslav Frank
12.4.2019 07:24 Reaguje na Luque RoyMartin Jasan
13.4.2019 16:08 Reaguje na Miroslav FrankJan Šimůnek
14.4.2019 10:19 Reaguje na Martin JasanJen pro upřesnění: na kole nepojedu ani náhodou, Alza je u Vltavy a já bydlím na kótě 300 m. Stometrové převýšení si dám klidně v rámci vyjížďky, ale ne v městském provozu. A že bych jel MHD, na to fakt nemám čas a vlastně ani chuť stát v autobusu, metru a pak tramvaji s houfem dalších lidí.
Jan Šimůnek
13.4.2019 11:24 Reaguje na Luque RoyMartin Jasan
13.4.2019 16:09 Reaguje na Jan ŠimůnekMartin Jasan
13.4.2019 16:18 Reaguje naJinak suveréně počítáte něco na co nemáte data. Nevíte kolik ta dodávka s 20 balíky ujede, jestli je všechny vyloží ve vaší ulici. Nebo jestli s nima projede půl Prahy.
Osobně bych, ale odhadl (nepočítal), že v tomto případě bude opravdu dovoz domů "ekologičtější" variantou.
Že nemám přesná data, to jsem hlásil už výše - vycházel jsem z odhadu. Ale slibuju, že příště se toho kurýra zeptám, pak bude možné udělat přesnější výpočet :-)
Miroslav Frank
12.4.2019 07:27Martin Jasan
13.4.2019 16:12 Reaguje na Miroslav FrankKarel Ploranský
12.4.2019 13:45Mnohem víc bych se ale zamýšlel nad tím, proč např. v Lounech kupuji mléko z Olmy Olomouc, z Kunína... Možná existuje nějaký nepatrný rozdíl oproti mléku z Bohušovic, nebo třebas z Čejetiček - ale určitě ne takový, aby odůvodňoval, že se mléko, produkt značné měrné hmotnosti, veze do vzdálenosti 350 km. Předpokládám, že v Ostravě se naopak prodává to z Klatov a z jihočeské Madety - atd.... Blbost na druhou!
Ale pozor - mléko je jen příklad. To nesmyslné převážení sem a tam se týká téměř veškerého zboží.
Lukas B.
12.4.2019 14:08 Reaguje na Karel PloranskýMartin Jasan
13.4.2019 17:32 Reaguje naProtože...
I) Prvovýrobce raději pojede plně naloženou dodávkou.
I) Obchodník si pro tu mrkev musí taky zajet a pošle buď singl dodávku a nebo odkloní celý kamion, kterému se cesta prodlouží jen kvůli té mrkvi.
III) To že existují centrální sklady přes které obchodníci dopravují a že raději nakupují od velkoproducentů je imho dáno pohodlností managemnetu a logistiky.
A to že jsou ceny nižší ve velkých obchodech je dáno hlavně větším obratem velkých obchodů, který umožňuje snížení ceny na ks. Dopravní přirážkdy na to mají zanedbatelný vliv.
Ty náklady na vnitrostátní distribuci neznám, jen odhaduju, takže je skutečně možné, že nehrají takovou roli. Data se k tomu kupodivu shánějí hůř než třeba k námořní dopravě :-)
Ty náklady na vnitrostátní distribuci neznám, jen odhaduju, takže je skutečně možné, že nehrají takovou roli. Data se k tomu kupodivu shánějí hůř než třeba k námořní dopravě :-)