https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/ekologicky-hrich-o-kterem-vas-nenapadlo-premyslet.posilani-zasilek-sem-a-tam
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ekologický hřích, o kterém vás nenapadlo přemýšlet. Online nakupování a posílání zásilek sem a tam

11.4.2019 01:39 | PRAHA (Ekolist.cz)
Jedno z možných ekologických řešení je v zákaznících, kteří se nenechávají zavážet zásilky domů, ale raději jen do zásilkoven, kde si je vyzvedávají.
Jedno z možných ekologických řešení je v zákaznících, kteří se nenechávají zavážet zásilky domů, ale raději jen do zásilkoven, kde si je vyzvedávají.
Vybírat zboží přes internet a nechat si je pak zasílat domů je překrásně pohodlné. Proto na tenhle model nákupů přistupuje stále větší počet lidí po celém světě. Proto byznys s doručováním zásilek utěšeně narůstá. Jenže spolu s tím se zvyšují i produkované emise, a je třeba se začít ptát, jak dalece je náš komfortní a pohodlný způsob nakupování šetrný vůči životnímu prostředí. Píše o tom BBC.
 

Ve Velké Británii si v roce 2017 majitelé přepravních společností mohli spokojeně mnout ruce. Internetové nákupy poskočily o 15,9 % vzhůru, vyšplhaly se k obratu 1784 miliard korun. V kamenných obchodech se přitom nakupovalo jen o 2,4 % víc. Převážet balíky z místa na místo se prostě stalo dobrou oblastí pro podnikání.

Tento trend je stejný ve zbytku světa, kde bylo v roce 2016 převezeno hezkých 65 miliard zásilek, a o rok později už 96 miliard balíků. Dost na to, abychom začali vnímat doručovatelskou sféru jako významný příspěvek ke globálním emisím.

Na desítky tisíc pošťáků, desítky elektrokol

Regionální Royal Mail či Premier Delivery, potažmo mezinárodní přepravci typu UPS, to vůbec nepopírají. A snaží se. Prý. Třeba větším či menším zapojením nákladních bicyklů nebo elektrododávek. Otázkou je, jestli to stačí.

Třeba britská Royal Mail, která ročně doručí 1,8 miliard zásilek, teď v rámci šestiměsíční kampaně zkouší kombinaci elektropedálového nákladního kola, kterým vybavila své městské pošťáky. Jenže pošťáků má ve svých řadách 90 000, a ti musí obsloužit 30 milionů adres. Takže první stovka ekologických elektrokol tak toho zatím mnoho nezmění. Podobné skromné experimenty realizuje i GDP (Německá pošta), FedEx nebo Union Pacific.

A DPD? Alespoň ta britská používá ve své flotile 30 vozů na bioplyn a ve skladech jí jezdí 166 nakladačů na CNG. Což je sice hezké, ale v 335 milionech doručených zásilek ročně se to pořád trochu ztrácí. Jiné, menší společnosti, přistupují ke změně dynamičtěji. Doručovatelé z Yodel prý do snížení vlastní uhlíkové stopy „významně investují“. I když zatím doručují jen 145 milionů zásilek ročně, rádi by snížili provozní emise hned o 20 %.

A podobně to vnímají i Hermes, kteří se snaží jezdit v Londýně jen na elektřinu. Všechny tyto méně či více povedené pokusy s doručováním zásilek šetrněji ale v zásadě zastírají jeden podstatný problém.

Reklamace je svaté právo zákazníků. Proč ho zneužívají?

Tím jsou oni pohodlní adresáti, zákazníci, konzumenti a spotřebitelé. Vesměs ti mladí a progresivní, kterým internetové nákupy nahrazují kamenné obchody a šetří jim drahocenný čas. BBC konkrétně zmiňuje „na on-line nakupování závislou Hannah Morganovou, který ročně utratila 267.000 korun za oblečení“. Když nebyla spokojena s oblečením, reklamovala ho a vrátila jej zpátky, aby si objednala jinou velikost či barvu. Je to ostatně její právo. Jenže sama připouští, že tak často činila v 80 % až 100 % případů. Takže se dá říct, že doručovatelé kvůli ní jezdili zbytečně. A ne jednou. Vrácené zboží museli zase vyzvednout o odvést, přivést jiné. A tak pořád dokola.

Zatímco v kamenném obchodě si zboží ozkoušíte a buď vyberete anebo ne, tady roli zkušební kabinky plně převzala auta doručovatelů. Je v celku jedno, jako moc ekologický je vlastně jejich provoz, protože když pojedou desetkrát zbytečně, veškerá pozitiva jejich nízkoemisní jízdy se tím stírají. Doručovatelé navíc upozorňují, že vyzvedávání reklamací znamená jízdu mimo plán a trasu: „Pokud doručení normálního balíku stojí mezi 90-300 korunami, jeho opětovné vyzvednutí strojí dvakrát až třikrát tolik.“

Opravdu to potřebujete? Je to vaše volba

Jak často se to děje? Sami prodejci si přesná čísla nechávají pro sebe. Ale je to mezi 1 % až 15 % expedovaného zboží. Přímo podle doručovatelů se zpět vrací 25 % oblečení, po 15 % kosmetiky, sportovního vybavení a nábytku. A také 10 % doručeného kuchyňského náčiní a elektrospotřebičů. Což u zboží, které k vám cestovalo odněkud z druhého konce světa, může být opravdu velký problém.

Mina Suleimanová z britských Přátel Země zmiňuje, že právě tenhle konzumní trend stojí za výrazným zvyšováním emisí celého doručovatelského byznysu, i když ten se o nápravu v zásadě snaží.

„Mezi zákazníky přitom panuje povědomí, že je automatickou povinností přepravce zajistit svůj nízkoemisní provoz a zajišťovat zpětný odběr zboží. Neuvědomují si už ale, že právě jejich volba rozhoduje o tom, kolikrát a kam takový přepravce musí zboží doručovat,“ říká Suleimanová.

Jedno z možných ekologických řešení vidí v zákaznících, kteří se nenechávají zavážet zásilky domů, ale raději do zásilkoven, kde si je vyzvedávají. „Když jdou všechny zásilky na jedno místo, emise jsou jednoznačně nižší,“ říká Suleimanová.

Pořád ale platí, že tak, jako je na doručovatelích, zda zařadí do své flotily pár elektromobilů nebo bicyklů, musí si i sami zákazníci vybrat, jestli skutečně tohle zboží chtějí a opravdu nutně potřebují.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.
Vydání článku finančně podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu Ekoporadnypraha.cz.


Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (26)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JK

Jan Křížek

11.4.2019 14:05
To budou větším problémem lednice a mražáky, které jsou nejvýznamnější elektrickou přítěží. Permanentní odběr elektriky bez rozmyslu. Dvoumetrová lednice v každé domácnosti, cladící máslo a vzduch. Máslo v lednici ani být nemusí, stačí jej vložit do vody, aby bylo bez přístupu vzduchu. Můj odhad na ČR je Gigawatt elektriky ročně. Mazec...
Odpovědět
ig

11.4.2019 22:52 Reaguje na Jan Křížek
My máme dvě ledničky a ještě ve sklepě mrazák :-) Skladujeme toho trochu víc než máslo a v mrazáku čtvrt krávy důvěryhodného původu z domácí porážky, protože kupovat dovozové maso plné antibiotik a krmené bůhvíčím se mi fakt nechce :-) Že z toho má někdo ekologické trápení mě moc nebere... Těžiště ochrany přírody je jinde, než ve spektakulárním asketismu.
Odpovědět
s7

stapor 72

11.4.2019 22:25
Co tento článek stvořilo za demagoga. Ekologický hřích, je maximálně obsah tohoto článku. Pokud by si každý jedinec, co si objedná jakékoliv zboží, pro něj "jel" sám, pěšky ani na elektrokole určitě nepojede, tak je ekologická zátěž mnohonásobně vyšší, než když jeden vůz objede jednu čtvrť, či několik souvisejících vesnic. Prosím vás nedělejte z lidí voly a zamyslete se, než něco vyplodíte.
A omlouvat to nějakým nepodloženým tvrzením o vracení zboží, je taky bohapustá lež. Doručoval jsem balíky a zpět se vezlo tak procento.
Prostě lži a překrucování faktů a to vás jako ještě někdo dotuje ? Tak ten nemá vlastní mozek ani názor.
Odpovědět
LR

Luque Roy

11.4.2019 23:04 Reaguje na stapor 72
Jenže on si na tu zásilkovnu pro ten svůj balík PŮJDE, víte? Minimálně ve městech, což je většina lidí. Ekostopa chůze je mimořádně zatěžující...
Pokud jste doručoval balíky a "zpět vezl tak procento", tak jste buď lhář, nebo jste to dělal naposledy v roce 1974. ;-)
Odpovědět
Miroslav Frank

Miroslav Frank

12.4.2019 07:24 Reaguje na Luque Roy
A do zásilkovny ho stejně přiveze auto.
Odpovědět
MJ

Martin Jasan

13.4.2019 16:08 Reaguje na Miroslav Frank
Kdyby jste článek četl nebo používal mozek, tak byste se dočetl nebo domyslel, že do zásilkovny pojede auto s množstvím balíků, takže bude spotřeba paliva menší.
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.4.2019 10:19 Reaguje na Martin Jasan
Jenže pak si pro tu zásilku skoro každý přijede autem.
Odpovědět
ig

11.4.2019 22:44
Včera jsem si kupoval HDMI kabel. Samozřejmě s dovážkou až domů. A teď jsem se nad tím tedy zamyslel. Kdybych si pro něj jel do Alzy sám, tak spotřebuju minimálně 2 litry nafty a pojedu tam a zpátky jen a pouze pro tu jednu krabičku. Dodávka kurýrní služby spotřebuje při rozvozu zásilek asi trochu víc nafty, ale co jsem viděl, měl tam těch balíčků dvacet nebo třicet, takže se to musí příslušně vydělit. Je to sice založené na odhadech, ale ať počítám jak počítám, pořád mi vychází, že dovážka do domu je ekologičtější než kdybych si pro to jel sám. Jinými slovy, článek prezentuje dojmy, ne fakta.

Jen pro upřesnění: na kole nepojedu ani náhodou, Alza je u Vltavy a já bydlím na kótě 300 m. Stometrové převýšení si dám klidně v rámci vyjížďky, ale ne v městském provozu. A že bych jel MHD, na to fakt nemám čas a vlastně ani chuť stát v autobusu, metru a pak tramvaji s houfem dalších lidí.
Odpovědět
LR

Luque Roy

11.4.2019 23:06 Reaguje na
"nemám čas a vlastně ani chuť"

No právě. Gratuluji.
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.4.2019 11:24 Reaguje na Luque Roy
Nemám zájem chytit tuberu nebo něco ještě horšího od homelessáka v MHD.
Odpovědět
MJ

Martin Jasan

13.4.2019 16:09 Reaguje na Jan Šimůnek
No vás bych v MHD potkat nechtěl, ale tu tuberu byste mohl chytit. To máte dobrý nápad.
Odpovědět
ig

14.4.2019 01:32 Reaguje na Martin Jasan
Co se mě týká, tak mě v MHD zaručeně nepotkáte :-)
Odpovědět
MJ

Martin Jasan

13.4.2019 16:18 Reaguje na
Pokud vám nepřipadá divné jet si pro jeden kabel sólo autem, když máte možnost MHD nebo si počkat a vzít ho při jízdě, kterou byste jel stejně, tak něco jako "ekologický hřích" bude mimo vaše možnosti chápání.
Jinak suveréně počítáte něco na co nemáte data. Nevíte kolik ta dodávka s 20 balíky ujede, jestli je všechny vyloží ve vaší ulici. Nebo jestli s nima projede půl Prahy.
Osobně bych, ale odhadl (nepočítal), že v tomto případě bude opravdu dovoz domů "ekologičtější" variantou.
Odpovědět
ig

14.4.2019 01:07 Reaguje na Martin Jasan
Však já jsem taky nejel pro kabel sólo autem, protože mi to připadlo ne sice divné, ale zbytečné. Ale kdybych chtěl to zboží vzít příležtostně cestou, tak to bych se načekal, protože směrem do centra Prahy skoro nejezdím - co tam taky, centrum je skoro k ničemu.
Že nemám přesná data, to jsem hlásil už výše - vycházel jsem z odhadu. Ale slibuju, že příště se toho kurýra zeptám, pak bude možné udělat přesnější výpočet :-)
Odpovědět
Miroslav Frank

Miroslav Frank

12.4.2019 07:27
Článek je nehorázný nesmysl, autorovi hysterická snaha o hledání ekologických témat zatemňuje myšlení. Samozřejmě, že nákup po internetu a následný svoz zboží jedním autem mnoha zákazníkům výrazně šetři palivo i spaliny. Kdyby si lidé pro tyto většinou speciální věci jezdili sami, vyjelo by tolik aut, jako je balíčků ve svozu. A když si to spočítám, platí to i pro běžné nákupy potravin. Tak že ode mne má ten článek pětku, podtrženou. Příště lépe!
Odpovědět
MJ

Martin Jasan

13.4.2019 16:12 Reaguje na Miroslav Frank
Protože neumíte počítat a přemýšlet, je pětka od vás vlastně pochvala.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

12.4.2019 13:45
Něco (něco málo) na tom je. Přinejmenším v případě zboží zasílaného na adresy ve velkoměstech. Na vesnici je to něco úplně jiného.
Mnohem víc bych se ale zamýšlel nad tím, proč např. v Lounech kupuji mléko z Olmy Olomouc, z Kunína... Možná existuje nějaký nepatrný rozdíl oproti mléku z Bohušovic, nebo třebas z Čejetiček - ale určitě ne takový, aby odůvodňoval, že se mléko, produkt značné měrné hmotnosti, veze do vzdálenosti 350 km. Předpokládám, že v Ostravě se naopak prodává to z Klatov a z jihočeské Madety - atd.... Blbost na druhou!
Ale pozor - mléko je jen příklad. To nesmyslné převážení sem a tam se týká téměř veškerého zboží.
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.4.2019 14:08 Reaguje na Karel Ploranský
to Vaše "nesmyslné převážení" jsou jenom malé dílčí turbulence trhu při hledání nové a nové rovnováhy, kdy se situace na bojišti (ééé, co to povídám, na trhu) mění každým okamžikem. a eko = eko. kamiony Vám samozřejmě, jako každému citlivému člověku, rvou srdce, ale spotřeba nafty přepočtená na litr mléka při cestě kamionem z olomouce do bohušovic je nepatrná proti spotřebě na kilogram nákupu ze supermarketu dva kilometry k Vám domů.
Odpovědět
ig

12.4.2019 23:26 Reaguje na Karel Ploranský
Ale ona to není blbost. Když budete pěstovat v Brně mrkev a prodávat ji Tescu, tak ji taky nejdřív odvezou do Postřižína (velkosklad Tesca, na dohled od Prahy), tam ji spolu s jiným zbožím rozdělí, přeloží na jiný kamión a odvezou mj. do Tesca v Brně. Když vám to přijde hloupé a budete chtít mrkev pro brněnské Tesco vozit přímo, najednou zjistíte, že lokální cesta Berlingem s jednou bednou mrkve vyjde dráž, než když se to vezme kamiónem oklikou přes Prahu. Ona je totiž měrná spotřeba kamiónu násobně menší než měrná spotřeba malého auta. Proto také ty sklady vznikly, aby se ušetřilo (a náklady v dopravě jsou úměrné spotřebě paliva a tedy i produkci CO2). A skutečně se ušetří - důkazem jsou nižší ceny v hypermarketech než v malých místních obchůdcích.
Odpovědět
MJ

Martin Jasan

13.4.2019 17:32 Reaguje na
Ano úsporami z rozsahu (při převozu velkého objemu zboží) se ušetří náklady i emise. Tedy např. opravdu by vyšlo pravděpodobně emisně hůře dovézt bedýnku mrkve do Brna napřímo než cesta kamionem s ostatním nákladem přes sklad u Prahy. Ale brát to jako obecné pravidlo je chyba zjednodužšení.

Protože...
I) Prvovýrobce raději pojede plně naloženou dodávkou.
I) Obchodník si pro tu mrkev musí taky zajet a pošle buď singl dodávku a nebo odkloní celý kamion, kterému se cesta prodlouží jen kvůli té mrkvi.
III) To že existují centrální sklady přes které obchodníci dopravují a že raději nakupují od velkoproducentů je imho dáno pohodlností managemnetu a logistiky.

A to že jsou ceny nižší ve velkých obchodech je dáno hlavně větším obratem velkých obchodů, který umožňuje snížení ceny na ks. Dopravní přirážkdy na to mají zanedbatelný vliv.
Odpovědět
ig

14.4.2019 01:29 Reaguje na Martin Jasan
ad II - obchodník (velkého řetězce) se bude bavit jen s dodavatelem, který mu svými produkty pravidelně naplní celý kamión. On potřebuje aby se mu v centráním skladu (spíš překladišti) sjižděly celé kamióny od dodavatelů a tam je přerovná do kamiónů pro jednotlivé hypermarkety (matice M:N). Drobný svoz dodávkou od malých pěstitelů by se mu dost prodražil. To jsou ty známé případy australských jablek a podobných zdánlivě nesmyslných dovozů, ale námořní kontejner jablek z druhého konce světa vyjde levněji, než sto jízd dodávkou od drobných domácích pěstitelů.

Ty náklady na vnitrostátní distribuci neznám, jen odhaduju, takže je skutečně možné, že nehrají takovou roli. Data se k tomu kupodivu shánějí hůř než třeba k námořní dopravě :-)
Odpovědět
ig

14.4.2019 01:29 Reaguje na Martin Jasan
ad II - obchodník (velkého řetězce) se bude bavit jen s dodavatelem, který mu svými produkty pravidelně naplní celý kamión. On potřebuje aby se mu v centráním skladu (spíš překladišti) sjižděly celé kamióny od dodavatelů a tam je přerovná do kamiónů pro jednotlivé hypermarkety (matice M:N). Drobný svoz dodávkou od malých pěstitelů by se mu dost prodražil. To jsou ty známé případy australských jablek a podobných zdánlivě nesmyslných dovozů, ale námořní kontejner jablek z druhého konce světa vyjde levněji, než sto jízd dodávkou od drobných domácích pěstitelů.

Ty náklady na vnitrostátní distribuci neznám, jen odhaduju, takže je skutečně možné, že nehrají takovou roli. Data se k tomu kupodivu shánějí hůř než třeba k námořní dopravě :-)
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.4.2019 10:26 Reaguje na
K tomu ještě připočtete existenci na veliko pěstovaných odrůd, které snesou opravdu humpolácké zacházení při přepravě a i po dlouhém skladování vypadají atraktivně.
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.4.2019 11:23 Reaguje na Karel Ploranský
K tomu, co vám odpověděli předchozí, navíc: Každá mlékárna má další sortiment mléčných výrobků, který se míjí s tím, co vyrábějí ostatní. A s těmi výrobky se to mléko veze téměř zadarmo (protože auto by jelo stejně, akorát méně naložené). Zrušte to, a budete mít daleko chudší nabídku na trhu.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

16.4.2019 20:27
Možná raději napište do BBC, ta je původcem této informace, článek je převzatý. Ale zajímavý, pro uvědomění si, co všechno je vlastně naše civilizace. Včetně toho poskakování nás a našich balíků po planetě.
Odpovědět
VP

Václav Příhoda

6.9.2024 23:04
Já už nad tímto naopak několikrát přemýšlel. Proto když už teda něco objednávám, vždy si pořádně rozmyslím, jestli to opravdu potřebuji a hlavně jestli není lepší udělat rovnou nějakou větší objednávku, než objednávat vícekrát. Jinak když jsme u toho posílání, tak já třeba před nákupem vždy mrknu i na tuto stránku - https://slevovykupon.net/ Často tam mají pro různé české obchody například nabídku dopravy zdarma, což se hodí.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist