https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/jak-pribyva-vlku-pribyva-i-pasteveckych-psu.meli-byste-vedet-jak-se-chovat-u-ohrady-kterou-hlida-pastevecky-pes
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jak přibývá vlků, přibývá i pasteveckých psů. Měli byste vědět, jak se chovat u ohrady, kterou hlídá pastevecký pes

13.7.2022 06:36 | PRAHA (Ekolist.cz)
Není to gaučový mazlíček, ale ochrana před vlky.
Není to gaučový mazlíček, ale ochrana před vlky.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
V posledních letech se krajina dramaticky mění. Některé změny jsou na první pohled zřejmé, například spoustu lesů sežral kůrovec. Jiné zůstávají běžnému návštěvníkovi skryté. Třeba skutečnost, že ve zdejších luzích a hájích pobíhá stále více vlků, před nimiž stáda chrání pastevečtí psi. Podívejme se na to, co by o pasteveckých psech měli vědět turisté a výletníci. Nejde totiž o žádné mazlíčky.
 
Pastva hospodářských zvířat je bezpodmínečně nutná pro zachování pestrosti naší krajiny i kvůli produkci kvalitních potravin. V oblastech s výskytem vlků je však nezbytné pasená zvířata dobře zabezpečit. Jinak hrozí, že se stanou snadnou vlčí večeří. Dlouhodobá koexistence nechráněných hospodářských zvířat a velkých šelem není možná.

Pastevečtí psi jsou staletími prověřeni jako nejefektivnější opatření proti útokům vlků na hospodářská zvířata. Vzhledem ke skutečnosti, že se vlci objevují prakticky na celém území ČR, tak i pasteveckých psů u stád přibývá. Mohou však představovat riziko pro neukázněné (možno klidně říci až drzé) turisty!

Na krásnou fotku s ovečkami do rodinného alba ani nemyslete. Je tu pes.
Na krásnou fotku s ovečkami do rodinného alba ani nemyslete. Je tu pes.

Pastevečtí psi nejsou žádní domácí mazlíčci, ale pracovní zvířata. Většinou jsou velcí a budí respekt. Ačkoli tak nevypadají, jsou velmi hbití a velice rychlí. Rychlejší, než si myslíte. Musí takoví být, aby je vlci brali vážně. Střeží stáda 24 hodin denně bez ohledu na počasí. Jsou aktivní hlavně od večera do rána. Přes den většinou pospávají někde ve stínu. Zpravidla tak, aby měli stádo na dohled.

Zda bude možná koexistence pastevců a velkých šelem, do značné míry závisí i na disciplinovanosti a ohleduplnosti návštěvníků krajiny – turistech, rekreačních běžcích, pejskařích, jezdcích, cyklistech atd. Stačí dodržovat několik jednoduchých pravidel, aby nedocházelo ke konfliktům mezi pasteveckými psy a okolím. Žádný pastevec či farmář nestojí o potíže a činí vše, aby jeho zvířata nikoho neohrožovala.

Když vyrazíte do oblasti, kde stáda hlídají pastevečtí psi, nejlepším řešením je se prostě pastvinám se psy vyhnout. Nebuďte líní udělat pár kroků navíc. Pokud není možné projít jinudy, udržujte odstup od ohrad, nechoďte těsně u plotu. Chovejte se klidně. Nedotýkejte se oplocení, s největší pravděpodobností bude součástí elektrického ohradníku, a tudíž pod napětím. Pamatujte: úder elektrického ohradníku je velmi nepříjemný.

Nedrážděte psy a nesnažte se s nimi komunikovat. Je to zbytečné, stejně se s nimi nedomluvíte. Rozhodně nevstupujte do ohrad. Ani tam nedávejte své (ani cizí) děti kvůli fotce s roztomilým jehňátkem nebo telátkem. Nenechávejte děti bez dozoru pobíhat kolem ohrad. To, že pes neštěká u plotu, neznamená, že v ohradě není. Za horkých dnů může zmožen vedrem vyspávat někde ve stínu. Nebo může být se stádem v jiné části ohrady.

Pokud máte s sebou psa, výše uvedené platí dvojnásob! Mějte jej vždy na vodítku. Váš pes je v očích pasteveckého psa ohrožením pro stádo, byť by se jednalo o výstavní čivavu ve slušivém oblečku.

Pokud jedete na koni a musíte kolem hlídané pastviny, je určitě bezpečnější sesednout a koně kolem ohrady provést. Pokud se kůň lekne u plotu náhle se zjevivšího psa, můžete z koně spadnout na plot nebo do ohrady. To samé platí i pro cyklisty. Je lepší z kola sesednout a kolem ohrady projít, než se v plné rychlosti leknout štěkajícího psa a spadnout. Samozřejmě by člověk měl zvážit své reálné schopnosti a dovednosti a přizpůsobit tomu své chování.

Ve výjimečných případech (například v Krušných horách) se lze setkat s pasteveckými psy, kteří spolu s pastevcem hlídají stádo na volno. V tomto případě platí to samé. Je lepší se stádu obloukem vyhnout. Nezkoušejte projít s vaším psem stádem nebo jím projet na kole! Dbejte pokynů člověka, který tam se stádem je.

Proč nejsou stáda a psi pod dohledem pastýřů běžně?

Zemědělství, a pastevectví obzvlášť, se pro svoji náročnost, pracnost, minimum volna a mizerné finanční ohodnocení dlouhodobě potýká s nedostatkem zodpovědných, spolehlivých a pracovitých zaměstnanců. Je jistě romantická představa pást a hlídat ovce nebo krávy. Možná tak na 14 dní za hezkého počasí. Realita je této představě na hony vzdálená.

Zvířata se pasou i v dešti, vichru a při bouřkách. Šelmy jsou nejaktivnější od soumraku do svítání nebo za počasí „že by psa nevyhnal“. Mimo to málokterý člověk je schopen být dlouhodobě 100 % v pozoru 24 hodin denně. Takže je obtížně řešitelný problém takového člověka sehnat. Proto je preferován systém, kdy oplocenou pastvinu hlídá pastevecký pes (či psi) zcela samostatně. Výhody jsou zřejmé. Není třeba stálé přítomnosti člověka ani velkého počtu psů.

Je rychlejší, než si myslíte.
Je rychlejší, než si myslíte.

Na druhou stranu tento způsob ochrany stáda vyžaduje skutečně funkční oplocení, klade vysoké nároky na organizační schopnosti a nervy konkrétního farmáře či pastevce i na kvalitu, výchovu a spolehlivost pasteveckých psů.

Proč nejsou pastevečtí psi uvázaní?

Aby pes (psi) mohl dělat efektivně svoji práci, musí mít možnost volného pohybu po pastvině. Uvázaný pes je k ničemu. Šelmy velmi rychle přijdou na to, že pes má omezenou možnost pohybu a nehrozí jim tedy přímá fyzická konfrontace. Pak mohou zabíjet ovce nedaleko zuřivě štěkajícího psa, který ovšem nemůže nijak zasáhnout. Ve výjimečných případech by se i přivázaný pastevecký pes mohl stát vlčí večeří.

Proč nejsou psi raději přes den zavření?

Spousta pastevců své psy přes den, kdy je v okolí pastvin velký pohyb lidí, zavírá nebo přivazuje. Se soumrakem je vypouští na pastvinu. V těchto případech však může stát, že vlci vypozorují, kdy pastvina není hlídaná, změní své návyky a začnou chodit na ovce přes den.

Co dělat, když potkám pasteveckého psa na volno?

I přes všechna bezpečnostní opatření a maximální svědomitost farmáře nebo pastevce se může stát, že se pastevecký pes ocitne mimo ohradu. Třeba po větru padlý strom poškodil oplocení ohrady, ohradou profrčel šílený čtyřkolkář nebo offroaďák nebo někdo jen špatně zavřel vchod do ohrady. Představa volně pobíhajícího pasteveckého psa je pro pastevce v civilizovaných zemích noční můra. Jednak kvůli teoretickým rizikům pro okolí, tak i proto, že zkušený pastevecký pes je nesmírně cenné zvíře.

V drtivé většině případů se pes mimo své obvyklé teritorium chová nevšímavě, netečně, někdy až bázlivě. Takového psa je nejlepší si nevšímat a v klidu pomalu pokračovat v cestě. Pokud nejste zkušený chovatel pasteveckých psů nebo pastevec, rozhodně není na místě jej k sobě volat nebo lákat na pamlsky. Jestli jste cestou narazili na cedule upozorňující na pastevecké psy, bývá tam telefon na majitele. Ten bude velmi rád, když mu zavoláte a řeknete, kde má psa, aby mohl okamžitě zjednat nápravu.

Jestliže se pes o vás zajímá, zachovejte klid. Je jasné, že se to snáze řekne, než udělá. Nekřičte a neutíkejte. Se psem nenavazujte oční kontakt, ani se jej nepokoušejte zahnat. Rozhodně nešermujte rukama nebo turistickými holemi nebo klackem. Mohli byste jej vyprovokovat. V klidu a pomalu vycouvejte. Je téměř jisté, že pes o vás ztratí zájem. Pokud ne, snažte se držet mezi sebou a psem například batoh nebo šikmo k zemi skloněné turistické hole.

Horší je to v případě, že máte s sebou psa. Může nastat velmi nebezpečná situace. Pracovní pastevečtí psi bývají velmi rozvážní a jsou si vědomi své síly. Mimo vlastní teritorium šarvátky s jinými psy zpravidla nevyhledávají. Dostaňte svého psa co nejrychleji pod kontrolu, nedovolte mu pasteveckého psa napadnout a vykliďte prostor. Je dobré mít na paměti, že pastevečtí psi bitky s jinými psy nezačínají, ale končí. Proto je lepší se svého psa do oblastí, kde pastevečtí psi chrání stáda, vůbec nebrat.

Bezpečně kolem pastvin s pasteveckými psy:

Udržujte odstup od ohrad.

Nedotýkejte se ohrad.

Nedrážděte psy.

Nevstupujte do ohrad.

Chovejte se klidně.

Nedávejte děti do ohrad kvůli fotce, ani z jiných důvodů.

Mějte své psy vždy na vodítku.

Sesedněte z koně nebo z kola.

Nesnažte se se psy komunikovat.

Nekrmte zvířata, bolí je pak břicho.

Nekomplikujte již tak těžkou a náročnou práci pastevců a chovejte se ohleduplně. Za to vám budou neskonale vděční.


reklama

 
foto - Groessl František
František Groessl
Autor je dlouholetý pastevec v ČSOP Libosváry.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (111)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PP

Petr Pekařík

12.7.2022 05:36
Pastevečtí psi jsou staletími prověřeni jako nejefektivnější opatření proti útokům vlků na hospodářská zvířata......tedy až na druhém místě. Na tom prvním je snížení stavu vlků a medvědů na únosnou mez.
Jinak seznam opatření OK. Tvrdě omezí tuzemskou turistiku, ať si ti haj...ové jedou k moři
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.7.2022 17:10 Reaguje na Petr Pekařík
Co k tomu asi tak říci ?
Že přítomnost vlků vlastně zdražuje potraviny, nebudou chtít brát zelený v úvahu, i když je to pravda.
Kolik zelených se věnuje chovu ovcí i ve velkém !
Odpovědět
JP

Ján Prečuch

19.7.2022 22:29 Reaguje na Petr Pekařík
To je tvrzení jak noha , prvotnou příčinou rozvodu je taky sňatek , nejsou sňatky , nejsou rozvody . Ze byste snížil nehodovosti na silnici eliminaci aut ? Vlci sem patří i medvědi . Zas tolik jich není , Rumunsko Slovensko Ukrajina jich v Karpatech je dost ( uznávám ze tam jich je víc než v minulosti a ze jich možná je už moc ) což ale neplatí pro ČR. Těch par smeček nic zas tak strašného nedělá . A opatření která fungovala v minulosti na Slovensku mohou fungovat i tady . ( tatínek byl bačou v letech 55-69 v mnoha koutech ČSR ) jako dítě jsem v letech sedmdesátých a osmdesátých v Slovenském Rudohori trávil prázdniny a viděl po cestě na salaš i tu mršinu ulovené ovce. Ale nepamatuji žádnou výstrahu a paniku před vlky i medvědy . Na houby či ostružiny a maliny jsme chodili naprosto bezstarostně .
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

1.3.2023 10:13 Reaguje na Ján Prečuch
Pojďte nám dělat baču.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

1.3.2023 10:11 Reaguje na Petr Pekařík
1**
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

13.7.2022 07:04
Nejdřív krajinu dále fragmentujeme spoustou velkých a silných ohrad, to aby na dobytek nemohl vlk, vrcholový a nebezpečný predátor.

Pak zjistíme, že je to málo , s ohradou si vlk vytře pozadí a zkombinujeme to s pasteveckými psy - mohutnými zvířaty vycvičenými na boj s vlky - a musíme kolemjdoucí procházející poučovat jak se mají chovat, když se společně pastevecký pes a turista náhodně potkají.

Je to všechno špatně , od samého počátku ! Ekomagoři si prosadili svou s vlkem, kterého nechají volně pobíhat po kulturní krajině a množit se jak libo.
Farmáři musí přihlížet , jak jim tyhle bestie pro potěšení roztrhají celé stádo a nic proti tomu dělat nesmí. Vlk je přece náš kamarád, hlásají psychicky narušení jedinci a počítají, kolik vlčích hoven v krajině přibylo, aby mohli napsat článek do odborné revue, kde by se vychválili .

Vlka je zapotřebí v kulturní krajině vystřílet a ponechat ho pouze v jádrových partiích CHKO a NP , kde v pohodě může lovit zvěř a nikoli kozy,ovce a krávy.
Druh predátora je zachován a veřejný zájem na ochraně krajiny a prosperitě společnosti také.
Odpovědět
Pe

Pepa

13.7.2022 10:38 Reaguje na Miroslav Vinkler
Krajinu fragmentujete aby vám dobytek nepásl to co vám nepatří.
Pokud si neumíte za naše peníze postavit ohradník, tak něco děláte špatně!
Vlk je chráněn zákonem a ne lidmi co nesnášíte.
Za kulturou se chodí do divadla nebo galerie, ne do přírody.
No a pokud se bude střílet vlk tak se to logicky projeví na infrastruktuře pasáčků koz.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

13.7.2022 12:13 Reaguje na Pepa
Vy chcete žít v krajině s ploty, které vlk nepřekoná? Standard nyní doporučuje ploty vysoké 140cm. Dobytku by stačil běžný elektrický ohradník, který pro lidi nebo divoká zvířata není vážnější překážkou. Zařídíte chovatelům souhlasná stanoviska a případné změny územních plánů pro pastviny, kde je 140cm oplocení v rozporu se stávající regulací (územní plán, plán péče...)? Tak nás nekrmte svalnatými řečmi. Zákon (vyhlášku) lze změnit a já si myslím, že je třeba ho změnit tak aby vlci v ČR mohli trvale žít a současně abychom nepřišli o chovy zvířat, prostupnou krajinu a biodiverzitu luk a pastvin.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.7.2022 17:11 Reaguje na Dalibor Motl
Že by nám to ten " chytrák " předvedl, jak se to má dělat !
Odpovědět
Pe

Pepa

13.7.2022 18:40 Reaguje na Dalibor Motl
Tak silacke řeči tady mate vy a vám podobní když nabadate k trestnemu činu. Píšete zavádějící argumenty jakobyste nevěděl ze i v Chko a Np se pase…
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

15.7.2022 14:46 Reaguje na Pepa
Já někoho nabádám k trestnému činu? Vy (anonym) se snažíte mě pomlouvat? Napište, prosím, kde jsem měl údajně k něčemu takovému nabádat!
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

13.7.2022 21:57 Reaguje na Dalibor Motl
V CHKO Šumava chovatelé ovcí, jejichž pastviny s ovcemi jsem viděla, s výškou plotu problémy neměli. Někteří mají výšku elektrického ohrazení podstatně vyšší než oněch 140 cm - hlavně ti, kteří si zatím pasteveckého psa nepořídili.
Odpovědět
radim buffalo tobias

radim buffalo tobias

14.7.2022 07:22 Reaguje na Majka Kletečková
ono asi 1 pastevecký pes na velké stádo nestačí a patrně tito psi aby nějak efektivně fungovali, tak musí pracovat ve více jedincích. a to už je dost solidní investice i když je myslím tato posléze proplácena z E.U. fondů. stavět v krajině ohrady 140cm je k hovnu !
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

22.7.2022 12:03 Reaguje na Majka Kletečková
Nevyšlo by levněji oplotit kus Šumavy s vlky
a zbytek mít bez plotů, psů a problémů? Co až
dojdou vlci až k vám, to si taky pořídíte ty
ploty a velké psy, aby vám hlídali čivavu a
děti před drzými vlky s absencí plachosti?
Na Jablunkovsku už chodí mezi domy a v Polsku
napadli lidi bránící svá zvířata. Pořád vám
to nedochází, že jejich teritorium neskončí
NĚKDE, kde se vás to netýká osobně?
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

1.3.2023 10:20 Reaguje na Břetislav Machaček
Nepíši komentáře, nemá to smysl. Jen kvituji ty se kterými souhlasím. 1*****
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

14.7.2022 05:45 Reaguje na Pepa
Vlk je chráněn lidmi , kteří debilní zákon vymysleli a dokázali si ho proti vůli většiny prosadit. Krajina bude tak zadrátovaná, že i pro ty vlky to bude jako bludiště, turisté třeba budou mít svoje značky.
Vlci jsou určitě potřeba , ale řízení jejich počtu a lokace je třeba mít pod kontrolou. Já si za svoje daně kupuji zdaněné potraviny i s těmi náklady na ochranu stáda a ještě dalšími daněmi přispívám na to , aby ty první daně byly co nejvyšší.
Odpovědět
radim buffalo tobias

radim buffalo tobias

14.7.2022 07:15 Reaguje na Pepa
ty jsi buď provokatér nebo jednostranně proti chovatelům zaměřený ekofanatik ! za jaké naše peníze ? to jde přece z dotací E.U. a ne z tvé děravé kapsy ! navíc chovu hospodářských zvířat vůbec nerozumíš, když tu píšeš takové bláboly ! chodit slušně do přírody nepatří ke kultuře člověka ? nepochopil jsem, co je míněno tím tvým výsměšným o infrastruktuře pasáčků koz.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

1.3.2023 10:21 Reaguje na radim buffalo tobias
1**
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

13.7.2022 13:25 Reaguje na Miroslav Vinkler
Emeritní poradce lesů Č.R. Jan Metzl zde několikrát psal, že je třeba zvěř vystřílet, a nechat ji jen v zoo, oboře nebo na zahradě. Je zajímavé, že stejné pravidlo neuplatňuje i na šelmy. Inu komunisticko-fašistický ekologismus. Jedny preferovat, jiné vyhladit.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

13.7.2022 15:01 Reaguje na Michal Ukropec
„Je zajímavé, že stejné pravidlo neuplatňuje i na šelmy.“

Předpokládám, že onen pán, na kterého se na ekolistu velmi často odvoláváte, je lesník. V tom případě mně připadá logické, že stejné pravidlo neuplatňuje i na šelmy. Šelmy totiž nežerou a nepoškozují mladé listnáče a jedle.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

13.7.2022 19:13 Reaguje na Majka Kletečková
Ano. Vlk je přínosem na klima, brouka i kuří oka. Co bude ten vlk žrát když nebude zvěř? Fakt je ten, že v Krkonoších chodila odčervená, očkovaná a očipovaná divoká vlčice do hotelové restaurace.
Odpovědět
kk

karel krasensky

13.7.2022 19:40 Reaguje na Michal Ukropec
Nejen na klíma,brouka,kuří oka,ale i na ledvinový pas.Zdravím.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

14.7.2022 05:47 Reaguje na karel krasensky
No tak to přece říkal ten zoolog v tom filmu. A šel aspoň kopat jamky na vodu.
Odpovědět
me

meluzína

15.7.2022 11:34 Reaguje na Miroslav Vinkler
V mém okolí není nikdo, kdo by pásl nadivoko, bez ohradníku. Lidi, který nemají pud sebezáchovy a vlezou přes ohradník ke zvířatům do ohrady a nevědí, že je kravičky můžou napadnout (protože mají 10m od turisty zalehlou ve vysoké trávě telecí školku a jdou bránit telátka), nebo že mezi ovcema může být ostrý beran (a naštvaný beran není velikonční beránek s mašličkou), agresivní kůň, tak těm osobně chodím rozšířit slovník sprostých slov, když je chytnu.
A lidi, který vlezou do ohrady k bejkům a prasatům, tak ty musí doufat, že umí létat jako Superman.
Lidi, který vlezou do ohrady k ovcím s beranem a pasteveckým psem, tak to už je opravdu na Darwinovu cenu.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

15.7.2022 14:26 Reaguje na meluzína
Ano, také to tak vidím.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

1.3.2023 10:25 Reaguje na meluzína
Přesně řečeno.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

1.3.2023 10:15 Reaguje na Miroslav Vinkler
1***
Odpovědět
Jaroslav Havel

Jaroslav Havel

13.7.2022 09:13
Shrnu to, proste uz radsi nikam nikdy nechodte, protoze tam muze byt pastevecky pes.
Odpovědět
kk

karel krasensky

13.7.2022 09:22
Važení diskutující,vyčkejte až se k článku vyjadří dlouholetá chovatelka pasteveckých psu a mimořadně zkušená kynoložka paní Marie Kletečková.
Odpovědět
JM

Joska Malý

13.7.2022 09:43
Další pravidlo vážení: Na výlet už jen s pepřákem, ochrání Vás před psi i vlky.
A teprve až jedni, či druzí sežerou dost dětí, lidé si vzpomenou, že ty pohádky a bajky mají nějaký reálný základ. Pak dostanou rozum vlky vystřílí, psi (a možná i zelené neomarxisty včetně těch z Brusele) zavřou do klecí a opět nastane moudrá vláda bílého heterosexuálního muže nad světem, přesně tak, jak to Bůh zamýšlel, když tvořil svět.

(Aspoň to s těmi vlky, by se mohlo vyplnit)
Odpovědět
Jaroslav Havel

Jaroslav Havel

13.7.2022 10:26 Reaguje na Joska Malý
Tak nejak bych to rad videl. Pastevce si pak muzou vzit do panelacku nebo k detem do domecku.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

13.7.2022 10:32 Reaguje na Joska Malý
Tak návrat "moudré vlády bílého heterosexuálního muže nad světem" bych sledoval opravdu dost nerad... Většinou to končí ohavnou diktaturou a hromadami mrtvol. Ohledně "managementu populace vlků" souhlasím s názorem pana Vinklera. Vymezme vlčí oblasti v NP nebo rozsáhlých CHKO a všude jinde jej střílejme jakmile zaútočí na stáda. Stejně nakládejme s bobry (těm stačí k životu mnohem menší území třeba jako meandry Ploučnice nebo podobná chráněná území) a vydrami (jakmile napadne rybníky nebo sádky). Kromě chráněných druhů by zkrátka mělo zůstat i místo pro život lidí (včetně zemědělců, chovatelů, rybníkářů nebo lesníků).
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

13.7.2022 15:07 Reaguje na Dalibor Motl
Myslím, že u nás mají lidé pro život větší prostor než většina ostatních živých tvorů.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

14.7.2022 05:48 Reaguje na Majka Kletečková
Protože jste ten svůj životní prostor ještě nesdílela se smečkou vlků a další smečkou šarplaninců.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

15.7.2022 14:31 Reaguje na Petr Pekařík
Jsem přesvědčena, že i v případě, když v ČR bude trojnásobně více vlků a stonásobně více pasteveckých psů než nyní, budeme mít my lidé pro svůj život větší prostor než většina ostatních živých tvorů.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

17.7.2022 09:00 Reaguje na Majka Kletečková
Ano , už teď jsme na úrovni severských zemí , kde je zástavba někde jinde.
Oni si ti vlci taky mohou ten prostor vynutit. Hlad je hlad a vlk není malá liška v kurníku. Copak vám ten prostor v paneláku stačí , na nákup rychle přeběhnete ulici. Ale jsou lidé, co se skutečně chtějí podívat do přírody nezadrátované a bez profi hunters( viz Afrika a velká 5) za zády.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

13.7.2022 15:31 Reaguje na Joska Malý
Souhlas, s vyhradou ze ten "bily heterosexualni muz/zena" se spokoji s vladou nad Evropou a k ni historicky prilehlymi oblastmi. Asi ale nema smysl narizovat aborigenum v Kongu ci Amazonii, jak presne se maji ke svym zvirecim bliznim chovat oni
Odpovědět
JM

Joska Malý

14.7.2022 09:02 Reaguje na Miloš Zahradník
Chápou voni ironii?
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

14.7.2022 09:15 Reaguje na Joska Malý
Chapou voni, ze vyjadrovani muze byt expresivnejsi a neni pak mineno doslovne? :) Co se konkretne vlka tyce, tak ty pohadky a bajky to vidi - byt prilis dramaticky - realneji nez urednici v Bruseli
Odpovědět
radim buffalo tobias

radim buffalo tobias

14.7.2022 07:25 Reaguje na Joska Malý
vlk člověku neublíží.a ten pepřák jen na úchyly co v tom lese onanují před houbařkami.
Odpovědět
JM

Joska Malý

14.7.2022 09:05 Reaguje na radim buffalo tobias
Tak určitě a a tu o červené karkulce znáte?

https://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attack

A víte, že šimpanzi žerou děti?
Odpovědět
Pe

Pepa

13.7.2022 10:30
tak jeden běsnící pastevec na mě vyjel, viděl jsem ho, až když na mě od stáda asi 100 metrů letěl, kilometry nikdo nikde, zastavil se metr přede mnou a opravdu se mu nešlo nedívat do očí, pysky nahoře štěkal a zuřil, a tím klackem jsem před sebou mával. Rychle jsem vycouval a pastevec s ustřiženýma ušima se zklidnil. Bylo to v horách na severu Íránu.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

14.7.2022 05:50 Reaguje na Pepa
Protože jste se neřídil tím seznamem v článku.
Tak příště podle seznamu...přeloženého do arabštiny min., paštú bude taky prima. A dát pejskovi přečíst
Odpovědět
radim buffalo tobias

radim buffalo tobias

14.7.2022 07:28 Reaguje na Pepa
asi si ten pastevec myslel že jdeš zneužít nějakout tu ovci či kozu, jak je v těchto krajích, zvykem.
Odpovědět
Sl

Slovan

13.7.2022 13:51
Ta nenávist jistých individuí zde k některým druhům je až neuvěřitelná.

Děkuji panu Groesslovi za hezký a přínosný článek a přeji mnoho úspěchů do budoucna. Šiřte své znalosti a zkušenosti prosím dál. Bydlím ve vlčí oblasti a vidím, že to jde. Stačí trošku chtít. Chovatelství bylo odjakživa spjato s pasteveckými psy, dokud vlka nebo medvěda “člověk moudrý” z naší oblasti nevyhubil. Tradice se pomalu vrací a jsem za to rád.
Odpovědět
Jaroslav Havel

Jaroslav Havel

13.7.2022 14:06 Reaguje na Slovan
Blaaa blaaa blaaaa.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

13.7.2022 15:04 Reaguje na Slovan
Ano, naprostý souhlas.
Také jsem ráda, že se tato tradice vrací.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

13.7.2022 15:16 Reaguje na Majka Kletečková
Tak já ten "návrat tradic" pozoruji se zděšením. Pastviny v našem okolí se zalesňují nebo "nechávají osudu". Vím o několika malochovatelích, kteří to zabalili kvůli povinné evidenci, přítomnosti vlků zániku restaurací nebo byrokratickým překážkám a "nemožnosti" domácích porážek ovcí. S těmi pastvinami zanikají unikátní biotopy a vznikají osikové háje nebo mulčované "travní plochy".
Odpovědět
radim buffalo tobias

radim buffalo tobias

14.7.2022 07:36 Reaguje na Dalibor Motl
a kdes na tu nemožnost domácích porážek, jako přišel ? tou povinnou evidenci myslíš to značkování zvířat ušními známkami a následné nahlášení počtu zvířat do Hradišťka ? to by ani snad tak otravné nebylo, jako spíše pak následná buzerace od vet.kontroly co příjde na udání souseda či pomateného kolemjdoucího, kontrolovat stav chovaných zvířat jelikož se někomu zdálo že zvířata bečí a mečí hlady u plotu, když je napřed ti samí pomatení kolemjdoucí naučili somrovat rohlíky a mrkev !!!
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

17.7.2022 09:02 Reaguje na radim buffalo tobias
Můžete doma porazit hovězinu ?
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

1.3.2023 10:33 Reaguje na Petr Pekařík
Ano můžu 3 ks ročně. Odpad do kafilerie 15 Kč za 1 kg
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

13.7.2022 15:17 Reaguje na Majka Kletečková
Tak já ten "návrat tradic" pozoruji se zděšením. Pastviny v našem okolí se zalesňují nebo "nechávají osudu". Vím o několika malochovatelích, kteří to zabalili kvůli povinné evidenci, přítomnosti vlků, zániku restaurací nebo byrokratickým překážkám a "nemožnosti" domácích porážek ovcí. S těmi pastvinami zanikají unikátní biotopy a vznikají osikové háje nebo mulčované "travní plochy".
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

17.7.2022 09:04 Reaguje na Majka Kletečková
Já bych obnovil tradici našich předků - starší a často i zlé baby odvedla vesnice do lesa vlkům na hraní.
Jenda s Mařkou už byl abnormál , proto se o tom všude píše :-)
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

14.7.2022 05:51 Reaguje na Slovan
...bydlím ve vlčí oblasti ... A vidíte z okna svého paneláku až za ten kopec vzadu ?
Odpovědět
JP

Ján Prečuch

19.7.2022 22:37 Reaguje na Slovan
Souhlas , slovensky čuvač v počtu tří čtyř jedinců se postaví i medvědovi a zažene jej . Konečně by tito velcí a odvážní psi mohli být tam , kam patří a kde jejich po staletí šlechtění výbava je k čemu . Všimněte si kde tato plemena zůstala - tam kde nejdéle měla co dělat - Karpaty Pyreneje Pirin , Stará planina , a v Asii .
Odpovědět
Miloš Lesák

Miloš Lesák

25.1.2023 02:10 Reaguje na Ján Prečuch
A máte vůbec představu kolik pořízení a "provoz" takových psů stojí opravdu si myslíte že v době kdy samotný chov ovcí v malém je v podstatě "charita" si to nějaký malochovatel s pár desítkami zvířat může dovolit ?
Odpovědět
kk

karel krasensky

13.7.2022 14:21
Nepotřebují pastevecké psy,nepotřebují el.ohradníky,nepotřebují nahradu škod za zadavené roztrhané chované jedince,nepotřebují chytré řeči ekologu a ochranařu.Potřebují myslivce s kulovnici,brokovnici,kulobrokem kteří dostanou volnou ruku a vybuší to do posledního vlčího chlupu.Tečka.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

13.7.2022 15:28 Reaguje na karel krasensky
Asi by to slo napsat i zdvorileji (jsme na ekolistu :) ale v podstate souhlas. Koukam ale, ze na Vas nejaky "ekoelf" uz zaluje redakci
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.7.2022 17:14 Reaguje na karel krasensky
Samozřejmě, když zde nebyli vlci, tak nebylo potřeba vše vyjmenované.
Odpovědět
kk

karel krasensky

13.7.2022 17:40 Reaguje na smějící se bestie
Popíšu Vám jaký je realný život v beskydské oblasti kde žíju.Znamý soukromý malý zemědělec chlap tvrdě pracující pátky,svátky navezl traktor vlečka do jednoho horského udolí stado ovcí zaplotil velkou louku.Kus práce.Za tři dny zadavené,roztrhané tři ovce stádo vystresované v panice,nenažrané.Po třech dnech znovu traktor,vlečka postupně nahanět a postupně z oblasti odvezt.Tohle je real a ne články na ekolistu nebo dokumenty v čt.Zdravím.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.7.2022 18:47 Reaguje na karel krasensky
Nejen já to vím, ale to ty zelený a " ochránci " zvířat nikdy nepochopí, natož zažijí na vlastní kůži i rukou.
Odpovědět
radim buffalo tobias

radim buffalo tobias

14.7.2022 07:42 Reaguje na karel krasensky
no, kdyby ty ovce v tom údolí někdo i hlídal, tak by ten problém asi nenastal, si myslím.jenže to pro malého zemědělce není finančně únosné.
Odpovědět
JP

Ján Prečuch

19.7.2022 22:42 Reaguje na karel krasensky
Rok 1959 Čierny Balog , můj táta , ovce měl , hlídal jak družstevní tak i soukromé , ručil za ne krkem ( nadsázka ) a vlky nestrilel , kosiar měl , a ano občas nějakou ovcí strhla smečka . Ale vědělo se , ze se i nahlásila ztráta ovce a pritom guláš se vařil :-)
Pravdou je ze hustota zalidnění se nedá srovnávat .
Odpovědět
radim buffalo tobias

radim buffalo tobias

14.7.2022 07:40 Reaguje na karel krasensky
"lidoví" myslivci by měli především "vybušit" na únosnou mez z jejich viny a lobbistických zájmů přemnoženou sparkatou a černou zvěř !
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

14.7.2022 09:25 Reaguje na radim buffalo tobias
V návrhu lesního zákona, který nakonec neprošel, se psalo i o přemnožených zajících. Přitom když jich bylo 100x víc, tak to nevadilo. Pestrá a zavěšená krajina tady totiž byla před ekologismem. Jako mladej jsem se setkával a učil od Františka Czefaye ichtyologii/akvaristice a cichlidách, od Zdeňka Vogela ochraně přírody a herpetologii a od Josefa Hromadě myslivosti a lesu. K ochraně přírody se vyjadřovaly hlavně takové kapacity jako Albert Anštein a spol. Dnes musím poslouchat Gretu nebo Majku.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

14.7.2022 10:28 Reaguje na Michal Ukropec
V honitbách obrovsky ubylo pastvy. Zmizely lány luk a pícnin, kde měla zvěř po většinu roku královský švédský stůl z na píci pěstovaných a tudíž velmi chutných a výživných plodin. Lidi taky přestali chovat králíky a další zvířectvo a tak přestali obsíkat na píci kdejaké okraje cest až hluboko do lesů a lesní loučky. A myslivci přestali ručně dělat na těch lesních loučkách seno na zimu pro zvěř. To byl další zdroj, od dubna po říjen, listopad, pastvy pro zvěř.
Takže dříve mohlo být zvěře, drobné i spárkaté, hafo a přitom stačilo na paseku jen dloubnout stromečky a ono to rostlo.
Dnes jsou dva, čtyři zajíci v honitbě a ti se mohou buď krmit kopřivami a pcháčím z těch zarostlých okrajů lesa, co se dříve obžínaly nebo se budou živit zasázenými stromečky na apsekách. Takže dneska je zajíců a srnců moc, protože leckde musí ty vysázené stromečky pořádně oplotit, jiank je zající a srnci sežerou.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

14.7.2022 17:04 Reaguje na Radim Polášek
Myslivci jsou tací, jak je chtějí honební společenstva nebo lesy České republiky. To vlk nevyřeší. Ten smlouvy neuzavírá.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

15.7.2022 07:34 Reaguje na Michal Ukropec
Já jsem ale psal hlavně o tom, že dneska lesní zvěř mimo vysazované stromky nemá prakticky žádnou pastvu. A proto stačí mnohem menší stav zvěře v honitbě než bylo dříve na páchání mnohejm větších škod na porostech, než bylo dříve.
Nemyslím tím jelena Siku, který přes zimu tvoří velká stáda, která kočují po honitbách a ničí lesy masovým ožerem ani přemnožená prasata. Jen "běžnou" zvěř, zajíce, srnčí atd.
To je jinak jasné, že Honební společenstva jaké si najmou myslivce, takové mají. A že u většiny Honebních společenstev majitelé pozemků berou myslivost jako "zbytkové" využití těch pozemků, produkce potravin na polích a produkce dřeva v lese. Ostatně na běžné honitbě je "produkce" mysliveckého sdružení z celé honitby, stovek až kolem tisíce hektarů rovná produkci z pole či lesa z pouhého jednoho , dvou hektarů.
Výjimkou jsou pouze trofejní honitby, kde mívají v Honebních společenstvech hlasovací většinu právě třeba lesy České republiky a kde vydělávají na prodeji odstřelů trofejní zvěře za deseti až statisíce bohatým lovcům a podobně.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.7.2022 16:17
Ministerstvo by si mělo udělat průzkum (předpokládám ale, že už ho má), a to zejména v oblastech konfliktů s vlky. Protože městskému člověku bude celkem jedno, jak to na horách s krajinou dopadne, a bude fandit spíše slabšímu, tj. vlkům. Podobně i venkovanům, kteří nic nechovají, za prací dojíždějí do města, případně mají živnost v místě, která ale nesouvicí s chovem hosp. zvířat či s údržbou (pestré) a PRŮCHODNÉ (pro zvěř i lidi) krajiny. Prostě zde platí stará pravda: Co tě nepálí, nehas ... a podle možností podkuřuj, bude aspoň brdel. Osobně jsem pro regulaci vlka střelnou zbraní všude tam, kde působí větší problémy, ale nechat ho v klidu v místech, kde odvádí svou regulační práci a nikomu nevadí, tj. zejména v chráněných územích.
Odpovědět
kk

karel krasensky

13.7.2022 17:58
Máme rok 2022.Pouvažujte nad tím pokud se nezmění legislativa a dál bude pokračovat bezhlavě tento vlčí trend jaká bude početnost a síla vlčích smeček třeba v roce 2032.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

13.7.2022 19:33
Zrovna teď v TV ČT 1 odvysílali reportáž o útocích vlčí smečky na Jablůnkovsku - zoufalí farmáři, desítky roztrhaných ovci a požádali o odstřel vlka .
Podle mě utřou hubu protože ekomagoři budou řízení protahovat nade všechny meze a pak jim to stejně zamítnou.
Navrhuji , aby se na místo jeli podívat paní Kletečková se Slovanem, že by nám pak napsali objektivní reportáž z místa.
Jsem ochoten se poměrným dílem na jejich expedici přispět.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.7.2022 20:26 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jsem také pro. Myslím, že oba by jim fundovaně poradili, a to tak dobře, že ani Graňákův (tříschodový) krok by nebyl dostatečně rychlý...
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

14.7.2022 14:07 Reaguje na Karel Zvářal
Né po kóm deš...?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

14.7.2022 14:52 Reaguje na Jakub Graňák
To je z jiné debaty, jak "jsem měl prodávat med ze zimních zásob", kvůli kterému medvědi rozbíjejí úly... Jen poctivě cituji zdroj:-)
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

14.7.2022 16:12 Reaguje na Karel Zvářal
Ó tak to jo, už jsem myslel, že jste mě šmíroval jak si dávám cvilínské schody:-)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

14.7.2022 16:22 Reaguje na Jakub Graňák
Terazky by povedal: Poctivo trénujete, Kefalín, hodilo by sa k vám priezvisko Prchal.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

14.7.2022 17:35 Reaguje na Karel Zvářal
Tak furt lepší, než kdyby to bylo bez toho "h", i když na druhou stranu...
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

14.7.2022 05:53 Reaguje na Miroslav Vinkler
To je na velkou expedici. Víte kolik granulí cestou sežere ta velká smečka středoasiatů , co si s sebou pí Kletečková poveze ?
Odpovědět
Sl

Slovan

14.7.2022 07:58 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ale proč jenom my? Přijeďte pro mě kamkoli k Českému Švýcarsku. Zajistěte ubytování i jídlo a já si udělám výlet na druhou stranu republiky do Beskyd. No ale pak se i vy podíváte semnou tam, kde to z nějakého důvodu funguje, ano?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

13.7.2022 21:34
https://cnn.iprima.cz/videa/cnndomaci/vlci-v-okoli-jablunkova-masakruji-ovce

Včetně snímků zraněných ovcí , co na to naši vlkomilci ?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

13.7.2022 22:22 Reaguje na Miroslav Vinkler
Chybí mi tam jakákoliv informace o pasteveckých psech chránících ovce.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

14.7.2022 05:40 Reaguje na Majka Kletečková
Jak plyne ze svědectví, vlci se psů nebáli a majitelé byli nakonec rádi,že jim vlci psy neroztrhali -- cvičený pes stojí majlant.
Stačí si zadat heslo "vlci jablůnkov " a vypadne vám tolik odkazů, že vám oči budou přecházet.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

14.7.2022 05:55 Reaguje na Miroslav Vinkler
Když byl pes roztrhaný , tak byl podle pí Kletečkové jen málo vycvičený :-)
Myslím , že by měla vydat nějakou knihu o výcviku psa pro české pastviny , luhy a háje.
Pastevec knihu zakoupí a tou knihou vlka utluče.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

14.7.2022 06:21 Reaguje na Petr Pekařík
Kauza vlk krásně dokresluje, co zde i v jiných souvislostech píši.
Hlavu pomazanou v Bruselu napadne kravina , ale protože to řekla EK , udělá se z toho "svatá pravda" , vydá se to ve Věstníku a celá Unie tuto kravinu kopíruje bez možnosti odporu.

Doslova Andersonova pohádka !"Císařovy nové šaty".

A četnost takových kravin se neustále zvyšuje !!!

Kdysi jsem důvěřivě hlasoval pro vstup ČR do Unie , dnes bych ještě raději hlasoval pro odchod z říše ,kde zítra znamená včera. Tady už rozum skutečně nehledejte.

Odpovědět
RP

Radim Polášek

14.7.2022 10:19 Reaguje na Miroslav Vinkler
Taky jsem kdysi hlasoval pro vstup. Dnes bych hlasoval proti vstupu. Minimálně dokud by se nevymezila nějaká silná opozice proti bruselským nesmyslům. Poslední relativně silnou opozici Fiala prodal za vládní antibabišovská koryta.
Odpovědět
radim buffalo tobias

radim buffalo tobias

14.7.2022 07:49 Reaguje na Miroslav Vinkler
to je přece jasné, že takový pes stojí majlant ale zase je to myslím propláceno z fondů E.U. ovšem asi až pak, po zakoupení psů a na to asi každý zájemce mít nebude. štěně vyjde na cca 30 000,- a navíc 1 pes je málo a ta štěňata se zase musí to hlídání učit od dospělých psů a tak se to ani takovému drobnochovateli co má třeba 30 zvířat ani neoplatí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.7.2022 08:19 Reaguje na radim buffalo tobias
To je přesně případ Jablunkovska, kde po předchozím
zatravnění horských políček přibylo luk a pastvin
a lidé se snaží tu trávu nějak zužitkovat. Na těch
malých loukách nelze pást stohlavé stádo s třemi
psy, ale pasou tam deset ovcí bez psa, stejně jako
generace předků před návratem vlků. Na deset ovcí tři psy je nesmysl, jeden je málo a ani ten se nevyplatí. Po prvém napadení ovcí v okolí ovce
raději prodají a nebo porazí a z louky bude les
s nějakým tím dřívím na prodej, protože dříví
ani trávu vlk nežere. Vlkomily bych pak nechal
povinně kosit ty květnaté louky, aby nezarostly náletovými dřevinami, protože kvůli pár magorům
zmizí typická beskydská mozaikovitá krajina, kde
lesy střídají louky a pastviny. Magorům zmar!
Odpovědět
HH

H H

14.7.2022 11:09 Reaguje na radim buffalo tobias
S tím proplácením z fondů E.U. to bohužel není až tak slavné. Z onoho "slavného dotačního programu", bylo doposud proplacen zhruba tucet psů za celou ČR. Ale je velmi zajímavé, že z tohoto dotačního programu čerpalo třeba hnutí Duha 7 164 402,- na program "Soužití s velkými šelmami v ČR. A Mendelova univerzita 8 856 833,- na projekt "Preventivní opatření před útoky velkých šelem a jejich monitoring".
Odpovědět
dm

david matoušek

14.7.2022 12:19 Reaguje na H H
Tak doufám, že za tento ranec peněz, se jednou dočkáme aspoň nějaké prezentace těch pozitiv, které nám tento druh, dnes vůbec neohrožen na bytí, v současných podmínkách přinesl.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

17.7.2022 09:14 Reaguje na david matoušek
Vaše naivita je až obdivuhodná :-) . Nic ve zlém.
Odpovědět
kk

karel krasensky

14.7.2022 16:56 Reaguje na H H
Nejlepší příspěvek z celé diskuse
Odpovědět
re

regis24

15.7.2022 10:25 Reaguje na H H
A kdyby náhodou někdo nevěděl - Hnutí Duha a Mendělevova univerzita jsou propojeni osobou doktora mastného Mirka Kutala, samozvaného nejvyššího guru na volně žijící šelmy.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

15.7.2022 14:39 Reaguje na regis24
:D Gregor Johann Mendel a Vladimír Dmitrijevič Mendělejev byli dva různí lidé. Moje alma mater (původně Vysoká škola zemědělská v Brně) nyní MZLU se jmenuje po tom prvním ;)
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

17.7.2022 09:13 Reaguje na H H
Ty prachy už jsou dávno fuč, snad alespoň uložené v technice. Ony taky něco stojí poruchové fotopasti a baterky do nich , foťák a dalekohled taky nemůžete mít loňský model a Swarovák něco koštuje. Přece byste nechtěli , aby někdo na naše vlčky čučel obyčejným Nikonem nebo dokonce Fomei ? Plus platy za courání po lese.
Odpovědět
Miloš Lesák

Miloš Lesák

25.1.2023 02:17 Reaguje na radim buffalo tobias
Přesně tak, není to jen pořízení ale také "provoz" takové psí smečky, celé absolutní ekonomický nesmysl, a ještě se bát aby ve finále ti psi nezabili nějaké děcko.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

14.7.2022 08:59
Marné snahy ospravedlnit návrat vlka do lidmi prakticky už zcela obsazené krajiny.
Za takových podmínek, za jakých takzvaní ochránci přírody návrat vlka prosazují, tak krajina bude buďto pro vlky nebo ekonomicky využívána místními lidmi pastevectvím. Žádný kompromis není možný.
Co se týká používání pasteveckých psů, smečka pasteveckých psů chránících ovce musí být silnější než smečka vlků, jinak vlci vyhrají a na ovce se dostanou i přes psy. Tudíž pokud bude krajina ponechána vlkům, prosadí se pouze velkochovatelé s mnohatisícovými stády, která budou permanentně chráněna smečkou divokých pasteveckých psů a trvalou dvacetičtyřhodinovou minimálně dvoučlennou pasteveckou službou. A kdoví jestli, protože při určité míře zelené buzerace se pro velkochovatele stane mnohem výhodnější vykašlat se na pastevecké psy, po těch loukách jezdit traktory se sekačkami a ovce chovat pod střechou v uzavřeném ovčíně, kde jsou ovce před vlky chráněny mnohem levněji a spolehlivěji než na pastvinách ovčáckými psy a koncentráčnickými ploty.
Malí chovatelé prostě ovce mít nebudou, protože nebude dávat smysl "sekat" nějaké horské a podhorské louky "živými sekačkami", když maso a další produkty vyjdou z těch zvířat, které vlci ušetřili, několikanásobně dráž než dovážené produkty odjinud, kde se zatím zelení "ochránci přírody" neprosadili a proto problémy s vlky nemají.
Je otázka, jak se potom ekonomicky prosadí naše skopové a naše vlna proti třeba novozélandskému skopovému a vlně, kde problémy s vlky nemají.
Je taky otázka, jestli pastevectví ovcí a koz není jen další ekonomické odvětví, kde zelení defakto cíleně prosazují svou protilidskou politiku, ve stylu hesla: "Čím hůře pro lidi, tím lépe.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.7.2022 12:05 Reaguje na Radim Polášek
No já nevím. My Evropejci chceme po Masajích lvy, co je žerou, po Madrasanech tygry, co je žerou a sami nechceme vlky?
Odpovědět
SM

Stanislav Mudra

14.7.2022 11:55
tak trošku ekonomiky i když určitě brát s rezervou:
100ks ovcí = 150jehňat = 300tis.Kč
navíc cca 3,5tis/ha louky dotace a nějaké drobné za staré ovce
- veterinář, stříhání, berani, výživa stáda přes zimu, obnova stáda, nezbytná technika a mechnizace, nafta, náklady na oplocení, jeho údržbu, ovčáka nebo psa.
Otázka zní - kolik ovcí musí mít "drobnochovatel" aby uhájil minimální mzdu? Respektive kolik bude stát chov jedné ovce ve stádu 10, 20 nebo 30 kusů. PS: už jsem slyšel že když chci 160Kč/kg jehněčího že jsem zloděj.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

14.7.2022 12:57 Reaguje na Stanislav Mudra
Kdokoliv se živí zemědělstvím od 25 do 150ha a má i "živočišnou výrobu", kterou dovede prodat, tak je hrdina. Myslím to vážně a bez patosu. Ceny produkce jsou tržní, počasí nejisté, poptávka kolísá a ceny vstupů rostou, regulace a buzerace trvale narůstá. Pokus se dokáže uživit je to úctyhodné. Ti co mají pár ovcí v humně, malá rozloha pozemku jim neumožní získat dotace a u toho chodí "normálně do práce" tím chovem pečují o krajinu, ve které všichni žijeme. Bez jejich činnosti by okolí vypadalo velmi jinak. A co dělá stát? Hází jim klacky pod nohy kde může. Povinná evidence, vlci, regulace v územních plánech, přebujelé hygienické a veterinární předpisy ... "It's the economy, stupid!" by měl někdo natisknout nad vchod hlavně do MZ a MŽP ale i nad všechna další.
Odpovědět
SM

Stanislav Mudra

14.7.2022 17:29 Reaguje na Dalibor Motl
Zejména je nedoceněn přínost drobného hospodaření pro diverzitu území v mikroměřítku. Neboť na těchto ploškách se děje to, co nemá v okolí (ať už jsou to nedozírné lány, či golfové trávníky) žádné srovnání. Zánikem tohoto mizí i fenomén diverzity jak na krajinné tak na biologické úrovní - je to spojená nádoba.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

15.7.2022 07:21 Reaguje na Dalibor Motl
Hm, já na jedné straně podporuji velké zemědělce od tisíc, dvou tisív hektarů výš, protože vidím, že až při takové rozloze funguje to správné zemědělství, které dokáže trvale s minimem pracovních sil a nákladů produkovat většinu potravin pro lidi. Teprve takhle velké zemědělské provozy jsou dostatečně robustní a dlouhodobě stabilní a mohou v nich fungovat dlouhodobé až trvale udržitelné projekty.
Ale jinak s Vámi souhlasím. Tam se potom jedná o to, že pokud se zemědělec obhospodařující tu rozlohu 25 - 150 hektarů nespolehne na všelijaké zelené lži o eko a bio produkci či na divadlo agroturistiky a na sosání dotací za účelem jejich prožírání a prostě jen chce být zemědělec a produkovat potraviny, stává se defakto "štvaná zvěř". Neustále se pohybuje na hranici ekonomické rentability, i za cenu toho, že často pracuje mnohem víc než lidi na osmihodinových směnách ve fabrice a ždíme ty pole, co to jenom dá. Stačí dva roky nepříznivého počasí po sobě a řeší bezprostřední nebezpečí krachu. A pokud dokonce vedle rostlinné výroby má i nějakou živočišnou výrobu, tak to je dvojnásob na hraně.
Přirozeně záleží na místních podmínkách a konkrétním oboru, u některého produktu je 100 hektarů obhospodařované plochy totéž jako u jiné plodiny 2000 hektarů.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

15.7.2022 14:33 Reaguje na Radim Polášek
Menší hospodářství se prostě "musí" specializovat. hledat trvalou konkurenční výhodu. V příhodných podmínkách zelenina, drobné ovoce s výrobou "domácí marmelády", sýrárna vyrábějící něco speciálního, recirkulační systém s chovem ryb, jahodárna se samosběrem, agroturistika, léčivky. Něco co se velkému podniku s tisíci ha nevyplatí dělat. A ta marketingová pohádka (a třeba napojení na místní lidi, fanklub a ideálně i mikroekonomiku vesnice nebo městečka) je k tomu naprosto nutná.
Odpovědět
JP

Ján Prečuch

19.7.2022 22:46 Reaguje na Stanislav Mudra
A já bych dal i 180 kdybych mohl koupit d chovatele jehneci . A ne dovezené z NZ za trista o Velikonocích .
Odpovědět
Václav Hellebrand

Václav Hellebrand

14.7.2022 21:03
Zcela jiná je situace třeba v Rumunských nebo Španělských horách, kde je turista skoro vzácnější než vlk. V tak hustě obydlené krajině jako ČR je, bych se docela bál ( pozor něco málo o psech vím a sám jsem kdysi vlastnil krásnou fenu kavkazského ovčáka) nechal hlídat stádo ovčáckým psem. Snad pyrenejský mastin by mohl být vyjímkou. Nedávno jsem o soužití tohoto plemene s lidmi a jejich ochraně stát viděl krásný dokument. Ovčácký pes je cvičen k tomu, aby to stádo schránil a cizího člověka ( stejně jako vlka nebo medvěda )považuje právem za ohrožení stáda, Podle toho se může chovat a když zaútočí třeba zrovna kavkazák, tak jde napadenému vždy o život.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

15.7.2022 12:41 Reaguje na Václav Hellebrand
Viděl jsem stejný dokument. Otázkou je, zda ti chovatelé nebyli dotazující mi ekology ovlivněni k určitým odpovědím. To,že kolem chodí poutníci a se psem to nehne , tak tomu nevěřím.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

15.7.2022 14:56 Reaguje na Václav Hellebrand
To byl asi dokument o možnostech soužití vlků a chovatelů Beránek a vlk (ČR 2020 / 51 minut / premiéra 16. března 2021), ne?
Tenhle film představuje chovatele z Česka, Itálie a Španělska, kteří různými způsoby hospodaří v jedné krajině s vlky.
Odpovědět
kk

karel krasensky

15.7.2022 16:30 Reaguje na Majka Kletečková
Někdy čtu citáty spisovatelu,vědcu,filosofu,basníku,statníku zkratka osobnosti,které zanechaly v historii a dějinách stopu.Začíná mi tam chxbět jeden citát.Říkalí to v televizi tak je to pravda-Marie Kletečková
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

15.7.2022 18:06 Reaguje na Majka Kletečková
Realitu najdete na webu vlktravunezere.cz

Podle oficiální statistiky zabilo ve Francii v roce 2021 přiznaných 624 vlků celkem 10 826 domácích zvířat.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.7.2022 11:43 Reaguje na Miroslav Vinkler
Já nevím. Ale na Slovensku ví, že není tak důležitý pes jako valach pod dozorem bači, co nažene ovce na noc do košiari. Ploty jsou blbost a na Slovensku je člověk na pastvinách nevidí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.7.2022 09:53 Reaguje na Slavomil Vinkler
Na Slovensku donedávna byl vlkům občas "vyprášen"
kožich a tak to na rozdíl od medvědů nezkouší tak
často. Největší zlo páchá totální ochrana, kterou
inteligentní zvíře jako vlk chápe tak, že může vše.
Učí to i mláďata a loví ovce v ohradě nikoliv z
hladu, ale jako trénink a pro zábavu zabíjet. Je
to jako s liškou a nebo kunou, které taky zabijí
všechny slepice, ač jim stačí jedna a nebo kuně
pouze hlavy. Je to jejich lovecký pud, když vidí
hojnost potravy a nemusí se honit v přírodě za
bránícím se divočákem. To poznali už naši předci
a buď vlky vyhubili a nebo jim "vyprašovali" ty
kožichy při napadení stád. Vlci tak míjeli stáda
obloukem a ulovili maximálně zatoulanou ovci
někde v lese. Dnes mají les jako ložnici a tu
pastvinu jako spižírnu. To je výsledek totálního
hájení a degradace plaché šelmy na drzou kreaturu
postrádající přirozený respekt před člověkem.
Jsou to vlastně poloochočená zvířata žijící sice
volně, ale závislá na přísunu potravy člověkem.
Stačí jim vrátit respekt a soužití nemusí být
až tak problematické, ale to by museli mít rozum
ochranáři tvrdící zcela zcestné teorie plotů a
nebezpečných psů chránících ovce i před zdánlivým nepřítelem v podobě turisty a jeho psa. Tragédie
na sebe nenechají brzo čekat a přibude diskuse,
jak chránit lidi před těmi psy.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

18.7.2022 11:22 Reaguje na Břetislav Machaček
1+ !
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist