Prazdroj podporuje zálohování plechovek, současný systém podle něj nefunguje
V ČR se prodá kolem 800 milionů plechovek ročně. Podle Tučníka 70 procent, tedy přes 500 milionů kusů, skončí na skládce nebo ve spalovně, což je 10 000 až 12 000 tun hliníku - materiálu, který je do recyklovatelný bez dopadu na jeho kvalitu. "A my to tady zahrabáváme do země," řekl. Podle manažera není v řadě regionů žádná infrastruktura na sběr plechovek, někde se sbírají společně s plasty a pak se třídí. Ale často se sbírají s jinými kovy a končí většinou jako směs v oceli.
V zemích, kde funguje zálohový systém, dosahují průměrně míru sběru plechovek i PET lahví kolem 90 procent, uvedl manažer. "Slováci už ve druhém roce od spuštění (zálohování) dosáhli 92 procent, Německo má 98 procent, Norsko je také kolem tohoto procenta. Většina skandinávských zemí, které už to mají zavedené delší dobu, je nad 90 procenty," řekl.
Navrhovaná cena čtyři koruny za PET lahev i plechovku, o korunu vyšší než u vratných lahví, je podle pivovaru rozumná. "Češi velmi dobře rozumí logice, že když ten obal vrátí, tak dostanou peníze zpět," míní. Připomněl, že u vratných lahví má Prazdroj návratnost 98 procent. Podle Tučníka není důvod, proč by měly zálohy zdražit nápoje. "Nikde v Evropě, kde se zaváděly zálohové systémy, k tomu nedošlo," uvedl. Obavy některých obcí, že by pro ně bylo zálohování nevýhodné a dražší, jsou podle něj také neopodstatněné.
"Nápojáři" už teď vydávají podle Tučníka stovky milionů korun ročně za sběr, svoz a třídění plastu a plechu. "Nově to nebudou platit EKO-KOMu, ale novému operátorovi, který bude systém provozovat. Dostane tedy na provoz relativně hodně peněz. Zároveň vysbíráme mnohem více materiálu s výrazně vyšší hodnotou, protože bude čistší. A budeme schopni udržet hliník v koloběhu," řekl. Systému navíc podle něj pomohou peníze z hliníku, který teď končí na skládce, celkem jde asi o 450 milionů Kč, a menší sumou ještě zálohy od lidí, kteří obaly nevrátili do obchodů.
Zálohování podporují kromě Prazdroje také třeba Coca-Cola Česko a Slovensko, Heineken ČR, Kofola ČeskoSlovensko, Mattoni 1873, kteří založili Iniciativu pro zálohování. Zálohový systém funguje v 16 evropských zemích.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (9)
Michal Uhrovič
30.10.2024 07:29Až to zavedou , pivo jedině v plechu :-D
"Zálohování podporují kromě Prazdroje také třeba Coca-Cola Česko a Slovensko, Heineken ČR, Kofola ČeskoSlovensko, Mattoni 1873 "
Tonda Selektoda
30.10.2024 10:00 Reaguje na Michal UhrovičMichal Uhrovič
30.10.2024 10:03 Reaguje na Tonda SelektodaDo zlého USA a Německa samozřejmě. Pro našilidi nic nezbyde
Honza Honza
30.10.2024 07:44Viktor Šedivý
30.10.2024 16:30 Reaguje na Honza HonzaEmil Bernardy
30.10.2024 08:08Kvůli poplatkům u lékaře,smysluplným,peníze jdou!!!do zdravotnictví snad padla i vláda,nyní se chce plýtvat! prostředky na hru na uchranu prostšedí tím,že pár z mnoha plastových či kovových obalů bude v jiném režimu odpadů,hra na"zálohování".
Menší výrobci nápojů podlehnou matonimu a kole,materiálu na okrašlování vlasti bude pořát dosti.
Většina viditelného hyzdění krajiny je od bezohledné čuňácké menšiny,komunální odpad směsný v pytli pohozen kdekoliv,po porušení obalu jsou asi nejviditelnější ty PETky..nebo nejzviditelňovanější.Vděčné pro ty kteří to neuklidí a mají potřebu tu krásu fotit a šířit v tisku.
Represe se nedotkne citelně čuňat,ale nás ostatních.
Svazáky v modrých košilích pamatuji .....
Jiří Kvítek
1.11.2024 07:12Hlavním cílem je
1) získání PETu a potravinářského hliníku
2) získání nevyzvednutých záloh ve výši 80%, odhadem 8 - 10 miliard Kč ročně
Stát (tedy ČR) má zaplatit cca 5 miliard Kč na vytvoření systému a každý rok cca 1,5 miliary na provoz.
Nadnárodní nápojáři získají strategickou surovinu, kterou si sami zobchodují a ČR zase ostrouhá. Na Slovensku už koupili fabriku na recyklaci PETu.
Co to je, když ne tunel?