Davos: Když na jednání o klimatu, tak soukromým tryskáčem
Program jednání WEF se v hlavních obrysech mezi lety moc nemění. Na nejvyšší úrovni se tu prostě řeší palčivé problémy, kterým svět čelí. Včetně ochrany zdraví a životního prostředí. Agenda jednání, uveřejněná letos 19. ledna, je zvláště zajímavá v jednom bodě. Tím je debata o „nutnosti dekarbonizace globální ekonomiky“, protože se z ní v rámci desetiletí stane vůbec hlavní priorita. A mezi jednajícími nebude chybět například bývalý americký viceprezident Al Gore, aby promluvil o významu boje s klimatickými změnami. Že to zní rozumně?
Schůzka světových celebrit
To ano, ale současně dojmem jistého pokrytectví působí, že na tohle veledůležité jednání vyrazí účastníci svými soukromými letadly. Emisní bilance celé konference WEF tak strmě letí vzhůru. Nikdo by samozřejmě po účastnících nechtěl, aby se do luxusního lyžařského resortu ve švýcarském Davosu dopravovali jako pěší poutníci nebo se psím spřežením, ale 1700 (možná až 2000) letos očekávaných letů tisícovky soukromých letadel je už trochu moc. Zvlášť, když účastníků je letos jen o 5 % víc, než v roce 2013. Ale tehdy jim těch soukromých letů stačilo jen 1300.
Skoro se zdá, že se spíš chtějí jednotliví účastníci pochlubit kolegům se svým novým Gulfstreamem, než vážně jednat o tom, kolik emisí planetární atmosféra ještě unese. Podnikatelům a politikům, kteří na WEF cestují zdaleka, z Hongkongu anebo Brazílie, bychom investici do soukromého letu možná odpustili. Ale do Davosu se soukromými letadly létá i z Německa, Velké Británie nebo Francie. Navíc není úplně přesné říct „létá do Davosu“, protože ten přímo přistávací dráhou nedisponuje.
Nejdřív tryskáč, pak vrtulník. A pak zase domů
Účastníci WEF létají na jedno ze čtyř letišť, a odtud se pak dopravují na místo konference s pomocí helikoptér. Zatímco v běžný všední den helikoptéry podstupují trasu letiště-Davos pětkrát za den, v průběhu WEF startují až čtyřiapadesátkrát. To proto, aby se účastníkům ušetřila v průměru dvouhodinová cesta autem. Letištní personál i švýcarští piloti připouští, že každoroční WEF patří mezi jejich nejvytíženější dny v průběhu roku.
Ruch letového provozu ve švýcarském vzdušném prostoru je v průběhu konference skoro dvojnásobný, a počty letů/vzletů a manipulačních posunů letadel na švýcarských ranvejích jdou do stovek. Nikdo zatím přesně nevyčíslil emisní bilanci dopravy účastníků WEF, ale hrubé odhady ji staví nad jiné emisně výrazné události. Třeba nad počet letů, které stojí za Superbowl, turnajem v americkém fotbalu, případně za celou evropskou fotbalovou ligou UEFA.
Organizátoři WEF pochopitelně trvají na tom, aby jejich každoroční fórum bylo environmentálně udržitelné. Pevně doufají, že aktivita a iniciativa účastníků na jednání vyváží emise uhlíku, vytvořené jejich soukromou dopravou.
reklama