Do hry o podobu zemědělské krajiny se vložil nepravděpodobný účastník
20.9.2021 18:28 | PRAHA
(Ekolist.cz)
Plužiny - šetrné zemědělství v Praze.
Licence | Některá práva vyhrazena
Oceněné Plužiny
Miloslav Král se do zemědělského experimentu Prahy zapojil v Dolních Počernicích v roce 2018, kdy spolu s Prahou pilotně zkoušel, jak hospodaření nastavit. Vznikl z toho projekt Plužiny, který se účastnil soutěže Adapterra Awards o nejlepší opatření, jak krajinu přizpůsobit změně klimatu. „Sám za sebe jsem zvědavý, jak to půjde. Je to poprvé, jsme takové ‚prvorodičky‘,“ říká Miloslav Král. První rok pěstoval na polích dýně a cukety, které pak putovaly do mateřských, základních i středních škol, domovů pro seniory nebo dětských domovů. „Letos máme dýně hokaido, cukety, nějaké fazole, pak jsme zkusili dát trochu zelí a kořenící byliny: oregáno, tymián, meduňku, libeček. Ještě máme zaseté konopí a ostropestřec mariánský na olej, cizrnu na humusové pomazánky a slunečnici,“ vypočítává Miloš Král, s čím chce letos hospodařit.První rok hospodaření Miloše Krále na polích propachtovaných od Prahy.
Licence | Některá práva vyhrazena
Aleje, ne remízky
Remízky i aleje se musí dát dobře objet zemědělskou technikou, pak je budou zemědělci víc podporovat.
Licence | Některá práva vyhrazena
Největší pachtýř
„Se zemědělstvím máme určité zkušenosti, ale projekt, který ve spolupráci s pražským magistrátem vzniká, je ojedinělý,“ říká Přemysl Čech ze společnosti Median, která v roce 2020 získala do pronájmu největší množství pozemků. Median se sice přednostně zabývá průzkumy veřejného mínění, jeho ředitel Přemysl Čech coby vystudovaný zemědělec ale zároveň provozuje Biofarmu Zelený dvůr, pro kterou pachty v Praze nedávno do roku 2025 uzavřel.Pěstování pícnin Biofarnou Zelený dvůr.
Zdroj | Biofarma Zelený dvůr
V ekologii se v Praze dá dělat jenom živočišné zemědělství, říká hospodář Antonín Zeman.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | praha-priroda.cz
Tohle je ta ekologie?
Výměna hospodářů a změna v přístupu k zemědělství se v Praze ale neobešla bez zádrhelů. Pole, na kterých dnes hospodaří firma Přemysla Čecha, dříve obhospodařovala zemědělská společnost VIN agro. A ta zveřejnila na sociálních sítích výhrady k přístupu nového hospodáře. Na některých pronajatých polích totiž po 1,5 roku neproběhla žádná činnost. Zůstala neobdělaná a zarostla plevelem. V něm se ztratily i meze, které magistrát založil, aby rozdělil pozemky na malé celky. Některé ze stromků vysazených v mezích uschly. To vzbudilo kritiku a diskuzi, jestli takhle vypadá žádoucí podoba ekologického hospodaření v Praze.V pleveli se ztrácí nově vysazená alej.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Facebook VIN agro
Přečtěte si také |
Jaké je to být zemědělcem v Praze? Rozhovor s Petrem ŘebíčkemPřečtěte si také |
Proč některá pole v majetku hlavního města Prahy zarostla plevelem?Malá pole, meze a stromy
Pole, jejichž pronájem se v roce 2020 soutěžil, byla rozdělena do několika desítek bloků. Oddělují je od sebe travnaté meze se stromy – nové uspořádání zajistil magistrát, až poté pole pronajal. U některých bloků bylo více zájemců, u některých pouze jeden zájemce a asi dva půdní bloky nechtěl nikdo. V roce 2020 byla pole pronajatá šesti pachtýřům, Ekolist.cz mluvil s třemi největšími. Zemědělské pozemky města se nacházejí hlavně v katastrech Běchovice, Dolní Počernice a Dubeč. Méně je jich v Hloubětíně, Horních Počernicích, Kbelích, Královicích, Křeslicích, Kunraticích, Kyjích, Nedvězí, Satalicích, Suchdolu, Šeberově, Třeboradicích, Velké Chuchli, Vinoři a Vysočanech.reklama
Dále čtěte |
Zemědělský výbor podpořil rozpočet ministerstva zemědělství s výdaji téměř 59 miliard korun
Chovatelé očekávají, že stavy hospodářských zvířat se budou dále snižovat
V zemědělství chybí až 5000 lidí, polovina absolventů SŠ končí v jiných oborech
Další články autora |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Karel Zvářal
20.9.2021 07:28Článek pěkný, blbý je, že Prahu nelze klasifikovat jako venkov, měli by to úředníci rozškatulkovat jinak: hospodaří-nehospodaří na půdě - a je jedno, jestli v Západakově, nebo u města.
Ještě připomínku k ilustračnímu fotu z jižní Moravy. Byť je to krajina fotogenická, příjemně zaoblená, patří mezi nejvíce postižené větrnou i vodní erozí. Oni by nejraději zorali i ten zarostený remízek, ale to by vážně riskoval skutálení ze svahu. Proto prosím přístě nezařazovat ke článku o ekologii. Spíše jako odstrašující případ, jak se to nemá dělat.
Odpovědět
Ještě připomínku k ilustračnímu fotu z jižní Moravy. Byť je to krajina fotogenická, příjemně zaoblená, patří mezi nejvíce postižené větrnou i vodní erozí. Oni by nejraději zorali i ten zarostený remízek, ale to by vážně riskoval skutálení ze svahu. Proto prosím přístě nezařazovat ke článku o ekologii. Spíše jako odstrašující případ, jak se to nemá dělat.
ig
20.9.2021 15:43
Co je na tom překvapivého? Vždyť my tady v Praze přece víme všechno nejlíp :D
Odpovědět
SP
Svatá Prostoto
21.9.2021 11:18 Reaguje naA tak tady se Prahy zcela výjimečně musím zastat. P prostě zastává názor, že produkční zemědělství je na jejím území/jejich pozemcích prostě blbost a tedy není důvod tady různým způsobem eko-pokusničit.
Já si myslím to samé. Jak to pokusničení má vypadat ale netuším, já do Suchdola jezdím akorát do bazénu a cykloservisu:-))).
Odpovědět
Já si myslím to samé. Jak to pokusničení má vypadat ale netuším, já do Suchdola jezdím akorát do bazénu a cykloservisu:-))).
ig
21.9.2021 13:35 Reaguje na Svatá Prostoto
Já produkční zemědělství provozuji. Na výměře 0.000025 ha pěstuji rajčata :-)
Odpovědět
SP
Svatá Prostoto
21.9.2021 16:31 Reaguje naJsem rád, že jste to napsal.
Až půjdem na kulaky, vezmu si to vytištěné s sebou:-).
Přiznání je ostatně polehčující okolnost:-).
Kdyžtak si připravte seznam, co pěstují sousedé;-P.
Odpovědět
Až půjdem na kulaky, vezmu si to vytištěné s sebou:-).
Přiznání je ostatně polehčující okolnost:-).
Kdyžtak si připravte seznam, co pěstují sousedé;-P.
BM
Břetislav Machaček
20.9.2021 19:12Nejde nám o zisk, ale o ekologii a žádáme na to dotace od těch, co zisk
vykazují. Ty zkritizujme, že jsou neekologičtí a že drancují pole. Tak
nějak to funguje ve virtuálním ekozemědělství, které se bez dotací a
jiných zdrojů neobejde. Někde jsem četl o ekologickém zemědělci, který
své hospodaření dotuje ze svých příjmů programátora a tak jsem si zase
vzpomněl na některá JZD, která měla přidruženou výrobu, aby nebyli
zemědělci žebráci. Nefandím průmyslovému zemědělství, ale bohužel pokud
bude zemědělská a potravinářská politika stále nastavena tak jako nyní,
tak ekozemědělství bude buď dotovaná kratochvíle a nebo bude producentem
pro zbohatlíky. Bez dotací si pro své drahé produkty musím najít kupce
a nebo produkovat pouze se ztrátou potraviny pro sebe. Každý, kdo byť hospodaří v malém, tak ví, že EKO a BIO je více práce, méně techniky
a menší výnos. Jinak taková krajina plná mezí a stromořadí by se mi
líbila taky a taky si ji ještě pamatuji, ale to pracovalo v zemědělství
30 % obyvatel a ne jako nyní 5% a to měli i dělníci z továren ještě své
záhumenky(tkzv. kovozemědělci). Pamatuji rodiče a prarodiče jak po
práci v továrně a dolech okopávali ručně řepu a z pšenice ručně
vytrhávali bodláčí, chrpy a svláčec. Hektar, či dva nebyl na uživení,
ale na zrní pro slepice, nějaké ty brambory a zelí na zimu. I ten
čuník a koza se na tom uživili, ale lidé umírali sedření a místo
k moři se chodili po práci umývat(ne jen tak koupat) do rybníka.
To byla ekologie, které se rádi vzdali a odjeli konečně na dovolenou
a obdivovali výkon kombajnů na scelených polích. Nevím kolik mladých
stojí o to, aby se vzdali dovolené a zaměstnání v teple, suchu a bez
stresu, že musím rychle sklízet kvůli bouřce, mrazu atd. Nestihnul to,
tak neměl a nikdo ho neodškodnil a nepojistil. Prostě neměl a musel
koupit od jiného za to, co vydělal ve fabrice. Ne děkuji za návrat zpět,
pouze se přimlouvám za zachování alespoň stávajících polí, luk, remízků
a stromořadí a aby se na zbytku polí nemuselo hospodařit ještě intenzivněji
a nebo za drahé peníze potraviny dovážet. Až tam by to mohlo dojít s těmi
výnosy EKO a BIO farem, pokud se jim budou cpát dotace i za nicnedělání.
Odpovědět
vykazují. Ty zkritizujme, že jsou neekologičtí a že drancují pole. Tak
nějak to funguje ve virtuálním ekozemědělství, které se bez dotací a
jiných zdrojů neobejde. Někde jsem četl o ekologickém zemědělci, který
své hospodaření dotuje ze svých příjmů programátora a tak jsem si zase
vzpomněl na některá JZD, která měla přidruženou výrobu, aby nebyli
zemědělci žebráci. Nefandím průmyslovému zemědělství, ale bohužel pokud
bude zemědělská a potravinářská politika stále nastavena tak jako nyní,
tak ekozemědělství bude buď dotovaná kratochvíle a nebo bude producentem
pro zbohatlíky. Bez dotací si pro své drahé produkty musím najít kupce
a nebo produkovat pouze se ztrátou potraviny pro sebe. Každý, kdo byť hospodaří v malém, tak ví, že EKO a BIO je více práce, méně techniky
a menší výnos. Jinak taková krajina plná mezí a stromořadí by se mi
líbila taky a taky si ji ještě pamatuji, ale to pracovalo v zemědělství
30 % obyvatel a ne jako nyní 5% a to měli i dělníci z továren ještě své
záhumenky(tkzv. kovozemědělci). Pamatuji rodiče a prarodiče jak po
práci v továrně a dolech okopávali ručně řepu a z pšenice ručně
vytrhávali bodláčí, chrpy a svláčec. Hektar, či dva nebyl na uživení,
ale na zrní pro slepice, nějaké ty brambory a zelí na zimu. I ten
čuník a koza se na tom uživili, ale lidé umírali sedření a místo
k moři se chodili po práci umývat(ne jen tak koupat) do rybníka.
To byla ekologie, které se rádi vzdali a odjeli konečně na dovolenou
a obdivovali výkon kombajnů na scelených polích. Nevím kolik mladých
stojí o to, aby se vzdali dovolené a zaměstnání v teple, suchu a bez
stresu, že musím rychle sklízet kvůli bouřce, mrazu atd. Nestihnul to,
tak neměl a nikdo ho neodškodnil a nepojistil. Prostě neměl a musel
koupit od jiného za to, co vydělal ve fabrice. Ne děkuji za návrat zpět,
pouze se přimlouvám za zachování alespoň stávajících polí, luk, remízků
a stromořadí a aby se na zbytku polí nemuselo hospodařit ještě intenzivněji
a nebo za drahé peníze potraviny dovážet. Až tam by to mohlo dojít s těmi
výnosy EKO a BIO farem, pokud se jim budou cpát dotace i za nicnedělání.
ss
smějící se bestie
20.9.2021 19:43 Reaguje na Břetislav MachačekToto nechtějí především zelený slyšet !
Odpovědět
TS
Tomáš Steinberger
20.9.2021 22:44 Reaguje na Břetislav MachačekDobrý den pane Machaček,
máte správné argumenty a věřím, že řadu lidí toto trápí.
Je potřeba ujasnit, že nikdo rozumný nechce, aby se pole zase okopávala ručně, ale je potřeba mít adekvátní techniku - vybavení ale i techniku práce - orat po vrstevnici, velikost pole a střídání plodin, meziplodiny, práce s plevelem atd..
A dále, a to je klíč.. dotace nesmí být na produkci, dotace budou na tzv. mimoprodukční funkce krajiny, zda je hospodář má, podporuje atd..
Odpovědět
máte správné argumenty a věřím, že řadu lidí toto trápí.
Je potřeba ujasnit, že nikdo rozumný nechce, aby se pole zase okopávala ručně, ale je potřeba mít adekvátní techniku - vybavení ale i techniku práce - orat po vrstevnici, velikost pole a střídání plodin, meziplodiny, práce s plevelem atd..
A dále, a to je klíč.. dotace nesmí být na produkci, dotace budou na tzv. mimoprodukční funkce krajiny, zda je hospodář má, podporuje atd..
pp
pavel peregrin
21.9.2021 07:07 Reaguje na Tomáš SteinbergerPane Steinbergu, asi to myslíte dobře, ale neznáte problematiku zemědělství. Adekvátní technika je bohužel ta, kterou vidíte na polích- to, co dříve obdělávalo 30 lidí se Zetory, stihnou dnes 3 lidé a musí to stihnout, protože lidé v zemědělství prostě nejsou a nebudou.
To, co popisujete dále, je učivo každé základní agrotechniky a věřte, že v mnoha podnicích se to tak běžně dělá.Problém jev úzkých osevních postupech, ale to je dáno ekonomikou- opět bohužel.
S dotacemi souhlasím, ale to by se předně musely narovnat ceny za komodity a v tu chvíli by bylo po sociálním smíru.
Odpovědět
To, co popisujete dále, je učivo každé základní agrotechniky a věřte, že v mnoha podnicích se to tak běžně dělá.Problém jev úzkých osevních postupech, ale to je dáno ekonomikou- opět bohužel.
S dotacemi souhlasím, ale to by se předně musely narovnat ceny za komodity a v tu chvíli by bylo po sociálním smíru.
pp
pavel peregrin
21.9.2021 07:01 Reaguje na Břetislav MachačekHezky a hlavně pravdivě jste to napsal, pane Machačku!
Odpovědět
PB
Petr Blažek
21.9.2021 20:37Další eko-bio příspěvek paní zelené redaktorky. Praha se s velkou slávou zbavila polí, protože je nepotřebuje. Potraviny přece rostou v regálech supermarketů.
Místo podpory takovýchto minoritních nesmyslů je potřeba se zaměřit na "produkční" udržitelné zemědělství. Praha je bohatá tak nepotřebuje ani peníze za nájem. Ale všechny ostatní ekonomické subjekty musí hospodařit se ziskem. Zemědělství nevyjímaje. Ale bohužel celý tento sektor je prolezlý dotacema. A tak už vlastně nikdo neví jaká je faktická cena půdy, zemědělských strojů a všech dalších nákladů. Jakmile se objeví další dotace dochází k dalšímu zdražování. A k tomu si připočtěte cenu komodit, která se neurčuje podle toho co se urodí u nás nebo v Evropě. Tato cena je odvozená od ceny na burze v Hamburku nebo v Rotterdamu. Toto všechno nutí naše zemědělce aby byli stejně efektivní jako například zemědělci v Americe.
Takže pro naši přírodu by bylo podstatně efektivnější, než podporovat ekonesmysly, podpořit finančně například jednou za 10-15 let nechat každé pole v klidu a podobně. Je ale potřeba pomoci zemědělci na takovýchto plochách cíleně sanovat náklady(nájem,daň z půdy a náklady na agrooperace).
Odpovědět
Místo podpory takovýchto minoritních nesmyslů je potřeba se zaměřit na "produkční" udržitelné zemědělství. Praha je bohatá tak nepotřebuje ani peníze za nájem. Ale všechny ostatní ekonomické subjekty musí hospodařit se ziskem. Zemědělství nevyjímaje. Ale bohužel celý tento sektor je prolezlý dotacema. A tak už vlastně nikdo neví jaká je faktická cena půdy, zemědělských strojů a všech dalších nákladů. Jakmile se objeví další dotace dochází k dalšímu zdražování. A k tomu si připočtěte cenu komodit, která se neurčuje podle toho co se urodí u nás nebo v Evropě. Tato cena je odvozená od ceny na burze v Hamburku nebo v Rotterdamu. Toto všechno nutí naše zemědělce aby byli stejně efektivní jako například zemědělci v Americe.
Takže pro naši přírodu by bylo podstatně efektivnější, než podporovat ekonesmysly, podpořit finančně například jednou za 10-15 let nechat každé pole v klidu a podobně. Je ale potřeba pomoci zemědělci na takovýchto plochách cíleně sanovat náklady(nájem,daň z půdy a náklady na agrooperace).
RP
Radim Polášek
24.9.2021 19:58To není zemědělství, to je úprava krajiny pro oko měšťáků a zejména ekologistů s přidanou zemědělskou produkcí. Hospodaření klasickým způsobem by ze stejné plochy vyprodukovalo několikrát víc stejných produktů za stejné náklady.
Jediý klad je v tom, že jak se vrací drobná málo produktivní políčka a meze a pásy stromů mezi nimi, bude mít tato , krajina vyšší úživnost pro včely. I myslivci si přijdou na své, protože tam bude i větší úživnost pro drobnou zvěř, zajíce a bažanty.
Odpovědět
Jediý klad je v tom, že jak se vrací drobná málo produktivní políčka a meze a pásy stromů mezi nimi, bude mít tato , krajina vyšší úživnost pro včely. I myslivci si přijdou na své, protože tam bude i větší úživnost pro drobnou zvěř, zajíce a bažanty.