Miliardář, který bohatne ničením planety, přispívá na její ochranu
Deset miliard dolarů je sumička kulatá a coby dar na veřejně prospěšný účel jím Jeff Bezos trumfl i dosud nejštědřejšího filantropa miliardáře Billa Gatese. Každý pravda dával z jinak velké hromádky, ale hodnotu jeho daru to nikterak nesnižuje. To, kam přesně ale budou finance z nově vytvořeného BEF (Bezos Earth Fund) vlastně směřovat, zůstává zatím zahaleno tajemstvím. Jím slíbená „podpora vědecko-výzkumné činnosti, aktivistů, neziskových organizací, prakticky každé snahy nabízející reálnou šanci zachovat a ochránit přírodní svět“ totiž může nabývat nejrůznějších podob.
Přečtěte si také |
Ivan Vystrčil: Opravdu chceme zastavovat další a další zemědělskou plochu?Majetek proměnit na vliv. A koupit si odpustek
Navýsost štědrý dar může stávající postup v boji proti klimatickým změnám paradoxně zkomplikovat. Miliardářský sponzoring jde totiž na vrub principům a iniciativě demokratické společnosti. Pomáhá těm nejbohatším získat ještě větší vliv, kontrolu nad médii i veřejnou diskuzí. A čistě teoreticky: jaká je asi tak šance, že se zrovna vaše environeziskovka dobere příspěvku od Bezose, pokud vytrvale kritizujete jeho Amazon? Šance, že se jeden miliardář svým darem vykoupí z celospolečenské kritiky, je nemalá. Svůj majetek přetvoří na vliv.
Zrovna Jeff Bezos založil své podnikání na totální degradaci životního prostředí a najednou chce být součástí řešení problému, kterého je ale nedílnou součástí. Jak to? „Bezos a jemu podobní, jejich jmění a postavení, je produktem neoliberálního kapitalismu, socioekonomického systému založeného na nekonečném a neomezovaném růstu, na privatizaci veřejného majetku, na kumulaci kapitálu,“ píše Alberrová.
Je prý až ironické, jak miliardy, vygenerované ne zrovna etickým hospodařením Amazonu - spojené s enormní uhlíkovou stopou, vznikem ohromného množství odpadů a podporou levné konzumní spotřeby - teď mají zachraňovat svět. Jako by nadace s desíti miliardami dokázala vymazat těch přiznaných 44,4 milionů tun CO2 (víc než celé Švýcarsko), které Amazon jen předloni vyprodukoval. A to už je s námi při průběžně narůstající emisní bilanci tahle firma posledních šestadvacet let. Což nás vede k článku, který o štědrosti a miliardách pana Bezose vyšel v USA Today.
Nemusíte hned darovat. Jen tolik nevydělávejte
V něm se píše, že skutečným pokrytectvím Amazonu a tedy i Bezosova gesta je to, že jeho obchodní model spoléhá na nadměrnou spotřebu. Což je to, co skutečně ničí Zemi. Je to jednoduchá ekonomika: nižší ceny a snadnost nákupu v Amazonu zvyšují poptávku a na tu pak Amazon reaguje zvýšením nabídky, dostupnosti. Efekt tohoto zacykleného systému spočívá v tom, že Amazon prodává více věcí, vydělává více peněz, ale také se tím neustále zvyšuje spotřeba zdrojů, aby se tyto produkty vyrobily, zabalily a byly dodány. A tak pořád dokola.
„Musíme se přitom zaměřit nejen na emise spojené s dodávkou produktů, ale také na materiální požadavky na jejich výrobu. Zákon zachování energie nám říká, že energie nemůže být vytvořena ani zničena, což znamená, že všechny produkty zakoupené v Amazonu pocházejí ze Země a všechny se vrátí Zemi. Jde o to, v jaké podobě,“ píše Dave Murphy. Co by tedy měl Amazon udělat? Ideálně zvrátit paradigma zvyšující se poptávky a spotřeby. Vydělávat méně.
Lepší zprávou pro klima a životní prostředí by vlastně bylo, kdyby Amazon vydělal o 10 miliard méně, než když je vydělá a pak jimi přispěje na ochranu přírody. Nehledě na to, že dary miliardářů deformují to, o co usilují řekněme obyčejní lidé. Proč se snažit něco změnit na svém chování, když to za nás udělají a vyřeší boháči, ne? A asi se hodí znovu zmínit myšlenku, vyjádřenou iniciativou Zaměstnanci Amazonu za klimatickou spravedlnost: „Tleskáme filantropii Jeffa Bezose, ale jedna ruka nemůže dávat to, co druhá bere."
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (11)
Richard Vacek
4.3.2020 06:33Jiří Daneš
4.3.2020 11:30 Reaguje na Richard VacekKatka Pazderů
4.3.2020 06:36Snížit spotřebu, to je třeba, jak je vidět z čistého nebe nad Čínou díky koronaviru.
Když už se chce zabývat socioekonomickými aspekty velkého podnikání, tak by mohla třeba zkusit zjistit, proč všechny ty zajímavé nové firmy (Microsoft, Google, Amazon, Facebook, PayPal) vznikly v USA a ne v Evropě. Co třeba sakra bránilo tomu, aby místo PayPal vznikl v Evropě třeba nějaký I.G.Payments :D (já to vím, ale té paní její práci v ničem neusnadním)
Jiří Daneš
4.3.2020 11:37 Reaguje naČech M.
4.3.2020 11:45 Reaguje na Jiří DanešTam kde je poptávka je i nabídka a rychle by jí vyplnil někdo jiný. Nic by jste tedy nezískal.