Zdeňka Bubeníková: MŽP: Přednost má mít materiálové využítí odpadů před jeho odstraněním
Poznámka serveru Ekolist.cz:
Redakce Ekolistu.cz oslovila několik zástupců zainteresovaných institucí s žádostí o komentář k předloženému tématu. Tentokrát vybrala redakce téma:
"Mě by stát podporovat výstavbu spaloven komunálního odpadu?"
O komentář k tomuto tématu jsme požádali:
|
V souladu s tímto principem je přidělována i finanční podpora z Operačního programu životní prostředí. Dalším rozhodujícím faktorem je plnění závazných cílů dané Evropskou unií a cílů vnitrostátních (dané například Plánem odpadového hospodářství). Klíčovým cílem daným směrnicí o skládkách odpadů, který se váže k tomuto tématu, je snížení množství biologicky rozložitelného komunálního odpadu ukládaného na skládky na 75 % celkové hmotnosti v roce 1995 do roku 2010, na 50 % této hodnoty do roku 2013 a 35 % této hodnoty do roku 2020.
Ačkoli se ministerstvo snaží tohoto cíle dosáhnout zejména přijetím pravidel vedoucích k usnadnění kompostování na obecní úrovni, zavedením a podporou třídění biologické složky komunálního odpadu na úrovni občanů, podporou zařízení ke zpracování bioodpadů a mechanicko – biologické úpravy odpadů (MBÚ), lze očekávat, že bez energetického využití komunálních odpadů výše uvedeného cíle Česká republika nedosáhne. Zkušenosti států EU, které již stanovených cílů směrnice o skládkách odpadů vhodnou kombinací ekonomických, administrativních i dobrovolných nástrojů dosáhli, lze shrnout následovně. V řadě těchto států platí zákaz skládkovat biologicky rozložitelné a ostatní předem neupravené odpady. Některé státy problematiku řeší vysokými poplatky za skládkování. V dalších státech jsou zavedeny unikátní systémy (v Belgii občan platí za vyprodukovaný nevytříděný zbytkový odpad podle množství, které vyprodukuje, v Anglii zavedli systém obchodovatelných povolení pro skládkování na regionální úrovni). Většina těchto států zavedla rovněž povinnost tříděného sběru biologicky rozložitelného komunálního odpadu. Proces dosažení cílů směrnice o skládkách odpadů se ani v těchto členských státech neobešel bez výstavby nových či úpravy stávajících kapacit. Zejména se jednalo o kompostárny, bioplynové stanice, zařízení k mechanicko – biologické úpravě odpadů s následným energetickým využitím vysokoenergetické frakce v cementárnách či energetických zdrojích, a spalovny komunálních odpadů.
K velice aktuální diskuzi na téma spalovny komunálních odpadů přispěla „nová“ směrnice o odpadech (č. 98/2008), která považuje spalování komunálních odpadů za energetické využívání za předpokladu splnění dané energetické účinnosti. Stejným způsobem přistupuje ke spalovnám komunálních odpadů i Ministerstvo životního prostředí, a to prostřednictvím návrhu zákona o odpadech.
Současně je plánována finanční podpora MBÚ a úprava stávajících energetických zdrojů, tak aby mohly spoluspalovat odpad (frakci z MBÚ). Po změně Plánu odpadového hospodářství ČR, který v současné době neumožňuje finanční podporu spaloven komunálního odpadu, se očekává příprava výzvy k podpoře spaloven komunálních odpadů s jejich energetickým využitím z OPŽP, a to za podmínek, které zajistí, aby jejich podpora nebyla na úkor materiálového využití odpadů.
Kvalitní a fungující systémem sběru biologicky rozložitelných komunálních odpadů s jejich následným materiálovým využitím a mechanicko – biologická úprava zajišťující oddělení a stabilizaci zbytkové biologické složky ve směsném komunálním odpadu tvoří spolu s energetickým využitím komunálních odpadů soubor nástrojů vedoucích k naplnění výše uvedeného cíle EU a ČR. K vybudování těchto nástrojů by měl stát tedy rozhodně přispět, ať už pomocí legislativních opatřeních nebo formou finanční podpory.
reklama