Partnerství Zelená úsporám - ekoznačka pro nejúspornější spotřebiče
Logo Partnerství Zelená úsporám - ekoznačka pro nejúspornější spotřebiče na trhu
|
||
Zdroj: Partnerství Zelená úsporám |
Zelená úsporám je v názvu programu záměrně. Program Partnerství Zelená úsporám je financován z prostředků Státního fondu životního prostředí, které stát získal za prodej přebytečných emisní povolenek. Podle ministryně značení úsporných spotřebičů dobře doplňuje myšlenku programu Zelená úsporám, který je zaměřený na zateplování domů a ekologické vytápění. „Když už se někdo díky programu Zelená úsporám pustil do rozkopání svého bytu či domu, aby vyměnil staré topení za moderní a šetrné, může využít toho, že má vystěhováno a rovnou koupit domů i úsporné spotřebiče,“ vysvětlovala včera Rut Bízková.
Program Partnerství Zelená úsporám – na rozdíl od programu Zelená úsporám – ale žádné dotace veřejnosti nenabízí. Má sloužit jako jednoduché zvýraznění výrobků, které ve své kategorii patří ke špičce v nízké spotřebě energie.
Podle Bízkové je u nás potenciál pro obměnu staré, energeticky náročné techniky, vcelku velký. V českých domácnostech je prý 4,5 milionů velkých spotřebičů, které jsou starší deseti let. V měřítku celé unie pak mají domácí spotřebiče 50% podíl na účtech domácností za elektrickou energii. „Lidé mají obavy, že nákup nového spotřebiče se jim nevyplatí, že návratnost je příliš dlouhá,“ říká Rut Bízková. „Úsporný spotřebič nemusí být ale nutně drahý, jen je potřeba dobře vybrat.“ Usnadnit výběr má právě logo Partnerství Zelená úsporám, které budou na sobě mít jen energeticky nejúspornější výrobky na trhu.
„Při udělování loga se vychází z údajů, které poskytne výrobce,“ říká Juraj Krivošik ze společnosti SEVEn, která program Partnerství Zelená úsporám administruje. Každý výrobce musí své výrobky nechat otestovat v nezávislé laboratoři, aby získal technickou dokumentaci k výrobku a mohl výrobek uvést na trh. Právě na základě těchto podkladů se logo výrobci udělí či neudělí. „Kritéria jsou nastavena tak, že mezi chladničkami může logo získat jen výrobek s energetickým štítkem A++ či A+, sušičky musí být v kategorii A, pračky a myčky musí být o deset procent účinnější, než kolik stačí na štítek A. Podobně je to i pro vysavače, kávovary a zdroje světla,“ říká Krivošík.
Podle něho je velkou výhodou značky Partnerství Zelená úsporám to, že její kritéria lze pružně měnit tak, jak se bude vyvíjet situace na trhu. Čím víc bude výrobků, které dosáhnou na značku Partnerství Zelená úsporám, tím víc se mají pravidla zpřísnit. „Klasický energetický štítek pomáhá srovnat všechny výrobky, které jsou na trhu. Spotřebitel tomu musí věnovat nějakou pozornost. Partnerství Zelená úsporám označuje prostě jen to, co je na trhu nejúspornější,“ říká o výhodách programu Juraj Krivošík.
Ministryně životního prostředí Rut Bízková (uprostřed) právě podepisuje zahájení programu Partnerství Zelená úsporám. Asistuje jí ředitel Státního fondu životního prostředí Petr Štěpánek a tisková mluvčí ministerstva Jarmila Krebsová.
|
|
Foto: Martin Mach Ondřej/Ekolist.cz |
Tiskové konference, na které byl oznámeno uvedení ekoznačky, se zúčastnili i zástupci výrobců domácích spotřebičů – Bosch, Siemens, Gorenje, Fagor a Whirlpool. Podle Zdeňka Štětiny z Gorenje spotřebitel nemá důvod kupovat méně účinné spotřebiče, protože dnes už nejsou dramaticky levnější než ty úsporné. „Český spotřebitel je ke spotřebě energií u spotřebičů vcelku všímavý, je ochotný se o to zajímat víc než spotřebitelé v jiných zemích,“ říká Ján Živný ze společnosti Whirlpool. Živný dále uvedl, že některé státy unie poskytují spotřebitelům příspěvek na nákup úsporných spotřebičů, v Itálii je to podle jeho slov 200 euro na nákup úsporné chladničky. Radek Hacaperka ze společnosti BSH, zastupující značky Bosch a Siemens, uvedl, že v Česku a na Slovensku tvoří chladničky A++ až 65 % obratu společnosti, chladničky se štítkem A+ pak 30 % obratu. Jaroslav Holakovský ze společnosti Elektrowin obraz o uvědomělých Češích zpřesnil o informaci, že v jiných zemích Evropy je cyklus obměny spotřebičů kratší.
Program Partnerství Zelená úsporám má i svá omezení. To hlavní je časové. Program poběží do prosince 2012. Tehdy totiž končí program Zelená úsporám. Na konci roku 2012 musí být prostředky získané z prodeje emisních povolenek vyčerpané. Co bude s programem Partnerství Zelená úsporám dál se nyní neví. „Je to trochu krátkodeché, ale pokud se program osvědčí, snad se jej podaří nějakým způsobem udržet,“ doufá Rut Bízková.
Programu se aktuálně účastní 15 výrobců. V databázi je nyní zavedeno 382 výrobků. Logo můžete najít na chladničkách, mrazničkách a jejich kombinacích, na pračkách, sušičkách prádla, na myčkách, na kávovarech, vysavačích, žárovkách a zářivkách.
Na webu kromě informací o nejúspornějších výrobcích na trhu nalezne spotřebitel i informace o tom, jak správně spotřebiče obsluhovat a používat, aby nedocházelo ke zbytečné spotřebě elektrické energie. Na webu se dočte i informace o tom, jak správně starý vysloužilý spotřebič zlikvidovat. „Společnost Elektrowin, kterou založili výrobci domácích spotřebičů, se od roku 2005 postarala od 80 tisíc tun vysloužilých spotřebičů. Je to velká úspora energií, materiálů, ale i úspora emisí CO2,“ říká ředitel Elektrowinu Jaroslav Holakovský.
reklama