Botanici v kaluži vytvořené v jedné z ulic Olomouce objevili nové sinice

12.7.2024 12:29 | OLOMOUC (ČTK)
Ilustrační foto
Foto | Luca Bravo / unsplash.com
Dva nové druhy sinic objevili odborníci z olomoucké přírodovědecké fakulty v kaluži, která se po vydatném dešti vytvořila v jedné z ulic ve městě. Nové druhy vědci pojmenovali Laspinemapalackyanum a Laspinemaolomoucense. Učinili tak na počest Františka Palackého, k 450. výročí založení Univerzity Palackého v Olomouci a také jako připomínku města Olomouce, na jehož území nové druhy sinic objevili, informoval ČTK mluvčí Univerzity Palackého Egon Havrlant.

Sinice, které podle odborníků hrají významnou roli jako producenti kyslíku, jsou nejpočetnějšími organismy v historii Země. Vyskytují se nejen v rybnících a jezerech, ale také v půdách.

"Dva nové druhy sinic jsme nečekaně objevili ve vzorku odebraném z kaluže přímo v Olomouci. Její dno pokrýval zelený povlak, který signalizoval přítomnost těchto mikroorganismů. Původně jsme pouze chtěli zjistit, jaké druhy sinic kaluž obývají, a narazili jsme na dosud nepopsané druhy," uvedl Petr Dvořák z katedry botaniky, jejíž vědci ve svém vědeckém projektu zkoumají evoluci sinic.

Identifikace nových druhů sinic podle Dvořáka nebyla jednoduchá. "Analýza tvarů a rozměrů buněk ve světelném mikroskopu nám nepomohla tyto druhy od sebe bezpečně odlišit," uvedl.

V případě dosud neznámých sinic se totiž jedná o takzvané kryptické druhy, které se vyznačují tím, že nelze najít specifické morfologické znaky, pomocí nichž je lze od sebe odlišit. "Přistoupili jsme tedy k získání kompletní genetické informace pomocí sekvenování DNA pro oba nové druhy. Porovnali jsme získané informace s databázemi a přesně definovali a popsali hranice mezi druhy," podotkl Petr Dvořák.

Další vzorky sinic vědci z přírodovědecké fakulty sbírali v Česku a Polsku. V laboratoři poté získali jejich genetickou informaci. "Opět jsme porovnali získané informace s databázemi. I když se původně předpokládalo, že se sinice Laspinema vyskytuje jen vzácně, našli jsme ji téměř na všech kontinentech. A také na velkém množství biotopů od sladkých a slaných vod přes mangrovy až po půdní krusty a kaluže," uvedl botanik.

Počty druhů živočichů a rostlin se pohybují v řádech milionů. Naopak druhů mikroorganismů, mezi které sinice patří, jsou podle odborníků miliardy. Vědcům se ale dosud podařilo identifikovat pouze malou část mikroorganismů.

"Objevování a popisování diverzity druhů mikroorganismů brání jejich miniaturní rozměry, složitá manipulace v laboratoři a také malý počet vědců zabývající se studiem diverzity druhů mikroorganismů. Čeká nás tedy ještě dlouhá cesta, než se přiblížíme k popsání všech druhů mikroorganismů," dodal Petr Dvořák.

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

SV

Slavomil Vinkler

12.7.2024 18:51
No ona byla použítá moderní metoda - genetika. Takových kryptických druhů bude...
BM

Břetislav Machaček

14.7.2024 14:53
Doufám, že v zájmu vědy tu kaluž prohlásí rezervací a zachovají! Pokud ne,
tak to bude návod pro zasypání kaluží i jinde, kde to je zakázáno kvůli
listonohům a jiným vodním organismům.