https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pri-stretech-se-stromy-zahynulo-loni-nejmene-osob.klicovym-faktorem-je-stretova-rychlost
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Při střetech se stromy zahynulo loni nejméně osob. Klíčovým faktorem je střetová rychlost

8.8.2024 03:39 | PRAHA (Ekolist.cz)
Řešením této situace nemusí být nutně odstranění stromu. V některých případech je možné uvažovat o instalaci ochranných prvků – např. svodidel.
Řešením této situace nemusí být nutně odstranění stromu. V některých případech je možné uvažovat o instalaci ochranných prvků – např. svodidel.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Při střetech se stromy bylo v loňském roce v ČR usmrceno 55 osob, těžce zraněno jich bylo 100. V obou případech se jednalo o historicky nejnižší hodnoty. Výzkumníci z oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod Centra dopravního výzkumu identifikovali klíčové faktory ovlivňující závažnost těchto nehod.
 
Zásadní vliv na následky zranění má podle výzkumníků především střetová rychlost, kdy při rychlosti 110 km/h je pravděpodobnost smrtelného zranění až 80 %.

Nárazy do stromu se v Česku řadí mezi nejčetnější typ střetů s pevnou překážkou, současně se jedná i o jeden z nejzávažnějších typů střetů. Při dopravních nehodách byl usmrcen následkem střetu vozidla se stromem přibližně každý sedmý smrtelně zraněný, uvedla Kateřina Bucsuházy z Centra dopravního výzkumu.

Grafy níže popisují, jaká je pravděpodobnost vzniku těžkého nebo smrtelného zranění s ohledem na průměr kmene stromu a střetové rychlosti při nárazu do stromu. Čím je křivka strmější, tím větší je pravděpodobnost těžkého nebo smrtelného zranění.

Pravděpodobnost těžkého nebo smrtelného zranění ve vztahu k průměru kmene stromu a k rychlosti nárazu vozidla.
Pravděpodobnost těžkého nebo smrtelného zranění ve vztahu k průměru kmene stromu a k rychlosti nárazu vozidla.
Zdroj | Centrum dopravního výzkumu

„Pokud tedy vozidlo narazí do stromu o průměru kmene 60 cm, pravděpodobnost smrtelného zranění je cca 25%, pravděpodobnost těžkého zranění je ovšem již přibližně dvojnásobná,“ shrnuje poznatky studie Kateřina Bucsuházy. Se zvyšujícím se průměrem kmene stromu pravděpodobnosti vážných zranění rostou.

Obdobně ovlivňuje pravděpodobnost těžkého a smrtelného zranění střetová rychlost vozidla. „Při střetové rychlosti 60 km/h je pravděpodobnost smrtelného zranění 15% a těžkého zranění 35%, při střetové rychlosti 110 km/h je pravděpodobnost smrtelného zranění až 80% a těžkého zranění 93 %,“ dodává Kateřina Bucsuházy.

Kromě nárazové rychlosti a průměru kmene má vliv na závažnost následků střetu se stromem také stáří vozidla nebo denní doba.

Zachycení reálného nehodového děje – střetu se stromem.
Zachycení reálného nehodového děje – střetu se stromem.

Během 3,5 let účinnosti Strategie BESIP 2021–2030 bylo od ledna 2021 do června letošního roku při střetech se stromy evidováno 7 902 nehod (tj. 2,3 %), při nichž bylo usmrceno 240 (tj. 15,1 %) a těžce zraněno 449 osob (tj. 7,8 %).

Přečtěte si také |
Foto: Denis van Zuijlekom / Flickr Stromy podél cest autům neuhnou

U dvou třetin nehod se smrtelným nebo těžkým zraněním byla jako příčina označena nepřiměřená rychlost. Velmi znepokojujícím faktem je, že 17,6 % viníků těchto závažných nehod bylo pod vlivem alkoholu nebo drog. K přibližně 7 z 10 zranění při střetech se stromy (72,1 %) došlo na krajských silnicích II. a III. tříd, nejčastěji byli zraněni řidiči osobních vozidel (58,6 %), jejich spolujezdci (25,8 %) a řidiči motocyklů (8,6 %).

Výrazně negativní bilance těchto fatálních nehod byla evidovaná v Jihomoravském kraji, následuje Zlínský, Královéhradecký a Pardubický kraj. V Karlovarském kraji byl výrazně nadprůměrný počet těžce zraněných osob.

Získané výsledky mohou podle výzkumnice pomoci efektivně cílit protiopatření, například snížením rychlosti na určitých úsecích. Důraz je však třeba klást i na chování řidičů a motivovat je k opatrnější jízdě.

Řešením této situace nemusí být podle výzkumníků nutně odstranění stromu. V některých případech je možné uvažovat o instalaci ochranných prvků – např. svodidel.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

8.8.2024 05:15
Tak zajisté za to může většinou rychlost nepřiměřená.
Přesto si bezpečnost provozu, vyžaduje určitou údržbu stromů, že !
Odpovědět
LB

Lukas B.

8.8.2024 10:12
obecně - jak kdy a jak kde. nikdo příčetný snad (doufám) nechce vykácet stromořadí podél okresek s téměř nulovou dopravní zátěží (samozřejmě řádná údržba a samozřejmě kácení přestárlých nebezpečných stromů), tam je na místě "přizpůsobení rychlosti stavu a povaze vozovky", případně instalace přiměřeného omezení rychlosti. na druhou stranu není úplně fajn mít stromy těsně podél dopravních tepen.

zaplaťbůh obyvatelstvo bohatne a auto už není výsadou bohatých (bude to tak dál?) a cena taxíku je pro drtivou většinu populace věc dostupná, a děsivé "diskotékové" nehody*) už zdaleka nejsou tak časté, jak bývaly.

s těmi svodidly je to ošemetnější, svodidla mají něco, čemu se říká "pracovní šířka", a to zjednodušeně znamená, že svodidlo musí mít na svém rubu volný prostor pro deformaci (a podlcení energie). ne všude se svodidlo vejde, představa, že se svodidlem vyřeší kmen stoleté lípy centimetr od postranní čáry je naivní.

*) diskotéková nehoda; typicky v sobotu nebo v neděli okolo druhé ráno směs osmi zletilých a nezletilých ve vraku auta s mizernou pasivní bezpečností, za volantem namachrovaný frajírek s dvěma promilemi.
Odpovědět
Pe

Petr

8.8.2024 18:19
A pak mi strom vběhl do cesty...
Střet je srážka dvou pobybujících se předmětů.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist