Velký bariérový útes čelí nejvyšším teplotám oceánu za 400 let, varují vědci

8.8.2024 09:59 (ČTK)
Teplota oceánu u Velkého bariérového útesu dosáhla v posledním desetiletí nejvyšší hodnoty za posledních 400 let. Informovala o tom agentura AP s odkazem na studii australských vědců, podle nichž útes pravděpodobně nepřežije, pokud se nepodaří zastavit oteplování planety.

Velký bariérový útes, největší ekosystém korálových útesů na světě a jeden z biologicky nejrozmanitějších, postihlo mezi lety 2016 a 2024 masové bělení korálů. To nastává, když se koráli v důsledku oteplování mořské vody začnou zbavovat barevných řas, které jim dopravují výživné látky.

Začátkem letošního roku letečtí průzkumníci objevili bělení korálů u více než 300 útesů v systému u severovýchodního pobřeží Austrálie v mělkých oblastech, které pokrývají dvě třetiny útesu, informoval americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).

Vědci z Melbournské univerzity a dalších vysokých škol dokázali nedávné teploty oceánu porovnat s historickými daty pomocí vzorků koster korálů z Korálového moře a rekonstruovat údaje o teplotě hladiny z let 1618 až 1995. Tyto údaje spojili s informacemi o teplotě mořské hladiny od roku 1900 do roku 2024.

Odborníci zjistili, že před rokem 1900 byly teploty převážně stabilní a od roku 1960 do roku 2024 trvale rostly od ledna do března. A během pěti let blednutí korálů v posledním desetiletí - v letech 2016, 2017, 2020, 2022 a 2024 - byly teploty v lednu a březnu výrazně vyšší než kdykoli v období od roku 1618, uvedli vědci.

Pomocí modelů přisoudili rychlost oteplování po roce 1900 klimatickým změnám způsobeným člověkem. Jediným dalším rokem, který byl téměř stejně teplý jako roky masového bělení v posledním desetiletí, byl rok 2004.

"Útes je v nebezpečí, a pokud se neodkloníme od současného kurzu, naše generace bude pravděpodobně svědkem zániku jednoho z těchto velkých přírodních divů," řekl hlavní autor studie Benjamin Henley. "Pokud si dáte všechny důkazy dohromady, biologie korálů a ekologie útesů nám říkají, že extrémní teplotám čelí příliš často na to, aby se tito koráli mohli účinně přizpůsobit a vyvíjet," dodal.

Útesy jsou po celém světě klíčové pro produkci mořských plodů a také pro cestovní ruch. Vědci dlouho varují, že další úbytek lze pravděpodobně očekávat kvůli budoucímu oteplování. Svět se blíží k hranici 1,5 stupně Celsia teplotního nárůstu oproti hodnotám před průmyslovou revolucí. Signatáři pařížské klimatické dohody se v roce 2015 mimo jiné zavázali přijmout taková opatření, která povedou k tomu, aby se planeta neoteplila více než právě o půldruhého stupně Celsia.

I v případě, že se podaří udržet globální oteplování pod touto hranicí, kterou Země podle vědců téměř jistě překročí, může být ohroženo 70 až 90 procent korálů na celém světě, uvedli autoři studie. V důsledku toho by se v budoucnu na korálových útesech pravděpodobně snížila druhová rozmanitost korálů - což se podle nich již nyní děje s tím, jak se oceány oteplují.

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

ss

smějící se bestie

8.8.2024 10:51
Před 400roky tam měli teploměry a někdo to měřil i zapisoval, co ?
PE