https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/ceske-osobnosti-priroda-i-jeji-ochranci-na-slovensku-take-potrebuji-pomocnou-ruku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

České osobnosti: Příroda i její ochránci na Slovensku také potřebují pomocnou ruku

28.8.2024
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | Slavo Haladej / Wikimedia Commons
V těchto dnech vydala početná skupina osobností z českého uměleckého, společenského a podnikatelského prostředí výzvu s názvem Je čas podat pomocnou ruku. Šlo v ní o vyjádření znepokojení nad tím, jak se slovenská vláda – reprezentovaná v tomto případě především vedením Ministerstva kultury SR – chová ke kultuře a jejím představitelům.
 
K této výzvě se plně připojujeme. Rádi bychom však také upozornili, že nejen kultura, ale i příroda, krajina a životní prostředí na celém Slovensku jsou akutně ohroženy. Svědčí o tom veřejně dostupné zdroje z medií, sociálních sítí i osobní svědectví.

K sepsání této výzvy nás vedla kromě toho, že příroda a životní prostředí neznají hranice a v případě slovenské přírody jde často o území a druhy evropského významu, také skutečnost, že jsme žili ve společném státě více než 70 let a mnoho českých ochranářů a ochranářek (ale i přírodovědců, památkářů, umělců a dalších) se na Slovensku a pro Slovensko také dlouhodobě angažovalo. Jmenujme alespoň několik jmen: Josef Vavroušek, Karel Plicka, Libuška a Jiří Paclovi, Josef Vydra, Jan Hála, Jan Kára, Jan Sladký nebo Karel Domin.

Od parlamentních voleb v září 2023 jsme na Slovensku svědky dramatického obratu k horšímu v oblasti ochrany přírody, krajiny a životního prostředí, a to zejména poté, co se do čela ministerstva životního prostředí a parlamentního výboru životního prostředí dostali nominanti Slovenské národní strany, reprezentující mimo jiné extremismus, netoleranci, nenávist, euroskepticismus a dezinfoscénu.

Ihned po nástupu k moci začaly masivní a arogantně prováděné čistky prakticky ve všech strukturách v působnosti ministerstva: od trestuhodné výměny kompetentních ředitelů (a ředitelek) národních parků, kteří předtím prošli transparentním výběrovým řízením, přes ředitele Státní ochrany přírody, Státní inspekce životního prostředí nebo Slovenský hydrometeorologický ústav až po generální ředitele a ředitelky sekcí na ministerstvu. Nahradili je lidé většinou bez příslušné kvalifikace, vybraní netransparentně a na základě stranické příslušnosti, sousedských či jiných klientelistických vazeb a vztahů. Tak se například ředitelem TANAPu stal usvědčený pytlák.

Priority, zájmy a hodnoty ministra životního prostředí Tomáše Taraby se mnohem více podobají prioritám, zájmům a hodnotám ministra zemědělství, hospodářství nebo průmyslu. Jak usnadnění kácení stromů novelou zákona o ochraně přírody a krajiny nepomohlo přírodě ani lidem, ale zpracovatelům dřeva a developerům, je jen jeden z mnoha příkladů. Prakticky všechny změny zákonů připravované ministerstvem pod současným vedením jsou namířeny proti přírodě, krajině, životnímu prostředí, klimatu a lidem, přičemž snaha co nejvíce znemožnit účast veřejnosti na rozhodování (např. v procesu EIA) je zcela evidentní. Z ideologického hlediska se mnohé názory vedení resortu na přírodu a společnost pohybují mezi temným středověkem a padesátými lety minulého století.

Příznačná je i orientace vedení ministerstva na nadměrný a často bezdůvodný lov vzácných šelem, ale objevily se i snahy o zrušení národních parků, radikální omezení jejich bezzásahových zón nebo kácení vzácných porostů a jedinců v pralesních reliktech.

Po ruském vzoru vede ministerstvo životního prostředí pod současným vedením nenávistnou a lživou kampaň proti nevládním ochranářským organizacím. Neplněním závazků ohrožuje vyplácení prostředků z Plánu obnovy a odolnosti a zároveň přivolává na Slovensko sankce z Bruselu. Dosud posledním neodpustitelným krokem bylo zastavení podpory nevládních organizací, které suplují činnost státu v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty.

Zkrátka a špatně: současnému vedení MŽP se podařilo během několika měsíců zničit nebo zpochybnit téměř vše, co do jejich nástupu fungovalo či alespoň víceméně fungovalo.

Kromě morální a odborné podpory všeho, co je ohroženo, je žádoucí i podpora materiální, resp. podpora ve smyslu konkrétní spolupráce. Možnou inspiraci, jak pomoci, poskytuje i (mírně modifikovaná výzva umělců):

Obracíme se proto na organizace, instituce i jednotlivce v České republice. Věříme, že je naším úkolem nabídnout práci schopným lidem a podporu důležitým projektům, likvidovaným lidmi omezeného myšlení a zdánlivě neomezené hrubé síly. Profesionální organizace a vůbec instituce a sdružení všeho druhu by měly oslovit své slovenské kolegy. Vytvořme a podpořme síť kontaktů, společných projektů, vytvořme prostor pro společné dílo. Bude to obohacením pro obé strany.

Současně bychom chtěli vyjádřit naději, že by podnikatelské kruhy a jednotlivci mohli založit česko-slovenský fond, který by finančně podporoval postižené jednotlivce a organizace na Slovensku. Je čas na konkrétní akce, ruku je třeba podávat konkrétním lidem a podporu konkrétním projektům.

V neposlední řadě bychom měli podat pomocnou ruku přírodě, krajině, životnímu prostředí a jeho profesionálním i dobrovolným ochráncům na Slovensku. Nikdy nevíme, kdy budeme podobnou pomoc potřebovat i my v České republice.

Vydáno v předvečer 80. výročí Slovenského národního povstání za demokratický společný stát Čechů a Slováků.

Za správnost podpisů ručí:
Pavel Šremer, environmentalista, signatář Charty 77

Kontaktní osoby:
Ing. Vladislav Bízek, CSc., expert v ochraně ovzduší, bývalý náměstek ministra životního prostředí;
Ing. Rut Bízková, konzultantka v oblasti životního prostředí, energetiky, výzkumu a vývoje, bývalá ministryně životního prostředí ČR;
MVDr. Jaromír Bláha, předseda Rady Hnutí DUHA;
RNDr. Martin Bursík, prezident Evropské federace obnovitelných zdrojů (EREF) a bývalý ministr životního prostředí ČR;
RNDr. Jana Dlouhá, Ph.D., výzkumná pracovnice, místopředsedkyně České komise pro UNESCO, redaktorka časopisu Envigogika;
Ing. Jiří Dlouhý, předseda Společnosti pro trvale udržitelný život; výzkumník Univerzity Karlovy;
RNDr. Jan Kára, CSc., geograf a bývalý diplomat;
Mgr. Petra Kolínská, ředitelka Asociace ekologických organizací Zelený kruh;
RNDr. Miroslav Kundrata, strategický ředitel Nadace Partnerství;
Doc. RNDr. Ladislav Miko, Ph.D., půdní biolog a ekolog, bývalý ministr životního prostředí ČR;
Prof. RNDr. Bedřich Moldan, CSc., bývalý ministr životního prostředí;
Bc. Ilona Musilová, fundraiserka Hnutí DUHA;
Mgr. Václav Orcígr, Ph.D., Arnika, Centrum pro podporu občanů;
Prof. RNDr. Karel Prach, CSc., ekolog, předseda České botanické společnosti;
Ing. Věra Roubalová Kostlánová, psychoterapeutka, signatářka Charty 77;
Doc. Ing. Klára Salzmann, Ph.D., krajinářský architekt;
Ing. Eva Tylová, ekoložka a zastupitelka hl. m. Prahy;
Mgr. Anna Šabatová, Ph.D., chartistka, bývalá veřejná ochránkyně práv;
Ing. Eva Vavroušková, tajemnice Společnosti pro trvale udržitelný život;
Ing. Eliška Vozníková, Hnutí DUHA-Friends of the Earth Czech Republic.

S textem souhlasí tyto organizace:
Arnika, z. s.;
Calla-Sdružení pro záchranu prostředí, z. s.;
Česká společnost ornitologická;
Glopolis, o. p. s.;
Společnost pro trvale udržitelný život;
Společnost pro zvířata (ZO ČSOP);
Hnutí Brontosaurus.

S textem souhlasí:
PhDr. Josef Břečka, člen předsednictva Společnosti pro trvale udržitelný život;
Karolina Daňková, členka předsednictva a českolipské regionální pobočky Společnosti pro trvale udržitelný život;
Mgr. Martin Hanousek, krajinný ekolog, krajský zastupitel Královéhradeckého kraje;
Martina Hlavatá, fundraiserka, zaměstnankyně a členka spolku Hnutí DUHA;
PhDr. Miroslav Hudec, psycholog, publicista, předseda českolipské regionální pobočky Společnosti pro trvale udržitelný život;
Eliška Hušková, koordinátorka telefundraisingu;
Mgr. Jakub Kašpar, náměstek ředitele – vedoucí odboru vnějších vztahů Správy KRNAP;
PhDr. Pavel Klimeš, restaurátor malby;
Mgr. Vojtěch Kotecký, Ph.D., Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy, bývalý programový ředitel Hnutí DUHA;
Ing. Ivo Kropáček, odpadový expert;
Mgr. Miroslav Kutal, Ph. D., akademický pracovník Ústavu ekologie lesa MENDELU;
Mgr. Slavomír Lesňák, Ph.D., etik na PdF MU v Brně;
Prof. Ing. Vladislav Musil, CSc., vysokoškolský učitel;
Doc. RNDr. Pavel Nováček, CSc., vysokoškolský učitel;
Romana Panská, předsedkyně spolku Calla;
Doc. JUDr. Petr Pithart, dr. h. c., vysokoškolský učitel, bývalý předseda vlády;
prof. PhDr. Martin Potůček, CSc., M. Sc., profesor veřejné a sociální politiky, fakulta sociálních věd; Univerzita Karlova;
Mgr. Martin Rexa, environmentalista, Hnutí DUHA;
Doc. Břetislav Rychlík, režisér, vysokoškolský učitel;
RNDr. Jiří Řehounek, Calla – poradce v oblasti ochrany přírody, středoškolský učitel;
Ing. Edvard Sequens, Calla – energetický poradce;
Prof. David Storch, Ph.D., biolog, předseda České společnosti pro ekologii;
doc. Ing. et Ing. Eliška Vejchodská, Ph. D., Katedra veřejné a sociální politiky, Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy.
Mgr. Zdeněk Vermouzek, biolog, ředitel kanceláře České společnosti ornitologické

Poznámka: Výzva k solidaritě je nadále otevřena i dalším signatářům


reklama

 
České osobnosti

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (40)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

28.8.2024 17:18
někdy to je lepší, někdy smutné ale co si zvolili to mají, platí všude. Je otázka, co se tady odtud dá skutečně udělat, asi ne zas tolik.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.8.2024 17:24
Snad by se měli nejdříve starat o přírodu doma/v ČR a když ta bude v pořádku, tak teprve potom radit/podávat knížecí rady sousedům, že !
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.8.2024 18:14 Reaguje na smějící se bestie
Nezlehčujte to. Kdo volil dezinfoscénu, bude muset přeplavat Dunaj, nesmí jíst halušky a hrát na fujaru. Po medvědech zůstanou jen místní názvy.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

28.8.2024 22:11
Uvedení mravokárci by se nejdříve měli podívat na to, kdo a jak získává práci na úřadech životního prostředí, aopk a spol. Nebo je to kouřová clona co má odvést pozornost?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.8.2024 23:34 Reaguje na Michal Ukropec
1*
Odpovědět
JO

Jarka O.

29.8.2024 14:36
Na wiki je vysvětlený pojem osobnost. Jedinci z cizích NGO s trapnou agitkou otravující samostatný stát, člena mezinárodních organizací, to nejsou.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

30.8.2024 09:22
Kritici řádně zvolené slovenské vlády potřebují pomoc taky, ale politologa,
který jim vysvětlí, že tak už to v demokracii chodí. Jednou ten, pak zase
ten a s prohrou se musí každý na čas smířit. Pak je tu ale možnost nedělat
chyby a voliči vládu měnit nebudou. Ta bude dělat stabilní politiku a konat pouze to, co vyhovuje většině. Pročpak asi milí kritici ke změně došlo?
Vám nedochází, že bývalá vláda nekonala v zájmu většiny, ale pseudoelit,
které tou většinou nejsou? Kritikům se zalíbil diktát menšiny většině a
těžce nese opak. Má ale možnost reparátu při kterém se musí zamyslet, proč
jim lid nedal svůj hlas. Vláda má totiž konat v zájmu občanů a nikoliv EU
a cizích mocností. Na to ji lid hlasy nedal.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

30.8.2024 16:27 Reaguje na Břetislav Machaček
Tak zase je úplne legálne a normálne ak osobnosti z ochrany prírody zo susedného štátu cítia obavy z vývoja ktorý na Slovensku nastal a napíšu to čo napísali. Aj to je súčasťou demokracie. Ak by sme mali na SLovensku socialistický režim, tak by takéto posolstvo bolo zakázané čítať a kvôli tomu by sa ľudia vyhadzovali z práce, prípadne by išli aj do väzenia.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

31.8.2024 11:51 Reaguje na Vladimir Mertan
Budiž, ať se k tomu vyjadřují, ale musí se s tím do nových
voleb smířit a nestavět zdi mezi národy tím, že nepřijmou
názor jiného národa na odlišné názory doma. Od těch zdí totiž není daleko k nenávisti a k extrémnímu chování.
To, co mnozí politici nyní předvádějí nemá k minulým
praktikám daleko. Naše vláda odmítá společná jednání s vaší,
EU přesune zasedání z Budapešti do Bruselu a to je stále ještě to uznání demokratické vůle voličů? Demokracie je
o respektování i odlišných názorů zvolené vlády a není
možné ji izolovat, když chce konat odlišně, než si my
přejeme. Vytváření zdí podněcuje extrémisty to řešit
radikálně bez ohledu na vůli většiny. Přitom ti, co ty
zdi stavějí mají pokrytecky plná ústa demokracie. Ona
ta cenzura a loajalita zaměstnanců funguje i nyní, ale
provádí se poněkud jinak. Začíná to už pohovorem nad
životopisem s odpovědí, že vám dají vědět. Nikdo totiž
nestojí o to mít v kolektivu rebely s odlišnými názory
a zbaví se jich elegantněji, než to činil minulý režim.
Nabídnou vám "povýšení", ale 300 km od domova, nebo vám
dají úkol, který není možné splnit. Důvod se tak najde
a není to jako kdysi politická nespolehlivost, ale je to
odmítnutí kariérního růstu a nezvládnutí svěřeného úkolu.
Takhle se zachovali k mému kamarádovi odborovému vůdci,
že mu nabídli práci mimo domovský podnik a když odmítl,
tak ho přeřadili na podřadnou práci. Odmítnul firmě
pomoci v pobočce na druhé straně republiky a ztratil tak
důvěru vedení. Vedení odborů to ale správně pochopilo
a dorovnává mu z vlastních prostředků sníženou mzdu.
Nyní je terčem častých kontrol a úkolů, které jiní
nebyli schopni splnit. Je to nátlak, aby odešel sám!
Takže nikdo ho nevyhazuje, ale nutí k "dobrovolnému"
odchodu. A do vězení? I to může odpůrce režimu potkat
i dnes, když je jeho názor označen za nepřátelský. Já
nejsem naivní, abych si myslel, že mohu napsat cokoliv
co si myslím a neskončil u soudu. Je třeba vážit svá
slova a názory stejně, jako kdysi. Kdysi jsme nesměli
vychvalovat kapitalismus a nyní zase komunismus.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

30.8.2024 14:10
Vyrostl jsem jako obcan Ceskoslovenska a slovenske hory pro mne
po mnoho desetileti byly to pravou prirodou me vlasti. Ceske hory (hlavne Krkonose, Jierky a Sumava) byly sice OK v zime (byvalo tam taky vzdy vice snehu nez ve slovenskych horach, jezdili jsme kdysi prejezdy "Dukla" po slovenskych horach na bezkach....) ale v lete proti Tatram v me mysli proste nemely sanci.
Takove Rohace (presneji Zapadni Tatry) jsem dlouho povazoval za svuj fakticky domov :)

Ale dost sentimentu. To, co provadeji "ochranari" na Slovensku v poslednich desetiletich (je fakt, ze jsem tam uz dlouho nebyl, na Krivani nekdy pred 18 lety a na Osobite, Prasive, Baranci si Rozsutci jeste mnohem dyl) ve mne budi dojem, ze tam ted vladnou srovnatelni, nebo jeste vetsi "zeleni" silenci nez u nas na Sumave. Myslim, ze na to doplati i slovensky turisticky ruch, s mnozstvim lanovek treba v Dolomitech ci s pohledem
na "treti patro" nejvyssich hor pokrytych ledem nemohou ani slovenske hory souperit proti Alpam - a kdo by rad jezdil do zeme, kde vidi, ze vlastne neni vitan resp. kde mu nabidnou akorat tak koupat se v nejakem termalu pod horami a cestou domu z koupaliste se vzrusovat predstavu medvedu i uvnitr vesnice. Takze drzim Ficovi a SNS palce - at to zvladnou
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

30.8.2024 16:22 Reaguje na Miloš Zahradník
Jeden extrém je to čo bolo predtým a ďaľší extrém je to čo sa deje teraz. Kvalitnej ochrane prírody škodia práve takéto extrémy, ideálne ak by sa dokázali obe strany dohodnúť a namiesto útočenia by došlo k spolupráci, čo sa asi tak ľahko nestane.
Odpovědět
Sl

Slovan

30.8.2024 14:32
Pokud bych měl vyjádřit svůj upřímný názor na současné vedení jejich MŽP, pak by tu ten příspěvek dlouho nezůstal. Takže raději jinak.

Ta banda polonácků, co se na jejich MŽP dostala, je pro slovenskou přírodu největší tragédie minimálně od revoluce. Dodnes nechápu, proč to Pellegrini dovolil. Měl jim nechat něco, kde budou co nejmíň škodit. Takže doufejme, že další volby budou tam, kde by měli být... mimo parlament. To 1% co dostali v EU volbách jim dost slušelo.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

30.8.2024 16:17 Reaguje na Slovan
Vlastne Tarabu nominovala ešte prezidentka Zuzana Čaputová potom čo neschválila R. Huliaka. Ani prezident nemá možnosť donekonečna blokovať menovanie ministrov, na neschválenie musí mať vážny dôvod. Pelegrini je známy aj pod prezývkou podržtaška, ten spraví všetko čo R. Fico chce. Na Slovensku ide valec a ten zvalcuje všetko.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

3.9.2024 13:30 Reaguje na Slovan
Že jste tak nekřičel a s vámi všichni ti věhlasní vědci když slovenské ministerstvo ŽP řídil kotelník co tvrdil, že medved je vegetarián a nebo, ještě větší perla, že co je kyslé je zasadité. Dřív ty čistky co provedla minulá vláda nevadily? Co vím tak si z tamější ochrany přírody někteří "taky ochranáři" udělali celkem dobrý byznys a nyní jim někdo šáhl na kohoutek penězotoku.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

3.9.2024 17:08 Reaguje na Jarek Schindler
Prepáčte, pracujem v ochrane prírody na Slovensku od roku 1995. Za celý ten čas nikto čistky nerobil. Boli aj veľmi zlé časy, ale bezdôvodné odvolávanie riaditeľov sa nekonali. Budaj mal svoje chyby, najviac to že počúval aktivistov zo združenia Vlk.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

4.9.2024 12:41 Reaguje na Vladimir Mertan
Bezdůvodně? Poučné je například přečíst si některé komentáře pana Wiezika ze Za zelenú Európu:
"Hovorite o Tarabovi? Je na nom, aby sa zaujimal o odborne stanoviska. Nerobi to. Je to diletant a aroganty neschopak. Tak to aj vyzera. Je minister zivotneho prostredia, ktory mal na ministerstve dostatok dlhorocnych odbornikov, ktori ho vedeli navigovat, aby nevypustal takeho nezmysly. Zistite si, co s tymi odbornikmi spravil…" Takže jestli to byli ti samí odborníci co " tak dobře navigovali Budaja tak se asi není čemu divit, že už nikoho navigovat nebudou.
Řekl bych, že větší problém než VLK je u vás ten BROZ. Tedy ve vztahu k čerpání dotací. No a jak někdo řekl. Taraba odstavil neziskovky od fondů. To bude ten největší problém, že?
Když už pracujete tam kde pracujete tak byste mi mohl vysvětlit jednu věc. Někdo vás nutil abyste do bezzásahového režimu dali 75% rozlohy NP? Jak dopadne NP Muráňská planina? Podaří se současnému vedení zastavit kůrovcovou kalamitu a nebo to sežere celé kůrovec jak to propagoval v mantře o bezzásahovosti Wiezík a minulé vedení? No a slyšel jsem něco o tom, že budete vracet eurofondy určené na ochranu toho u vás kriticky ohroženého orla skalního? Jak to s tím tedy je?
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

4.9.2024 17:34 Reaguje na Jarek Schindler
Keď myslíte, že sa tomu rozumiete a máte tie relevantné informácie tak oslavujte hoci Danka. Na jednej strane kritizujete Wiezika za bezzásahovosť a hneď v ďaľšej vete kritizujete Broz, ktorý sa naopak veľmi angažuje v praktickej ochrane prírody. Ľudia ľahko uveria veľmi povrchným informáciám a ja viem aj prečo. Ako to povedal významný slovenský politik Andrej Danko ľudia otupejevjájú :-) https://www.youtube.com/watch?v=CejJZ9RQ73w
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

5.9.2024 18:00 Reaguje na Vladimir Mertan
Netvrdím, že ve všem a o všem mám relevantní informace. Bohužel zrovna vy mi nejste schopen odpovědět ani na to málo na co se slušně zeptám.
Co tak si osvěžit něco z historie.
7.12.2021 a pan Wiezik: "Odporcovia reformy národných parkov idú unisono. Chránia si svoj biznis a kydajú na ochranu prírody. Dôvodia údajným tunelovaním eurofondov cez NGO. Na taký dôvod môže prísť naozaj len niekto, kto v živote nežiadal o žiadny európsky projekt, a fakt ani len netuší ako veľmi musia organizácie typu BROZ suplovať v ochrane prírody štát…"
No a přitom tu byl ministrem právě Budaj. Takže otázek je hned několik. 1-Nechal byste si ve vedoucích funkcích lidi jejichž činnost musí suplovat nevládní ale na stát přicucnutá organizace? 2-Kde byl tenkrák, když toto psal sám Wiezik? 3- Reformu kde mělo být 75 % v bezzásahu snad nařizuje nějaká směrnice EU. 4- Jak by mohli být ve vedoucí funkci lidé, kteří prosazovali a zaváděli nesmyslnou reformu s 75 % bezzásahovým uzemím ve chvíli kdy těch 75 % nebude? Takový obraceči kabátu co jednou horují pro bezzásah a potom se, ze dne na den smíří s tím, že v tomto rozsahu je i pro Slovensko bezzásah nesmyslný. A tak dál.
Ještě jeden dotaz k těm orlům o kterých se od vás asi nic moc nedovím. Všichni víme, že vejce jsou u orlů skalních "většinou" dvě. No a snad všichni víme, že orli vyvedou jen jedno mládě. Proč, když například v USA to jde, u vás nejde odebrat z hnízda jedno mladé? Zdá se vám,že by tím došlo k ujmě na přírodě nebo by šlo o rozumné využívání zdrojů?
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

5.9.2024 19:18 Reaguje na Jarek Schindler
Viete, nemá zmysel odpovedať na otázky, ktoré už v podstate odpoveď obsahujú. Vy ste presvedčený o svojej pravde a ja nemám chuť ani čas Vás presviedčať že je to všetko inak. V ochrane prírody pracuje veľmi veľa ľudí a môžete si vybrať koho chcete čo povedal, a z toho vyrobiť množstvo príbehov. Ochranári nie sú jednoliata masa, existuje mnoho názorových prúdov.
Ak sa pýtate konkrétne mňa, tak sa zaoberám kosením lúk, udržiavaním extrémnych skalných stanovísk, ochrane motýľov, bezstavovcov. K medveďom mám názor že ich treba jednoznačne regulovať, vlky by bolo dobre strieľať najmä pri útoku na ovčie stáda a vymedziť oblasti kde by vlk ani medveď vôbec nemohli byť. Takže ako tušíte by som nebol ani proti tomu 1 mláďa orlovi odobrať ak má dve, samozrejme to slabšie. Ako to urobiť bez toho aby bolo hniezdo ohrozené opustením rodičov netuším.
To čo robia ochranári je veľmi silne zviazané zákonmi, nemôžeme robiť to čo by sme chceli ale jednoznačne musí byť dodržaný nielen zákon, ale aj ostatné predpisy a nariadenia - napríklad zákon o verejnom obstarávaní.
Opakujem, nechce sa mi zdĺhavo písať, nemá to zmysel na konci diskusie ktorú už pravdepodobne nikto nesleduje. Vašim systémom si vyvodíte v podstate hocijaký výsledok, ktorý zodpovedá Vašim predstavám.

Odpovědět
JO

Jarka O.

5.9.2024 22:49 Reaguje na Vladimir Mertan
O čistkách nic nevím, ale snad je dobře, že Vaše ŽP už řídí ekonom a inteligentní člověk. Ono to bude potřeba i u nás, kde ryba páchne od hlavy. Kšefty pro kamarády, odchod náměstka MŽP kvůli podvodům, lobismu... moc nevíme. Upozornila na to BIS. Vám osobně p.ministr snad neškodí. Je divné, že osoby z NGO neustále omílají kauzu vlka zastreleného 2 týdny po povoleném období lovu, která je dávno vyřešená. Vždyť je to směšné ve srovnání s rozkrádáním daní atp. Vám se zdá, že nebylo potřeba přístup změnit? Já tak trochu věřím tomu, že ochrana u Vas se přiblíží modernímu západoevropskému pojetí, možná...
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

6.9.2024 06:56 Reaguje na Jarka O.
Otázka je čo je moderné západoeurópske poňatie a či je to presne to, čo česká - slovenská ochrana prírody potrebuje? A že tam teraz smerujeme je asi fakt dobrý vtip. Kam smerujeme? Možno do Ruska a k návratu socializmu, a komunistických praktík.
Aby MŽP riadil ekonóm a inteligentný človek, no predstavte si že by u vás MŽP riadil Václav Klaus.
Odpovědět
JO

Jarka O.

6.9.2024 08:49 Reaguje na Vladimir Mertan
To si nechci představovat, V. Klaus decimoval rozum zprava, tito zleva. Komunismus jsou podle mého víc ty NGO. V záp.Evropě je ochrana zasazená do reálného ekonomického rámce :D, zapad je i bohatší. Nejde se asi např zadlužovat kvůli tomu, aby vznikl nový NP. Mě překvapilo, jak moc jsou u vás zdecimované lesy kůrovcem a bezzásahem. I nedávný bahnotok a smrt 2 turistek v Tatrách jdou na toto konto...?
Ale vlastně je vaše příroda vaše věc....
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.9.2024 07:29 Reaguje na Vladimir Mertan
No jo, no. V jednom máte pravdu. Ochranáři nejsou jednolitá masa ale rychle se množí a čím víc jich je tím rychleji jde příroda do kopru.
Zákony je svázané vše a´t člověk dělá co dělá.
Ako to urobit bez toho aby rodiče neopustili hnízdo? Když jim nevadí kroužkování myslite že by jim vadilo tohle? Jo a šlo by to udělat při jednom.
Tady se ale bavíme o výměně pracovníků v rámci vašeho MŽP. Za ministerstvo a jeho fungování je odopovědný ministr. Je odpovědný i za práci svých podřízených a tak si snad vybere ty kterým věří. No a ty si vybral. No a Baláž, Wiezik či ta zvlášť vypečená osoba Hleťko kolem sebe kopou.A najednou do toho chtějí mluvit i čeští "ekologové" a další chamraď. Trochu mi to pžipomíná když v roce 2021 vědci žádali Evropskou komisi aby zastavila výstavbu plotu na polsko- běloruské hranici. Takže klapky na oči, kolem dokola nic nikoho nezajímá a to co zajímá se prosazuje přes mrtvoly.
Vyvozuji závěry na základě nějakých argumentů. Bohužek vy jste mi žádný nepředložil.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

6.9.2024 09:46 Reaguje na Jarek Schindler
Vyvozujete závery na základe Vašich predstáv. Argumenty som zatiaľ nezbadal žiadne. Ak by ste pracoval v ochrane prírody 30 rokov tak by ste poznal ľudí, zažil rôznych ministrov, vedel by ste aké sú zákony a prečo to tak je. Stačí si pozrieť nejaký diel "Jistě pane ministře" :-)
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.9.2024 11:46 Reaguje na Vladimir Mertan
Nevím jaké tedy k tomuto chcete jiné další argumenty? V každém případě vám přeji a´t se vás to netýká a nemusíte se začít živit poctivě. No a pokud úplně náhodou...., tak si můžete říci to nerudovské:" čím jsem byl, tím jsem byl rád".
Ještě dodám, že je zajímavé se podívat na signatáře prohlášení. Když vynechám Bláhu tak je tam spousta těch ex ze ŽP. No a pokud jde o ideologii a matení věřejnosti tak mě v tom "dopise upoutalo třeba tohle: Dosud posledním neodpustitelným krokem bylo zastavení podpory nevládních organizací, které suplují činnost státu v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty". Za mě jedině dobře. Nevládní organizace se snad pyšní tím, že nejsou závislé na státu. No a najednou má stát těm do té doby údajně nezávislým zastavit podporu? Není to hodně divné? Tak jsou na státě nezávislí nebo je ta nezávislost pouze kamufláží? V každém případě by se měla ta takzvaná osvěta ideologickými extremisty zakázat. Pouze štvou lidi proti všem co v přirodě žijí a pracují.
No a jinak mi stačí když se podívám na některé to video pana Wiezika. Lže jak když tiskne a jen štve lidi proti lesníkům a polovníkům. Samozřejmě, pokud bude zájem tak ty jeho lži doložím.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

6.9.2024 16:19 Reaguje na Jarek Schindler
Zase máte falošné predstavy o mne o tom či sa živím "poctivo". Ak sa Vám zdá práca s horským traktorom - kosenie, hrabanie, balíkovanie, mulčovanie, frézovanie nepoctivá a podvodná tak áno. Okrem toho robím s horskou kosačkou, krovinorezom, motorovou pílou. Keď je zlé počasie, spravujem počítačovú sieť a robím s GISmi alebo opravujem techniku, dnes som napríklad prizváral odtrhnuté koliesko na hrabačke, brúsim lišty, vymieňam olej. Myslím že nemám problém si nájsť aj lepšie platenú prácu, robím to z nadšenia a presvedčenia a pretože som to celý život chcel. Kvôli politickému presvedčeniu som nemohol za socializmu vyštudovať ochranársku školu a preto mám technické vzdelanie poľnohospodársku školu zameranú na stroje.
Aj z týchto dôvodov je mi absolútne protivný tento najnovší systém, kde stačí súhlasiť a plniť pokyny strany a koryto sa nájde. Toho som si dosť užil za socializmu - ďakujem neprosím si, radšej sa budem živiť poctivo ako píšete.
Nehovorím, že neexistujú extrémistické organizácie, pre mňa je to hlavne Vlk, kde p. Lukáč naozaj lže jak tiskne a štve ľudí proti lesníkom a poľovníkom. Nájde sa takých aj viacej, iste. Je to smola, že ochrana prírody priťahuje aj extrémistov, alebo ľudí ktorým sa nechce veľmi pracovať, alebo radi buzerujú ľudí.
Nemusíte mi púšťať p. Wiezika ja s ním nesúhlasím. Nie je to určite jediný ani najdôležitejší ochranár na Slovensku.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.9.2024 17:53 Reaguje na Vladimir Mertan
Tak teď jste mě dostal. Dva měsíce jezdíte s horským traktorem. Sekáte , hrabete, balíkujete. No a dalších deset měsíců ten traktor a další techniku opravujete. Taky dobré. My jsme pro koně sklízely ročně kolem 900 q.sena. Po pracovní době. Ona byla za socialismu nějaká "ochranářská škola"?Řekl bych, že tenkrát byla ta ochranařina spíš srdeční záležitost a ochranář byl skoro každý lesník či myslivec. Bohužel doby se mění a dnes se dělá vše pro nic. Jo, náčelník Lukáč , kapitola samo pro sebe. No média a někteří lidé mu to pořád žerou. No a stejně se to s bludy co hlásá ten Wiezik. Jak si představují tito " ochranáři" ochranu přírody v NP jsem se také dozvěděl na jeho profile akorát autor těch mouder byl nějaký Ondrej Kameniar. No a pochází to s Budajovy doby:"Lesnícka úderka si ďalej ide svoje, nehľadiac na fakty. Vraj idú do Bystrice obhajovať svoje sväté právo pokračovať v zarábaní na devastácií chránených území, na ktorú doplácame všetci (už aby sa začali finančne zohľadňovať aj negatívne dopady jednotlivých činností na stav ekosystémov!). Bla, bla, bla něco o tom jak je práce v lese namahavá a nebezpečná a závěr: " Porovnajte si to s tým, čo ponúkajú moderné národné parky: prevádzkovanie pekného penziónu pod horami, vyrábanie a predaj zdravých lokálnych produktov, pohodové sprevádzanie po peknej prírode, navyše za niekoľkonásobný plat. To všetko s vedomím, že táto práca je prínosné pre ostatných okolo a aj pre našu spoločnú budúcnosť.
Príjemným bonusom funkčných chránených území sú totiž regenerujúce sa prírodné ekosystémy, chrániace nás pred zhoršujúcou sa klimatickou zmenou. Odkazy na informácie tu schválne nedávam, pretože boli stovky krát publikované a vysvetlené a kto sa im nevyhýba, tomu musia skočiť do nosa z každej strany. Ak ich niekto nevidí, je to jedine preto, lebo ich vidieť nechce, lebo by mu to zlomilo svetonázor...
Pri tomto prístupe je úplne jasné, že kým správa pozemkov neprejde pod Ministerstvo ŽP, s chránenými územiami to dobré nebude a budú to skôr drevárne či chovné stanice na divinu".No a Wiezik dodává:
"Ondrej to napísal veľmi trefne. Stačí sa naozaj zamyslieť kto brojí proti reforme národných parkov, a akú alternatívu resp status quo ponúka". Také máte stejnou představu o NP jako ti citovaní páni?
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

6.9.2024 19:39 Reaguje na Jarek Schindler
No keď všetko viete lepšie ako ja.
Lenže naša pracovná sezóna sa končí iba zo snehovou pokrývkou vyššou ako 30cm, čo nebýva skoro nikdy. Kosíme, mulčujeme a frézujeme až do decembra a následne zase od januára do konca marca. Celú zimu rúbeme dreviny na okrajoch lúk. Od polovice februára staviame zábrany na žaby, žaby prenášame, zábrany balíme. Od konca mája už je zase prvé seno. Popri tom stále ľudia volajú že nejaké zranené chránené živočíchy je treba zaviesť do záchrannej stanice. Pori tom chodíme kontrolovať zvieratá čo sa pasú v ohradníku v jednej rezervácii, treba im doplňať vodu, vykášať pod drôtmi aby neprerážalo, aspon raz za týžden im dať granule z ruky aby nezdiveli.
VIete vy máte nejakú utkvelú predstavu, ale tá sa nejako rozchádza s realitou.
Ako som už písal, nesúhlasím s názormi Wiezika ani Kameniara ani Hletka. Práve takéto extrémne názory priesli zmenu a v podstate likvidáciu ochrany prírody.
Celkom rozumne písal k medvedej problematike Slašťan, k bezzásahu a pralesom zase Marián Jasík a OZ Prales. BROZ robí kopu praktickej práce. Vedia písať granty LIFE, čo nie je naozaj jednoduché - sám som sa jedného takého zúčastnil a už nikdy viac. Lenže štátna organizácia má zložitejšie predpisy a tie zase nezapadajú do európskych predpisov, preto to vie BROZ robiť lepšie. Projekty podliehajú naozaj veľmi prísnej kontrole a doteraz mali všetko v poriadku.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

8.9.2024 12:10 Reaguje na Vladimir Mertan
Netvrdím, že všechno vím lépe. To je taková vaše utkvělá představa. Presentuji svůj názor.
Vy frézujete? Pokud u nás lesníci frézují je to pro ochranáře jako červený hadr pro býka.
Vy sekáte od nevidím do nevidím? U nás na to mají hospodáři v krajině tost utažené termíny. Vy jste dnes placeni za to co dříve dělali hospodáři v krajině automaticky a placeni býli až za výnosy( výsledek své práce). Vyštvat všechny co se dřív o krajinu starali( většinou v rámci svého hospodaření nebo zadarmo) v rámci toho požadovaného zdivočení či bezzásahovosti a pak zjistit že se zasahovat musí. Jo Slašťan předvedl celkem velký veletoč.
No a zase. Pokud uředník neumí tak na svém místě nemá co dělat a je celkem usměvné jak jde tyto neumělce obhajovat.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

8.9.2024 22:16 Reaguje na Jarek Schindler
Pripomína mi to báseň od Janka Jesenského čaká ťa koncetrák. Nech robím čo robím stále nie ste spokojný.
https://www.databazeknih.cz/knihy/poezia-226304
Takže sa Vám nepáči že frézujeme. Frézujeme hlavne pne po výruboch, aby sa dalo na lúke kosiť a aby sa na nich nelámalo náradie.
Termíny na kosenie sú rôzne, pretože to tak vyžadujú niektoré skupiny živočíchov. Napríklad modráčik krvavcový vyžaduje aby sa kosilo buď do 15 júna (června) alebo až po 15 auguste (srpnu) Okrem toho kosíme mozaikovite po častiach tak aby prežili aj chránené druhy hmyzu. Zo žiadnej rezervácie v CHKO Biele Karpaty kde pracujem sme nikoho nevyštvali. Naopak sa snažíme miestnym hospodárom pomáhať tak aby lúky udržiavali čo možno sami. Keď sme pred 30 rokmi začínali, stačilo pokosiť a ľudia si seno usušili a zobrali. Neskôr už ho bolo treba nahrabať, potom už brali iba z kôp, teraz vezmú iba seno zbalíkované.
Naše lúky sú na zosuvných územiach, sú často podpomočené a nie sú dostupné väčšej mechanizácii, preto ich ľudia opúšťajú. Okrem toho močiarne seno sa hodí iba na podstielku a to už si radšej skoro každý zoženie slamu.
Inak utažené termíny majú len tí hospodadári, ktorí poberajú dotácie. Ak sa starajú napríklad o lúku s modráčikmi, dá sa vybaviť aj odklad kosenia aj kompenzácia za odklad kosby.
Ak by Vás ešte niečo zaujímalo, rád vám to vysvetlím ale je mi jasné že nebudem asi vašim obľúbencom. Ste voči ochranárom zaujatí. Iste, v niečom máte pravdu ale väčšinou splietate veci dohromady tak že z toho potom vychádzajú nezmysly. Bezzásah na lúke nie je možný a nikto z ochranárov ho nepropaguje. Bezzásah sa propaguje v pralese, tam kde je konečné klimaxové štádium. Zase prerábať hospodársky les na prales cez bezzásah je nezmysel, to sa stáva a je to chyba viď Muráska planina.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

9.9.2024 05:16 Reaguje na Vladimir Mertan
No "vysvětlil" jste mi toho dost a já vám vaše nadšení neberu. Prostě a jasně nevidíte ten dvojí metr. Ochranář může frézovat ale pokud frézuje lesník je to zločin na přírodě. Louky a stepní společenstva se musí udržovat ( s tím samozřejmě souhlasím) ale pokud je řeč o lese a zásahu proti kalamitnímu škůdci je to zase lesnický zločin. Nedej bože když chce lesník kácet a to nyní i v hospodářském lese.
Jinak pokud víte co je to ten klimax tak byste měl vědět, že žádný klimax ve skutečnosti neexistuje.
No a vy jste začali hospodařit ( nikoho jste nevyštvali) před třiceti lety. Kdo tam tedy hospodařil před vámi? Nebo že by tam nikdo nehospodařil? Už jsem to psal, sklízeli jsme pro koně hodně sena a přišel ochranář s tím že se o ty vzácné vstavačové louky bude starat lépe, kosit a sušit ručně atd. No a chcete vědět jak to dopadlo?
Tady je ale řeč o vyhazovach vašich soukmenovců ochranářů. Co tak třeba Baláž co byl zjara přichycen jak doprovází mimo turistické chodníky turisty v té váší nejpřísněji chráněné páté zooně. O tom jste neslyšel? Jak si pánové udělali z medvědů byznys atd? No a k té Muráňské planině. Dnes právě tito Wiezikovci vykřikují jak bude s vidinou ziskuza dřevo NP vykácen.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

9.9.2024 07:34 Reaguje na Jarek Schindler
Samozrejme je rozdiel medzi frézovaním v lese a na lúke. Nakoniec frézovanie krovín bežne poľnohospodári využívajú a nikto im v tom nebráni. Takže v tomto prípade sa nedá hovoriť o dvojakom metri.
Pýtate sa kto tie lúky kosil pred 30 rokmi. Odpoveď je že väčšinou už nikto, lúky boli vo fáze zarastania krovím a ak by sme ich nezačali kosiť, tak je z nich teraz les. Presne to sa stalo tam, kde sme už nestihli zasiahnuť. Ako som už písal, nikoho nevyháňame, naopak sa snažíme miestnych ľudí zapojiť do údržby a niektoré lepšie dostupné územia si ľudia sami pohrabú a zbalíkujú ak im lúku pokosíme.
Viete napadlo ma že vy sám máte možno podobný postoj ako dnešné vedenie MŽP. Máte nejaké negatívne skúsenosti s ochranármi a situáciu by ste riešil bez ohľadu na to že nemáte o ochrane prírody žiadne vedomosti.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

10.9.2024 08:51 Reaguje na Vladimir Mertan
Tak samozřejmě žádný rozdíl není. Rozdíl je pouze v tom kdo to dělá. Dřív frézy nebyly a pařezy se klučily. A to nejen kvůli dřevu.
U nás byly na Slovácku a Valašsku nejkvalitnější louky. Pamatuji, že lidi v té době sekali pro vlastní hospodářská zvířata i příkopy kolem silnic. Takže to že by najednou nebyl zájem a ochranáři to museli zachraňovat si jako pohádku nechte pro ty mladší.
Ano dřív jste omezovali, dnes shánite kdo by to dělal. Akorát dnes již rozhodujete kdy a jak to chcete dělat.
Jinak o mé vědomosti strach mit nemusíte. Jedíné co postrádám jsou ty vědomosti o tom jak manipulovat s laickou veřejností a jak udělat v tichosti z ochrany přírody byznys. V tom, musím to uznat, jste nepřekonatelní. Příkladu jsem vám předestřel celkem dost.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

11.9.2024 18:10 Reaguje na Jarek Schindler
Som rád, že ste sa ešte ozval. Odpoveď ma nepotešila ani neprekvapila. Možno budete prekvapený teraz Vy, pretože aj napriek všetkému si Vás vážim. Ste pravdepodobne pracovitý a usilovný človek. Rozumiem aj tomu prečo nemáte rád ochranárov. Nakoniec v mnohých veciach máte pravdu.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

10.9.2024 09:01 Reaguje na Vladimir Mertan
Ještě připomenu, že níže jsem vám dal odkaz na způsob myšlení demagogických ochranářů jako je u vás pan Kiča.
Ano, každý vlastník nebo správce je podezřelá osoba a jako s podezřelou osobou je potřeba s nimi také jednat. S tímto myšlením v ochraně přírody daleko nedojdete.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

8.9.2024 18:20 Reaguje na Vladimir Mertan
No a ještě taková maličkost. Pokud Kiča napíše :" Dobrovoľná stráž prírody by mohla na akomoľvek území pôsobiť len so súhlasom jeho správcu alebo vlastníka pozemkov. Je to rovnako absurdný návrh, ako keby mohla polícia zasiahnuť len so súhlasom podozrivej osoby". Tak je snad jasné, že tito zelení konsomolci nemají ve veřejné správě co dělat.
Odpovědět
Sl

Slovan

4.9.2024 19:35 Reaguje na Jarek Schindler
S dovolením si budu křičet kdy já uznám za vhodné, stejně jako to děláte vy. Jak píše pan Mertan, reálné čistky se dějí až nyní. Člověk nemusí souhlasit automaticky s předchozí vládou aby ten hnus co tam mají teď viděl tak jak je. Vyhazují se lidé, kteří pracovali pro ochranu přírody desítky let…
Na posty ředitelů chráněných území se dosazují lidé čistě z toho důvodu, že jsou “se stranou”. Nulová odbornost. A ještě se jim seberou prachy… ne neziskovkám, které kdybyste neměl, tak byste si je musel vymyslet, ale státní ochraně přírody..
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

5.9.2024 18:05 Reaguje na Slovan
Samozřejmě křičet na lesy si můžete i s Bláhou a některými vědci co si ze Slovenska udělali pokusnou plochu, jak chcete a kdy chcete. To je demokracie. Ta nulová odbornost byla spíš za Budaje. Nebo snad chcete tvrdit, že to byl odborník na svém místě? Jinak zbytek v reakci na pana Mertana.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

30.8.2024 14:46
Dovolte mi prosim jeden drzy bonmot - neni novy, pouzil jsem ho poprve nekdy pred 29 lety. Pana Vavrouska jsem ctil v dobach pred "revoluci", kdy byl m.j. velmi vyraznym redaktorem casopisu Nika. Uz brzy po prevratu jsem ale zacal nabyvat dojmu, ze ten svetonazor, ktery predstavoval pred "revoluci" a ktery vypadal tak sveze, najednou tak trochu "vyschnul" v konfrontaci s novou realitou. V letnim semestru roku 1990 mel pan Vavrousek u nas na fakulte MFF UK prednasku na tema "Udrzitelny rozvoj" a me jako jeho puvodne nadsenemu posluchaci prislo, ze po par prednaskach je uz tak trochu "nasucho". Ona ale taky ta realita kolem se rychle menila a on zacal mit politicke ministerske povinnosti atd.

Kazdopadne - o neco pozdeji behem zimniho prechodu Rohacu v doline Parichvost - podcenil, ze ty spousty nove napadleho a nafoukaneho snehu nahore na strmych svazich te doliny proste nejsou trvale udrzitelne ;) Doplatil na to fatalne on i jeho dcera

Dle meho nazoru ale v 90. letech postupne odumrela - v konfrontaci s novou realitou - i ta ideologie "udrzitelneho rozvoje" ve forme, jak byla v 90. letech presentovana. Byla prilis naivni a "idealisticka" a pretvorila se, hlavne pak v te sve soucasne odpudive, ostre protivedecke forme zeleneho "klimatickeho" silenstvi EU pozn. v co vlastne se pretvorila??? ;) Ale to uz je samozrejme namet na jinou diskusi
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

5.9.2024 18:22 Reaguje na Miloš Zahradník
Slova o udržitelném rozvoji jsou pro "současného ekologického aktivistu" slovy sprostými. Co , kde a jak se bude rozvíjet či nerozvíjet je přece schopen určit nejlépe jen on sám. Všichni kdo se do dnešní doby podíleli na činnosti v krajině to dělali špatně. No a tak nejlépší pro přírodu je to dnešní nicnedělání. Všechno pro nic je nakonec i heslem toho nechvalně proslulého slovenského Vlka a jejich šamana. Pardón, náčelníka.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist