https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/daniel-vondrous-s-lidmi-ci-bez-dilema-pro-volice
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Daniel Vondrouš: S lidmi či bez? Dilema pro voliče

2.1.2017
Důležitý proces výběru lokality pro úložiště jaderného odpadu začínal také nadějně. Před šesti lety vláda zřídila pracovní skupinu tvořenou zástupci státních úřadů, obcí a občanských spolků z předvybraných lokalit. Vše pod heslem „transparentního procesu… s respektováním zájmů veřejnosti“
Důležitý proces výběru lokality pro úložiště jaderného odpadu začínal také nadějně. Před šesti lety vláda zřídila pracovní skupinu tvořenou zástupci státních úřadů, obcí a občanských spolků z předvybraných lokalit. Vše pod heslem „transparentního procesu… s respektováním zájmů veřejnosti“
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Sobotkův kabinet ve spolupráci se stovkami expertů dokončuje strategii „Česká republika 2030“. Její přípravu provází příkladně široká konzultace s veřejností. Za to si vláda zaslouží pochvalu. Zcela jinak ovšem rozhoduje o tom, jak po příští stovky tisíc let nakládat s jaderným odpadem. Lidem za zády mění pravidla, když se s dotčenými starosty a místními spolky na něčem domluví, k dodržení závazku se nemá. Stejný tým, stejný čas a dva zcela opačné přístupy k zásadnímu rozhodování o našich osudech.
 

Dosavadní zkušenost s vládními koncepcemi není dobrá. Význam slovního cvičení úředníků zpravidla nepřekročí brány budovy, v níž byl sepsán. Hlavní rozvojovou strategii státu ale chystá kvalitní expertní tým podle soudobých metodik a nebojí se průběžně konfrontovat své pracovní návrhy s názory odborníků z různých resortů, odborů, průmyslových svazů, neziskových organizací. Připomínky stovek lidí z praxe pomohly vychytat chyby, doplnily konkrétní cíle, přiměly autory ke srozumitelnějším formulacím.

Podobně důležitý proces výběru lokality pro úložiště jaderného odpadu začínal také nadějně. Před šesti lety vláda zřídila pracovní skupinu tvořenou zástupci státních úřadů, obcí a občanských spolků z předvybraných lokalit. Vše pod heslem „transparentního procesu… s respektováním zájmů veřejnosti“. Skupina společně připravila věcný záměr zákona, který má do rozhodování o úložišti více zapojit obce z dotčených míst.

Jde vlastně o zákonnou pojistku pro případ nedohody. Pokud dnes obce odmítnou umístění úložiště jaderného odpadu na svém území, vláda může rozhodnout bez ohledu na jejich názor. Podle připraveného návrhu však v takové situaci bude nejprve potřebovat souhlas Senátu. Ustoupit tak museli všichni - obce nezískají právo veta, ale vláda nebude mít autoritativní prosazení stavby tak jednoduché. Kompromis podpořila vládní Rada pro energetickou a surovinovou strategii, poslanecký Výbor pro životní prostředí i Senát.

Ministru Mládkovi ale trvalo téměř rok, než návrh oficiálně předložil kolegům z ostatních resortů, další tři měsíce vyhodnocoval jejich připomínky. I kdyby vláda věcný záměr schválila a následně připravila a do parlamentu poslala podrobné znění zákona, bude už pozdě. Parlament projednání nestihne a nová vláda bude začínat znovu od začátku. V čerstvě (14. 12.) schváleném legislativním plánu vlády pro rok 2017 ostatně zmiňovaný zákon chybí, ministr jej do plánu ani nenavrhl.

Vláda ale svůj závazek zřejmě nestvrdí ani symbolicky. Návrh širšího zapojení obcí do rozhodování totiž podpořili pouze ministři financí a pro lidská práva. Odmítavé připomínky naopak poslala ministerstva spravedlnosti, vnitra, pro místní rozvoj a dokonce i životního prostředí. To tvrdí, že návrh podpořený obcemi „ohrožuje právo obcí na samosprávu“. Ostatní kritika se pohybuje od právně teoretických výhrad k nevyzkoušenému modelu zapojení Senátu až po obavy z následných zákonů, které by prý v budoucnu mohly dát obcím větší slovo i v méně zásadních projektech.

Ministerstvo průmyslu jako předkladatel se ani nesnažilo navržené řešení lépe obhájit a odůvodnit. Podle interních informací chce raději celý návrh změnit. Nově by se Senát sice musel případným zamítavým stanoviskem obcí formálně zabývat, ale vláda by následně rozhodla jen podle svého uvážení (tedy bez ohledu na stanovisko Senátu i obcí). Několik let slibovaný společně dohodnutý kompromis by tím padl.

Není divu, že v posledních měsících z vládní pracovní skupiny zklamaně odešla už téměř polovina zástupců obcí a spolků. Vytvořili vlastní platformu a snaží se dále přesvědčovat politiky, že v tak zásadní věci je třeba dodržovat dohodnutá pravidla a vést skutečný dialog s občany.

Vláda nám předvádí dva různé modely rozhodování. Jeden zvažuje názory lidí, druhý vrchnostensky rozkazuje. První posiluje důvěru v demokratická pravidla a sčítá síly, druhý budí nedůvěru a směřuje ke konfliktům. V novém roce budeme mít příležitost ptát se politických stran na jejich přístup a podle toho volit. Tak ji nepromarněme.


reklama

 
Daniel Vondrouš
Autor je ředitelem asociace ekologických organizací Zelený kruh
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MH

Martin Hájek

2.1.2017 19:02
Vážený pane Vondrouši, dovolím si stručnou reakci na Vaši tezi: "právně teoretických výhrad k nevyzkoušenému modelu zapojení Senátu". On ten model není jen nevyzkoušený, on je hlavně v rozporu se základní dělbou moci v demokratickém státě. Senát je zákonodárné těleso, povolování staveb je otázka exekutivy. Míchání těchto dvou věcí dohromady je děsivý precedent z hlediska institucionálního fungování tohoto státu. Možná by si některá Hnutí následný chaos přála, ale je dobře, že tento nápad neprojde. Ve skutečnosti je stát stavebník jako každý jiný a obec nemůže mít právo veta. To by pak nebylo možné postavit v tomto státě prakticky žádnou větší veřejně prospěšnou stavbu a je krajně nešťastné dělat jakýmsi arbitrem sporu zákonodárné těleso. To je skutečně naprostá hloupost, která nedává žádný smysl. Než začnete psát článek, tak se zkuste 5 minut pobavit s nějakým přítelem s právním vzděláním, věřím tomu že i Vaši známí z Franka Bolda by s Vámi nesouhlasili. Abychom si úplně rozuměli, stát rozhodně nemůže příslušnou obec obcházet, ta by se však měla standardně účastnit standardního řízení a v něm vznášet připomínky a případně se moci obrátit na nezávislý soud. Tak se totiž postupuje ve standardním demokratickém státě.
Odpovědět
DV

Daniel Vondrouš

3.1.2017 10:36
Pro MH: Přečtěte si, prosím, ještě jednou pozorněji můj článek, abyste neplakal na špatném hrobě. Píšu v něm, že věcný záměr zákona předkládá ministr průmyslu - poslední úpravy prováděli přirozeně ministerští legislativci. V meziresortním řízení jej podpořili legislativci z dalších ministerstev. Předtím návrh zhruba dva roky připravovala a diskutovala vládní pracovní skupina, která si k tomu najala dvě právní kanceláře. Máte-li tedy k návrhu ze svého neprávního pohledu nějakou výhradu, adresujte ji, prosím, právním expertům, kteří návrh připravili. Já se k tomu dostatečně fundovaný necítím.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist