https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/earth-university-novy-model-vzdelavani
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pavel Nováček: EARTH University - nový model vzdělávání

18.4.2006
"Earth" v angličtině znamená zemi, ale je to také španělský akronym pro Školu zemědělství ve vlhkých tropických oblastech. EARTH University byla založena v roce 1990 na 3 500 hektarů veliké bývalé banánovníkové plantáži, sto kilometrů severovýchodně od hlavního města Kostariky, San José. Škola je neziskovou organizací, jejíž vznik finančně podpořily zejména US AID a Kellogova nadace (mezi současné sponzory patří např. Američan Express Foundation, norská a švédská vláda a další). Má přes čtyři stovky studentů z 23 zemí střední a jižní Ameriky a z Ugandy. Za svoji šestnáctiletou historii má již tisíc absolventů čtyřletého bakalářského studia, kteří z více než dvou třetin pracují dnes v ziskovém sektoru nebo sami podnikají, sedm procent pracuje v nevládních organizacích, sedm procent ve vládních institucích a osm procent pokračovalo či pokračuje v doktorandském studiu někde jinde.
 
Náklady na jednoho studenta ročně činí téměř 26 000 dolarů. To ale neznamená, že jde o školu jen pro bohaté. Naopak, učitelé z EARTH University utratí ročně 100 000 amerických dolarů za to, že cestují po Latinské Americe a vyhledávají talenty v ekonomicky zaostalých a venkovských oblastech, kteří mají předpoklady stát se jednou vůdčími osobnostmi ve své komunitě, ať už přímo v zemědělství, nebo obecněji v péči o přírodní zdroje. Ze 112 studentů, kteří nastoupili na školu v roce 2005 tak plné stipendium získalo 54 studentů, 40 studentů získalo částečné stipendium a 18 studentů si náklady hradí plně sami.

Protože má univerzita vybudované solidní jmění (Endowment Fund) ve výši 93 miliónů dolarů, skoro polovinu ze školného pokryje všem studentům právě z tohoto fondu. Reálně je tedy cena pro studenta, který si vše hradí sám, 13 300 dolarů za rok, během čtyři let to činí 53 200 USD.

Posláním univerzity, jejíž celý kempus leží uprostřed tropického pralesa (ve výši pouhých 37 metrů nad mořem nedaleko od pobřeží Karibského moře), je podporovat environmentálně příznivý zemědělský rozvoj ve vlhkých tropických oblastech. Vzdělávací model je založen na čtyřech pilířích: sociální citlivost, environmentální uvědomění, podnikatelský duch a rozvoj lidských hodnot příznivých udržitelnému rozvoji.

Výuka má hodně participativní, instruktivní a také praktickou, nejen teoretickou, podobu. Při čtyřech stovkách studentů, na které připadá čtyřicet učitelů, to možné je. K tomu je třeba připočíst ještě štáb lidí, kteří zajišťují chod kempusu a přilehlé organické farmy. Praktická výuka znamená, že studenti každou středu a sobotu od sedmi do jedenácti hodin dopoledne tráví prací na farmě. Někdo by v tom mohl vidět zdroj levné pracovní síly, ale účel to má jiný - získat i praktické dovednosti a návyky, se kterými studenti obstojí, až se vrátí zpět do svých zemí a do svých domovů. A vrací se jich kupodivu hodně - osmdesát pět procent. To je krásné číslo, když je srovnáme s československými zkušenostmi. 50 - 70 procent studentů z rozvojových zemí, kteří studovali v bývalém Československu a později v ČR, se domů nevrací a buď zůstávají v naší zemi (menší část), nebo si hledají uplatnění v dalších bohatých a rozvinutých zemích.

Studenti se připravují na podnikání a život v reálném světě především prostřednictvím zvláštního sedmi semestrálního podnikatelského kursu (škola má během akademického roku tři semestry). Vyberou si, nebo jim je přidělen projekt (např. pěstování léčivých bylin, péče o malé stádo skotu, vepřů či koz, produkce jogurtu z mléka apod.), na který dostanou mikropůjčku. Obvykle jde o částku kolem 3 000 USD. Musejí vypracovat svůj podnikatelský plán, jehož nedílnou součástí je hodnocení vlivů na životní prostředí a sociálních vlivů na komunitu. Musejí si zpracovat způsob financování (využití prostředků), administraci projektu, marketing a komerční využití výsledků své práce. Projekt nesmí být ztrátový, jinak nedostane student zkoušku a opakuje. Není to však nijak hrozné, protože studenti pracují pod vedením učitelů a farmářů a velmi často bývají projekty slušně ziskové (i několik tisíc dolarů).

Mimochodem, být učitelem na EARTH University je časově náročné. Všichni učitelé mají bydlení přímo v kempusu a měli by být k dispozici studentům prakticky po celý den. A studenti toho využívají. Vznikají tak silné osobní vazby, kdy snad mladí lidé dostanou do života něco víc a podstatnějšího, než sumu vědomostí. Na druhou stranu učitelé pociťují občas potřebu vypadnout na víkend nebo pár dní pryč od žáků a být jen sami nebo se svojí rodinou.

Na EARTH University se dá studovat buď čtyři roky, nebo přijet na krátkodobý, tříměsíční pobyt (internship). Pak je poplatek 1 150 USD (plus náklady na cestu). Od září využije této možnosti také jedna studentka studijního oboru "Mezinárodní rozvojová studia" z Přírodovědecké fakulty UP.

Kempus je perfektně vybaven (prakticky západní standard) co se týče ubytování, stravování, komunikačních služeb (připojení na internet přes optický kabel přímo v pralese!) a zejména možností sportovního vyžití. Pokud ale milujete velkoměsto a bujarý noční život, nejezděte. EARTH University sice není vězení a studenti mohou po splnění svých povinností prakticky kdykoliv opustit kempus, ale do San José je to přece jen sto kilometrů. Naopak na atraktivní karibské pláže je to jen čtyřicet kilometrů.

Platy vyučujících nejsou nijak závratné - od 24 000 USD do 50 000 USD ročně. Posláním profesorů je především učit a být se studenty, takže pokud někoho láká hlavně výzkum a chce si získat brzy mezinárodní renomé, EARTH University není ideální místo.

Nicméně výjimky existují. Např. profesor entomologie Bert Kolman z Mexika tu hledá lék na tropickou nemoc (Chagas´ disease), kterou přenáší parazit, jehož hostitelem je několik druhů tropických brouků a který ročně v Latinské Americe zabije více lidí, než AIDS. Prof. Kolman provádí výzkum ve spolupráci s americkou NASA, která testuje aktivní enzymy parazita v kosmickém prostoru. Snížená gravitace umožňuje vědcům identifikovat velmi přesně strukturu enzymů, což je důležitá informace při hledání léku.

Jsme v Latinské Americe, takže se mluví hlavně španělsky, ale všichni učitelé i studenti musí být schopni komunikovat v angličtině.

Latinská Amerika je zasažena nejen chudobou, ale také korupcí, která podvazuje možnosti rozvoje. Velký problém je v tom, že lidé si už na korupci zvykli a berou ji jako součást života. To se na EARTH University snaží změnit a dát mladým lidem vizi, že je možná i jiná cesta. Je to třeba zatím jen semínko, tisíc absolventů není žádné závratné číslo. Ale často se stane, že i z malého semínka jednou vyroste veliký strom.


reklama

 
Pavel Nováček
Autor je ředitelem Centra interdisciplinárních studií Univerzity Palackého v Olomouci.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist