https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jan-martinek-prejdeme-konecne-od-pouheho-reagovani-na-skutecnou-prevenci
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Martínek: Přejděme konečně od pouhého reagování na skutečnou prevenci

18.9.2024
Zaplavená železniční stanice Ostrava-Svinov, 15. září 2024.
Zaplavená železniční stanice Ostrava-Svinov, 15. září 2024.
Budovat protipovodňová opatření je sice hezké, ale je to stejná reakce, jako polykat hory prášků, když už člověk onemocní. Nemá to nic společného s prevencí, jde jen o řešení svízelné situace, která už nastala. Jediná účinná prevence je ochrana klimatu.
 
Abychom tomu rozuměli, připomeňme si, co se tu právě odehrává: zvyšující se teploty umožňují atmosféře pojmout více vody (o 7 % na 1 °C), důsledkem čehož jsou extrémní klimatické jevy častější a navíc také silnější. A aby toho nebylo málo, vlivem změn klimatu se počasí už nemění tak často jako dříve. To znamená, že vysoké teploty, sucha – nebo naopak deště – déle setrvávají na jednom místě.

Extrémní projevy počasí jevy se totiž netýkají jen vody. Stejně jako proti povodním bychom se museli připravovat na jakoukoli jinou potenciálně katastrofickou situaci: na nedostatek vody, na vysoké teploty, na lesní požáry, na tornáda, na neúrodu, na zničenou infrastrukturu v důsledku veder, povodní, vichrů, požárů atd. Proti jakémukoliv z těchto dopadů měnícího se klimatu bychom museli preventivně chránit lidské životy, hospodářská zvířata, pole, soukromý, firemní a státní majetek, kritickou i jinou infrastrukturu atd. Asi každému dochází, že to je poněkud nereálné, že? Už dnes tedy názorně vidíme, že na to, co jsme sami sobě způsobili, se v žádném případě nelze adaptovat (anebo by pak rohlík nebo litr vody stál 500 Kč).

Navíc je vždy každá následující katastrofa jiná, než ta předchozí. Jednak proto, že neprší/nefouká atd. nikdy stejně. Zadruhé proto, že jedna z následujících katastrof v dohledné době bude ještě silnější, než ta doposud nejsilnější. Zatřetí i proto, že ji ovlivňují i naše dobře míněné zásahy. Pokud např. za pomoci zábran odvedeme rychleji vodu z jedné oblasti, dostane se rychleji a ve větším množství na území jiné. Není to zas tak složité, je to jen logické. Navíc, aby toho nebylo málo, klima – a s ním i extrémní projevy počasí – se nemění lineárně, ale exponenciálně.

Co je tedy (jediným) řešením? Velmi rychle přejít na nulu ve vypouštění skleníkových plynů. Naší bezohledností a hloupostí jsme se ale už dostali tak daleko, že ani to nebude zdaleka stačit. Již dnes vypuštěné skleníkové plyny budou nejspíš atmosféru ovlivňovat další stovky, možná i tisíc let. To znamená, že i tak by se klima kvůli této obrovské setrvačnosti nadále zhoršovalo. To zase znamená, že se musíme naučit skleníkové plyny aktivně z atmosféry dostávat (stejně jako jedovatou chemii z půdy, plasty z oceánů a nejen našich organismů, jedy z vody…).

Zde před námi ovšem zároveň stojí největší podnikatelská příležitost všech dob. Obnovitelné zdroje energie, ekologické stavebnictví, transformace dopravy a celých našich životů je trh, který je daleko větší, než všechny současné trhy dohromady.


reklama

 
foto - Martínek Jan
Jan Martínek
Autor je vydavatel magazínu Politiq.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (50)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

HH

Honza Honza

18.9.2024 08:28
Správné zhodnocení situace, chybný závěr.
Ano, je třeba dělat účinná preventivní opatření: zachycovat vodu- především ve funkčních smíšených vícepatrových nejl. zahuštěných lesích s ponecháním mrtvého dřeva - to zachycuje vodu nejlépe. Zlepšovat kvalitu půdy - organika, neutužování půdy, rozčleňovat pole remízky mezemi (nejl. se vzostl. stromy, nejen keři). Budovat močáliště, rybníky, poldry, ale i přehrady (jsou zásobárnou i pitné vody, při vhodném menenžmentu- včasném upouštění zachytí a zachrání hodně). Nechat řeky se rozlévat po polích, dotovat tato pole, kde nelze nic pořádně pěstovat, posilovat možnosti vzniku slepých ramen, meandrů, mělkých řek.
Že to u stoleté vody nestačí? Že stále budou povodně, sucha, požáry?
Asi větru dešti neporučíme! Asi příroda má svá pravidla, která nelze ovlivnit!
Elektrifikace, program OZE, snižování CO- jistě ano, je to odstraňování příčin oteplování. Nikdy ale ne na úkor výše uvedených přírodních zásahů posilujících přírodu, vždy až po nich!!! Budeme mít na všechno peníze? Nemělo by se postupovat rozumně, kompromisně, tak jak to jde, až se na to připravíme, ne fanaticky jen s jedním úzkým pohledem?
Jděte, pane Martínku, za někým, který lopatou vyklízí bahno ze svého domu a řekněte mu - na poldr, hráz, přehradu už nemám peníze, můžete se místo toho koupit elektroauto - tak vám s ní praští přes hlavu.

Odpovědět
JV

Jiří Vavřík

19.9.2024 06:32 Reaguje na Honza Honza
Správná připomínka, ovšem pokud někdo touží po autě z Číny prosím, ale nevyrábí to kdosi levně na druhé straně planety na úkor oteplování? Jistě i tam daleko chtějí se mít tak "dobře" jak my tady v Evropě, ale nemůžeme to vozit přes půl zeměkoule. Ovšem peníze jsou peníze a ekonomika a ekologie se nemají rády, ale vždy je řešení.
Odpovědět
PE

Petr Eko

18.9.2024 08:33
Vážený pane ekologu, vypouštění "0" skleníkových plynů nikdy nejde dosáhnout, to by JSTE MUSEL PŘESTAT DÝCHAT. Pokud to nevíte, vydechujete CO2.
A navíc jste asi nepostřehl, že není jisté, zda za klimatické změny opravdu může člověk a ne třeba Slunce svou zvýšenou činností.Jisté klimatické panely jsou ovlivněny granty a "koho peníze bereš, toho písen zpíváš"
Dále - i kdyby se EU najednou potopila do oceánu - zanikla, zbývající svět stejně bude hospodařit stávajícím způsobem - nic by se nezměnilo.

Čili článek je zcela tendeční, zbytečný a nesmyslný.
A je smutné, že lidé jako Vy sedí na důležitých postech v EU a VEDOU EU K HOSPODÁŘSKÉMU ZÁNIKU.
Odpovědět
pa

pavel

18.9.2024 09:05 Reaguje na Petr Eko

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Elias

18.9.2024 09:12 Reaguje na Petr Eko

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Elias

18.9.2024 15:23 Reaguje na Petr Elias
Prosím redakci o vysvětlení smazání mého příspěvku. Nebylo na něm nic urážlivého. ;)

Za změnu klimatu je odpovědný člověk. A existuje celá řada mamlasů s ,,alternativní,, teorií. ;)
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.9.2024 15:38 Reaguje na Petr Elias
připadá Vám v pořádku označovat názorového protivníka slovemo "mamlas"? jestliže ano, potom je Váš údiv nad smazáním pochopitelný.
(to, jestli se mýlíte Vy nebo Váš protivník je irelevantní)
Odpovědět
PE

Petr Elias

18.9.2024 16:21 Reaguje na Lukas B.
Ale no tak. :D Když někdo tvrdí, že za změnou klimatu stojí nějaký záhadný paprsek z vesmíru, nějaký záhadný vliv Jupiteru, nějaký záhadný posun jádra Země, atd. atd. ... Tak to není mamlas? :D Ale že vám nevadí když tu někdo píše o tom, jak jsou ,,panely podmázlé,,. :D
Odpovědět

Viktor Šedivý

18.9.2024 22:43 Reaguje na Petr Elias
A když někdo tvrdí, že za změnou klimatu je (takřka) výhradně člověk a že snížením emisí CO2 o jednotky procent lze situaci zásadně ovlivnit tak je co?



(Neřekl bych mamlas ale spíš ideologický omezenec, který jde vždycky s proudem, klapky na očích a přemýšlení je zločin.)
Odpovědět
PE

Petr Elias

19.9.2024 10:39 Reaguje na Viktor Šedivý
Tak v rámci nějakého víkendového srazu přátel sci-fi a fantasy můžeme hodiny a hodiny vymýšlet různé teorie (jak jsem psal: Jupiter, záhadný paprsek z vesmíru, atd.). ;)

Ale jinak víme, co za současnou změnou klimatu stojí. Můžete o tom pochybovat, ignorovat to, vymýšlet bláznivé teorie, tvrdit že je to jen ideologie ... ale to je asi tak vše co můžete.

I malé omezení může mít velký dopad a poskytnout více času lidstvu se s tím vyrovnat. ;)
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

18.9.2024 11:45 Reaguje na Petr Eko
ono ve své podstatě žádná výhoda není, buď si to odtrpíme v EU nebo vystoupíme z EU. Ono to je totiž oboje stejně absurdní.
Jde jen o to, kdo bude mít "koule" vytvořit něco jiného. Projekt trojmoří může být zajímavý...
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.9.2024 09:52
Klima je globální problém smysluplně řešitelný pouze účinným globálním nástrojem. Až po jeho přijetí se to stane největší podnikatelskou příležitostí všech dob. Spontánně se uplatní např. obnovitelné zdroje energie, ekologické stavebnictví, transformace dopravy. Do té doby je to jen iluze a víceméně sebevražda.
Odpovědět

Viktor Šedivý

18.9.2024 22:46 Reaguje na Jiří Svoboda
Ale protože každý, kdo umí počítat, perfektně vidí, že nepřipojit se k oteplistickému blouznění je příležitost mnohem výnosnější, je nějaké "globální řešení" naprostou fantasmagorií.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

18.9.2024 11:00
Souhlasím, je třeba vážně a rychle řešit klimatickou změnu. Vždy ale bude část lidí, kteří si tváří v tvář skutečnosti budou tvrdošíjně nalhávat, že neexistuje. To bylo dobře vidět na lidech, kteří se odmítali evakuovat před povodní a pak, když už bylo pozdě, volali o pomoc hasiče.
Problém boje s klimatickou změnou je ten, že je to boj nadmíru složitý, protože se odehrává na mnoha rovinách, zasahuje do docela základních věcí, jako je třeba získávání potravy, a nutí nás měnit množství činností, které vykonáváme každý den. Přitom klimatická změna je přes své zcela konkrétní důsledky pojem příliš abstraktní, měňavý, těžko uchopitelný. Když je pro tolik lidí těžké pochopit, že se na ně řítí povodňová vlna a zareagovat včas, kolika lidem je dáno pochopit složitou a plíživou klimatickou změnu?
Myslím, že to dobře vyjadřují preference Motoristů a dalších podobných stran, které staví na tom, že stačí zavřít oči a svět bude takový, jako dřív.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.9.2024 11:28 Reaguje na Šimon Špidla
Myslím, že ani není možné přehlížet, že vyspělé státy "řeší" klima zoufale neúčinným a drahým způsobem, který nahrává Motoristům a pod. na smeče. Současný přístup připomíná jen divadlo na ochranu klimatu a výsledky tomu odpovídají viz https://gml.noaa.gov/ccgg/trends/. Hlavním kritériem je totiž, kolik peněz se za "ochranu" klimatu utratí.
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.9.2024 12:06 Reaguje na Jiří Svoboda
evropa to řeší draze, neúčinně a úplně blbě. těžký průmysl nezmizel ve vzduchoprázdnu, ale přesunul se do zemí rozvojových.
mluvit o voličích motoristů (marginální straničky) nebo AfD (to už tak marginální není a posměváčkům tuhnou gezichty) jako o hloupých ztroskotancích je sice pohodlné, ale zastírá to podstatu - přes všechnu šlupku politické korektnosti a německé kolektivní viny za světovou válku jasně bublá rozhořčení normálních lidí, kterým ta šaškárna vadí, vadí jim, že je jim káleno na hlavu a kotel nespokojenosti se začína přehřívat. a až se pro to téma kromě kašpárků typu vokamůrky sehne nějaký politik "reaganovského" typu, tak nastane velké podivení.

největší průšvih a příčina je přemnožení lidstva. globální řešení je nějak to lidstvo přesměrovat od R-strategie ke K-strategii. rozhodně není řešením rituální flagelantská sebevražda euroamerické civilizace, která už tu K-strategii nějaký pátek praktikuje.
Odpovědět
HH

Honza Honza

18.9.2024 13:00 Reaguje na Lukas B.
co je prosím K strategie?
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.9.2024 14:02 Reaguje na Honza Honza
K-strategie je opak R-strategie. R-strategii používá třeba žába (spousta vajíček a spousta pulců a o potomstvo se nestará), K-strategii třeba slon (jedno slůně pečlivě vychovávané a do dosažení dospělosti ve stádu). analogicky do lidského chování je nasekat dětí jako baťa cviček s tím, že nějaké možná níhodou nejen přežije, ale i něčeho dosáhne, nebo mít dvě děti a jim dát péči, výchovu a vzdělání.

podmínkou K-strategie je jakžtakž slušná úroveň zdravotnictví (aby drtivá většina narozených dosáhla dospělosti a nezemřela na nějakou banalitu ve věku kojeneckém a dětském) a aspoň minimální sociální systém který nenechá starce a stařeny práce neschopné umřít hlady.
Odpovědět
HH

Honza Honza

18.9.2024 14:39 Reaguje na Lukas B.
OK
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

18.9.2024 13:07 Reaguje na Lukas B.
Spíš mi přijde, že vzhledem k úspěchu předchozího modelu, který udělal Evropu bohatou, je tu větší setrvačnost. Třeba dieselgate je toho důkazem - doslova za každou cenu udržet ještě chvíli to, co kdysi fungovalo, i když už je jasné, že je to jízda na mrtvém koni.
Nevím jestli to teď dělá Evropa úplně blbě, takovéhle generální soudy bych nevynášel, ale transformace ekonomiky se zdá pomalá a zbytečně nákladná. Viz Draghi. Ten navrhuje investovat jako Čína a USA.

Důvodů k nespokojenosti je jistě dost a pokud se transformace nebude řešit sociálně, nebude žádná. Ale ten psychologický efekt, kdy se lidé v nejistém světě raději drží vzpomínek, místo aby reagovali, ten je také silně přítomný. Živí se na tom plno obchodníků, podvodníků, manipulátorů a sektářů.

Odpovědět
LB

Lukas B.

18.9.2024 14:04 Reaguje na Šimon Špidla
kdežto u propagátorů grýndýlu a podobných vzdušných zámků na štíru se zákony zachování aby podvodníka, manipulátora a sektáře jeden hledal se svíčkou v pravé poledne :)
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

18.9.2024 17:40 Reaguje na Lukas B.
Co máte proti Green dealu? Nejhorší je identitářské myšlení. Z Green dealu se stal totem, který se uctívá, nebo se proklíná (proklíná se podstatně víc). Přitom je to soubor praktických politik, jak si nezničit životní prostředí (což se teď děje vysokým tempem) a jak to provést při zachování fungující společnosti. Jestli máte něco proti konkrétním návrhům, je to věc k diskusi a jistě je plno věcí, které se dají měnit (a budou se měnit). Ale pokud útočíte na Green deal jako takový (často se mi zdá, že se útočí hlavně na to sousloví a s tím, co zastupuje to nemá co dělat), pak jste se zřejmě rozhodl, že klimatická změna a ztráta biodiverzity neexistují, nebo že budete klimatickou změnu řešit na národní úrovni. V tom případě chápu, že to chcete celé smést ze stolu.
Odpovědět

Viktor Šedivý

18.9.2024 22:53 Reaguje na Šimon Špidla
GreenDeal je strategie zničení evropských ekonomik. S životním prostředím z pohledu globálního to nehne, z pohledu lokálního (EU) to prostředí zhorší, protože chudé státy bez mocenského vlivu musí mnohem víc řešit přežití a na třešničky na dortu nezbývá.

(Hint: zkuste se zeptat někoho s minimální mzdou, zda dodržuje zdravý životní styl, kvalitně se stravuje ...)
Odpovědět
LB

Lukas B.

19.9.2024 08:21 Reaguje na Viktor Šedivý
díky. tak nějak bych to také formuloval. zvlášť ta poslední věta v závorce je trefná, zkuste vlézt v plavkách do řeky v bohaté zemi a v chudé zemi a rozdíl bude vidět hned.

navíc: to máme z toho (my evropa), že se nemodlíme, respektive že si vždycky v neděli neodbydeme tu potřebu duchovna v kostele, a tak propadáme všelijakým bizarním vírám, komunismem počánaje, přes zbožštění sexuality a divuplné ortorexie po magický gájismus.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

18.9.2024 13:15 Reaguje na Jiří Svoboda
Tak například energetika přece jen urazila v Evropě i jinde nějakou cestu. Problém je, že neustále roste spotřeba. Viz datová centra a AI.

https://oenergetice.cz/rychle-zpravy/umela-inteligence-zveda-poptavku-po-elektrine-v-usa-kvuli-ni-vyrostou-nove-plynove-zdroje

Ten graf co jste dal je samozřejmě strašný.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

18.9.2024 13:21
Jakápak klimatická změna? Co je to za blbost? Země je kulatá. Hlavními zdroji tepla na Zemi jsou termonukleární reakce na Slunci a teplo z rozkladu radioaktivních prvků zemského jádra. Přitom, odhlédnouc od Slunečních jedenáctiletých cyklů, termonukleární syntéza vodíku, tepelné a světelné záření ze Slunce, jsou dlouhodobě stabilní. Z toho plyne, že v průběhu roku, planeta Země dostává stálý přísun energie ze Slunce. A dále, jestli bude v Evropě právě horko, někde jinde na Zemi, bude právě chladno. Jestli donutíme mraky, aby se vypršely v Evropě, již se jistě nevyprší v Azii, a opačně. Jestli bude nad nějakým územím omezen sluneční svit, dojde tam k ochlazení, ke změně barometrického tlaku a následně, ke zvýšenému pohybu vzdušných mas – k větru. O ovládání počasí se lidstvo ve větší míře, snaží nejméně od konce druhé světové.
Kysličník uhličitý je základem všeho živého na Zemi. Tělo každého člověka obsahuje asi 20% uhlíku. Aby vůbec člověk žil, musí pro potřebu metabolismu svého těla, uhlík denně konzumovat ve formě tuků, bílkovin i cukrů! Svým metabolismem tak získá potřebnou energii a uhlík vydechne, ve formě oxidu uhlíku. Nějaké čtyři setiny procenta oxidu uhličitého v atmosféře, jsou tedy marginální záležitostí. Jsou vhodnou jen ke zdůvodňování restrikcí, ke zdůvodnění eko- byznysu, a pro potřeby ovládnout lidstvo, přes žaludky lidí...
Odpovědět
pp

pavel peregrin

18.9.2024 13:42 Reaguje na Tonda Selektoda
Pokud klimatická změna, tak rozhodně je ovlivněna člověkem pouze marginálně. Tomu, že na ni má rozhodující podíl člověk, může věřit pouze naiva. Takže naprostý souhlas.
Odpovědět
PE

Petr Elias

18.9.2024 15:25 Reaguje na Tonda Selektoda
Těžká ignorace, nevzdělanost, trolling a nebo kombinace všeho? :)
Odpovědět
pk

pepa knotek

18.9.2024 15:31 Reaguje na Tonda Selektoda
Kolem r. 2002 bylo maximum 23. slunečního cyklu a letos dosahuje sluneční aktivita 25. cyklu taktéž zatím maximálních hodnot, ale o Slunci se hluboce mlčí, jako by neexistovalo a jiné kosmologické vlivy jakbysmet.
Odpovědět
PE

Petr Elias

18.9.2024 16:18 Reaguje na pepa knotek
Ne, nemlčí. :D
Odpovědět
pk

pepa knotek

18.9.2024 15:14
Mohl by nám někdo z těch klimaalarmistů sdělit, jakou koncentraci CO2 by si tedy představovali jako tu správnou ?
Odpovědět

Radek Čuda

18.9.2024 16:02
Na tu ochranu klimatu jsem fakt zvědav ... zatím to vypadá, že EU se uochraňuje k smrti, a zbytek světa z toho má tak max srandu.

https://www.echo24.cz/g/Hrywh/komentare-kovanda-draghiho-zprava-o-stavu-eu-ekonomiky-emise-klima-green-deal-posvatna-krava/2

Takže jak samozřejmě netvrdím, že bychom se měli na vše vyprdnout, tak je potřeba si otevřeně přiznat, že míč už nějakou dobu není na naší straně hřiště a nějaké další evropské klima-flagelanství se prakticky neprojeví.
A pokud tedy někdo chce mocí mermo za ochranu klimatu bojovat, a nic proti tomu, tak by měl nastínit nějaká reálná opatření, která by zbytek světa přiměla se aspoň trochu přidat. Bo zatím to s výjimkou covidu na nic takového moc nevypadá.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

18.9.2024 16:31
Ať už mají pravdu klimaalarmisté nebo klimaskeptici, tak povodně tu byly vždy. Tedy proti povodním je třeba dělat protipovodňovou preveni, proti oteplování jinou. Tyto prevence musí jít společně, paralelně, nikoli proti sobě a vylučovat se.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

18.9.2024 16:56 Reaguje na Slavomil Vinkler
Napadlo ma v podstate to isté. Povodne tu boli vždy a aj budú. Chcel by som vidieť, ako by prebiehali záchranné práce bez pomoci fosílnych palív.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

18.9.2024 17:02
Aby vznikli tak mohutné zrážky je treba nielen vysoký obsah vody vo vzduchu ale hlavne je potrebný teplotný rozdiel medzi vzduchovými hmotami. Ako ste si určite všimli tak nielen v Alpách, ale aj na Šumave či v Krkonošiach snežilo a na južnej morave bolo fakt dosť zima. To predsa len odporuje teórii oteplujúceho vplyvu CO2.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.9.2024 18:15 Reaguje na Vladimir Mertan
Ta zvláštní/mimořádná situace nastala kvůli zdržení a otáčení/vracení tlakové níže mezi dvěma t.výšemi. Když několik dní prší, teplota spadne o hodně dolů, neb voda z mraků je téměř ledová. A že nad 1000 či 2000m sněží, to je snad v září normální jev, i bez čtyřdeního Boryše.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

19.9.2024 08:22 Reaguje na Karel Zvářal
Niekoľko dní prší, pretože sa mieša studený a teplý vzduch. Sneženie okolo 1000 mnm v septembri veľmi bežná vec nie je. Nakoniec všetci sa tvária že to nebude bývať bežná vec ani v januári.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.9.2024 09:05 Reaguje na Vladimir Mertan
Ale ale ale! Co to je, Vlado!-)? Když může nasněžit u nás (250m) na Tři krále (12.-14.5.), tj. 40 před slunovratem (2x pamatuji), 80dní po něm v 1000m je něco mimořádné? A právě to rozhozené klima - v lednu beze sněhu, na konci léta či jara "běžné", je to, na co se musíme připravit. Nenormální bude normální. I tento srážkový extrém po extrémních teplotách je znak klimazměny. Nejen "požáry zuříů, ale i příroda/ klíma.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.9.2024 10:17 Reaguje na Karel Zvářal
P.S. A ty škody, které budeme v dalších dnech vyčíslovat, jsou jen zlomečkem toho, jaké lidstvo páchá zločiny/škody na přírodě, včetně letecké dopravy a turistického průmyslu. Narušené proudění (JS) způsobuje tyto anomality v chodu oblačnosti, takže si vlastně tuto "léčbu šokem" ordinujeme sami. Zaslepeni mamonem a pocitem "moci nad přírodou" nám to ona vrací v podobě, jaká je ještě mírná. Ledová koule by byla mnohem horší...
Odpovědět
PE

Petr Elias

18.9.2024 19:57 Reaguje na Vladimir Mertan
Zase to zkoušíš? :D
Odpovědět
MJ

Martin Juchin

18.9.2024 19:12
Tomu se říká utopie, pane autore, to snad ani nemůžete myslet vážně. Omezit produkci skleníkových plynů na nulu je fyzikálně nemožné....
Odpovědět
pp

pavel peregrin

18.9.2024 20:37
Za podstatnou změnu klimatu člověk nemůže. Naštěstí se k tomu-konečně- přiklání čím dál více skutečných vědců, kteří nejsou závislí a můžou si dovolit říci, že císař je nahý. věřit tomu, že za změnu klimatu může v rozhodující míře člověk, může pouze omezenec. A že jich je pořád dost.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.9.2024 21:10 Reaguje na pavel peregrin
Pane Peregrine, dovedete alespoň na chvilku připustit, že lidské poznání je omezené, a že to, co se zdá nemožné, nakonec může být pravda? Ono to totiž není o človíčkovi z večerníčku, ale o průmyslové devastaci a znásilňování planety.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

18.9.2024 22:19 Reaguje na Karel Zvářal
Může. Asi je, ale přece nění užitečné zcela devastovat průmyslovou Evropu a obyvatele uvrhnout na úroveň rozvojových zemí. Takhle zkončila říše římská.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.9.2024 06:31 Reaguje na Slavomil Vinkler
S myšlenkou GD v obecné rovině souhlasím. Je třeba ale především v průmyslové devastaci, drancování zdrojů a podpoře množíren hodit zpátečku. A aby byl GD reálný, je nutné do něj více započítat energii z jádra, ten panelo a vrtulostán je potom spíše Dg.
Odpovědět

Viktor Šedivý

18.9.2024 23:00 Reaguje na Karel Zvářal
V tomto konkrétním případě je ovšem vcelku fuk, kde je "pravda" a jestli oteplistická víra je nejen náboženství ale má i reálné základy.

Důležité je, že sebevražedný "boj s CO2" provozovaný v EU postrádá sebemenší smysl, k čemuž se lze dopočítat s matematickým aparátem ze ZŠ.
Odpovědět
JO

Jarka O.

19.9.2024 07:15
Divné. Autor je placen Vestasem a Siemensem? Ale není proč se vzrušovat, příroda sama klimatikům ukázala, že si vymýšlejí.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

19.9.2024 08:30
Sledoval som video na Facebooku, kde prívalová vlna doslova zmietla dedinku v horách niekde v Iráne. Komentáre, skoro všetky arabské som si nechal preložiť. Väčšina znela Allah je veľký, potom nasledovalo prečo si tú dedinu postavili na takom blbom a nebezpečnom mieste a posledné komentáre boli prečo majú Kurdi takú smolu. O klimatickej zmene nikde nepadla žiadna zmienka.
Odpovědět
JO

Jarka O.

19.9.2024 09:26 Reaguje na Vladimir Mertan
Ano. Jak to vypadalo konkrétně u vás?
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

19.9.2024 09:51
chybí tu lustrace autora článku od přispěvatele s nickem "pavel"
Takže článek je tímto bezcenný, protože to neprověřit pavel
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist