https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jan-stanek-elektromobil.kolik-realne-stoji-kilometr-pri-ruznych-zpusobech-nabijeni
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Staněk: Elektromobil. Kolik reálně stojí kilometr při různých způsobech nabíjení?

4.10.2024
Kolik to bude stát?
Kolik to bude stát?
Úspěch rozvoje elektromobility stojí ve své podstatě na třech pilířích. Prvním z nich je dostupnost a cenová konkurenceschopnost samotných automobilů. Tímto hlediskem jsem se zabýval v samostatné úvaze. Druhou klíčovou záležitostí je rozvoj infrastruktury pro nabíjení a třetí je cena samotného „paliva“. Opravdovým zlomovým bodem bude pro většinu lidí chvíle, kdy budou přesvědčeni, že elektromobilita je pro ně ekonomicky i prakticky výhodnějším řešením, a to bez ohledu na to, jestli vnímají jako zajímavější jízdu elektromobilem, nebo autem se spalovacím motorem. V této úvaze bych se rád zaměřil na praktické využití stávající infrastruktury a cenový pohled na provoz elektromobilu.
 
V České republice máme aktuálně přes 5200 nabíjecích bodů a asi 30 tisíc registrovaných elektromobilů. S tímto poměrem i s přihlédnutím k tomu, že velká část majitelů elektromobilů má možnost dobíjet mimo veřejné stanice, je vytíženost veřejných nabíjecích bodů přibližně tříprocentní.

Klíčová otázka dnešní doby: Kde nabíjím nejčastěji

Už dnes je elektromobilita velmi zajímavou alternativou pro všechny ty, kteří mají možnost dobíjet automobil přes den v práci nebo přes noc či o víkendu doma. Elektromobilisté pak jezdí většinu času bez potřeby zastavovat za účelem doplnění energie. Moje vlastní zkušenost ukazuje, že majitel elektromobilu s přístupem k třífázové zásuvce, který tráví na cestách hodně času a ročně najede přibližně 70 tisíc kilometrů, jezdí přibližně ze 70 procent bez potřeby využití veřejných dobíjecích stanic. S tím souvisí samozřejmě i ekonomický pohled na provoz, protože domácí „pomalé noční nabíjení“ střídavým proudem (AC) je ve srovnání s veřejnými místy znatelně, cca o 50 % levnější. Nehledě k tomu, když máte možnost využít elektřinu vyrobenou vlastní fotovoltaikou. V takovém případě jezdíte s elektromobilem doslova za zlomek ceny ve srovnání s jakýmkoli autem s tradičním motorem. Konkrétně se k cenám dobíjení ještě vrátím níže.

Rychlé dobíjení na dlouhých cestách nestačí, je třeba ultrarychlé

Především na delších cestách je pro řidiče logicky zásadním hlediskem na provoz elektromobilu rychlost doplnění „paliva“. Naplnění nádrže benzínem nebo naftou trvá spolu se zaplacením v závislosti na provozu na dané čerpací stanici řekněme 7 až 10 minut. Pro řidiče elektromobilu je pak zásadní rozdíl, jestli dobíjí své auto 20 nebo 35 minut. Zde je třeba připomenout, že rychlost nabíjení baterie elektromobilu závisí na dvou věcech – na výkonu dobíjecí stanice a schopnosti automobilu daný výkon využít.

Většina elektromobilů, které jsou aktuálně na trhu, umožňuje využít dobíjecí výkon mezi 100 až 210 kilowatty. Přes 740 takzvaných rychlodobíjecích DC stanic nabízí přitom maximální výkon 50 až 75 kW, tedy méně, než si dokáže automobil „vzít“. Tato forma dobíjení je proto smysluplná například na ulicích nebo v obchodních centrech, kde majitel dobije během řekněme hodiny baterii svého elektromobilu z 10 do 90 % v průběhu vyřizování věcí nebo nakupování a pokračuje dál v cestě. Na dálkových trasách je rychlodobíjení uvedeným výkonem vhodné spíš jako doplňková služba pro částečné doplnění energie baterie.

Na dálkových trasách se v současné době staví především ultrarychlé DC nabíjecí stanice, které lze rozdělit do dvou kategorií. První dokáže dodat maximální výkon mezi 75 až 180 kilowatty, těch je nyní v Česku 363 a nabízí 683 nabíjecích míst, což už udělá v kombinaci s e-autem, které umí výkon využít, spoustu muziky. V reálných podmínkách při úvaze spotřeby cca 20 kWh na 100 km lze tak s přihlédnutím k nabíjecí křivce dostat do auta během půlhodinového nabíjení energii zhruba na ujetí 300 km.

A pak tu máme rozšiřující se síť HPC stanic (z anglického High Performance Charging), které nabízí přes 130 nabíjecích stání a dokáží poskytnout 180 až 400 kilowatt. Využití jejich plného výkonu samozřejmě závisí na elektromobilu. Jako první uvedlo na trh elektromobil s 800voltovou architekturou a nabíjecím příkonem 320 kW Porsche a dnes je obdobných vozů na trhu už několik. Během 20minutového nabíjení lze tak dobít e-auto na cca 400 km. To už je z mého pohledu velice komfortní poměr doby jízdy vůči době nabíjení, nehledě k tomu, že bez pravidelných přestávek po cca 3 hodinách jízdy nelze bezpečně na dálkových trasách řídit jakýkoli automobil.

Trh se velmi rychle mění a poskytovatelé průběžně navyšují podle možností i vytíženosti výkony na jednotlivých místech a staví nové větší nabíjecí lokality. Kam se bude posouvat ultrarychlé dobíjení dál? To je otázka, na kterou neumíme jednoznačně odpovědět. Výkony dobíjecích stanic se postupně navyšují a faktem je, že v Číně začínají dnes přicházet na trh elektromobily, které dokáží využít nabíjecí příkon kolem 500 kilowatt a rychlost nabíjení pod 12 minut

Kolik stojí jízda 430koňovým elektromobilem?

Pojďme k reálným cenám. Při pomalém domácím nabíjení s využitím třífázové zásuvky vyjde většinu lidí jedna kilowatthodina aktuálně přibližně na 5 korun. To znamená, že při jízdě velmi výkonným elektromobilem, jako je Porsche Taycan Plus s výkonem 435 koní a jeho průměrné spotřebě 20 kWh/100 km při předpisové jízdě vyjde ujetí jednoho kilometru zhruba na jednu korunu. Už tahle informace zní extrémně zajímavě. Nicméně ve chvíli, kdy nabíjí majitel elektromobil během slunečného dne z vlastní fotovoltaiky, tak jezdí reálně zdarma.

Jak tomu bude v případě potřeby využití ultrarychlé dobíjecí stanice? Tady přichází do hry ekonomika jednotlivých provozovatelů stanic. Někteří výrobci elektromobilů dávají svým zákazníkům k dispozici vlastní dobíjecí karty, které lze využít u většiny provozovatelů rychlodobíjecích stanic a s jejich využitím lze dobíjet automobil výhodněji než za standardní cenu s tím, že podmínky jednotlivých automobilek se liší. S nabíjecí kartou od Porsche má majitel elektromobilu možnost využít ultrarychlé dobíjení u sítě Ionity, kde zaplatí 10 Kč/kWh. Za využívání karty si Porsche standardně účtuje paušál 600 korun měsíčně, ten však majitelům nových aut první tři roky neúčtuje. V popsaném režimu s využitím ultrarychlého dobíjení stojí ujetí jednoho kilometru asi 2 koruny.

Obdobný model vlastních karet nabízí i další automobilky a také jednotlivé sítě provozovatelů dobíjecích stanic. To ve výsledku znamená, že u stejné stanice dobíjí uživatelé svůj elektromobil za různé ceny podle toho, které dobíjecí karty si platí. V nedávném videu jsem se zaměřil podrobně na infrastrukturu a ceny ultrarychlého dobíjení na naší nejvytíženější dálnici D1. Ultrarychlé dobíjecí stanice jsou zde k dispozici každých přibližně 30 až 40km a cena za kilowatthodinu se zde pohybuje s využitím různých dobíjecích karet přibližně od 10 do 15 korun za kilowatthodinu. V závislosti na spotřebě konkrétního elektromobilu (spotřeba se pohybuje mezi cca 13 až 23 kWh/100 km) lze pak konstatovat, že ujetí 1 kilometru vyjde při využití ultrarychlého dobíjení uživatelé přibližně na 1,5 až 3 koruny.


reklama

 
foto - Staněk Jan
Jan Staněk
Autor je popularizátor elektromobility, fotovoltaiky a autor kanálu Elektro Dad.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LB

Lukas B.

4.10.2024 14:10
autorovi (nebo editorovi či korektorovi, má-li ekolist jakého) bych doporučil nejdříve si odstranit "guláš" v jednotkách - spotřeba na 100 km se opravdu neměří v kilowattech. to je jak okřídlené "naprří až pětadvacet milimetrů na metr čtverečný"
a abych byl i náležitě jízlivý - od propagátora elektromobility mě to snad ani nepřekvapuje.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

4.10.2024 15:25 Reaguje na Lukas B.
Na druhej strane sa dá pod autorovým článkom aspon diskutovať, už dva články na podobnú tému sú na Ekliste uzamknuté.
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.10.2024 19:33 Reaguje na Vladimir Mertan
nemohu popřít své zklamání nad tím, že pod články člověka, kterého si vážím a považuji za blízkého kamaráda diskuse není.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.10.2024 18:53 Reaguje na Lukas B.
A to se nepočítá -
kolik si lidé počítají za 1hodinu, při čekánání u nabíjení na cestách, že !
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

4.10.2024 15:30
Takže pri rýchlonabíjaní po rýchlom prepočte na naftu sa pohybujeme na úrovni spotreby 4 až 8 litrov na 100 Km - ak som sa nepomýlil.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.10.2024 16:18
"Nicméně ve chvíli, kdy nabíjí majitel elektromobil během slunečného dne z vlastní fotovoltaiky, tak jezdí reálně zdarma". NO ZA PŮL MILIONU INVESTICE S NÁVRATNOSTÍ???, JE TO SKUTEČNĚ ZDARMA???
Odpovědět
Pe

Petr

4.10.2024 16:29 Reaguje na Slavomil Vinkler
Počítat návratnost u věcí pro vlastní spotřebu a brát je jako investici je dost zvláštní. Kromě toho, že vlastní FVE není jen pro nabíjení auta, tak jak budete počítat návratnost třeba vašeho domu za několik milionů? Bydlíte zdarma, nebo jakou návratnost má taková "investice"?
A jak vlastně počítáte návratnost u normálního auta?
Odpovědět
EN

Emil Novák

4.10.2024 22:44 Reaguje na Petr
Na počítání návratnosti vlastní FVE nic zvláštního není, většina lidí si ji právě jako investici pořizuje - kvůli následnému snížení účtů za elektřinu. Tvrdit že nabíjením z vlastní fotovoltaiky někdo jezdí "reálně zdarma" je opravdu nesmyslné, to je jako když si někdo koupí hospodu aby mohl chodit "zadarmo" na pivo.
Odpovědět
HH

Honza Honza

4.10.2024 16:48
Návratnost je jednoduchá, závisí na délce životnosti a ceně. Ev. na úrocích pokud si berete hypotéku.
Např TČ když stojí 400 tis a má životnost 10 let, tak si ke 30 tis za topení za rok připočtěte 40 tis amortisace.
Elektroauto, když by mělo životnost 10 let (baterie) a stálo 500tis, tak ročně si připočtěte 50 tis = 4tis amortizace měsíčně ke spotřebě elektřiny.

Tady právě jde o to, aby výrobky měly dlouhou životnost, tím aby se vyplatily a aby nebyla taková zátěž přírody odpady.
Stačilo by, aby TČ někdo uměl opravit, ručil za náhradní díly, nejen obvyklých 10 let, ale min. 20 let (Mountfield to umí), aby baterie elektroauta byla recyklovatelná, opravitelná.
Ale do toho se nikomu nechce, každý chce mít zisk.

Pokud by vláda s elektrifikací, záchranou přírody, života, civilizace, ekonomiky- zachycením vývoje, pokroku, konkurenceschopnosti, nezávislosti na nedemokratických režimech, nepodporováním mafiánských zemí (Putin) a ohrožením lidstva atomovou válkou atd atd to myslela upřímně, stačilo by aby na tyto výrobky zřídila akreditaci, lidem doporučila kupovat tyto zásadní výrobky (TČ, elektroauta) jen od těchto akredit. poskytovatelů, ev. dávat dotaci jen na nákup takovéhoto zboží.
A že to není? Je to důkaz že nejde o přírodu, oteplování, život, prosperitu ale jen a jen o prachy!!!
Odpovědět
RV

Richard Vacek

4.10.2024 17:27
EU je místem s nejdražší cenou elektřiny. Kdo kouká na provozní náklady, tak hned vidí rozdíl oproti třeba Číně, kde je cena elektřiny třetinová.
A když si uvědomíme, že stát je na majitele elektromobilu hodný a neúčtuje mu spotřební daň, tak hned vidíme, že provoz elektromobilu je drahý a čím víc elektromobilů, tím horší ekonomický dopad na stát v EU.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

4.10.2024 18:54
Autor je evidentně propagátor elektromobility ať to stojí, co to stojí.
Samozřejmě má elektromobilita své místo v mixu mobility, ale nesmí se prosazovat za každou cenu.
EU , jak je jejím zvykem, si stanovuje sice cíle, ale nestanovuje priority. Takže nejdříve protlačuje výrobu a prodej elektrospotřebičů, ale nemá vůbec zabezpečené nízkoemisní zdroje a sítě, které by dokázaly distribuovat energii v prostoru a čase.
A samozřejmě, když začne vysychat zdroj spotřební daně- ropné palivo, pak přijde řada i na elektroauta.
Odpovědět
MM

Milan Milan

4.10.2024 20:40
Tak trochu mi chybí porovnání rozdílu v pořizovacích nákladech u ELM a SPM a jejich návratnost do konce životnosti, vyřazení nebo zásadní opravy stroje. Spalovací motor např. Š OCT je schopen dosáhnout spotřeby 4,5 l nafty/100 km, v kombinací s pohonem CNG nebo PB je spotřeba paliva někde na 1,5 l/100 km + plyn.... Pak je potřeba ještě porovnat ceny případných servisů a oprav, Protože provoz auto není jenom čistá jízda.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist