https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jiri-anderle-narodni-ptak-je-jasne-definovany-uz-po-staleti
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jiří Anderle: Národní pták je jasně definovaný už po staletí

4.2.2024
Orel ne.
Orel ne.
Foto | alt1X / Flickr
K návrhům ptáka národního, ptačího symbolu lidu českého.
 
V navrhovaném národním ptákovi vede orel. No jasně, kdo by nechtěl být ztotožněn s nejsilnějším a nejdravějším druhem ptáka…. Jenže ten už je tak provařený, že bych se styděl ho někam řadit, abych nebyl nařknut ze stádnosti nebo chabého úsudku.

Návrh na straku doufám neprojde. Ta by měla být ptákem Ruska, protože tam jich jsou mraky. I když rčení „krade jako straka“ se k některým našincům hodí.

Navrhovaný ledňáček určitě ne. Sic je každý správný Čech muzikant anebo rybář. Jsou však země v Evropě, v nichž je rybařík více doma.

Sojka patří k dubům, a ty jsou národním stromem Němců.

Navrhovaná hrdlička je úplně vedle, protože ta se k nám dostala teprve nedávno z Balkánu, dokonce její starý zoologický název je hrdlička balkánská.

Sokol je třída pták a klidně bych ho volil. Navíc v ČR bylo dříve sokolů dost, sokolnictví má zde velkou tradici, a Sokol je prestižní sportovní hnutí známé i ve světě. Ale… nemůžu si pomoci, sokoli úplně nevyjadřují tu českost.

Čáp bílý je typickým ptákem Maďarska, Chorvatska, Španělska.

Racek chechtavý je smějící se bestie. Umí krást daleko lépe než straka, okrade o sousto i orla. Hnízdí v koloniích, kde se hašteří a spekuluje. To už by fakt nebyl reprezentativní pták, i když známí říkají, že určitá národní podobnost tady je. Za mne je příkladem nehezkých vlastností, navíc se u nás vyskytuje jen v několika krajích.

Vrabec ne.
Vrabec ne.
Foto | Raju Bhupatiraju / Unsplash

Vrabce bychom za národního ptáka asi nechtěli… kvůli prestiži, chudáci vrabci,… nikdo je nemá rád.

Sýkorky jsou fajn, víte, že u nás jich žije sedm druhů? Takže kterou z nich? Vyberete jednu, a co těch zbylých šest,… že?

Víte, jaký pták je nejvíce slyšet všude po republice? Kosák… Jenže ten je černej a rád pobývá na hřbitovech.

Rehek je čermák a čermák je kominíček. Nemůžeme vybrat ptáka, který má tři jména.

Jdeme dál… Sýček. K české povaze by se hodil nejen kvůli sýčkování, ale kvůli i tomu, že je pořád zalezlý. U nás je na vymření kvůli kočkám, na jihu Evropy jich mají zásobu, takže bychom prezentovali ptáka, který u nás možná vymře.

Vlaštovka, nebo jiřička. Jak létají kolem nás, jak švitoří, a ta krásná hnízda. Byl bych pro jednu z nich všemi deseti, ale jak může být národním ptákem ten, jehož Češi nenechají žít? Všude zábrany, aby nemohly stavět hnízda, a když ho konečně lopotně postaví, tak jim ho někdo shodí pro pár hovínek.

Osobně bych se přikláněl za datla. Elegantní, chytrý pták, neuvěřitelně houževnatý pracant. Přežije i v klimaxových smrčinách, což jsou například vrcholky nejvyšších šumavských kopců. Dokáže vytesat do tvrdého buku velké dutiny,… strašná makačka. Navíc tyto dutiny pak slouží také sýcům rousným, holubům doupňákům, a brhlíkům. Takže datel černý je developer, což u Čechů je také kde kdo.

Líbila by se mi pěnkava. Barevná, elegantní, s dobou pověstí a krásným trylkem. Navíc je to pták oznamující příchod deště, takže v éře sucha je vlastně pozitivním poslem. Říká se tomu že „pěnkava dojí“. Ten trylek totiž připomíná zvuk špricu mléka ze struku Stračeny do vědra. No není to bukolický příměr?

Ale má konkurenta z čeledi pěnkavovitých, charakterizujícího Čecha a češství víc než jakýkoliv jiný... čížka.

Čížek lesní
Čížek lesní
Foto | Conall / Flickr

Naše země je protkána potoky pomalu stékajícími z neprudkých svahů, pod nimiž pozvolna meandrují do řek. Historicky byly břehy našich toků obrostlé hlavně olšemi tvořícími s vrbami břehové porosty (stromy rostoucí na březích toků). A právě to je biotop čížků. Hezkých, švitořivých houževnatých ptáčků. V zimě cestují v malých hejnkách krajem a přelétají po korunách olší, jejichž semeny se převážně živí. Kuželovitým, špičatým zobákem se dostávají do úzkých, prolamovaných štěrbin olšových šišek zavěšení hlavami dolů na konečcích větví. Jsou velmi zruční… pokud se to tak dá vyjádřit.

Čížkové se ozývají „číž-číž-číž“ i po celou zimu, což v ponuré, tiché zimě lahodilo uším našich předků. Proto ty ptáčky nazvali čížky, a tak se i jmenuje chytání ptáků… čižba. Čeští čižbaři chytali čížky na prodej, neboť čížek byl v českých rodinách nejoblíbenějším chovancem. Je barevný, skromný na stravu a příjemně švitoří po celý rok.

Čechům se dříve přezdívalo „Čížci“, což ukazuje na opravdu těsné sepjetí s tímto ptáčkem.

Název čížek pochází ze západoslovanštiny. Někdy ve 13. a 14. století se rozšířil od oblasti Čech do Polska „czyżyk“, a Německa „Zeisig“.

Národního je na něm také to, že se vyskytuje téměř po celé republice.


reklama

 
foto - Anderle Jiří
Jiří Anderle
Autor je citlivý a vnímavý bývalý optimista, z nějž se po desetiletích ochrany přírody stal nechápající a stále naštvaný pesimista.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (26)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

4.2.2024 07:59
Hejna čížků přelétávají ?
Bejvávalo - ani jednotlivce nevidět !
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.2.2024 08:08 Reaguje na smějící se bestie
Ale jsou. Já je měl na zahradě při sčítání i letos.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.2.2024 09:32 Reaguje na Slavomil Vinkler
Už minimálně 2roky, ke krmítku přilétá sotva 1/2druhů, proti dřívější době.
Zřejmě to bude i tím, že ve vedlejším parku se svítí celé noci a přibyly i toulavé kočky !
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

4.2.2024 10:04 Reaguje na smějící se bestie
Spousta ptáků zahyne po nárazu do skla, což je dnes velice "in" stavební prvek, včetně zrcadlových oken a stěn. Sranda je, že oznamovatel napíše "collision with building". Ptáci nejsou zas tak hloupí, aby letěli hlavou proti zdi (panel, cihla). A s těmi světly je to dnes už trapně zveličované. Jako kluci jsme chodili střílet ze vzdůše vrabčáky pod silná světla k benzince, kde spali ve větvích hustého topolu. Světlo jim nevadilo, ale stalo se několika osudným...
Odpovědět
IZ

Ivo Zemek

4.2.2024 08:49
Je dobře, že je v úvodu věta: ...ptáka národního, ptačího symbolu lidu českého. Protože kampaň někdy vypadá, spíš pořád, že se vybírá pták pro celou republiku. Tedy i pro národy moravský a slezský. Ale lid Moravy a Slezska už ptačí symbol má. Orlice ve znaku nám stačí. A pokud de o čížka pro Čechy? Proč ne. Šťastný los, přeje Ivo
Odpovědět
PE

Petr Eko

4.2.2024 11:25 Reaguje na Ivo Zemek
Souhlas, naše orlice je jasně daná. A Češi at si volí koho chtějí.
Odpovědět
Anyr

Anyr

4.2.2024 21:47 Reaguje na Petr Eko
Chlast, uzené, chlast, jekot, koláče a uzené, chlast a řev a uzené a oharek.
Typická orlice. K tomu pak:
https://zpravyzmoravy.cz/smutny-trend-z-moravy-se-stava-travicska-velmoc-u-bzence-nasli-otraveneho-orla-morskeho/

Jste si, nejveleváženější Moravané, jistí, že ta orlice není trochu ironická? :)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.2.2024 09:53
Zajímavá polemika o národním ptáku, ale nelze jedním druhem ptáka vyjádřit
charakter celého národa. Je to možné pouze podle jednotlivých skupin a
mohou to být "dravci" pro lidské dravce, "mrchožrouti" pro lidské hyeny,
"straky" pro zloděje, "kukačky" pro podvodníky atd. Pak je možné si vybrat
vymírající druhy pro náš národ a naopak druhy vitální pro migranty a nebo
i chráněné druhy, které škodí ostatním a celé přírodě, jako ti chráněnci
škodící celé společnosti. Jinak jsou národy, které se u symbolu zmýlily
a z hrdého orla je dnes mrchožrout. Mít národního ptáka je hloupost a
nevím, proč to řešit. Jedna strana má ve znaku ptáka modrého, který má
ve skutečnosti pouze na křídlech pár modrých pírek, ale vystihuje je
velmi přesně. Po zkušenostech z dovozových potravin bych se přiklonil
k nějakému mrchožroutovi, který se spokojí s odpadky a umí pouze krákat
a nic jiného.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

4.2.2024 10:13
Logicky vzato, ano. Čížek.
Odpovědět
RV

Radomír Voráček

4.2.2024 10:14
sojku prosím určitě ne je to Krakonošův žalobníček (sojka práskačka) tu bych vyvěsil jako znak Rakušanova vnitra, dříve bych byl pro vrabce je to takový schánčlivý ptáček ale kde jsou časy kdy jich lítaly po sídlišti hejna dneska se raduju když nějakého uvidím
takže čížek asi dobrá volba alespoń má hezké jméno
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.2.2024 11:19 Reaguje na Radomír Voráček
Zvlášť dnes, kdy je minimálně o 1/3větší, než bývala ještě tak před 30 - 40roky a přestává být plachá.
Odpovědět
PE

Petr Eko

4.2.2024 11:29
Měl bych prosím dotaz na autora..
Kdy jste byl naposledy v Rusku, že víte že tam mají tolik strak ??
A sčítal jste je osobně?? Nebo to bylo jen povinné kopnutí do kotníka??
Smutné, že i zde taháte politiku..
Odpovědět
Jiří Anderle

Jiří Anderle

22.2.2024 10:44 Reaguje na Petr Eko
Politiku jste sem zatáhl právě teď vy. Rusko jsem projel autem několikrát. Mé články o Rusku najdete na internetu.
Odpovědět
TK

Tomáš Kara-Ivanský

4.2.2024 12:23
Všude možně se diskutuje o tom, jakého máme mít národního ptáka. Ale nikdo nediskutuje o tom k čemu to vlastně je? Budeme pak vybírat národní rybu, národního hlodavce, národní hmyz atd.? Nebylo by lepší se zabývat něčím smysluplnějším?
Odpovědět
Jiří Anderle

Jiří Anderle

22.2.2024 10:46 Reaguje na Tomáš Kara-Ivanský
Trefa. Také si to říkám, ale mít národního ptáka může být také symbolem národního mužství.
Odpovědět
TK

Tomáš Kara-Ivanský

4.2.2024 12:23
Všude možně se diskutuje o tom, jakého máme mít národního ptáka. Ale nikdo nediskutuje o tom k čemu to vlastně je? Budeme pak vybírat národní rybu, národního hlodavce, národní hmyz atd.? Nebylo by lepší se zabývat něčím smysluplnějším?
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

4.2.2024 13:26
Miluji křivky a ořešníky, snad pro to kde bydlím, ale souhlasím, že čížek lesní je výborným národním ptákem.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

4.2.2024 16:42
Řekl bych, že Čechové o národním ptáku rozhodli už dávno, a to tím, že ho rádi chovali doma v kleci a dávali si jeho jméno, resp. příjmení. A mezi nimi skutečně vítězí navržený čížek, neb Čížků a Čížů je 5285, následuje Straka 3709, moje oblíbenkyně Červenka 3506 zpívající v zimě i v noci, Stehlík 3445, atd., Orel + Vorel 1554 - toho asi tolik nechovali, zato ho měli v úctě, než je pitomci vytrávili a vystříleli. Takže ano, bezproblémový, veselý čížek by mohl být národním ptákem.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

4.2.2024 16:58 Reaguje na Karel Zvářal
Ale pozor, Strnadů a Strnadelů je téměř 4900, ale ten je tak "obyčejný" a nenápadný, že ho sotva někdo navrhne. Ovšem jako symbol národního rysu (někoho vystrnadit) by se mi líbil - není nad osobní zkušenosti:-)
Odpovědět
JB

Jarmila Bělohlavová

4.2.2024 16:47
Já typovala straku.
Odpovědět
Anyr

Anyr

4.2.2024 21:41
Vůbec. Národním ptákem Čechů je jasně špaček.
Neustálé kecy, nadávání, stěžování si - špačkování. A to vždy, všude a na vše. Kdekoliv se objeví.
Sdružování se do početných skupin, jakmile se mu to hodí. Sežere na co přijde, a je tak... hmm... asertivní, že ho člověk nevyžene, nezbaví se ho, i kdyby nakrásně chtěl.

Přirovnávat Čechy k čížkům, to hraničí s urážkou toho druhu (-_-) :D
Ovšem, pokud by měl čížek reprezentovat českou krajinu - a to navíc spíše předkomunistickou - pak ano, klidně.
Čížek reprezentující Čechy jako zemi, nikoliv Čechy jako národ :)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.2.2024 21:03 Reaguje na Anyr
Souhlas, špačkování sedí, ještě bych mírně zkorigoval název na špačech, aby to češství z toho více čišelo. Ale ani ten špaček není špatný, neb malý český člověk (lidově šprček) či tělnatí milovníci uzeného (špíček) se v něm také najdou. A jelikož je zvláště milován na jižní Moravě, určitě (nejen) tam s jeho prvenstvím nebude mít nikdo problém.
Odpovědět

4.2.2024 22:12
Souhlasím, že se řeší blbosti a zatím nám tu postupně krachuje významná část průmyslu i zemědělství... Titanik se potápí a na palubě se stále ještě tančí...
Odpovědět

4.2.2024 22:14
Souhlasím, že se řeší blbosti a zatím nám tu postupně krachuje významná část průmyslu i zemědělství... Titanik se potápí a na palubě se stále ještě tančí...
Odpovědět
MM

Milan Milan

7.2.2024 20:42
Národní pták? Čemu to má prospět? Ještě tak anktetou zjistit nejoblíbenějšího ptáčka, to možná, ale vnucovat národu, že se hledá národní pták a že doteď žil ochuzen o symbol nějakého národního ptáka, tak to je snad hodno některých doporučení EU. Ještěže těm ptákům je to šumafuk.
Odpovědět
Jiří Anderle

Jiří Anderle

22.2.2024 10:51
Přátelé... děkuji za výjimečně konzistentní odezvy. Ani jsem to nečekal.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist