https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jiri-malik-mereni-odtoku-vody-na-lesnich-cestach
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jiří Malík: Měření odtoku vody na lesních cestách

23.5.2024
Simulace dešťové srážky pomocí obarvené vody z důvodu přesného optického vymezení infiltrace vody a jejího stoku.
Simulace dešťové srážky pomocí obarvené vody z důvodu přesného optického vymezení infiltrace vody a jejího stoku.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Jiří Malík / Živá krajina
Odborníci z Beskyd simulovali v rámci CHKO Beskydy přívalové srážky na lesní půdě. Cílem studie bylo zjistit, jak si lesní půda poradí s přívalovými dešti. Do experimentu byla zařazena utužená přibližovací linka, nepoškozená lesní půda a rekultivovaná přibližovací linka infiltrační metodou jáma-hráz-jáma. Experiment prováděli vědci z Výzkumného ústavu meliorací a ochrany půd za pomoci dobrovolných hasičů z Veřovic, kteří zajišťovali dopravu vody na experiment. Ze Slovenska dorazil i Štefan Vaľo, otec metody zvýšení infiltrace v lesích metodou jáma hráz jáma, který má s touto metodou mnoholeté zkušenosti. Experiment se provádí v letošním roce na třech různých lokalitách v rámci České a Slovenské republiky. V dalších letech se chystají navazující experimenty, které budou testovat infiltrační schopnosti jiných vodozádržných opatření na lesní půdě.
 
Prvním ze zkoumaných míst byla pojezdy utužená lesní cesta v prudkém svahu. Hned vedle lesní půda v mladé bučině. Třetí místo, kde proběhla simulace přívalového deště byla letos v únoru realizovaná sanace cesty metodou jáma hráz jáma, která zabraňuje kaskádou jam a hrází eroznímu stoku vody na bývalé prudké lesní cestě.

Příprava na experiment.
Příprava na experiment.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Jiří Malík / Živá krajina

Ojedinělý lesní pokus přinesl vědecky ověřená data, která budou dále využívána při práci s vodu ve svažitých lesních komplexech a při ochraně lesa i níže položených míst před erozí a bleskovými povodněmi.

Jaké byly hlavní poznatky? Zpevněná cesta při přívalové srážce zadrží infiltrací srážku ze 40 % a 60 % odtéká níže po povrchu.

Svážnice sanovaná metodou jáma hráz jáma. Příprava simulace srážky.
Svážnice sanovaná metodou jáma hráz jáma. Příprava simulace srážky.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Jiří Malík / Živá krajina

Nicméně to největší nebezpečí, které taková cesta představuje, je rychlost, s jakou se voda rozteče z kopce dolů, je to cca 1,5 minuty.

Zkouška dešťového zásaku.
Zkouška dešťového zásaku.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Jiří Malík / Živá krajina

Když je takových po spádu vedených cest v lese hodně, srážka vlastně okamžitě stéká rychle dolů, má velkou energii a ničí nejen cestu, ale všechno ve své trase a ohrožuje i vesnice a zemědělskou půdu pod lesem.

Vše se poctivě měří.
Vše se poctivě měří.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Jiří Malík / Živá krajina

Naproti tomu kyprá lesní půda a oblast v místě jam na staré svážní cestě zasakovala mnohem větší srážku, než byla na cestě, po několik hodin, aniž by byl sledován jakýkoli povrchový odtok.

Jinými slovy – kyprá lesní půda a oblasti s napravenou infiltrací cest absorbují i velké přívalové srážky ze 100 %. Tím umožňují zvýšit maximálně přísun vody lesnímu ekosystému a omezují významně bleskové povodně generované systémem lesních komunikací.

Po ukončení studie budeme výsledky výzkumu publikovat v odborných časopisech i médiích.


reklama

 
foto - Malík Jiří
Jiří Malík
Autor je předseda Spolku Živá voda, vedoucí národní kampaně Koalice STOP HF a člen Výboru pro krajinu, vodu a biodiverzitu Rady vlády pro udržitelný rozvoj.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (18)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

23.5.2024 08:16
Odsaď pocať. Jasně je nejlepší kyprá vrstva. Metoda jáma, hráz, jáma je asi postačující v okamžiku standardní srážky. V přívalovém lijáku ale bude působit akumulací a se současným provalením hrází jako zesilovač extrémního přívalu. Škody mohou být v tom případě ještě horší. Starou dobrou metodu příčných odvaděčů vidím jako lepší.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.5.2024 08:36 Reaguje na Slavomil Vinkler
se domnívám, že to je trochu jinak. Lesáci aby se dostali k " lesům" co nejblíže, vytváří cesty, svážnice, které nekopírují vrstevnice a tak tyto cesty v případě vodních srážek působí jak řečiště. Postranní odvaděče vodních srážek nejsou funkční vždy, zpravidla jsou úzké a v případě velkých vodních spadů vytvářejí řečiště v lesním porostu. Ono možná jde o to, jak zachytit extrémní srážky a zpomalit odtok. Metoda je možná ale asi nebude řešením všude. Je to možná v přirovnání " stavba" suchých poldrů.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

24.5.2024 08:06 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Samozřejmě, namáme lsy jen na rovinách a na ty vrstevnicové cesty je potřeba se nějak dostat. No a proto se lesní cesty přehrazují srážkami nebo většími průlehy. Čím svažitější cesta, tím víc srážek. No a z těch srážek to opět odtéká do porostu. Pamatuji doby kdy se při dlouho trvajících deštích ( silných deštích) naložili ženský z pěstebky a tyto srážky , déšť nedéšť, se čistily. Samozřejmě , toto je již dávno sci-fi.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

23.5.2024 09:16
Asi by bylo zajímavé vyhodnotit, kolik takové řešení přinese prospěchu a na kolik vyjde.

Ekonomika a trvanlivost akce je VŽDY důležitá a pokud se o ní mlčí, je to podezřelé.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.5.2024 10:18 Reaguje na Jiří Svoboda
trvanlivost projektu na svážných cestách je ohraničena těžbou.

Pak je dobré se bavit, že není potřeba všude těžit pomocí mechanizace nepasečné těžby. Je to spíš smutná realita, že máme obří monokultury a leckde stejnoleté.

Udržitelnosti v tom případě lesních porostů není možná, včetně odolnosti proti vnějším vlivům.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

23.5.2024 23:00 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Kde chcete sebrat lidi, kteří by dělali výběrovou těžbu pilami a dřevo vytahovali koňmi a nebo lehkou technikou?
To je lepší být na dávkách, a občas udělat melouch, než dělat s motorovou pilou probírky (výběrovou těžbu) ve vzrostlém lese.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

24.5.2024 08:16 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Není spíš pravdou, že udržitelnost není možná hlavně díky současnému systému?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.5.2024 10:08
Na to dostali dotace ?
Na jednoduché řešení - odklon té vody z cest, na každém možném místě do prostoru lesa, jí dostanou též, co !
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

23.5.2024 10:57 Reaguje na smějící se bestie
Jistě, takové jednoduché řešení ale není vědecké. Aspoň v televizi to prezentovali jako vědecký projekt.

Mám dojem, že buď budeme mít lehkou úpravou odvodněné nevsákavé lesní cesty, po kterých se dá jezdit, nebo za velké peníze vsákavé, kde se jezdit nedá.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

23.5.2024 17:49
Je hrozné co tady prezentují " ochránci přírody". Vždyť Každý blbec ví že cesta je uježděná a tudíž se na ní voda nevsakuje. Ovšem to nezabrání "odborníkům" na to udělat vědecký (samozřejmě dobře dotovaný ) projekt.
Odpovědět
DA

DAG

24.5.2024 07:43 Reaguje na Petr Blažek
Přesně. Navíc to musí být vědecky vykomunikováno, aby to mělo váhu.
Někoho by mohlo napadnout, že ta voda z té svážnice, teče zpátky do lesního porostu a ne do odvodňovacího potrubí. Tudíž v lese zůstává :)
Odpovědět
JS

Josef Střítecký

23.5.2024 19:04
Kdyby zjišťovali (v jakém rozestupu, s ohledem na terén, na svah, a na výskyt zasakovacích lokalit), jak optimalizovat trasování lesních cest, a vytvořili optimální příručku pro konstrukci svodnic, hlasitě bych souhlasil. Ale ničit technická díla předků, kteří je budovali proto, aby byl les zpřístupněn, aby mohli kdykoliv reagovat na všechny případné potřeby a události (nejen obnovní těžbu v dlouhých periodách, ale také pro realizaci výchovy lesa, - provádění periodických probírek, sanaci škůdců, kontrolu všeho druhu, zimní přikrmování zvěře, případně záchranu dezorientovaných turistů, atd.), to je alarmující, zcela nezodpovědné zvěrstvo lidí, kteří vymýšlejí projekty jen proto, aby je tu udrželo na ústavech, kde už dávno nemají co dělat. Kdo umí, ten pracuje, kdo neumí učí, nebo zkoumá pitomosti.
Odpovědět
JO

Jarka O.

23.5.2024 19:08
Je to úspěch, soudruzi, to jo. Byly získány hodnotné hodnoty 40, 60 a 100%. Hasiči a majitelé zase ocení metodu jáma násep jáma, kterou byla lesní cesta změněna na bývalou lesní cestu. Velký úspěch je též vydolování klimagrantu. Ale proč je ta voda modrá? :)
Odpovědět
LB

Lukas B.

23.5.2024 22:01
to tak prostě je. a nejen v lese. tuzemská zemědělská krajina je plná úzkých lesíků (či spíše křovin) na místě starých polních cest, které se postupně vymlely (malebné staré slovo "úvoz" jasně naznačuje jejich vznik, koně šlapali, kola se točila, a déšť postupně odnášel).
Odpovědět
LB

Lukas B.

24.5.2024 06:47 Reaguje na Lukas B.
ještě poznámka - stálé úvozové cesty byly odjakživa zpevňovány - a to tím, co bylo po ruce a bylo (skoro) zadarmo. hatěmi počínaje a stavební sutí konče.
dočasné lesní svážnice se holt jednou za mýtný věk vyjezdily (i ten kůň radši tahá dolů s kopce), ale ve hodně strmých svazích nikoli po spádnici, ale ve sklonu optimálním pro koně. ale nevyjezdily se moc, dřevo se kácelo a tahalo v optimálním počasí (ideálně za mrazu), respektive když nebylo co dělat na poli. dnes má harvestor a vyvážečka pravidelnou pracovní dobu po celý rok.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

24.5.2024 07:53
Metoda "hráz jáma" je použitelná pouze na špatně (prudce po svahu) trasované nezpevněné přibližovací linky (a přijde mi poněkud energeticky náročná). Já jsem v přikoupeném lese nevhodně trasované "vyklizovací linky" (koleje po traktoru) zaslepil tlejícími kládami a dalšími zbytky po těžbě. Na vhodných místech i zeminou a kamením tak aby se netvořily hlubší rigoly. Po dešti se v tlejícím dřevě drží voda jako v houbě. Nepotřeboval jsem bagr. "Normální" lesní cesta má vyřešené podélné i příčné odvodnění se zásakem do okolního lesa. Příčné odvodnění zajišťují svodnice, podélné příkopy. Rozestup svodnic se projektuje dle sklonu vozovky. Ty svodnice a příkopy je třeba kontrolovat a čistit aby byly funkční. Pokud je údržba v pořádku nedochází k erozi ani poruchám odvodnění.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

24.5.2024 18:41 Reaguje na Dalibor Motl
Víte, ono stačí se podívat do knihy o Jantarové ztezce a uvidíte ty desetitisíce úvozů vytvořených v lesích Evropy za desetitisíce let.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

24.5.2024 17:31
Shrnu dohromady všechny argumenty předchozích diskutérů se kterými souhlasím.
Ano, zjišťovali to, co ví kdejaký praktik a pozorný amatér pozorující
v dešti vodu v lese a na cestě. Stačilo se zeptat a neprovádět nákladný
pokus.
Ano, cest je dnes příliš, ale co když právě ta zlikvidovaná bude časem
chybět hasičům, aby dojeli k požáru lesa a nebo záchranářům ke zraněnému?
Ano, musí se s tím něco dělat, ale opatrně a moudře. Ne aby to zase bylo
ode zdi ke zdi a zlikvidovaly se cesty, které budou jednou zase chybět.
V pralese cesty nejsou třeba, když připustím, že může i shořet a bude
to pro některé "ochranáře" dobrodiní, ale hospodářský les se dnes bez
cest neobejde a daleko více zla se napáchá jejich likvidací a následným
obnovením. Při obnovení zahynou tvorové, kteří tam našli naivně domov
netušíc, že to je dočasné a nikoliv konečné řešení.
Ano, máme problémy vodu v lesích zadržet, ale je to o skladbě lesa na
konkrétním místě. Nastává ale opět diktát, kde co sázet a je lépe to
nechat na majiteli a odbornému správci lesa. Pokud tam prosperoval
300 let smrk, tak ať se ho tam pokusí udržet, pokud dub, tak dub a
neponechat to náhodě z náletů a být překvapeni, že se neosvědčily.
Je toho více, co bych k tomu chtěl říci, ale hlavně záleží na typu
podloží a síle zasákavé vrstvy půdy. Do tenké vrstvy sutě toho moc
nelze nakumulovat ani tisícem hrázek a jam. No a bez dešťů budou
všechny malé tůně pouhými pastmi pro živočichy jako dočasný domov.
Tůň vyschne dříve, než v ní pulci dokončí přerod v žabky a nebo jimi
v plytké tůni nakrmíte predátory. O svých pulcích ropuchy v zahradním
jezírku jsem tu už psal, kde jim nehrozí vyschnutí a ani predace čápy,
volavkami, kachnami a rybami. Bohužel ale zachutnaly užovce a musel
jsem jezírko zabezpečit starou záclonou. O 200 metrů dál je ze snůšky
200 ropuch už NULA pulců pouze proto, že predace je vyšší, než je
snůška a tak hrozí vymření díky predaci. Jak dál? Babo raď, ale kdysi
tam nebyly kachny, volavky a ani sumečci američtí. Nikdo ani nestavěl užovkám 7 hadníků jako AOPK a nezakazoval vápněním regulovat kyselost
vody. Dnes v kyselé vodě žáby ani nekladou vajíčka a už nyní kvasí
a zapáchá jako hnojačka. Prostě odborníci mají dnes všude zelenou
a dělají i vodu modrou !
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist