Jiří Hlavenka: Chceme české potraviny? Tak udělejme přesně toto
2) Tento krok nejenom pokopne zemědělce k tomu, aby si vedle banální polařiny zřizovali i živočišnou výrobu, ale současně umožní, aby jejich zušlechtěné výrobky byly levnější a tudíž konkurenceschopnější zahraničním.
3) Nařiďme důsledné označování výrobků podle země původu, bez možnosti obcházení a podvádění (žádné "české slepice, dočasně v Polsku"). Označování musí být vždy zřetelné, viditelné, ideálně vlaječkami států původu. Takto to má Rakousko a pro každého zákazníka je na deset metrů vidět zemi původu. Jasné a snadné rozhodnutí, bez luštění milimetrového písma nebo se doptávání prodavače, zejména když kolem žádný není.
4) Stát se nesmí bát realizovat propagační kampaně na domácí výrobky, a především vysvětlovat, proč je pro ekonomiku země, pro prosperitu, platy a důchody nás všech důležité kupovat domácí produkty. Dělá to Německo, dělá to Rakousko, dělá to Francie, dělají to všichni. Propagujme čerstvost, propagujme necestování potraviny přes půl světa, propagujme lokálnost.
5) Zastropování dotací na velikost farmy odstraní dnešní silnou diskriminaci malých farem. Dvacetihektarový farmář je dnes silně znevýhodněn proti desetitisíco-hektarovému. Nezapomeňme, že původní a stále platný smysl zemědělských dotací (prosazený kdysi Francií) byl pouze a právě z důvodu ochrany malých lokálních zemědělských farem. (A jak strašlivě se zvrhl!)
6) Pomozme trojkovým obcím (obce s rozšířenou působností, "malé okresy") vybudovat a provozovat zemědělská tržiště, ideálně i stálá, tj. částečně pod střechou, zpropagovat je a dát tam prostor malým zemědělcům a potravinářům zdarma. (Tohle je například v každé větší maďarské obci - celoročně!). Výhledově mohou obce využít své nezaměstnané k pomoci s roznosem nebo rozvážkou domů. Vzdělávejme starosty, aby si uvědomili, jak důležitá je podpora hyper-lokálního podnikání, využití darů místní krajiny.
7) Naučme zemědělce efektivnímu, high-tech hospodaření, s vysokou přidanou hodnotou podle vzoru Holandska. Síla Holandska například v ovocnářství vůbec nespočívá v "dotacích", ale v high-techové výkonnosti a efektivitě. Holandský zemědělec produkuje na jednotku plochy až 20x více přidané hodnoty než český! Kde stát pomůže: edukace, konzultace, finanční podpůrné programy na pořizování (dnes ještě dosti nákladného) vybavení, hardware/software atd.
(Nezamýšlený důsledek: zemědělství řízené stroji, počítači, čisťounké, pod střechou se OPĚT stane prestižním, vyhledávaným povoláním a podnikáním.)
8) Specificky podpořme ovocnářství a zelinářství. Pro obojí máme rozumné klimatické i půdní podmínky, obojí patří k české zemědělské tradici. Ale je to pracné, žádný velkotraktor, ale ručičky a ohnutý hřbet - to agroferti neumějí, rodinné farmy ano. Nebojme se otevřít svůj pracovní trh sezónním pracovníkům z jiných zemí. (Polsko umí využívat stovky tisíc Ukrajinců na sezónní práce bez složitého papírování).
9) Zařízení placená z veřejných peněz (úřady, školy, nemocnice, sociální zařízení) budou preferovaně kupovat domácí potraviny, bude-li to možné a vhodné. Lze to zadat i jako podmínku do výběrových řízení na dodavatele. (Jsem-li placen ze státního, tedy z daní, mám utrácet tam, kde to zase tvoří tyto domácí daně).
10) Odstraňme příliš přísné bariéry, zejména hygienické u malých pěstitelů a chovatelů. Je jich mnoho a jsou výsledkem cíleného třicetiletého lobbingu agroprůmyslu, boje "velkých proti malým". Zeptejme se v asociacích malých soukromých zemědělců a potravinářů, co jim nejvíce hází klacky pod nohy; usnadněme jim život a podnikání.
11) Supermarketové řetězce jsou sice dost zlouni, ale používejme cukru místo biče. Veřejně oceňme ty řetězce, které zařazují do sortimentu nadprůměrné množství českých potravin. Oceňme ty řetězce a ty prodejny, které se rozhodnou objednávat lokálně, tedy každá prodejna má možnost si objednávat ze svého okolí, nikoli pouze centrálně (což právě napomáhá obřím, agroprůmyslovým dodavatelům).
A je to. Těch 55 % nakoupeného (!) domácího zboží se dostaví velice rychle.
Přečtěte si také |
Jaroslav Šebek: Kvóta na české potraviny? Právně, obchodně i politicky je to toxická věcreklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (180)
Jiří Svoboda
26.1.2021 15:52Pavel Hanzl
26.1.2021 16:11Jiří Daneš
26.1.2021 19:28 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
26.1.2021 19:58 Reaguje na Jiří DanešPo dvou generacích likvidační šikany se selský stav prostě obnovit nepodařilo. Za ministra Luxe se rozjížděl tento obor slibně, restituce i dotace na malá hospodářství probíhaly, ale lidí tam šlo málo a hlavně, když se dostali k moci zástupce jézedáků (Fencl, Palas za ČSSD)), tak dotace přepákovali na průmyslové kolchozy a dál se to už nezlepšovalo. A hrabiš to zabil celý.
smějící se bestie
26.1.2021 21:31 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.1.2021 09:29 Reaguje na smějící se bestieSvatá Prostoto
27.1.2021 11:52 Reaguje na Pavel HanzlKdyby se hledal nějaký polistopadový TOP tunel, tak tohle má TOP 5 jisté, a i TOP 3 bych viděl nadějně.
Pavel Hanzl
27.1.2021 22:07 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
28.1.2021 15:07 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
28.1.2021 16:18 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.1.2021 17:12 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
29.1.2021 10:12 Reaguje na Pavel HanzlProstě gauner jako ti, jejichž aktivity v podstatě legalizoval a znemožnil (či alespoň výrazně ztížil) jejich nápravu.
Svatá Prostoto
29.1.2021 11:07 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
29.1.2021 14:38 Reaguje na Svatá Prostotopavel peregrin
26.1.2021 17:37Jakub Graňák
26.1.2021 17:54 Reaguje na pavel peregrinPavel Hanzl
26.1.2021 20:00 Reaguje na Jakub GraňákJakub Graňák
27.1.2021 08:13 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.1.2021 09:33 Reaguje na Jakub GraňákJakub Graňák
27.1.2021 09:49 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
27.1.2021 11:53 Reaguje na Jakub GraňákPavel Hanzl
27.1.2021 22:09 Reaguje na Jakub GraňákSvatá Prostoto
28.1.2021 15:09 Reaguje na Pavel HanzlA hlavně jak změníte ochotu lidí se na tu vesnice vrátit za jiným účelem, než je postavit si tam domek a za prací jezdit do okolních měst.
Vaclav Sobr
29.1.2021 10:34 Reaguje na Pavel HanzlFakticky po nějakých 3 generacích lidí kteří na poli nikdy nedělali?
protože vyměnili práci 12 hodin denně 7 dní v týdnu za 8 hodin denně 5 dní v týdnu ve fabrice s dovolenou? :D
to tam ty lidi naženeme povinně a ty restituce taky budou povinné s tím že to nesmí žádnému zemědělskému podniku pronajmout a nebo raději prodat aby s tím vůbec neměli další starosti?
Promiňte... naprosto si nedovedeu představit jakýkoliv úspěch tohoto pokusu. Z těch komu by se to hypoteticky vrátilo nikdo zemědělčit nepůjde.
Teda možná jo pokud za nimi bude stát voják se samopalem a bude je k tomu nutit... ikdyž ti lidi stejně nebudou vědět jak to dělat.
pavel peregrin
27.1.2021 10:16 Reaguje na Jakub Graňáksmějící se bestie
26.1.2021 17:55 Reaguje na pavel peregrinLukáš Kašpárek
27.1.2021 07:31 Reaguje na smějící se bestiepavel peregrin
27.1.2021 10:19 Reaguje na Lukáš KašpárekJ. Kloutvorová
27.1.2021 12:51 Reaguje na pavel peregrinJan Šimůnek
28.1.2021 08:05 Reaguje na J. Kloutvorovápavel peregrin
27.1.2021 10:18 Reaguje na smějící se bestieKarel Zvářal
26.1.2021 18:02 Reaguje na pavel peregrinTo není česká krajina, to je výsledek nenažranosti agrárního molochu.
49.1590397N, 17.4874856E
Pavel Hanzl
26.1.2021 18:29 Reaguje na Karel ZvářalJenom tak se můžeme vrátit mezi demokratické státy.
Proto budu volit toho, kdo má šanci ho porazit, ostatní politické názory jsou v dnešní době už druhořdé. Jde nám zas o princip demokracie.
Karel Zvářal
26.1.2021 18:38 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
26.1.2021 20:04 Reaguje na Karel Zvářalneobdařila, máme ho nejvíc z celé EU. Příčinou je systémová korupce, kdy si NÁRODNÍ dotace vypisuje ten, kdo je vlastník celého byznysu.
Karel Zvářal
26.1.2021 20:11 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.1.2021 09:36 Reaguje na Karel ZvářalJiří Daneš
26.1.2021 19:42 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
26.1.2021 20:09 Reaguje na Jiří DanešJan Šimůnek
27.1.2021 08:00 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.1.2021 09:39 Reaguje na Jan ŠimůnekTunely a korupce za miliardy mi připadá miliónkrát horší.
Pavel Hanzl
28.1.2021 09:41 Reaguje na Jan ŠimůnekHitler vyznával kult starogermánských bohů, což je přímo protiklad Bible.
pavel peregrin
27.1.2021 10:21 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
27.1.2021 10:37 Reaguje na pavel peregrinKdyž mi někdo nastaví vlídnou tvář, tak ho pohladím (pochválím), když mi někdo vytrvale ukazuje hřídel, tak ho do ní kopnu:-) A dnes, spíše už ekolog než zemědělec, jsem propagátorem vize Vraťme život do krajiny! A je mi jasné, že u zlatokopů to vyvolá jedinou reakci: Hoďme vidle do projektu! A problémy zdevastované krajiny s minimem živky a krajinotvorných prvků korespondují s poměrem našich potravin na domácím trhu - totální rozvrat!
Karel Zvářal
27.1.2021 11:18 Reaguje na Karel Zvářalsmějící se bestie
26.1.2021 17:51Tak, jako to je v Rakousku a nejen tam.
smějící se bestie
26.1.2021 17:52 Reaguje na smějící se bestieJan Šimůnek
26.1.2021 18:09Jinak stručně:
1. Kukuřici řepku dotujeme, protože EU a její zelený mašíbl. Pokud bychom je přestali dotovat, musely by se nastavět velké plochy FV panelů (před nimiž nás tyto "energetické plodiny" chrání, a příspěvek na solární barony, v průměru 2000 Kč na rodinu a rok v ceně elektřiny, by mohl klidně vylézt na několikanásobek. Už tak je to pro řadu lidí citelná položka rozpočtu.
2. Živočišná výroba bez zajištění odbytu (a přesně to má tenhle zákon zajistit) je pitomost.
3. Proti vlasteneckému označování výrobků EU bojuje a bude bojovat ještě víc, pochopitelně, s dvojím metrem vůči starým a novým zemím.
4. Propagační akce se dělaly, moc to nefungovalo. Je pitomost propagovat zboží, které není na trhu.
5. Zastropování dotací povede ke krachu středních podniků a páchne průšvihy.
6. Ta lokální tržiště s nějakou podporou jsou asi rozumný bod.
7. Ten holandský zemědělec by bez dotací podstatně vyšších, než mají ti naši, na tu HiTech prostě nevydělal.
8. Jakž takž rozumné (preference ovocnářství a zelinářství).
9. Výkrm pracovníků a dalších českými potravinami, pokud to může ovlivnit stát - někde by to pomohlo, někde to nepůjde (např. ve zdravotnictví tuším problémy.
10. Ty normy jsou dílem EU. Nejde o ochranu zdraví lidí (po této stránce byly ČSN jednoznačně lepší), tyto normy preferují právě velké firmy proti malým a je to jejich cíl a účel. Jejich oficiální změkčování by narazilo snad ještě víc než tento zákon. Např. plastové špalky, které se povinně zavedly do řeznictví jsou mikrobiologicky rizikovější než původní dřevěné - to se vědělo už od poloviny 80. let (práce prof Matyáše ve švýcarské centrále WHO). Přesto se povinně zavedly, protože část řeznictví v nových zemích EU kvůli tomu krachla (nebyli s to si na ně vydělat), což byl účel. Zdraví zákazníků mají úředníci EU u koncové části trávicího ústrojí.
11. Nejsem si jist, zda by to nějak statisticky zachytitelně pomohlo.
Karel Zvářal
26.1.2021 18:12 Reaguje na Jan ŠimůnekPavel Hanzl
26.1.2021 18:37 Reaguje na Jan ŠimůnekŘepky se pěstuje u nás NEJVÍCE z celé EU a dotace na nové fve jsou NULOVÉ!!!
Průměr EU je asi 40% elektřiny z OZE, u nás 5%.
smějící se bestie
26.1.2021 18:44 Reaguje na Pavel HanzlKarel Zvářal
26.1.2021 18:48 Reaguje na smějící se bestiePavel Hanzl
26.1.2021 20:11 Reaguje na smějící se bestieJe to poměrně inteligentní systém a blbý ropák to prostě nedává.
Lukáš Kašpárek
27.1.2021 07:35 Reaguje na smějící se bestieJan Šimůnek
27.1.2021 08:03 Reaguje na Lukáš KašpárekPavel Hanzl
27.1.2021 09:42 Reaguje na Jan ŠimůnekTím to skutečně není!!
Pavel Hanzl
28.1.2021 17:18 Reaguje na Jan ŠimůnekMy máme nejvyšší dotace do OZE z celé EU, Němci jsou asi někde uprostřed.
Pavel Hanzl
28.1.2021 17:22 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
27.1.2021 08:11 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.1.2021 09:46 Reaguje na Jan ŠimůnekTo nezpůsobili ekologové.......
Proč mají v souhrnu asi 2x vyšší dotace než celá fve, která dá 100x více energie, než spotřebuje?
Jiří S
27.1.2021 12:09 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.1.2021 22:14 Reaguje na Jiří SJiří S
28.1.2021 09:15 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.1.2021 09:35 Reaguje na Jiří SChemizuje se přece daleko více proto, že to není potravina pro lidi.
Voni sou hlava.....
Jiří S
28.1.2021 10:10 Reaguje na Pavel HanzlJiří S
28.1.2021 10:14 Reaguje na Jiří SMilan G
28.1.2021 11:19 Reaguje na Jiří SJiří S
28.1.2021 11:30 Reaguje na Milan GUvedu konkrétní příklad řepky.
Dřívější ošetření řepkou probíhalo takto. Podzim 1x moření, 1x herbicid. Jaro v případě kalamity krytonosce 1x insekticid, protože moření, už se odbouralo, 1x fungicid, pozdní jaro 1x fungicid, 1x insekticid. Tzn. všehovšudy 6 chemických aplikací (včetně moření).
Po zákazu moření a organofosfátu. Podzim 1x herbicid, 3x insekticid, jaro 3x insekticid, 1x fungicid, pozdní jaro, 1x fungicid a zhruba 3x insekticid. Celkově 12 aplikací.
A teď ruku na srdce, mořené osivo vydrží od podzimu do jara, kdy včely skutečně nelétají, tedy nepředstavují hrozbu. A původní aplikace 2 insekticidů se dala naplánovat po skončení letu včel a byla účinná. Nyní se bude aplikovat 6x neúčinný pyrethrodi, protože nic jiného není a tolik aplikací se bohužel nedá naplánovat vždy po ukončení letu včel. Takže zákazem moření a organofosfátu se naopak stav opylovačů výrazně zhoršuje. A to ještě nemluvím o stavu půdních živočichů, protože 1 aplikace moření, kdy se využívá výrazně méně účinné látky a aplikace 3x podzim a 3x brzké jaro zamává i s půdou, tzn. Ekologové svým nesmyslným bojem ničí nejen opylovače, ale i půdní život (degradace půdy se dozajista zvýší).
Jan Šimůnek
28.1.2021 16:23 Reaguje na Jiří SJan Šimůnek
28.1.2021 16:22 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.1.2021 17:17 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
29.1.2021 10:14 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
27.1.2021 17:32 Reaguje na Pavel HanzlBionafta, produkovaná spálením litru a decky nafty, do kontextu těchto škodlivých nesmyslů zcela zapadá.
Pavel Hanzl
27.1.2021 22:16 Reaguje na Jan ŠimůnekJe to hoax, ovšem teploměr se nějak hoaxem nazývat nedá.
Jan Šimůnek
28.1.2021 08:10 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.1.2021 09:31 Reaguje na Jan ŠimůnekPavel Hanzl
28.1.2021 09:32 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
28.1.2021 16:24 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.1.2021 17:16 Reaguje na Jan ŠimůnekJaroslav Štemberk
30.1.2021 10:47 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
31.1.2021 19:51 Reaguje na Jaroslav Štemberkhttps://www.email.cz/download/k/RjPiOnuAEzfpmVjCBLsPXBj6kHjqMpMbSeqCDYibihCUBapikHcA0Vtu3bDnemm8Qob1yM4/tz-cfa-28042020-final.pdf
Pavel Hanzl
26.1.2021 20:16 Reaguje na Jan ŠimůnekUž jste si přečetl definici fašismu???
Jan Šimůnek
27.1.2021 08:13 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.1.2021 22:18 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
28.1.2021 08:15 Reaguje na Pavel Hanzl1 dotace jde na hektar, bez ohledu na to, kdo ho vlastní
2 dotace nemůžeme přerozdělovat (pravidla EU), tj. že bychom na některé hektary dali dvojnásob a na jiné nulu.
3 můžeme jen zajistit, aby na některé konkrétní hektary dotace přišla a na jiné nikoli
4 prostá matematika ukazuje, že v takovém případě (3) by do našeho zemědělství celkově šlo peněz méně
Pavel Hanzl
28.1.2021 09:30 Reaguje na Jan ŠimůnekZ čeho se asi postavilo čapí hnízdo? Z čeho stamiliónové linky na chleba v Penamu?
A dalších asi 800 miliónů neoprávněně vyčerpané Agrofertem? To nebyly žádné peníze navíc, o to okradl malé sedláky a podnikatele.
Jan Šimůnek
28.1.2021 16:26 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
29.1.2021 08:38 Reaguje na Jan ŠimůnekPrávě v EU se dotují sedláci, stačí se podívat do Rakous, Němec nebo kamkoliv, nejlépe do Francie.
Ta byrokracie je cílené svinstvo ČR proti sedlákům, vylobbované průmyslovými zeměničiteli.
A Bábu EU odsoudit nemůže, nejsme federace a žádná evropská FBI ho nepřijede zatknout.
Proto jsem pro nejtěsnější federální Evropu, kde by nad našimi zkorumpovanými majiteli státu byla vyšší instance, která by je mohla postavit před skutečně nezávislý soud v Haagu.
Jan Šimůnek
29.1.2021 10:16 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
31.1.2021 19:44 Reaguje na Jan ŠimůnekTam totiž neplatí buzerační systém babišistánu, proto žijí v pohodě.
Jan Šimůnek
1.2.2021 09:13 Reaguje na Pavel HanzlJiří S
27.1.2021 08:52 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.1.2021 09:48 Reaguje na Jiří SJan Šimůnek
27.1.2021 17:33 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
28.1.2021 16:27 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
29.1.2021 08:40 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
29.1.2021 10:21 Reaguje na Pavel HanzlTakže i v tom "améru" mají s OZE problémy, a to za výrazně lepších zeměpisných a podnebných podmínek, než jaké jsou u nás.
OZE jsou prostě totální nesmysl, jen tunel na finanční prostředky, které pak chybějí jinde. V tom "améru" si ovšem jejich majitelé přece jen nemohou tolik vyskakovat a tolik si nakrást jako v EU.
Pavel Hanzl
30.1.2021 20:20 Reaguje na Jan ŠimůnekA kolapsy jsou způsobeny většinou klimatizacemi, protože je tsm čím dál větší vedro. Hádejte, čím to je.
Jan Šimůnek
31.1.2021 10:23 Reaguje na Pavel HanzlIMHO jedna z možností by byla ta, že by se výkyvy a výpadky OZE zatížily tak šílenými pokutami, že by se provozování toho svinstva prostě nevyplatilo.
Pavel Hanzl
31.1.2021 19:40 Reaguje na Jan ŠimůnekJá vím, pro ropáka je to zcela zásadně mimo možnosti chápání...
Jan Šimůnek
1.2.2021 09:14 Reaguje na Pavel HanzlJiří S
28.1.2021 10:11 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
29.1.2021 08:43 Reaguje na Jiří SJiří S
29.1.2021 09:38 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
31.1.2021 19:37 Reaguje na Jiří SKatka Pazderů
26.1.2021 19:41A ještě přesvědčte zahraniční vlastníky našich super a hypermarketů, aby v Česku kupovali potraviny do svých obchodů.
To je právě to, o co se někteří poslanci pokusili.
Svatá Prostoto
26.1.2021 20:02 Reaguje na Katka PazderůJá si teda s klidem v duši koupím jogurt sice z Říše, ale z mlíka který vyprodukovali naši zemědělci a ten Němec jim za ně zaplatil včas a slušnou cenu.
Jakub Graňák
27.1.2021 08:20 Reaguje na Svatá ProstotoPavel Hanzl
27.1.2021 09:51 Reaguje na Jakub GraňákJan Marján
27.1.2021 11:07 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
27.1.2021 11:58 Reaguje na Jan MarjánJá zase nesníším guláš z kližky a ex se šíleně bojí pavouků, každej máme něco:-).
Pavel Hanzl
27.1.2021 22:22 Reaguje na Jan MarjánJasně je to vidět v případě otrávené Bečvy.
Svatá Prostoto
28.1.2021 15:13 Reaguje na Pavel HanzlAle je s váma prdel jako s málokým, to zase jo;-).
Pavel Hanzl
28.1.2021 15:16 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
27.1.2021 11:59 Reaguje na Jakub GraňákJakub Graňák
28.1.2021 08:25 Reaguje na Svatá ProstotoNa druhou stranu toto je systémový problém, proto ho nejde snadno vyřešit a spoluviníci si přehazujou odpovědnost mezi sebou, aby obhájili, že na to sami dlabou
Svatá Prostoto
26.1.2021 19:59Cywe, stačí abych si tohle přečetl, a je jasné, že Hlavenka píše o něčem, o čem ví lautr prd a vymýšlí.
Tohle tady už bylo ... SZIF a Klasa ... a jak to dopadlo.
Naflákat sem nějaké výkřiky do tmy umí kde kdo .... ale realizovat je a navíc tak, aby byly skutečně funkční a efektivní ... no, může to na kraji předvést, sesli na to má. Už docela dlouho ...
Karel Zvářal
26.1.2021 20:15 Reaguje na Svatá ProstotoPavel Hanzl
26.1.2021 20:18 Reaguje na Karel ZvářalSvatá Prostoto
26.1.2021 20:42 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
26.1.2021 20:40 Reaguje na Karel ZvářalZrovna o tomhle něco vím ... skoro víc, než bych chtěl.
Tohle musí vždy vycházet od těch producentů/zpracovatelů a oni si to musí sami financovat, bez nějakých dotací a podobně, protože jen tak si ohlídají, že ty vynaložené prostředky jednak nezmizí, jednak budou vynaloženy skutečně efektivně.
Prostě když něco platím, tak mne sakra zajímá, co z toho mám. Když to někdo cáluje a třeba dokonce dělá ...
Radim Polášek
26.1.2021 20:32bod 7 není třeba, protože kromě malých hospodářství, která jedou na krev, protože jakožto malí a neekonomičtí tak tak dokáží prodat a držet se nad vodou, i za cenu neplacené práce členů rodiny zemědělce a snad i dětské práce svých malých potomků, všichni prosperující zemědělci musí sami sledovat trendy a zavádět nejnovější poznatky, jinak se ekonomicky velice rychle propadnou.
8 Podpořme ovocnářství a zelinářství, ne ale formou preference ruční práce, to je cesta do krachu, když jiní dávají dohromady a používají velké stroje, či dokonce autonomní manipulátory a roboty a jejich produktivita je tak násobně vyšší.
S ostatním se dá souhlasit.
Břetislav Machaček
26.1.2021 21:51změnit asi ani u nás. Zkusit se vzepřít sami asi neprojde a čekat na to,
že se staré unijní země samy oprostí od neférových praktik nevěřím. On
se ten systém dotací zvrhl k protekcionismu a deformaci trhu. Kdo si co
prosadí, to má a tak i takové Polsko si vyjednalo jiné podmínky než my.
My jsme to neprosadili trochu z fanfarónství, že výhody nepotřebujeme
a z části z lokajství, abychom se zavděčili. Trh ale není charita a tak
se na sliby zapomnělo a zbyl tvrdý byznys. Prodáš cukrovar, tak ho
někdo zbourá, aby už nebyl. Prodáš mlékárnu, tak ji zavře, aby už nebyla,
prodáš jatka, tak je zavře, aby už nebyla. Proč taky, když je má majitel
doma a má převis hotové výroby. Co pak s řepou, mlékem a masem? Nezbývá
než přestat pěstovat, chovat a divit se šuntům ze zahraničí. Pokud jsou
ochotni nakupovat suroviny, tak jim budeme líbat ruce a děkovat za
odbyt. Oddělit prvovýrobu od zpracování výrobků je prvá chyba, druhou
bylo nesrovnat za 30.let cenu práce a tím i kupní sílu a třetí se
to nepokusit ani srovnat jinak, jak to udělali jiní (v Polsku mají
zemědělci výhody o kterých se našim nezdá). To se pak podniká i na
20 hektarech. Pak je tu díky ceně práce odliv ze zemědělství, který
majitelé nahrazují zúžením sortimentu a jdou cestou , která nemá
se zemědělstvím nic společného (bioplynovky, pěstování řepky a plodin
na vývoz jako krmivo). Finanční efekt mizerný a následuje další odliv zaměstnanců a takřka nemožnost se vrátit zpět k rozšíření sortimentu
plodin a k chovu zvířat. Kde dnes vzít lidi do živočišné výroby, zelinářství a ovocnářství i kdyby byl o jejich produkci zájem? Nevím,
ale za dosavadní cenu práce asi pouze pracovníky z východu i se všemi negativy se stálostí při takových problémech jako nyní koronavirus.
Co s produkcí, když ji není kde zpracovávat a skladovat. Prostě chyby
se už staly, jejich náprava bude těžká a mám obavu, že už asi nemožná.
Bez změny v ekonomice a hlavně v myšlení to nepůjde určitě.
Jiří S
27.1.2021 07:592) rozhodně to nepovede k rozšiřování a konkurenceschopnosti podniků. Naše podniky jsou již konkurenceschopné a nabízejí do obchodů masné produkty za stejné peníze jako ti zahraniční, jen jsou odmítáni.
3) velice rozumný bod. Ale věřte tomu, že pokud by každý hned věděl, co je české a není tak obchodník by se narazil takovou marži, až by to hezké nebylo. Obchodníci totiž vědí, že co je české se dá prodat dráž a rýžují na tom.
4) možná to mnozí nepozorují, ale takto se již částečně propaguje, ale souhlasím, aby to bylo ještě hlasitější. Každopádně momentální pohled na zemědělce je nehezký, takže kdo ví, jestli by to k něčemu bylo.
5) 20 ha zemědělec není znevýhodněn vůbec nijak. Všichni mají stejné podmínky a mohou dosáhnout stejně na jakoukoliv dotaci, pokud na ni mají nárok.
6) To je opravdu skvělý nápad. 100 % souhlas.
7) Mají sice vyšší efektivitu, ale řekněme si narovinu, čím to je. Větší podpora v PRV právě na produkty s touto přidanou hodnotou. Tudíž se dokázali etablovat a zavést takové produkty. Jsou i v ČR takoví. Problém je pořád v tom odbytu, kdyby měl ovocnář jistotu odvést většinu úrody aspoň za nákladovou cenu do velkoobchodu, pak tu budeme mít tolik High - tech ovocnářů a zelinářů, že nebudeme vědět co s tím. Také by jste se měl možná do některých podniků dojet podívat (čisťounké a pod střechou, takových podniků je stále víc a víc).
8) I zelenina se dá dělat velkotraktory a velkosklízeči jak říkáte. Takže velkopodniky by se toho samozřejmě chytly taky. Souhlasím, že vyřídit zaměstnance z Ukrajiny a Rumunska je o něco složitější, ale znám zelináře co to umí a jsou to lidé co mají do 100 ha, takže malí zemědělci. S Polákama se vůbec v zemědělství nemůžeme rovnat, ti neplatí sociální a zdravotní odvody a tak podobně.
9) Je výborný nápad. Jen poupravím, pokud by chtěli dodávat menší zemědělci, pak by bylo dobré dělat sdružení, aby byla dodávka stabilnější. Pokud se podíváte, třeba mléko do škol je již podporováno, ale nejde to k zemědělcovi, ale samozřejmě k podniku zpracovávajícímu.
10) Nevím, jaké máte zkušenosti s malými a velkými podniky, ale všem tato byrokracie vadí. My jsme střední podnik a takovéto zatížení. Z komunikace s Babišovci, vadí prostě všem. O žádné lobby se nejedná.
11) Jenže to právě těm řetězcům vyhovuje nejvíc. Centrální nákup je pro ně mnohem výhodnější. Jak by jste si představoval takové ocenění. Podle mne to, že vykoupí market od místního jablka (např. Golden delicious) za 10 Kč/kg, ten ovocnář to musí mít uskladněné, zabalené a připravené na jejich výdej a oni to prodají za 60 Kč/kg mi přijde už jako dost velké ocenění takového supermarketu.
pavel peregrin
27.1.2021 10:29Pavel Hanzl
28.1.2021 15:13 Reaguje na pavel peregrinPavel Hanzl
30.1.2021 20:16 Reaguje na pavel peregrinMilan Štrupl
27.1.2021 10:59Jirka Černý
27.1.2021 20:32 Reaguje na Milan ŠtruplMilan G
27.1.2021 12:01My teda už opravdu hodně let se produktům z Holandska vyhýbáme, je to humus nic víc.
Jan Marján
27.1.2021 20:09 Reaguje na Milan GVladimír Křivonoska
27.1.2021 14:07pavel peregrin
27.1.2021 17:34 Reaguje na Vladimír KřivonoskaBřetislav Machaček
27.1.2021 19:15 Reaguje na pavel peregrin50 sedláků ve vesnici 10 a pole si směňují za účelem
scelení. Přeorávají meze i bez agitátorů JZD . Pouze tak
dohánějí to, co se tu udělalo před 6O. léty.
Svatá Prostoto
28.1.2021 15:41 Reaguje na Břetislav MachačekPavel Hanzl
27.1.2021 22:25 Reaguje na Vladimír KřivonoskaKarotka Z
28.1.2021 10:05Milan G
28.1.2021 11:32 Reaguje na Karotka ZPavel Hanzl
28.1.2021 15:11 Reaguje na Milan GSvatá Prostoto
28.1.2021 15:44 Reaguje na Milan GJen jsem zvědav, co vám z této podmínky vyjde.
To neberte jako snahu z vás dělat blbce, to vůbec! Ta otázka je míněna zcela vážně.
Pavel Hanzl
28.1.2021 18:00 Reaguje na Svatá ProstotoMilan G
28.1.2021 18:58 Reaguje na Svatá ProstotoJinak Hanzl má, snad poprvé pravdu. Rusko je krásná země, to bezesporu.
Svatá Prostoto
28.1.2021 21:21 Reaguje na Milan GS tím klepáním a dětmi mi mluvíte z duše, právě proto jsem vznesl ten dotaz, bo když se tak dívám po světě, tak ty světlé zítřky nevidím tak nějak nikde a spíš ne napadá něco ve smyslu, líp už bylo.
Milan G
31.1.2021 11:52 Reaguje na Svatá ProstotoPavel Hanzl
30.1.2021 12:19 Reaguje na Milan GTak brutální ničení krajiny tak málo lidmi jsem nikde jinde neviděl...
Pavel Hanzl
28.1.2021 17:11Stryc s cimrfráji, kde jsme bydleli na lyžích, to popsal takto. "Nechtěl jsem celý život kydat hůj, utekl jsem do Vídně a vystudoval techniku, dobře jsem vydělával u Siemense, po čtyřicítce mě to už přestalo bavit a vrátil jsem se do Pichlu a převzal statek po otci. Můj syn utekl do Vídně, dělá ajťáka a už ho to přestává bavit..."
Tudy by vedla cesta i pro nás......
Karel Zvářal
28.1.2021 17:34 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.1.2021 17:57 Reaguje na Karel ZvářalO krajinu se mají starat lidé, kteří v ní žij, a politici jim mají k tomu udělat podmínky. A ty podmínky znamenají právní jistotu a dnes i dotace primárně na údržbu krajiny (jak bylo za Luxe). Tehdy nebyly dotace na produkci, což by bylo dnes asi nezbytné.
A hlavně pokutovat místo dotovat průmyslové zemědělství, které krajinu ničí, zarazit byznys s nesmyslnými biopalivy a vrátil bych se prostě k rozumu.
Jan Šimůnek
29.1.2021 10:25 Reaguje na Pavel HanzlSouhlas. Jenže právě o tom je novela stavebního zákona, kterou se ekologové snaží s pomocí NS zrušit.
Pavel Hanzl
29.1.2021 12:01 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
29.1.2021 14:40 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
30.1.2021 12:17 Reaguje na Jan ŠimůnekAle součástí krasjiny se stává, ale cizorodou.
Jan Šimůnek
31.1.2021 10:33 Reaguje na Pavel HanzlJe mi velice líto. To, co je na 99 a něco procentech našeho území, je kulturní krajina, která byla lidmi ovlivňována od pravěku. Přitom toto ovlivnění je zcela nevratné, jak ukazuje příklad Šumavy, kde ekologická devastace stop lidské činnosti (mj.) rozhodne nevede k obnovení původní divočiny, ale spíš ke vzniku degradovaného biotopu, v principu blízkému těm, jaké vyrůstají na brownfieldech.
A součástí té kulturní krajiny jsou, pochopitelně, cesty a jiné komunikace a nejrůznější stavby. Od studánek a kapliček až po urbanistické celky.
Karel Zvářal
31.1.2021 11:17 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
31.1.2021 19:32 Reaguje na Karel ZvářalV dobách, kdy byl na přírodě závislý to víceméně nehrozilo, protože tam byla zpětná vazba,
která ale dnes už mizí.
Takže máme sílu a techologii na to, abychom přírodu dokázali zcela převálcovat. Což je konečná. Ne pro přírodu, ale pro nás.
Karel Zvářal
31.1.2021 19:52 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
1.2.2021 09:17 Reaguje na Pavel HanzlVladimír Pícha
29.1.2021 10:521. Podpory byly přeorány již v minulém volebním období, kdy se zvýšila podpora citlivých komodit (ovoce, zelenina, brambory, cukrovka, …). Tomu odpovídá snížení přímých plateb, které se ještě rozdělily, takže základ se vyplácí po splnění základních podmínek a větší část je svázána s konkrétními opatřeními.
2. Tato zvýhodnění stačila k tomu, že se zpomalil pokles objemu produkce těchto komodit. Těžko se vzdoruje několikanásobně vyšší podpoře.
3. Původ potravin je zaveden. Každý výrobek musí být označen zemí původu. Podvody typu českých slepic v polských stájích zákon nevyloučí. Kdyby tomu tak bylo, tak nemáme jedinou vraždu, protože je zákonem zakázaná.
4. Propagace je důležitá. Řada projektů se rozběhla a narazila na stejné výtky, jako současný zákon. Například značka kvality nesmí být omezena územím státu.
5. Malé farmy nejsou diskriminovány, právě naopak. Při investicích jsou bodově zvýhodňovány, mají přímo vyčleněné programy, o které střední a velcí zemědělci žádat nemohou. Dokonce tak, že každý "malý" zemědělec, který si požádá, tak dotaci získá. Na rozdíl od větších, kde je úspěšnost zhruba 40%. U přímých plateb je situace podobná. Pokud plní stejná opatření, mají sazbu vyšší než střední a velcí. Rozdíl je v celkovém objemu. Samozřejmě, že 1000hektarový dostane více dotací než 20hektarový.
6. Souhlas.
7. Síla zmíněného Holandska spočívá právě ve vyšší míře podpory, včetně podpory high-tech řešení. Jen tak mmch. České zemědělství ve využívání těchto technologií výrazně nezaostává, spíše naopak. Ale bez cílené podpory jde o běh na dlouhou trať.
8. Ovocnářství a zelinářství jsou u nás specificky podporované. Ale stejně jako zbytek zemědělství nedostatečně. Idealistická představa, že malý zemědělec se jim bude věnovat spíše než velký je naivní. Opak je pravdou. Dostatečné množství jak u nás, tak především jinde v Evropě zajišťují hlavně větší pěstitelé. Myslíte si, že španělská rajčata rostou někde na malé farmě? Ne. Jde o obrovské podniky, kterým se ani naši největší nemohou rovnat. Se sezónními pracovníky souhlas. Byrokracie je obrovská, ale postupně se snad lepší.
9. Bylo schváleno v této novele zákona.
10. Uplatňování rozdílných standardů bezpečnosti potravin je cesta do pekel. Nebo byste snad rád měl ovoce a zeleninu plnou pesticidů, nebo živočišné výrobky plné bakterií? Faktem je, že řada opatření je vysoce nad rámec zdravého rozumu, ale tato opatření musí být stejná nezávisle na velikosti.
11. Myslíte si, že tyto snahy tu již nebyly? K tomuto ocenění bohužel není vhodný žádný z řetězců, byť ve svých marketingových kampaních tvrdí opak. Jednají z pozice síly a každý vstřícný krok považují za slabost. Zřejmě se tedy muset také přistoupit k silovým řešením.
pavel peregrin
29.1.2021 15:19 Reaguje na Vladimír PíchaMarcela Jezberová
2.2.2021 13:36Co se týká prezentovaných změn v dotacích, nejdřív by bylo fajn, kdyby si pán ráčil prostudovat dotační programy a teprve potom k nim udílel rady. Žádné speciální dotace na velkoplošné pěstování nějakých základních surovin neexistují. Vyplácejí se dotace na plochu a můžete si pěstovat, co chcete, pokud to zvládnete prodat. Dokonce jsou i dotace na vybrané komodity a to jak z EU, tak z národní pokladny (např. dojnice, masná telata, cukrovka, sady...). Nutno upozornit, že současná evropská komise není těmto dotacím na citlivé komodity vůbec nakloněna.
Dotace na zpracování k dispozici jsou, zemědělci je využívají, ale ne každý ještě ke svému pracovnímu zápřahu zvládne produkci zpracovat a hlavně dostat na trh, což je práce opět na celý pracovní úvazek.
On totiž není problém vyrobit a zpracovat, ale hlavně prodat - dlouhodobě rentabilně. Přístup a udržení se na trhu je ze všeho nejtěžší.
Dvacetihektarový farmář bude na trhu neustále v nevýhodě, protože jeho produkce je malá a pro odběratele tudíž nepříliš zajímavá. To nezmění zastropování dotací, malí dodavatelé jsou pro odběratele pracnější a organizačně náročnější, tak dávají přednost dodavatelům velkým. Jakákoliv podpora výroby, která nemá zajištěný odbyt za rozumné peníze, se pro výrobce míjí účinkem. Vytváříte totiž penězovod ze státního/unijního rozpočtu k obchodníkovi. Zemědělec dostane dotace, dodavatel vstupů zvýší cenu, protože zemědělec má přeci dotace a může za vstupy tu vyšší cenu zaplatit. Následně odběratel zemědělské produkce bude tlačit na snížení ceny této produkce, protože zemědělec přeci dostal ty dotace, tak nižší výkupní cenu přežije. Podpora, kterou zemědělec od státu dostane, tedy nezůstává u něj, ale skončí v kapse obchodníka. Výsledkem je, že zemědělec neustále přežívá na hranici rentability a efekt dotací se pro něj vytrácí.
A co se týká pochvaly za nadprůměrnou nabídku českých potravin na pultech řetězců - jak to chce pan Hlavenka zajistit? Řetězce zásadně nepodávají informace o skutečném původu nabízeného sortimentu a už vůbec neexistuje nic, co by bylo možné označit jako "průměrná nabídka český produktů". Tak co chcete chválit?