Jitka Seitlová: Bez snížení stavu zvěře se žádoucí obnova lesů nepodaří
Podle údajů Ministerstva zemědělství překračují počty jelena evropského a daňka odpovídající stavy až 5krát, nepůvodního jelena siky až 32krát. Poslední inventarizace provedená v roce 2015 uvádí poškození 58,7 % mladých stromků. Počet spárkaté zvěře přitom stále roste. Ztráty způsobené celkovým zničením rostliny, okusem nebo otlukem se negativně projeví na výškovém přírůstu a hustotě dřevin i na jejich druhovém složení. Výzkum kontrolních ploch potvrdil zničení v průměru 15 % stromů po obnově, zejména dřevin melioračních a zpevňujících. Zničeno bylo 46 % vrb, 34 % jedle, 29 % javorů, 20 % jilmů, nepřiměřenou ztrátou přírůstu jsou z více než 50% postiženy habry a topoly (viz K. Turek a kol. Zpravodaj ochrany lesa sv. 25/2022).
Škody na lesích způsobené zvěří jsou v řádech miliard korun ročně, další škody na biodiverzitě šplhají až k desítkám miliard.
Odborníci na závažnou situaci poukazují již řadu let. Bez snížení stavu zvěře se žádoucí obnova lesů nepodaří. Několikeré pokusy o změnu podmínek hospodaření a péče o zvěř, které byly stanoveny zákonem na počátku devadesátých let minulého století, ale opakovaně ztroskotaly. Jednou z hlavních příčin nefunkčnosti zákona je oddělení a tím střet zájmů užívání společenstevních honiteb nájemci od práv a hospodaření vlastníků pozemků. Zájmem nemalého počtu nájemních uživatelů honiteb je totiž co nejvyšší počet zvěře bez ohledu na to, zda je pro ni v dané lokalitě dostatek potravy aniž by došlo k neúměrnému spásání. Vlastníci si naopak oprávněně stěžují na narůstající škody způsobené zvěří, vymahatelnost náhrad za ně je ale problematická, většinou přes zdlouhavé soudní spory. Problémem některých mysliveckých sdružení může být také vysoký věk nebo pokles členů. Na zvládání péče o zvěř pak nestačí. Žádosti nových hlásících se myslivců ale nejsou (snad z obav o loveckou konkurenci) často přijímány. Lesy ČR udělaly průzkum, kdy obeslaly 50 mysliveckých sdružení, úspěšnost byla nulová.
Jen těžko lze přistoupit na argumentaci obhájců platného zákona odůvodňující příčinu závažné situace jen ve špatné práci úředníku státní správy. Brojí především nevyužívaným oprávněním vydat na žádost vlastníka pozemku nebo orgánu ochrany přírody rozhodnutí o snížení stavů zvěře (§ 39 zákona o myslivosti), případně až zrušení chovu. Příčiny lze hledat nejen v podezření z „klientelismu“ mezi myslivci, např. pokud je úředník státní správy myslivcem. Kontrola vykonání takového rozhodnutí je totiž v praxi fakticky nereálná. Podle výkladu většiny úředníků je navíc možnost snížení stavů platí v honitbě jen pro chované druhy zvěře. Pokud je myslivci do plánu chovu a lovu nezahrnou, přestože jsou v ní přemnožené, rozhodnutí ani žádnou sankci vydat nelze. Bazálním nedostatkem funkčnosti systému je naprostá fikce výsledků sčítání stavů zvěře v honitbách, ze které jsou další zákonné povinnosti odvozovány. Vyjádření jednoho z myslivců, že o tom již dlouho přece všichni ví, ale nikdo s tím nic nedělá, mi bohužel připomíná dobu před třiceti lety. Je zde prý silné lobby, kterému současný stav vyhovuje.
Před několika týdny se na senátory obrátila skupina sedmi organizací ve vzácné dohodě vlastníků pozemků a ochránců lesa a přírody s novým návrhem novely mysliveckého zákona. Vychází, s doplněním, z vládního návrhu, který nebyl projednán v posledním třetím čtení minulého volebního období Poslanecké sněmovny. Hlavními důvody pro předložení nového návrhu je zajištění rovnováhy mezi stavy spárkaté zvěře a prostředím honebních pozemků tak, aby nedocházelo k neúnosným škodám a byla umožněna obnova lesa, posílení práv vlastníků, omezení ilegálního lovu a posílení ochrany chráněných druhů živočichů.
Z návrhů lze považovat za velmi přínosné odvozování plánu lovu od míry poškození lesních porostů, vytvoření digitálního informačního systému myslivosti, zákaz chovu nepůvodního druhu jelena Siky mimo obory, posílení možnosti vzniku vlastnických honiteb snížením minimální výměry a zrušení možnosti dovozu upytlačených trofejí chráněných druhů ze zahraničí.
Senátní návrh novely je procesně nejdelší cestou k přijetí tolik potřebných změn zákona a bez podpory gestora oboru myslivosti - Ministerstva zemědělství - má jeho přijetí malou šanci. Novela mysliveckého zákona je v legislativním plánu vlády na rok 2023. Přitom existuje řada důvodů, aby její příprava a nesnadná debata vedoucí k převažující shodě započala mezi aktéry myslivosti, ale i širokou veřejností, bezodkladně.
Tolik potřebné změny počtu zvěře nenastanou v praxi ze dne na den, přitom v důsledku současného stavu jsou nyní průběžně znehodnocovány miliony korun vlastníků lesa, dotací z veřejných zdrojů a práce vkládané do výsadeb při obnově kalamitních holin lesa. Řešení spěchá i vůči zjištěným případům ilegálního lovu a dovozu chráněných živočichů. Nejzávažnější skutečností je ovšem v příštím roce končící třetí dekáda honitebních nájemních smluv. Jejich uzavírání podle současné právní úpravy by znamenalo riziko zachování nepříznivého stavu na další desetiletí.
Záchrana lesa je důležitá pro nás a pro naše děti. Předpokladem i s ohledem na pokračující klimatické změny to musí být les druhově pestrý, odolný. Myslivců je u nás asi 80 tisíc. Možná jsem měla štěstí ale většina z těch, se kterými jsem se setkala, si situaci uvědomuje. Chci věřit v konstruktivní jednání a vůli v co nejkratší době konečně přistoupit ke společnému přijetí řešení ve smyslu navržených změn.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (82)
DAG
29.6.2022 08:09Josef Valenta
4.7.2022 14:05 Reaguje na DAGMajka Kletečková
4.7.2022 15:14 Reaguje na Josef Valentavaber
29.6.2022 09:02ještě následník trůnu Ferdinand ,střílel o sto šest ,protože bylo zvěře habaděj a lesy rostly jak v pohádce
a nyní se zlomkem zvěře to nejde,
není něco špatně ve státě Dánském
Zbyněk Šeděnka
29.6.2022 10:44 Reaguje na vaberDalibor Motl
29.6.2022 12:44 Reaguje na Zbyněk Šeděnkavaber
29.6.2022 15:23 Reaguje na Zbyněk Šeděnkaale vím, že když jsem byl malý kluk vídal jsem po polích srnky,bažanty ,zajíce i koroptve a možná i jiné,
dravců bývalo minimum, kuny, lišky byla vzácnost a dnes nevidím nic ,nic,nic ,dravce ano,
kde ta zvěř je netuším, asi žiji v jiné zemi,
nemusíte mi vyprávět o stádu jelenů sika ,to video znají všichni
v 80tých letech jsem jel vlakem s jedním Japoncem z Plzně do Prahy ,tenkrát byl celý u vytržení když viděl z okna ,srnky a zajíce a to již zvěře ubývalo
Katka Pazderů
30.6.2022 20:42 Reaguje na vaberMajka Kletečková
1.7.2022 20:06 Reaguje na vabervaber
29.6.2022 15:34 Reaguje na Zbyněk Šeděnkasamozřejmě divokých prasat je hodně, s tím souhlasím
Lukas B.
29.6.2022 16:03 Reaguje na Zbyněk Šeděnka2. pytlačení samozřejmě, od sklopců a ok po ládovačky
3. a samozřejmě myslivců bylo méně, ale byli to profesionální myslivci dodávající zvěřinu na stoly panstva a při panských loveckých zábavách fungovalo poddané obyvatelstvo jako honci.
Josef Valenta
4.7.2022 14:14 Reaguje na vaberVlastimil Waic
29.6.2022 11:29Dalibor Motl
29.6.2022 12:52 Reaguje na Vlastimil WaicDAG
29.6.2022 13:07 Reaguje na Dalibor MotlDnes je minimální velikost honitby nastavena na srnčí zvěř. Pro černou a vysokou už je i 1000 ha málo.
HS je klasický poměrový systém, který se používá ve všech demokratických státech a to nejen v myslivosti, ale i v politice, ekonomice, vlastnictví věcí atd. atd.
Svatá Prostoto
29.6.2022 13:48 Reaguje na DAGV politice používá nějaký systém, který by zohledňoval velikost gruntu? Tak to jsem si dodnes nevšiml.
A třeba takové spoluvlastnictví v drtivé většině funguje způsobem, který vyžaduje shodu všech vlastníků.
V ČR je situace taková, že pokud máte nějakých x-xx hektarů, tak máte právo a nárok tak max držet hubu a krok. Jistě, občas to funguje i tak ok, bo lidé jsou vstřícní a ochotní se dohodnout, ale v opačném případě si s menšími vlastníky lze v případě myslivosti vytřít vskutku ukázkově a zcela v souladu s platnou legislativou.
Pokud někdo horuje pro stávající výměru honiteb, a pro účely diskuze jsem ochoten připustit, že je to z technického hlediska vhodné, tak by měla být rozhodně posílena práva malých a středních vlastníků.
Svatá Prostoto
29.6.2022 13:53 Reaguje na Svatá ProstotoSoučasný systém je v mnoha případech jen státem posvěcená svévole.
DAG
29.6.2022 14:19 Reaguje na Svatá ProstotoDAG
29.6.2022 14:01 Reaguje na Svatá ProstotoNa obci nebo ve městě máte šanci vyhnout se vyhlášce? Máte možnost vyhnout se zákonu, který se Vám nelíbí. Systémy HS jsou staré přes sto let a naprosto fungují.
Já mám spíš pocit, že každý si o sobě moc myslí. "Já něco mám je to moje a běda, jak mě někdo nějak omezí. Přece jsme v demokracii a já si můžu dělat co chci!! "
A ano já jsem pro, aby měli malí vlastníci daleko větší práva. Ale uvědomte si, že to bude na úkor velkých vlastníků.
S těmi velkými jednám prakticky denně a dost bych se na tu zábavu těšil, kdyby jim tu moc někdo vzal.
DAG
29.6.2022 14:03 Reaguje na DAGJan Škrdla
29.6.2022 23:34 Reaguje na DAGJinak nevím kdo by mohl vlastnit více než 130 ha lesa, kromě státu, měst, církví a firem (popř. institucí). Snad u zemědělské půdy by se dali hospodáři s uvedenou výměrou nazvat jako "menší střední" farmáři.
Svatá Prostoto
29.6.2022 15:56 Reaguje na DAGAkciovka nemusí být demokratická, bo do ní lezete dobrovolně ... že vám akcie odkázal prastrýček pomíjím.
Nevím jak to je dnes, ale kdysi jsem měl byt v OV a SVJ rozhodovalo v zásadních věcech jednomyslně. Prostě když čtvrtina partají řekla, že půda bude dál půda, tak bylo a šlus.
Tahle anomálie nuceného začlení do honitby, kde v nějakém tom sdružení máte nárok akorát šoupat nohama je prostě prasárna, to mi nikdo nevymluví.
DAG
30.6.2022 08:27 Reaguje na Svatá ProstotoJe to funkční ve smyslu, že honitby vznikají a dají se pronajímat a vlastníci mají jasně definovaná práva. Ano musí něco strpět, ale jinak by to funkční právě nebylo.
Svatá Prostoto
30.6.2022 14:25 Reaguje na DAGA jak říkám, způsoby jak to jejich postavení výrazně zlepšit jsou, je jich celá řada a využívají se v řadě oblastí. Ale tady se prostě nechce.
Funkční ... ta pokud to někomu stačí. Někdo by byl třeba pro to, aby ten systém byl i třeba spravedlivý a respektoval i něco jiného, než tu nejbrutálnější formu principu větší bere všechno.
DAG
30.6.2022 14:32 Reaguje na Svatá ProstotoVlastimil Waic
29.6.2022 14:14 Reaguje na Dalibor MotlDalibor Motl
29.6.2022 22:57 Reaguje na Vlastimil WaicLukas B.
30.6.2022 14:12 Reaguje na Dalibor MotlLukas B.
30.6.2022 14:21 Reaguje na Lukas B.Dalibor Motl
30.6.2022 15:33 Reaguje na Lukas B.Petr Pekařík
2.7.2022 19:31 Reaguje na Dalibor MotlSvatá Prostoto
30.6.2022 14:56 Reaguje na Vlastimil WaicDemokracie je, mírně zjednodušeno, vládou lidu, kdy hlas každého oprávněného občana má stejnou váhu. To, co funguje v HS, samozřejmě nejen, by se zcela analogicky dalo označit za vládu majetku, kdy se rozhoduje čistě na základě jeho velikosti, zde výměry vlastněných pozemků.
Z toho fakt neuděláte demokracii ani náhodou. To je naopak její pravý opak.
Vlastimil Waic
30.6.2022 18:57 Reaguje na Svatá ProstotoMajka Kletečková
1.7.2022 20:14 Reaguje na Vlastimil WaicTomáš Pilík
29.6.2022 22:11 Reaguje na Dalibor MotlDalibor Motl
30.6.2022 07:59 Reaguje na Tomáš PilíkDAG
30.6.2022 08:33 Reaguje na Dalibor MotlO tom jak myslivecky hospodařit, možnost něco ovlivnit jiná věc.
A vy chcete myslivecky hospodařit v místě kde máte pozemky?
Dalibor Motl
30.6.2022 11:11 Reaguje na DAGMajka Kletečková
30.6.2022 12:58 Reaguje na Dalibor MotlMajka Kletečková
30.6.2022 14:46 Reaguje na DAGDAG
30.6.2022 14:52 Reaguje na Majka KletečkováPetr Pekařík
2.7.2022 19:35 Reaguje na Majka KletečkováDAG
30.6.2022 13:07 Reaguje na Dalibor MotlU nás je to naopak. I sdružení okolo nové členy vítají.
Lukas B.
30.6.2022 14:06 Reaguje na DAGDAG
30.6.2022 14:30 Reaguje na Lukas B.Petr Pekařík
2.7.2022 19:38 Reaguje na Lukas B.Rok budou čekateli bez povolenky , chodit na brigády a platit finance do kasy. Pak je dle hlasování spolek přijme a nebo taky ne. Hm, jenže jezdit o víkendu z Prahy přikrmovat nebo stavět zařízení, tak každému nevoní. Lepší je jezdit s lyžemi do Krkonoš , co ?
Tomáš Pilík
1.7.2022 17:00 Reaguje na Dalibor MotlSvatá Prostoto
30.6.2022 14:59 Reaguje na Tomáš PilíkFakt jo?
Lukas B.
30.6.2022 15:13 Reaguje na Svatá Prostotodruhá věc samozřejmě je, že v některých rozhodováních nestačí prostá většina přítomných, musí být většina všech nebo třeba i tříčtvrtinová většina všech, a v zásadních věcech má i minoritní vlastník právo veta (třeba když společenství vlastníků prodává půdu nebo kočárkárnu nebo zatěžuje barák půjčkou).
Lukas B.
30.6.2022 15:16 Reaguje na Lukas B.Petr Pekařík
2.7.2022 19:39 Reaguje na Svatá ProstotoMichal Ukropec
29.6.2022 12:31Majka Kletečková
30.6.2022 13:02 Reaguje na Michal UkropecMajka Kletečková
30.6.2022 13:05 Reaguje na Majka KletečkováMichal Ukropec
1.7.2022 06:15 Reaguje na Majka KletečkováDAG
1.7.2022 07:56 Reaguje na Michal UkropecMajka Kletečková
1.7.2022 12:27 Reaguje na Michal UkropecBřetislav Machaček
30.6.2022 11:17nabízí. Každý sadař ví, že si musí chránit stromy před okusem , měli by
to dělat i vlastníci lesů a nebo sadit to, co zvěři nechutná. Sázet ji
krmivo, nechránit ho a žádat vybití zvěře? Kolik zvěře bude únosné, když
už nebude stromky chránit nikdo? Jedni stromky chrání, jiní nikoliv a
ti prví to ekonomicky ustojí a ti druzí nikoliv? Chtějí do lesa vůbec
investovat a nebo ho pouze ždímat? Nedovedu si představit přírodu s
vybitou spárkatou zvěří, když už dnes nevidím zajíce a bažanty. Co tu
ještě živého v přírodě bude? Nechce se mi stále věřit, že si to přejí
"ochránci" přírody, ale asi to chtějí její ničitelé, kteří ty ochránce
už totálně doblbli. Vždyť si přejí energetické lesy, energetická pole,
jezera zakrýtá soláry, kopce zaprasit větrníky, blokovat JE a spalovny
odpadu, či z potravin dělat bioplyn. To je opravdu cíl ekologů a nebo
kšeftmanů s nálepkou EKOLOG ? Za koho paní senátorka kope a odkud vítr
asi tak věje? Čím více ekologie, tím horší stav přírody a zbývají tak
pouze vzpomínky na dobu, kdy jsem slovo ekologie neznal a přírodu
ovlivňovali ti, kteří s ní byli existenčně spojeni a kteří ji předali
ekologům k jejich experimentům, které dopadly tak, jak dopadly.
Michal Ukropec
30.6.2022 11:53 Reaguje na Břetislav MachačekPetr Eliáš
30.6.2022 13:51 Reaguje na Břetislav MachačekAle je neuvěřitelné, jaký absurdní prorok apokalypsy jste:
V článku se píše o snížení stavu zvěře. Vy hned že vše vystřílí a nic v přírodě nebude!
Soukromá energetická firma vybudovala na 0,001% rozlohy nádrže v Portugalsku fotovoltaiku a vy hned že ekologové chtějí zakrýt jezera soláry.
Opravdu si při tom psaní blábolů nepřipadáte hloupě? Odpovím si sám - Ne. Vás (nejen vás, ale třeba i toho Ukropce) tohle psaní blábolů, i dle počty cca 900 příspěvků na novinkách, baví a nemáte nic lepšího na práci.
Majka Kletečková
30.6.2022 13:18regis24
30.6.2022 13:22 Reaguje na Majka Kletečkováregis24
30.6.2022 13:21Toužená ze strany pár jedinců, kteří nejsou schopni akceptovat demokratický systém a touží po panském nastavení... Nechť je jim to konečně dopřáno. Ale ať také nesou řádně zodpovědnost, i za škody způsobené "jejich" zvěří v honitbách sousedů. Protože ty malé zahrádky o pár desítkách hektarů nebudou honitby, ale jen pouhé zahrádky odkud i srnčí zvěř bude přebíhat k sousedovi....
Ať už konečně dojde k této změně a je od křiklounů klid. Ono jim to přeroste přes hlavu a pak budou zase křičet, že je nutná změna, že jim stát musí pomoci... škoda je, že to odnese naše příroda a naše zvěř. Ty panské pupky budou stále stejně naduté.
Karel Zvářal
30.6.2022 16:58Karel Zvářal
30.6.2022 17:30 Reaguje na Karel ZvářalSlavomil Vinkler
30.6.2022 20:32 Reaguje na Karel ZvářalBřetislav Machaček
30.6.2022 20:48 Reaguje na Karel Zvářala taky před lidmi(houbaři, pejskaři, amatérští přírodovědci atd.)
Píšete o vatě, místo které kdysi používali horalé odpadní vlnu.
Jsem rád za naši předrevoluční ochranu jedlí, které jsme oplotili
každou zvlášť a dnes to jsou už statné stromy. Nebýt toho, tak
nebyly, protože stačí v lese jeden kus spárkaté a spase právě ty
pro ně chutné jedle. To by se opravdu muselo vybít vše a všude,
protože zvěř ráda migruje na uvolněná stanoviště s dostatkem
chutné potravy. Máte pravdu i s tím revírníkem, který kdysi bez
flinty do lesa nešel a dnes má tak leda ruksak sprejů.
Je mi jich líto, když objíždí revír ve kterém kdysi bylo
revírníků pět a více. Taky jsem jednoho nachytal na "hruškách"
když jsem se ho ptal na les, o kterém netušil, že je pod jeho správou. To už není ke smíchu, ale k pláči, když ho tramp musí upozornit na to, že mu někdo bez jeho vědomí těží v lese a
odváží to náklaďákem. Prý by musel létat vrtulníkem, aby viděl,
co se v celém revíru děje. Kdysi ti chlapi znali v lese každý
strom a měli přehled o všem co se kde šustne. Ti ale byli více
v lese, než v kanceláři při vypisování lejster a při jiných činnostech. Když byl místní a v lese taky bydlel, tak si nikdo nedovolil bez jeho vědomí v lese cokoliv dělat, než když tam
dojíždí 30 kilometrů odněkud z města. Padla, jede domů a v lese
se děje to, co nemá. Špatný systém řízení a správy přináší tak
své plody.
JOSEF MÁK
30.6.2022 20:06Břetislav Machaček
30.6.2022 20:54 Reaguje na JOSEF MÁKPtejme se na příčinu místního přezvěření a zda nájemce honitby plní
plán lovu. Pokud ho neplní, změnit nájemce i za cenu nižšího nájmu
a nebo se nebát žádat o úhradu škod.
JOSEF MÁK
1.7.2022 13:07 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
1.7.2022 17:57 Reaguje na JOSEF MÁKmyslivostí, kdy v mém okolí byla obrovská honitba
hraběte Larische plná zvěře a kolem ní selské
honitby. Když začala doba lovu, tak se sedláci
předháněli, kdo tu zvěř k sobě naláká krmením
a dříve postřílí. Nebýt velké honitby Larische,
tak asi vybili vše, ale tak to byla zásobárna
chovného materiálu, která zase časem zazvěřila
ty vybité selské honitby. Asi se jim stýská po
zvycích předků, kteří bez chovu pouze lovili.
Petr Eliáš
1.7.2022 18:26 Reaguje na JOSEF MÁKJOSEF MÁK
1.7.2022 21:36 Reaguje na Petr EliášPetr Pekařík
2.7.2022 19:46 Reaguje na Petr EliášMajka Kletečková
2.7.2022 23:48 Reaguje na Petr PekaříkHlavní populace siky ve volnosti žije v Plzeňském a Karlovarském kraji a na Bouzovsku na Moravě. (Původ jelena siky v Evropě | Lesnická práce - nakladatelství a vydavatelství | Lesnická práce - nakladatelství a vydavatelství (lesprace.cz))
Slavomil Vinkler
5.7.2022 07:35 Reaguje na Petr PekaříkUž jde z tlustých do tenkých. A jak dlouho vydrží pokles životní úrovně? (Lidi je brzo sežerou, zas tolik té zvěře není.)
Jakub Brenn
3.7.2022 19:25buky mi chcíply suchem které tady je enormní(v červnu Slavskovský les minuly téměř všechny srážky a květen nebyl o nic lepší).Ostatní stromy povadlý a hnědý listí.Takže neradostný.