Petr Harnoc: Karel Havel - Svaz dopravy
7. prosince se uskutečnil už tradiční Gas Business Breakfast 2007. Témata setkání byla zaměřena na současný stav na trhu se zemním plynem v ČR a EU, očekávání do budoucna i perspektivní způsoby využití zemního plynu. Podporu využívání zemního plynu vyjádřil i místopředseda vlády, ministr životního prostředí Martin Bursík. Ocenil trend, který byl v ČR nastolen díky dobrovolné dohodě mezi státem a plynárenskými společnostmi z března loňského roku . Daří se tak zahušťovat síť plnicích stanic na stlačený zemní plyn (CNG) a ve stále větším počtu sídel se začíná prosazovat hromadná doprava s tímto alternativním způsobem pohonu. M. Bursík upozornil na to, že vláda už plánuje do roku 2014 celou čtvrtinu vozidel, která používá státní správa, "překlopit" do kategorie tzv. "čistých vozidel", tedy s ekologicky přijatelnější alternativní technologií pohonu.
Vzhledem k současnému stupni technologického ovládnutí alternativních pohonů se jako nejreálnější jeví pohon na stlačený zemní plyn. Zatím mohou provozovatelé linkových autobusů a MHD žádat o příspěvek až 800 tisíc Kč na nákup nového vozidla s plynovým pohonem pouze stát, resp. ministerstvo dopravy, a finanční příspěvek ve výši 200 tisíc Kč poskytují také plynárenské společnosti. Rovněž tato fakta na konferenci připomněl Roman Budinský, prezident České plynárenské unie, když se zabýval plněním zmíněné dobrovolné dohody.
Předseda představenstva ČSAD Česká Lípa a člen dozorčí rady Svazu dopravy Karel Havel z pohledu praxe uvedl, co brání rychlejší plynofikaci veřejné dopravy. Např. když je dopravce, který používá autobusy s pohonem CNG, penalizován za překročení či nesplnění ročního limitu odběru plynu. "Vytrácí se tím smysl poskytnuté dotace od plynárenských společností," konstatoval K. Havel. Uvedl také, že města a kraje leckdy zapomínají při objednávání dopravy požadovat u dopravců závazný procentuální podíl vozidel na pohon CNG.
reklama