https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/kareln-makon-jak-jsme-s-detmi-pred-vanoci-pitvali-kapra
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Karel Makoň: Jak jsme s dětmi před Vánoci pitvali kapra

19.12.2019 | PLZEŇ
Pitva kapra na Základní škole Inspíria v Záluží u Třemošné, v rámci výukového programu Sladkovodní ryby pořádaného DES OP Plzeň.
Pitva kapra na Základní škole Inspíria v Záluží u Třemošné, v rámci výukového programu Sladkovodní ryby pořádaného DES OP Plzeň.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Taťána Typltová / DES OP
Na Záchranné stanici živočichů v Plzni máme již několikátý týden v péči poraněného orla mořského. Největší u nás se vyskytující král nebes však patří spíše mezi mrchožrouty a lovce ryb. Proto mu také jídelníček občas „vylepšíme“ nějakou tou rybou, ideálně čerstvým kaprem i s vnitřnostmi. Navíc je těsně před Vánocemi, a tak se přímo nabízelo zařadit do našich programů ekologické výchovy opravdovou pitvu pořádného kapra.
 

Ekologické výchově se prostřednictvím našeho Dobrovolného ekologického spolku – ochrana ptactva věnuji již 25 let. Ekologická výchova je dokonce nejdůležitějším cílem a posláním našeho spolku, při které se snažíme prezentovat zejména základní biologii jednotlivých druhů volně žijících zvířat včetně problémů, případů a zásahů, se kterými se každý den v rámci naší činnosti potýkáme.

Ve své podstatě se celá leta snažíme vysvětlit dnes poměrně od přírody čím dál více vzdálené a poměrně hodně dezinformované lidské společnosti, že v přírodě vše funguje už miliony let podle určitých pravidel a principů, které jsou kolikrát hodně vzdálené od těch našich.

K tomu všemu využíváme z praxe získané zkušenosti i materiály, které máme díky provozování záchranné stanice pro volně žijící živočichy anebo z konkrétních projektů druhové ochrany. Přesněji řečeno, ekologická výchova a vzdělávání se nám promítá do všech dalších projektů a cílů našeho spolku při každé naší činnosti a je základem úplně všeho.

Účast na samotné pitvě kapra jsme nechali na rozhodnutí každého dítěte.
Účast na samotné pitvě kapra jsme nechali na rozhodnutí každého dítěte.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Taťána Typltová / DES OP

A proč to vlastně děláme? Věříme, že právě ekologická výchova, potažmo informovaná, vzdělaná a racionálně uvažující společnost nám i zvířatům do budoucna pomůže a minimalizuje kolikrát zbytečné a nesmyslné problémy.

Výukový program „Sladkovodní ryby“ v Základní škole Inspíria navazoval na naše dvě dřívější vyučovací hodiny o „ekosystémech a biotopech“. Pro děti to bylo poměrně těžké téma úplného základu vzniku života na naší planetě v návaznosti na slunci, půdě, vodě a vzduchu. Následně se v rámci obrazové prezentace bavíme o ekosystémech, přírodní rovnováze, potravním řetězci až k jednotlivým biotopům typu rybníky, lesy, louky a kulturní krajina. Už tady mě zaujalo, s jakými znalostmi a přehledem děti k tématu přistupovaly, co vše věděly a znaly.

Neméně zajímavé pak byly i reakce na program „Sladkovodní ryby“ a samotnou pitvu kapra. Úvodní obrazovou část postavenou na základním a hlavně logickém dělení sladkovodních ryb, jejich poznávání dle charakteristických znaků včetně zajímavostí a významu v přírodě či lidském životě, sledovaly všechny děti od těch nejmladších až po nejstarší žáky.

Účast na samotné pitvě kapra jsme pak nechali na rozhodnutí každého dítěte. Starší žáci neměli s účastí žádný problém, mladší se měli možnost věnovat další výuce ve vedlejší třídě. U starších žáků byl zájem a jejich pozornost maximální, zejména když si mohli jednotlivé preparáty nejenom prohlédnout, ale i osahat. Nejvíce od krve byla naše malá Hanča, která s pitvami zvířat má už své zkušenosti.

Poraněný orel mořský na Záchranné stanici živočichů DES OP v Plzni pojídá rybu.
Poraněný orel mořský na Záchranné stanici živočichů DES OP v Plzni pojídá rybu.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | DES OP

Samotná pitva kapra byla samozřejmě doprovázena obrazovou prezentací včetně toho, že na závěr celé akce jsme pobrali ryby jako důležitou součást potravního řetězce a důležitou složku lidského jídelníčku.

Druhý den jsem požádal o zpětnou vazbu a postřehy hlavní pedagožku a zakladatelku ZŠ Inspíria Janu Slezákovou. Příjemně mě potěšilo, že po mém odjezdu ještě další hodiny řešili dozvuky z realizované výuky, zejména pitvy.

Postupně se vrátili k rybě jakožto živému tvorovi, organizmu. Samozřejmě řešili opět i biotopy, ekosystémy, kapry přerybněné rybníky, nadprodukci atd. Důležitá byla i informace o tom, že vypitvaný kapr následně posloužil jako potrava našemu orlu mořskému, léčenému v záchranné stanici. No a to už pak zase posunulo debatu dál „co, kdo, jak a proč?“.

A to je alespoň podle mě ta základní funkce školy a způsob, jakým by se měly zejména děti vzdělávat a učit. V dnešní době, kdy jsme zahlceni nejrůznějšími informacemi a technickými možnostmi, bychom měli učit děti hlavně základnímu vnímání v souvislostech, a ne po nich chtít pouze zopakovat to, co jsme si někde přečetli my sami.


reklama

foto - Makoň Karel

tisknout poslat  twitter
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jiří Makoň

Jiří Makoň

20.12.2019 07:14
Dobře to děláš,vzdálenější synovče.
Odpovědět
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist