Karel Makoň: Jak jsme s dětmi před Vánoci pitvali kapra
Ekologické výchově se prostřednictvím našeho Dobrovolného ekologického spolku – ochrana ptactva věnuji již 25 let. Ekologická výchova je dokonce nejdůležitějším cílem a posláním našeho spolku, při které se snažíme prezentovat zejména základní biologii jednotlivých druhů volně žijících zvířat včetně problémů, případů a zásahů, se kterými se každý den v rámci naší činnosti potýkáme.
Ve své podstatě se celá leta snažíme vysvětlit dnes poměrně od přírody čím dál více vzdálené a poměrně hodně dezinformované lidské společnosti, že v přírodě vše funguje už miliony let podle určitých pravidel a principů, které jsou kolikrát hodně vzdálené od těch našich.
K tomu všemu využíváme z praxe získané zkušenosti i materiály, které máme díky provozování záchranné stanice pro volně žijící živočichy anebo z konkrétních projektů druhové ochrany. Přesněji řečeno, ekologická výchova a vzdělávání se nám promítá do všech dalších projektů a cílů našeho spolku při každé naší činnosti a je základem úplně všeho.
A proč to vlastně děláme? Věříme, že právě ekologická výchova, potažmo informovaná, vzdělaná a racionálně uvažující společnost nám i zvířatům do budoucna pomůže a minimalizuje kolikrát zbytečné a nesmyslné problémy.
Výukový program „Sladkovodní ryby“ v Základní škole Inspíria navazoval na naše dvě dřívější vyučovací hodiny o „ekosystémech a biotopech“. Pro děti to bylo poměrně těžké téma úplného základu vzniku života na naší planetě v návaznosti na slunci, půdě, vodě a vzduchu. Následně se v rámci obrazové prezentace bavíme o ekosystémech, přírodní rovnováze, potravním řetězci až k jednotlivým biotopům typu rybníky, lesy, louky a kulturní krajina. Už tady mě zaujalo, s jakými znalostmi a přehledem děti k tématu přistupovaly, co vše věděly a znaly.
Neméně zajímavé pak byly i reakce na program „Sladkovodní ryby“ a samotnou pitvu kapra. Úvodní obrazovou část postavenou na základním a hlavně logickém dělení sladkovodních ryb, jejich poznávání dle charakteristických znaků včetně zajímavostí a významu v přírodě či lidském životě, sledovaly všechny děti od těch nejmladších až po nejstarší žáky.
Účast na samotné pitvě kapra jsme pak nechali na rozhodnutí každého dítěte. Starší žáci neměli s účastí žádný problém, mladší se měli možnost věnovat další výuce ve vedlejší třídě. U starších žáků byl zájem a jejich pozornost maximální, zejména když si mohli jednotlivé preparáty nejenom prohlédnout, ale i osahat. Nejvíce od krve byla naše malá Hanča, která s pitvami zvířat má už své zkušenosti.
Samotná pitva kapra byla samozřejmě doprovázena obrazovou prezentací včetně toho, že na závěr celé akce jsme pobrali ryby jako důležitou součást potravního řetězce a důležitou složku lidského jídelníčku.
Druhý den jsem požádal o zpětnou vazbu a postřehy hlavní pedagožku a zakladatelku ZŠ Inspíria Janu Slezákovou. Příjemně mě potěšilo, že po mém odjezdu ještě další hodiny řešili dozvuky z realizované výuky, zejména pitvy.
Postupně se vrátili k rybě jakožto živému tvorovi, organizmu. Samozřejmě řešili opět i biotopy, ekosystémy, kapry přerybněné rybníky, nadprodukci atd. Důležitá byla i informace o tom, že vypitvaný kapr následně posloužil jako potrava našemu orlu mořskému, léčenému v záchranné stanici. No a to už pak zase posunulo debatu dál „co, kdo, jak a proč?“.
A to je alespoň podle mě ta základní funkce školy a způsob, jakým by se měly zejména děti vzdělávat a učit. V dnešní době, kdy jsme zahlceni nejrůznějšími informacemi a technickými možnostmi, bychom měli učit děti hlavně základnímu vnímání v souvislostech, a ne po nich chtít pouze zopakovat to, co jsme si někde přečetli my sami.
reklama

Dále čtěte |
Středočeský kraj příští rok rozdělí mezi ekologické projekty 8,5 milionu korun
Kladenské ekocentrum čeká postupný rozvoj, nová budova začne sloužit na jaře
Ostrov chystá modernizaci Ekocentra, přibude moderní učebna

Karel Makoň: Opravdový ježek v kleci
Karel Makoň: Na spolupráci s energetiky si v záchranné stanici nemůžeme stěžovat
Karel Makoň: Výsledky adopce osmi mláďat čápů bílých ze záchranné stanice v Plzni