https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/lubos-pavlovic-plan-evropske-komise-pro-chemicky-prumysl-slibuje-dekarbonizaci-hrozi-vsak-ze-upevni-stavajici-toxicky-model
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Luboš Pavlovič: Plán Evropské komise pro chemický průmysl slibuje dekarbonizaci, hrozí však, že upevní stávající toxický model výroby

17.7.2025
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Evropská komise na začátku července 2025 představila Akční plán pro chemický průmysl, který má do odvětví nasměrovat miliardy eur. Ačkoliv slibuje dekarbonizaci a podporu v boji proti klimatické krizi, Arnika varuje, že plán v současné podobě postrádá klíčové ekologické a sociální podmínky a hrozí, že masivní finanční injekce pouze upevní stávající neudržitelný a toxický model výroby.
 
„Evropa se nachází na křižovatce a bohužel to vypadá, že si vybrala špatnou cestu. Obávali jsme se, že plánované dotace budou jen bianko šekem pro znečišťovatele, a přesně to se stalo. Evropská komise podlehla tlaku průmyslové lobby a představila plán, který místo skutečné transformace nabízí jen kosmetické změny. Bez jasných závazků k detoxikaci a cirkulární ekonomice riskujeme, že miliardy eur z veřejných peněz skončí v kapsách akcionářů místo v inovacích pro zdravější planetu,“ říká Karolína Brabcová, odbornice na toxické látky z organizace Arnika.

Plán Evropské komise sice obsahuje dílčí pozitivní kroky, jako je lepší vymáhání pravidel pro dovážené zboží, podpora inovací pro malé a střední podniky nebo slibovaný zákaz „věčných chemikálií“ PFAS. Tyto kroky jsou však zastíněny zásadními nedostatky, které potvrzují obavy ekologických organizací v čele s Evropskou environmentální kanceláří (EEB).

Největším zklamáním je, že veřejné dotace nebudou vázány na přísné ekologické či sociální podmínky. Pokračuje se v podpoře látek vyrobených z fosilních paliv, urychluje povolovací řízení pro obranné projekty s rizikem obcházení ekologických kontrol a prosazují se problematické technologie, jako je chemická recyklace a zachytávání a využívání uhlíku, které odklánějí pozornost a zdroje od skutečných řešení. Plán navíc neobsahuje žádná opatření, která by zastavila vývoz nebezpečných chemických látek zakázaných v EU do zemí globálního Jihu.

Chemický průmysl přitom patří mezi největší průmyslové producenty skleníkových plynů a jeho emise CO₂ dosahují až dvojnásobku emisí z letectví. Jeho produkty, od všudypřítomných plastů po „věčné chemikálie“ (PFAS), již kontaminují vodu, půdu, vzduch i lidské tělo. Tyto látky, obsažené i ve výrobcích denní spotřeby, jsou spojovány s řadou zdravotních komplikací, od hormonálních poruch až po rakovinu. Například znečištění evropských vod věčnými chemikáliemi PFAS je již tak závažné, že Francie zakázala v regionu nedaleko Basileje a Mulhouse (čítajícím 11 obcí s 60 000 obyvateli) pít kohoutkovou vodu těhotným ženám, dětem do 2 let či lidem s poruchami imunity. Hladiny těchto látek zde překračují povolené limity až 4x a současně hodnoty těchto látek v krvi lidí zde žijících jsou také nadprůměrně vysoké.

Paralelně s tím probíhá po Evropě řada soudních sporů s největšími producenty chemických látek. 11 manažerů ze společností Mitsubishi a ICIG byli začátkem července odsouzeni za znečištění pitné vody a půdy na ploše 200 čtverečních kilometrů z dnes již nefungující chemické továrny Miteni v Trissinu. Soud udělil tresty odnětí svobody až na 17 let a nařídil zaplacení odškodného ve výši více než 64 milionů eur regionu Veneto a italskému ministerstvu životního prostředí. Závod Miteni, který byl v provozu od roku 1968 do roku 2018, vypouštěl odpadní látky PFAS do vodních toků v oblasti mezi Vicenzou, Veronou a Padovou.

Každá tuna vyrobených chemikálií tak přímo podkopává nejen naše úsilí o udržení globálního oteplování v bezpečných mezích, ale přispívá také k nárůstu civilizačních chorob, ztrátě biodiverzity a dalším ekologickým škodám. Pokud se sníží energetická náročnost výroby toxických chemických látek a plastů například o polovinu i více, stále bude Evropa produkovat tuny toxických jedů a nerecyklovatelných plastů, které představují obrovské riziko pro planetu i lidské zdraví.

Arnika proto požaduje, aby jakékoliv veřejné investice byly striktně vázány na detoxikaci výroby a výrobků, tedy na princip „safe and sustainable by design“, kdy se nebezpečné látky vylučují už při navrhování produktu. Dále je nutné investovat do cirkulární ekonomiky, recyklace a omezování jednorázových plastů. Nedávná studie organizací Friends of the Earth a SOMO navíc ukázala, že petrochemické giganty jako BASF a TotalEnergies využívají většinu zisků na výplaty akcionářům, nikoli na investice do bezpečnější výroby. Bez jasných podmínek hrozí, že dotace poslouží jen ke greenwashingu.

„Ukazuje se zde i pokrytectví české veřejné debaty o financování některých odvětví z peněz evropského rozpočtu. Zatímco konzervativní nebo populističtí politici neustále kritizují evropské dotace do obnovitelných zdrojů a ekologických opatření, subvence do chemického průmyslu zatím přešly bez povšimnutí a jakékoli kritiky smysluplnosti takového kroku,“ dodává Brabcová.

Arnika proto apeluje na veřejnost i politiky, aby hlasitě požadovali podmíněné dotace. Nejde jen o ekonomickou, ale i etickou otázku – právo na životní prostředí bez toxických látek a na transparentní využití veřejných peněz musí mít přednost před zisky chemických korporací.


reklama

foto - Pavlovič Luboš
Luboš Pavlovič
Autor je tiskový mluvčí spolku Arnika.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (46)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

17.7.2025 07:16
Potřebujeme v EU vůbec nějakou fuj fuj chemickou výrobu? Stačí vytvořit takové podmínky (třeba jí zpoplatnit fosilní vstupy) aby nemohla konkurovat a sama ještě ráda odejde jinam.
A tady se budeme dále blížit k ráji na zemi.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.7.2025 07:20 Reaguje na Richard Vacek
A vzhledem k oteplení můžeme chodit nádherně holí, takové holé baby , no?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.7.2025 15:41 Reaguje na Richard Vacek
ona ta chemická výroba je trochu něco jiného, než jen fosil.
Třeba chemikálie, které se implementují do plastových hraček, zejména sportovního oblečení. které má zajistit vodní neprodyšnost apod.

ten chemický hnus užíváme, aniž bychom o tom věděli...
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.7.2025 15:58 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No samo, (skoro) všechno oblečení je chemie.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

17.7.2025 16:37 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jediná ne-chemie je vakuum. A do toho se začneme v EU brzy oblékat.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

17.7.2025 09:02
Já se divím, že se divíte. Ale to je obecný princip EK. Vybrat spoustu peněz a ty rozdělit do nastavených kapes vlivných subjektů. A je jedno zda to jde do OZE, krajiny, automobilkám či chemii. Důležitéje, že to vypadá ekololgicky/proklimaticky, výsledek není podstatný.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

17.7.2025 11:29
Je úsměvné jak si lidé v Česku myslí, že bez EU by naše republila fungovala lépe a za všechno špatné u nás může EU. Češi si vládnout neumí a historie to ukazuje. Buďme rádi za EU i s jejími chybami.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

17.7.2025 12:07 Reaguje na Michal Uhrovič
Takže to taktně kritizujete autora a Arniku?
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

17.7.2025 12:38 Reaguje na Jiří Svoboda
Kritizuji diskutující na ekolistě.
Neříkám, že všechny nápady EU jsou správné a je třeba se proti byrokratickým výmyslům a nesmyslným nařízením bránit a diskutovat o nich. Ale diskutující ekolistu přistupují ke všemu z EU jako k největší špatnosti a myslí si, že by se to bez EU udělalo jinak a lépe.
(díky EU máme v obci a okolí vybudováno mnoho věcí, které by bez EU nebyli a tím nemyslím rozhledny a školící centra - to ale není problém EU, ale čechů, kteří zneužijí vše, když to jde)
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

17.7.2025 13:07 Reaguje na Michal Uhrovič
To s vámi souhlasím. Ale tady jsem pochopil, že nesouhlasně reagujete na tento článek zjevně kritizující manýry EK.

Ona se ta "ekologie" od EK dělá docela pohodlně, když můžete rozfofrovávat spoustu cizích peněz a za výsledky v postatě nenesete zodpovědnost (vždy můžete říct, já to myslel(a) dobře).
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.7.2025 17:01 Reaguje na Jiří Svoboda
Auditorský úřad EU (European Court of Auditors – ECA), který rok co rok upozorňuje na „chyby“ v účetnictví a rostoucí zadlužení. Rok co rok je EU opomíná napravit, a rok co rok rostou. Podle auditu údajně mizí cca 6%. Vychází nám tedy, že něco přes 10 miliard bylo utraceno „neregulérně“. Čili nezjistitelně. Čili bez náhrady odepsáno. https://neviditelnypes.lidovky.cz/zahranici/big-ben-eu-do-tri-let-zkrachuje.A250709_201209_p_zahranici_nef
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

18.7.2025 10:40 Reaguje na Slavomil Vinkler
V ČR by to bylo 10-20%, takže EU je na to pořád dobře
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.7.2025 14:34 Reaguje na Michal Uhrovič
Když ten systém, ať už v EU či ČR, "dělá" tyto příležitosti, tak se nedivme. A pak se ptejme, zda to tak někomu vlastně nevyhovuje a zda to není primární funkce takového systému.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

17.7.2025 12:12 Reaguje na Michal Uhrovič
V dobách kdy si tu vládli Češi sami patřil Český stát k nejmocnějším státům Evropy, od té doby co se elity nejlépe cítí v zadeli větších států to jde bohužel z kopce. EU na vše navalí miliadry EUR, kde je vezme buh suď, asi natiskne. Díky svému vedení se EU dříve či později rozpadne. Neberte to jako přání, jen konstatování faktu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.7.2025 12:21 Reaguje na Milan Dostál
Pán nebude asi příliš kovaný v historii, bo České země se dostaly mezi 10 nejvyspělejších zemí světa asi od poloviny 19. století, za Rakouska, kde naše hlavní město byla Vídeň. Za 1. republiky tuhle pozici udržely a propadly se až po Únoru 1948.
Pokud ale myslíte středověk, byli jsme součást Svaté Říše, později národa Německého, od 16. stol. císařství Habsburské.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

17.7.2025 12:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Už bych se opakoval a hádali by se dva blbci.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.7.2025 08:39 Reaguje na Milan Dostál
Co si představujete pod pojmeme "vládli si Češi"? Jací Češi a v jaké době?
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

17.7.2025 12:28 Reaguje na Milan Dostál
To bylo prosím Vás ve kterém století a za kterého českého vládce?
Odpovědět
MD

Milan Dostál

17.7.2025 12:50 Reaguje na Michal Uhrovič
Posledních asi 5 Přemyslovců a ano je to dost dávno.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

17.7.2025 12:53 Reaguje na Milan Dostál
Máte dobré srovnání :-D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.7.2025 15:27 Reaguje na Milan Dostál
Co bylo na Přemyslovcích českého?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.7.2025 15:51 Reaguje na Michal Uhrovič
ono to je jedno, řiťolezectvím se konkurenceschopnosti nedožije nikdo... a je jedno, do jaký světový strany se ta řiť nachází. Byli jsme dobří, když jsme si hleděli svého a byli respektovaným státem... teď jsme jen protektorát.

Mezi Bruselem a Moskvou není rozdíl, jen svojí politiku uplatňují jiným způsobem se stejným cílem a to je ovládat území a lidské masy... digitalizace budiž požehnána...teď ty " blbosti" z kapes si můžete pouštět nonstop i desetkrát denně...
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.7.2025 16:02 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No máte pravdu, už starý rakouský vtip říkal, že na pražském hradě nejsou záchody, neb s každým ho... se běží do Vídně. Časem se jen mění ta města, záchodův netřeba.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.7.2025 20:07 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jenže na Habsburků bylo českému národu historicky nejlépe, dotáhli jsme to mezi 10 nejvyspělejších zemí světa.
Proč?
Bo jsme měli hlavní město ve Vídni. Dnes zažíváme další vrchol, bo jsme pod Bruselem. Ale EU jako federace by se nám vyplatila nejvíce.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

17.7.2025 16:30 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Byli jsme dobří za Přemyslovců, jinak to nestálo za nic. Obyčejný lid se nmá v českých zemích nejlépe dnes.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.7.2025 15:30 Reaguje na Michal Uhrovič
Proč nanic? Byli jsme vždy součástí vyspělé Evropy, největší propad byl za husitů, ale jinak jsme byli vyspělá evropská zamě až do roku 1948.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.7.2025 12:15 Reaguje na Michal Uhrovič
No, právě. Když se podíváte ne evropské země, které nejsou v EU (Albánie, Srbsko, Bělorusko, bitá Ukrajina, Moldávie, Montenegro atd.) tak to není žádná hitparáda. Samozřejmě se Švýcarskem a Norskem se pasovat nemůžeme.
Pro nás by vystoupení znamenalo nejen ekonomickou sebevraždu, ekonomové odhadují, že propad HDP by byl asi -30 - -40% bez jakékoliv naděje na zlepšení. To by znamenalo Konečná, Stačilo! bankrot a k tomu Vidlákovy kydy.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

17.7.2025 15:35 Reaguje na Michal Uhrovič
Češi si vládnout uměli,historie to ukazuje.Odkazuji na Dějiny zemí koruny české,P.Čornej a kol.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.7.2025 09:01 Reaguje na Emil Bernardy
Co si představujete pod pojmem Češi? Přemyslovci byli etničtí Normané, šlechta byla říšská, mluvící především německy (srovnejte si počet hradů s německými a českými jmény z té doby), česky (a taky německy, srbsky, maďarsky, jidiš atd.) mluvili poddaní. Na královském dvoře se hovořilo česky a německy, psalo se latinsky. Veškerá civilizace šla ze západu (řemesla, právo, ritus, státní zřízení, architektura atd.). Obrozenci vytvořili Český národ jako slovanský, což byl asi dost omyl.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

19.7.2025 06:20 Reaguje na Pavel Hanzl
ale já historii znám....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.7.2025 08:35 Reaguje na Emil Bernardy
Dobře. Kdy si teda Češi sami vládli? Já znám jen období 1. republiky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.7.2025 11:56
Tento článek je názor Arniky. EU vytvořila nějaký systém, pracovali na tom odborníci a je jasné, že to bude kdokoliv kritizovat. Otázkou je, jestli má Arnika lepší specialisty a jestli skutečně pochopili co je v tom nařízení uvedeno. Navíc mají rázné požadavky poměrně dost mimo realitu, místo toho, aby hledali na celé věci pozitiva, jen kritizují a špiní.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

17.7.2025 14:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Už vidím ty "nazávislé" odborníky, kteří jistě dobře poradí. Je otázkou, co je lepší. Zda se velmi nevhodně angažovat nebo to nechat být a spolehnout se spíše na v Evropě vypěstovanou kulturu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.7.2025 08:42 Reaguje na Jiří Svoboda
Nechat být to nemůžeme, bo klimtická tragédie už nám drtí palce.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.7.2025 14:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Já jsem ten poslední, kdo by to chtěl nechat. Ale to, co teď velmi draze děláme vyjde na stejno, ne-li hůř, než kdybychom nedělali nic.

Chápu, je docela dost takových, co si nekriticky zamění divadlo za realitu a cítí se být uspokojeni.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.7.2025 20:03 Reaguje na Jiří Svoboda
Jak se to má dělat lépe a levněji? A hlavně by mě zajímal realizovatelný systém, ne globální uhlíková daň.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

21.7.2025 15:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Jaký je hlavní důvod nezrealizovatelnosti globální uhlíkové daně, která se zpočátku může zavést třeba jen ve vyspělých + rozvojových zemích? To, že si na tom vlivní nemohou mastit kapsu a tak současný zoufalý stav dále konzervovat?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.7.2025 11:59
".... stále bude Evropa produkovat tuny toxických jedů a nerecyklovatelných plastů, které představují obrovské riziko pro planetu i lidské zdraví."
Tohle produkuje každá průmysloví země a světa, ale v Evropě se to aktivně řeší. Proč tohle nezanělo, proč nepíšou, jak s takovým odpadem zachází v Číně, Rusku nebo USA?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

17.7.2025 13:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Řeší? Vydávají se na to jen obrovské peníze bez zpětné vazby a zodpovědnosti, k čemu to ve skutečnosti vedlo.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

18.7.2025 07:57 Reaguje na Jiří Svoboda
No, viz výše zjištění Auditorského úřadu samotné EU.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.7.2025 08:51 Reaguje na Jiří Svoboda
Země EU slušně omezují emise CO2, velmi slušně (samozřejmě stále nedostatečně) likvidují a recyklují odpad a samozřejmě se vše kontroluje a zpětná vazba tam je.
Žádná evropská řeka není mezi desítkou nejšpinavějších na světě, i když EU je kolébkou světového průmyslu.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.7.2025 14:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Sovětský Svaz také po VŘSR vzkvétal a až do svého konce vykazoval obrovské úspěchy díky správně vedené kontrole a zpětné vazbě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.7.2025 20:01 Reaguje na Jiří Svoboda
A proč teda tak kolosálně řachl?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

21.7.2025 15:03 Reaguje na Pavel Hanzl
A vy víte, kdy EU díky své nemožné klimapolitice řachne? V lepším případě se z ní pouze nějak vycouvá s tím, že závazky platit vlivným subjektům budou zachovány.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.7.2025 08:33 Reaguje na Jiří Svoboda
Pokud chce někdo srovnávat SSSR a EU, musí nutně žít na Paroubkově Marsu, případně v hlubokém bezvědomí.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

21.7.2025 15:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Já jen upozornil, že i tak absurdní systém mohl krátkodobě prosperovat a tudíž "úspěchy" EU do budoucna je třeba brát s rezervou.
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist