https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/magdan-kvitkova-chcete-mit-lesni-materskou-skolu-muzete-ale-musite-mit-v-lese-vodovodni-kohoutek
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Magda Kvítková: Chcete mít lesní mateřskou školu? Můžete, ale musíte mít v lese vodovodní kohoutek!

3.10.2021
Máte v lese kohoutek? A mohla bych ho vidět?
Máte v lese kohoutek? A mohla bych ho vidět?
Prošli jste se poslední dobou po lese? Záplava sytě zelené barvy, vůně pryskyřice, praskání drobných větviček pod nohama. Ostrůvky kvetoucích bylin a mokře voňavého mechu. Možná nějaké houby, jedlé, i ty krásné, ale nejedlé. A kolik vodovodních kohoutků jste tam potkali?
 
Nemyslím nově objevenou černou skládku. Myslím tu klasickou vodovodní baterii, ze které otočením pustíte pitnou vodu. Nepotkali? Ani já ne. Ale úředníci ministerstva zdravotnictví a hygienických stanic mají asi jinou zkušenost. Aby lesní mateřské školky mohly vydávat dětem obědy a svačinky, začaly po nich požadovat přípojku na vodovodní řad.

Je jedno, že související vyhlášky, třeba rovnou ta o hygienických požadavcích na provoz zařízení pro děti (410/2005 Sb.), výslovně počítají s možností dovážet pitnou vodu v barelech. I evropská legislativa používá termín “zajištění pitné vody”. Hlavně, když bude kvalitní, pitná.

Český úředník je však neoblomný a vodovodní baterii v lese prostě chce. Vždyť jde o děti. Co na tom, že i kdyby se povedlo vodovodní přípojku do lesa vyjednat (je to stavba, takže jednání se stavebním úřadem, městem kvůli změně územního plánu, lesáky…), v zimě by stejně nešla používat, v jurtě, teepee nebo maringotce prostě zamrzne a praskne. Ale to jsou jen zákony a je to jen logika.

A tak naše práce, která po letech vyústila v novelu školského zákona, zavádějící termín výdejna lesní mateřské školky a novelu vyhlášky o školním stravování, která říká, že výdej jídla ve výdejně lesní mateřské školy je součástí školního stravování, prozatím končí u surrealistického obrazu vodovodního kohoutku na lesním paloučku.


reklama

 
foto - Kvítková Magda
Magda Kvítková
Autorka pracuje v Asociaci lesních mateřských škol, na starosti má legislativu.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (45)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

BM

Břetislav Machaček

3.10.2021 08:14
Nač dělat něco jednoduše, když to jde dělat složitě, ale i originálně!
Co tak budova s patřičným zázemím a pravidelné vycházky do lesa? Nebylo
by to jednodušší, než jurty a každodenní navážení vody, jídla atd? No
nic, zelené maminky se v tom zhlédly stejně, jako kdysi naše v tom, že
nás daly do normálních školek s vycházkami do lesa při slušném počasí
a při nepohodě s programem ve vytopené školičce. Vyrostli z nás normální
lidé bez alergií a jiných civilizačních chorob, kterým údajně zabrání
pobyt v lesních školkách. Navíc je jich jako šafránu a pár poblázněných maminek je do nich dováží přes celé město a ničí tím cestováním životní prostředí všem. Po školičce přijde škola a ta už v lese není, pokud se
zase vyjímečná maminka neodhodlá učit dětičky sama doma a izolovat je od kolektivu vrstevníků. Vyjímeční rodiče vychovají vyjímečné děti a chtějí pro ně jiný svět. Naši předkové byli rádi za jakoukoliv školu a mnohdy to bylo jediné místo, kde se děti v zimě usušily, ohřály a odpočinuly si od práce. V zemědělství musely děti pracovat od útlého dětství a dokonce i v továrnách. Dnes se vymýšlí haldy novot, ale výsledek jde spíše do kopru.
Manuální práce je považována za podřadnou a zavrženi hodnou a přitom pouze
z ní vzniklo všechno to, čeho si dnes užíváme. Nač být zařazen v jednom
šiku, když se může maminka pochlubit kamarádkám, že dala dítě do lesní
školky. To má přece váhu být vyjímečná i v tomto. Móda je dnes už ve
všem a uniformita je považována za relikt minulosti. Proto ta touha po
zviditelnění od dětství. Začíná to lesní školkou, domácí výukou a nebo prestižní školou, či studiem v tramtárii to pokračuje. Výsledkem je nakonec to, že z dítěte se stane namyšlený originál neschopný žít mezi obyčejnými lidmi, kteří absolvovali tuctové školičky a školy. Je to na zvážení všech rodičů, jakou budoucnost dětem chystají a jakou budou mít mentalitu. Vyjímeční lidé bývají vyjímeční i jinak a tak se není co divit všemu,
co se dnes považuje za pokrokové a nezbytné. Mluví ze mne střet
generací, kdy ta naše šla cestou kolektivní a nynější jde cestou individualismu hraničícího se sobeckostí.
Odpovědět
Pe

Petr

3.10.2021 08:42 Reaguje na Břetislav Machaček
Individualismus, egoismus a sobeckost jsou po kapitalismus ideální, a tedy cílové vlastnosti. Zajišťují maximální spotřebu a mmaxiální zisk.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.10.2021 09:14 Reaguje na Břetislav Machaček
a o tom to celé je
maminky současné ( mnohdy přestárlé )
Odpovědět
ig

3.10.2021 09:37 Reaguje na Břetislav Machaček
Mně sice lesní školky připadají jako poněkud praštěné, ale myslím, že je úplně v kompetenci rodičů se pro takovou školku rozhodnout a úřad by měl mlčet.

Jinak kolektivismus považuju za šílenou věc a jsem rád, že ta etapa minula. Vývoj táhnou dopředu individua, ne kolektivy. Proto je úplně v pořádku, že rodiče individuálně hledají pro děti tu nejlepší možnou školu.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 10:12 Reaguje na
Lesní školka je to nejméně ekologické zařízení. Děcka tam jsou ve sto procentech péřípadů navážena rodiči pomocí SUV se spotřebou od desíti litrů na sto nahoru. Opravdu úžasný ekoteroristický vynález :)
Odpovědět
ig

3.10.2021 10:32 Reaguje na Daniel Višňovský
Těm sto procentům si dovolím oponovat. Když byly děti malé a vozil jsem je do školy, pravidelně jsem potkával několik matek, které neměly SUV.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 12:24 Reaguje na
Přesto mi připadá navážet děti do školky 10 km tam, a deset zpět mírně řečeno....úchylné. Obzvláště, pokud režim té školky vylučuje, že do této mohou umístit potomky normálně pracující rodiče.
Odpovědět
ig

3.10.2021 12:35 Reaguje na Daniel Višňovský
Mně to přijde logické. Čím máme vyšší životní úroveň, tím víc se prosazuje K-strategie, ke které vožení dětí patří. Samy těch 10 km neuběhnou.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 12:57 Reaguje na
Mne to připadá úchylné. Ty lesní školky jsou primárně určeny pro ekoteroristické biomatky, vřeštící na ostatní ideologii uhlíkové neutrality, pro které by mělo být použití automobilu zapovězené.
Odpovědět
ig

3.10.2021 13:09 Reaguje na Daniel Višňovský
Každý tenhle bio- a eko- v kontaktu s realitou poleví.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 13:12 Reaguje na
Nepoleví, pokud jde o ostatní. Pokud jde o ně samotné, tak sebe z toho ekoterorismu samozřejmě, vyjmou. Příklad.....zhruba 80 procent lidí žije v zateplených domech. Ekoterorista Hanzl ne.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 10:13 Reaguje na Břetislav Machaček
Přes celé město :) Srandisto :) Spíše ze vzdálenosti tak 10-15 kilometrů.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 10:15 Reaguje na Břetislav Machaček
Pane Macháčku, zkuste mi, technickému ignorantovi říci, jak se podílela manuální práce třeba na mobilním telefonu. Tohle Vaše tvrzení tak odpovídá myšlení rudých soudruhů, kteří, když jim ostatní třídní nepřátelé došli, obrátili svou pozornost k technické inteligenci. Tím jste si ekonomiku přivedli k bankrotu zkratkou.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 10:20 Reaguje na Břetislav Machaček
Vaše generace šla tak kolektivní cestou, že za této vznikly přísloví - kdo nekrade, okrádá rodinu, a mohl bych Vám sem lípnout svůj sociologický průzkum z poloviny 80. let na pražských sídlištích. To se vešlo do domu, vlezlo se na patro, a protilehlé dveře se svázaly za koule šnůrou na prádlo, a pak se na oba byty zazvonilo. Nebyli schopní se domluvit, aby tu šnuru sundali - to byly situace - zavřete ty dveře - odpověd - proč zrovna já.....no nic, pane Macháčku. A povyprávějte nám o tom kolektivizmu, kdy Vaše generace si pro sebe rozkradla za zlomek tržní ceny komplet bytový fond, a za mnohonásobky to té další generaci prodává :) K tomu jste také byli vychovávaní???
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.10.2021 10:58 Reaguje na Daniel Višňovský
podle vlastní zkušenosti, co
chudáčku
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 12:01 Reaguje na smějící se bestie
Já do Hanzlovy zlodějské generace nespadám - vy ano?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

3.10.2021 17:21 Reaguje na Daniel Višňovský
Pane Višňovský, mluvíte jak Babiš
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.10.2021 20:33 Reaguje na Daniel Višňovský
Plácáte nesmysly pouze proto, aby jste mne napadl.
Myslíte, že nevím, že mobil musel někdo vymyslet?
Ano, ale konečnou podobu mu dávají lidské ruce,
protože nosem, ústy, ušima a ani mozkem to nejde.
Bez lidské práce nebude žádný nápad realizován a
zůstane vždy pouze nápadem. I robota vyrobí člověk
a taky ho opravuje a seřizuje. Možná jednou budou
roboti vyrábět roboty, ale prazáklad vytvořily lidské
ruce. K tomu kolektivismu vám povím pouze to, že i
demokracie je přece taky kolektivismus, kdy se lidé
sdružují ve stranách a do funkcí jdou zástupci kolektivů.
Pokud se někdo nenaučí žít v kolektivu, tak z něho bude
buď poustevník a nebo člověk vašeho ražení, který hledá
u všech chyby a sám se považuje za dokonalého. Takoví
lidé jsou možná úspěšní vědci, manažeři, ale asi nejsou
nijak oblíbení svým okolím. Mi je milejší člověk, který
umí lidem naslouchat, chápat jejich myšlenky a umí hlavně slušně diskutovat i se svými názorovými odpůrci. Mám
velmi špatné zkušenosti se dvěma "vyjímečnými" lidmi
vychovanými ve vyjímečných rodinách. Jsou arogantní,
namyšlení a mají ve funkcích asociální chování. Je
to nová generace sebevědomých jedinců a výsledkem
jejich manažerské práce je nesnesitelná pracovní
atmosféra. Zaměstnanci se doslova těší na konec směny
a hlavně ti starší, kteří zažili sice přísné, ale
slušné manažery ze staré generace. Jít do práce s
odporem asi nebude to pravé a výsledky tomu taky
odpovídají. Kdysi tam vládla kolektivní atmosféra,
kdy nebylo nutné lidem přesčasy nařizovat a stačilo
říci, že je to potřeba. Tito asociálové všem pouze
vše nařizují a výsledkem je neochota lidí udělat
cokoliv navíc a z vlastní iniciativy něco zlepšovat.
Kdysi zaměstnanci aktivně podávali zlepšováky a nyní
pouze zhnuseně plní uložené úkoly. Dobrý kolektiv
tak přinášel i pokrok a špatná atmosféra přináší
stagnaci a čím dál horší hospodářské výsledky. I
o tom je ten kolektivismus, který tak kritizujete.
Jinak byty nerozkradla celá naše generace, ale
vykukové, kteří jsou právě takovými vyjímečnými
jedinci, kterým kolektiv nikdy nic neříkal a ani
dnes neříká. Pro ně jsou lidé pouze nájemníci
a ne lidé potřebující někde bydlet. Proto ty
ceny nájmů a bytů šroubují nahoru i za cenu,
že je mají neobsazené. V Berlíně už si na ně
chtějí došlápnout a umožnit v bytech lidem
bydlet. I v tom je síla kolektivu, když těm
spekulantům odejmou právo neobsazovat byty.
Být to tu, tak se z toho zdejší politruci
asi zblázní.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

4.10.2021 22:32 Reaguje na Břetislav Machaček
Vsadím se s Vámi, že když před milion nekvalifikovaných manuálů vysypu bauxit, postavím kanystr ropy, kýbl křemene, a kousek zlata, tak z něj ten mobil nevyrobí ani jeden, i kdybyste se stavěl na hlavu a odpichoval se ušima. Maximálně se porvou o to zlato. A k tomu dalšímu.......nevšiml jsem si, že by bolševické kolektivy zaznamenaly nějaký technologický úspěch. Technologický úspěch je spíše produktem pracovních týmů. Mně je zase milejší člověk, který když chce někoho poučovat, tak alespoň ovládá mateřský jazyk. Naučte se kondicionál rodného jazyka, a nepište sem nějaké chacharské nebo jaké patvary. Kdo je milejší Vám, je mi ale úplně šumák, co je milé pro Vás mne zajímá asi tolik, jako chemické složení stolice vepře domácího. Ano, zaměstnaci aktivně podávali zlepšováky :) A k čemu to bylo, jsme mohli vidět v roce 1989. Takže strejdo, proč pět milionů těch ČSSR manuálních špindírů nebylo schopné vyvinout vysokofrekvenční vřeteno, proč se s tím v ČR muselo počkat na mne, co? Arogatní a namyšlení jste vy chacharská špína, to vy jste vyřvávali "Já jsem horník, kdo je víc" a kvalifikované lidi jste nazývali "doktůrky, inženýrky a kantůrky". A k těm přesčasům.....neproplácení přesčasů kvalifikovaným zaměstnnacům by Váš bolševický vynález, ZEÚMS a ZEÚMS II to dokládal docela pregantně. Sami bolševici jej zrušili k 1.1.1990. Bytový fond byl v drtivé míře rozkraden držiteli dekretů, kteří na tyto měli předkupníá právo, nelžete tady. Každý držitel dekretu, kdo koupil byt za zlomek tržní ceny, je privatiztační zloděj. A toto se týkalo zcela specifické generace - té Vaší. Asi těžko z toho obviníte lidi, kteří tenkrát ani nebyli na světě. Byty jsou drahé proto, protože si je mezi sebou lumpenproletáři draho prodávají, z toho se nevykecáte. Katastr nemovitostí Vás usvědčí ze lži. Kdo si chce v Berlíně na koho došlápnout? A čemu myslíte, že to povede? Povede to k tomu, že bydlení bude ještě nedostuponější, a bude předmětem korupce. Jak jste přišel na pitomost, že jsou ty byty neobsazené? Jsou obsazené těmi doktory a inženýry, v hábitech a s plnovousy které si tam Němci pozvali Chápu, že neschopný niemand Vašeho kalibru by se také chtěl podílet na přidělování bytů za úplateček, ale to máte peška. A ještě něco.....ti vlastníci mají právo rekonstrukce - no, a náhdooooiu jim ten barák při otm spadne. A oni pak pozemek prodají rusákům, a bude po ptákách, a nebude bydlet vůbec nikdo. Mimochodem, v ČR jsou stovky tisíc neobsazených nemovitostí, v hodných k celoročnímu užívání. Jmenují se rekreační chalupy. Ty také chcete vyvlastnit?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

4.10.2021 22:40 Reaguje na Břetislav Machaček
Oni za bolševiků byli nějací "manažeři"???? Popovídejte nám o tom, to bude zajímavé :) Víte, výsledky vypovídají úplně něco jiného, než co tady tvrdíte. Stačí porovnat technický progres mezi Škodou 1000 MB a Favoritem, představení kterýchžto dělí cca 23 let, a to to Fačko dělali z půlky Italové - motor je koncepčně prakticky stejný a srovnat Felicii z roku 1994 a Škiodu Superb z roku 2017. To vypovídá o docela něčem jiném, že?
Odpovědět
ig

5.10.2021 07:59 Reaguje na Břetislav Machaček
Směšujete kolektiv a kolektivismus. Kolektiv asi nemusím definovat, však i já v nějakém pracuji a stejně tak nejspíš převážná většina zde přítomných.

Kolektivismus je stav, kdy je kolektiv povýšen na samostatnou entitu, v jejímž jménu je možné nutit lidi aby dělali něco co sami nechtějí nebo pod záštitou jeho anonymity páchat nejrůznější zločiny, jako například brát lidem majetek nebo svobodu.
Odpovědět
ig

5.10.2021 08:04 Reaguje na Břetislav Machaček
Na koho si chcete došlápnout? Na majitele bytů, kteří je za své peníze postavili nebo koupili a provinili se tím, že tam nechtějí nechat zadarmo bydlet kdejakou socku? Jinak ano, to je ta síla kolektivu - dav okrade majitele, ale nikdo není zlodějem.
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.10.2021 10:18
Milá paní, jsemcelkem zděšená z toho, jak se přistupuje k lesním školkám v českém prostředí. V Dánsku ty školky někde jsou, jinde ne, rodiče mají možnost tam děti dát, ale není o ně boj, nejsou brané jako něco výjimečného. Alternativa. Naopak, rodiče, co tam děti dají, musí počítat s velkou potřebou náhradního oblečení a bot do nepohody, zvýšeným praním. Výsledek je večer unavené vylítané dítě. Jídlo si děti v Dánsku nosi z domu. Není to nic moc, ale přežijí to. V lese na pastvinách je v těch školkách postavené primitivní teepee tatínky, kde děti přeckavaji deštivé dny. Všechno přírodní. Zajeďte tam, zeptejte se, dostanete střízlivé odpovědi, ale nedělejte z toho instituci. To by snad bylo lepší je tady nedělat. I v normálních školkách jsou děti snad hodně venku. Rozdíl je, že v těch lesních jsou venku za jakéhokoliv počasí.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 10:21 Reaguje na Jarka O.
Mne by tedy také zajímalo, kolik se tam v těch lesních školkách platí ve srovnání s těmi nelesními.
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.10.2021 10:29 Reaguje na Daniel Višňovský
To je dotaz na p. Kvitkovou. Ani v Dánsku nevím, ale asi normál. Děti se tam vozily autobusem nebo minibusem. Můj případ to nebyl.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 12:03 Reaguje na Jarka O.
Další dotaz.....máte představu, jak je to s provozní dobou těch lesních školek v tom Dánsku? Mne tedy připadá, že pro normální českou maminku, která pracuje modelově od sedmi do půl čtvrté, je to nepoužitelné, obzvláště v zimě. Dánsko je známé tí, že velká část žen, obzvláště ty s malými dětmi pracují na zkrácený úvazek. Je rozdíl, pokud je dítě v té lesní školce 5 hodin denně, či 9 a více hodin denně.
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.10.2021 22:20 Reaguje na Daniel Višňovský
V Dánsku je prac.doba 7-7,5 h denně a školky jsou otevřené nejméně do 17 nebo 17.30. Na lesní školky je víc konceptů, některé jsou půldenní, jiné celodenní, doprava různá, a vodu vozí vychovatelky v kanystrech nebo mají domluvu s lesáky a používají jejich zařízení a wc. Je to hodně spartánské, možná to někteří rodiče taky prožívají jak tady, jiní tam dali děti protože to bylo blízko. Ten svatojánkův den, no,:-), milé. Dnes musí být všechno polopatě popsané, aby byla informovanost. Mě celkem překvapilo, že je o ně v česku zájem.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

4.10.2021 22:33 Reaguje na Jarka O.
V zimě máte v 17:00 neřkuli v 17:30 tmu jako v ranci - jak se to dělá???
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.10.2021 22:46 Reaguje na Daniel Višňovský
Fakt nevím. Už jsou děti asi zase zpátky v normální budově školky. Některé lesní skolky nebyly celodenní, jiné třeba do 16 h a pak se jede zpátky. Zázemi normálních skolek tam je.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

6.10.2021 20:22 Reaguje na Jarka O.
A to připomínám, že ve Skandinávii je v zimě šero i přes den.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 12:06 Reaguje na Jarka O.
Mimochodem......já jednu lesní školku znám, funguje zhruba od půl deváté do dvou, a 2/3 těch dětí jsou děcka těch biomatek, co mají s tou školkou co do činění. Některé jsou dokonce školou povinné. http://skolka.svatojanskydvur.cz/
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 12:08 Reaguje na Jarka O.
Zkopírováno z těch stránek....

Rytmus dne
Svatojánkův den
Celý program začíná příjezdem dětí mezi 8:30 a 8:45. Někteří rodiče vozí své děti do Řetouně sami, jiní využívají možnosti předat své dítě v Litoměřicích v 8:00. Do Řetouně jsou odváženy zapůjčenými auty některých rodičů. Okolo 9:00 se děti schází na zahradě pod starým dubem, kde se společně přivítají v raním kruhu. Následuje cesta do lesa či program výuky na zahradě.

Děti se vrací do zázemí školky na oběd, který je z důvodu cesty na autobus již v 11:30. Na jaře, v létě a na podzim děti obědvají ve venkovním přístřešku. V zimním období probíhá oběd ve vnitřních prostorech.

Po obědě část dětí z Litoměřic odchází s pedagogem na autobus do Rýdeče, ostatní děti, které si vyzvedávají rodiče, prožívají poobědový klid mezi 12:00 – 13:00. Pravidelně je přichystáno čtení pohádek, legend nebo jejich zpracování v loutkovém divadle. Děti u pohádky odpočívají.

V čase mezi 13:00 -14:00 probíhá volná hra. Děti využívají hračky a pomůcky k tomu přichystané. Je-li příznivé počasí, děti si hrají venku, za nepříznivého počasí si hrají v zázemí stavení. Rodiče si vyzvedávají děti od 13:30.

Z tohohle je jasné, že to NENÍ určeno pro pracující rodiče.
Odpovědět
ig

3.10.2021 12:18 Reaguje na Daniel Višňovský
Proč by ne? Vy jste snad neměl pro děti chůvu?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 12:24 Reaguje na
NE.
Odpovědět
ig

3.10.2021 12:36 Reaguje na Daniel Višňovský
Aha.
Odpovědět
ig

3.10.2021 10:39 Reaguje na Jarka O.
Je jich (zjevně) nedostatek, ale to by měl trh upravit. Nebýt lidí, kteří mají pořád potřebu všem do něčeho kecat, usměrňovat je a povyšovat se nad jinými s tím, že jen jejich názor na život je ten správný, bylo by už hotovo :-)
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 12:00
Já bych především řekl, že je to celé nedorozumění. Funkce lesní školky v tím Dánaku a v ČR je přeci docela odlišná. Polovina dánských maminek je na částečné úvazku, modelově od devíti do půl druhé. Talže ty lesní školky tam fungují zhruba od půl deváté do dvou. Česká maminka, která typicky pracuje ve vzdálené montovně na šichty, pro tut je to nepoužitelné, obzvláště v zimě - to by ty děcka byla v tom lese více, než dvě hodiny v naprosté tmě.
Odpovědět

Jirka Černý

3.10.2021 16:46
Nechápu proč tolik zášti proti lesním školkám. Že ta varianta školky existuje mně nemusí trápit když ji nechci využívat. Ano asi to není pro každého obvzlasť ta pracovní doba. Ale když máte dítě autistu kterého vám vezmou ve speciální školce buďte si jistí že si s rodinnou logistikou taky dost užijete.
Odpovědět
ig

3.10.2021 17:51 Reaguje na Jirka Černý
To je normální, že všichni vědí, co by měli ostatní dělat se svými penězi, majetkem, dětmi, volným časem, ... a neváhají to vymáhat :-)
Odpovědět
AM

Anežka M

4.10.2021 16:11 Reaguje na
:)

Taky nechápu tu zlou krev. Jde jasně o úřední šikanu, důležité by mělo být, jestli mají děti zajištěnou pitnou vodu, tečka. Zda z kanystru nebo z řadu, to je přece jedno. Ale místo slov podpory tu schytává výsměch a nemístné poznámky o přestárlých matkách, které roupama nevědí co by (čest výjimkám!)

Ano, je pravda, že do lesních školek dávají své děti převážně rodiče vzdělanější, městští, možná i příjmově lépe zajištění. Ale to SUV fakt není podmínka. jsem chodila vyzvedávat své středněpříjmové příbuzné děti do městské lesní školky, kam se dalo dojít 5 minut od nejbližší zastávky šaliny. SUV jsem tam viděla snad jedno, jinak lidi chodili pěšky nebo jezdili MHD. Školné nebylo nijak horentní, ale pravda navíc se vyžadoval větší podíl práce rodičů (vaření, příprava dřeva apod). A musím říct, že všechny její děti byly na prahu školního věku zvyklejší na pohyb venku, otužilejší a tělesně zdatnější než typické venkovské dítě, trávící čas v typické polyšem zateplené venkovské škole.

Ostatně to platí obecně - městské děti jsou zdravější a zdatnější než venkovské. https://www.idnes.cz/oh/olympismus/olympijsky-viceboj-sportvokoli-sportovani-deti.A160628_145349_atletika_mt2 Holt už ani ty venkovské děti nejsou co bejvávalo :)

Odpovědět

Jirka Černý

4.10.2021 19:45 Reaguje na Anežka M
Problém vidím jinde, venkovská školka je občas "rodinný podnik" kde si rodiče nedovolí moc remcat protože nemají jinou volbu. Městská školka je v tomto opravdu jinde. Naše děti byly z vesnické školky v podstatě vystrnaděné a když se nám podařilo umístit je ve městě kam dojíždím za prací nestačil jsem se divit (v dobrém slova smyslu).
Ale nechci paušalizovat.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

5.10.2021 20:24 Reaguje na Anežka M
Vzdělanější??? Většina jich je vyučena na bakaláře, nebo humanoida, v nějakém v ekonomice neuplatnitelném oboru. Skoro bych řekl, že úroveň jejich vzdělání = kvalifikace a užitečnosti je někde hluboko pod úrovní zedníka a švadleny - tedy myslím to skutečné vzdělání, ne formální.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

5.10.2021 20:26 Reaguje na Anežka M
K tomu dalšímu....venkovské versus městské děti. Tak ty městské děti byli vždy fyzicky zdatnější, bylo to vidět třeba na návštěvách koupališť školami před rokem 1989. Městské děti - převážně na středních školách uměly mnohem lépe plavat, a už od pohledu vypadaly vysportovaněji, než ty venkovské, které byly převážně na učnácích.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

4.10.2021 15:16
Mé dvě známé s velkým nadšením od začátku podporovaly lesní školku a posléze do ní obětavě dovážely své ratolesti i se svačinou a obědem (stravu školka nezajišťuje). Děti byly spokojené, tak co. Nadšení maminek opadlo ve chvíli, kdy jim majitel školky bez upozornění výrazně zvednul už tak neobvykle vysoké školkovné. Díky tomu maminky zjistily, že děti mohou spokojeně přežít i v běžné školce, navíc je to blíž, dostanou kvalitně najíst a školka je o dost levnější. A bylo rozhodnuto. Kupodivu děti neutrpěly po přechodu na klasiku nervový šok ani jinou újmu. Kvalitu školky dělá vždycky přístup personálu, nikoliv umístění nebo "ideologické zaměření".
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

5.10.2021 20:27 Reaguje na Marcela Jezberová
Přesně tak, to je modus operandi zřejmě povícero těchto zařízení.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist