Martin Říha: Omezovat kompetence, počty či kvalifikaci pracovníků ČIŽP je cesta do pekel
Záznam z debaty si můžete přečíst v článku ČIŽP se zbaví 33 míst a některých agend. Aby bylo na lepší platy pro zbývající inspektory
Na MŽP se to proto stalo nejen jedním z bodů tzv. „Duhového programu“ pro oblast legislativy, ale i konkrétním úkolem pro aparát legislativní sekce ministerstva již v roce 1990.
Je všeobecně známo, že vytvářet zákony a vyhlášky jako vyjádření veřejného zájmu nestačí, pokud není zároveň zajištěna veřejná správa na příslušné věcné náplni, a také účinná kontrola dodržování takto přijatých předpisů, nemají-li zůstat jen na deklaratorní úrovni.
Česká inspekce životního prostředí se tak začala utvářet ze základu, který kompetenčně pokrýval zpočátku jen ochranu lesa, přičemž zákon byl od začátku míněn tak, že s náběhem účinnosti zákonů pro další složky životního prostředí budou i její kompetence postupně rozšiřovány o tyto nové povinnosti, a tak se také dělo. O tom může daleko lépe a zasvěceněji mluvit JUDr. Sváťa Mlčoch, který byl tenkrát náměstkem ministra a vedoucím legislativní sekce, do jeho organizační struktury patřil i odbor legislativní a právní, vedený JUDr. Evou Kružíkovou.
Já zůstanu na obecné věcné úrovni, jak chápu úlohu ČIŽP, a proč jsem přímo alergický na pokusy její účinkování oslabit.
To se nemusí dít jen odebráním některých kompetencí, třeba pod záminkou dublování s jinými dozorovými orgány, ačkoliv ty nejsou nadány potřebnou odborností, a také konstrukce výnosu ze sankcí by patrně nesměřovala do péče o životní prostředí, jak je tomu nyní.
Oslabit ČIŽP lze úspěšně i tlakem na snížení počtu a rozmístění inspektorátů, tlakem na snižování počtu zaměstnanců, úmyslným slevováním z úrovně vzdělání a kvalifikačních předpokladů, včetně těch morálních, např. pod politickým nátlakem a lobbystickými tlaky „hříšníků“.
Toho všeho bohužel nebyla ČIŽP za dobu své existence ušetřena, a co je horší, dělo se to i z úrovně MŽP za některých ministrů. Všichni si jistě pamatujeme, jak byli odvoláváni nebo odvolávány vedoucí některých inspektorátů, kteří (které) se nechtěli (-y) těmto tlakům podvolit.
Vrcholným číslem k docílení bezzubosti a „nepřekážení v ekonomickém rozvoji“ bylo v tomto směru jmenování Erika Geusse ředitelem ČIŽP a jeho neblahé působení dovnitř inspekce, až po nucené nebo šikanou a otrávením vyvolané odchody kvalitních pracovníků.
Důsledkem pak byla nejen ztráta kompetentnosti a účinnosti práce, ale i podlomená důvěra veřejnosti ve státní správu.
Toxické je v tomto směru i falšování výsledků laboratorních testů, podivné ztráty vzorků odebrané vody nebo jiných substancí, ignorování svědectví osob o přestupcích, opakované snižování pokut hříšníkům ministerstvem.
Obrovské škody ve vnímání ČIŽP způsobilo její účinkování v kauze otravy řeky Bečvy. Taková inspekce, neplnící původně zamýšlenou roli v ochraně životního prostředí, se logicky stává předmětem pochybností o její potřebnosti v dosavadním rozsahu.
Náprava však není v oklešťování, ale naopak ve vrácení k původně zamýšlené odbornosti, objektivitě, důslednosti a morální bezúhonnosti pracovníků až po vrcholové vedení.
Tak samozřejmě, jak si přejeme nezávislé a důsledné působení Policie ČR na poli obecné kriminality, uplatňování principu „padni komu padni“, tak si totéž my občané tohoto státu přejeme i u ČIŽP.
Přečtěte si také |
ČIŽP se zbaví 33 míst a některých agend. Aby bylo na lepší platy pro zbývající inspektoryNejsem naivní, abych si myslel, že nám vládnou andělé bez poskvrny, a to ani na MŽP. Trvám ale na tom, že tu musí sehrávat svou roli průběžná veřejné kontrola občanskou společností, jako ji splnili rybáři a někteří publicisté na Bečvě, jako ji plní nevládní ekologické organizace, propaguje pořad Nedej se České televize a někteří další nezávislí publicisté.
My všichni bychom měli ČIŽP chránit před zvůlí kohokoliv.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (10)
Zbyněk Šeděnka
6.10.2023 15:08Miroslav Vinkler
6.10.2023 18:27 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaPavel Hanzl
7.10.2023 08:10 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaA její kompetence (pokud jsou nějak potřeba), přenést na někoho jiného. A hlavně vedení postavit před soud za evidentně zločinné jednání.
Richard Vacek
6.10.2023 16:01Pokračovat dál směr Řecko totiž není rozumné, když víme, jaké to má konce.
Jakub Graňák
6.10.2023 17:50 Reaguje na Richard VacekRadek Čuda
10.10.2023 12:39 Reaguje na Richard VacekNakonec, taškařice s vyřizováním příspěvků na bydlení nebo žádostí o důchod jsou krásným příkladem.
Tohle jsou prostě spojené nádoby a začít se nutně musí s tím osekáváním byrokracie a státní buzerace.
Michal Ukropec
7.10.2023 09:05Břetislav Machaček
9.10.2023 11:33druhého podle toho, kdo byl u vesla. Komu to prospělo? No přece chaosu a
těm, které měly ty orgány kontrolovat a postihovat. K tomu se navíc taky
přidaly kontroverzní zákony s přílepky a prováděcí vyhlášky, které radily
dodržovat zákony v "duchu" zákonů a nikoliv jednoznačně bez diskutování.
Několikerý výklad zákona dělá z každého zákona paskvil pro rejdy advokátů
a bezmocnost státních orgánu a soudů. Zákon musí jasně určit kompetence
a vymezit základní pojmy bez kličkování buď a nebo! Má-li být ČIŽP orgán
odpovědný za kontrolu ŽP, tak ji nesmí duplovat nikdo jiný a naopak se
nemá míchat do kompetencí jiných. Osobně bych vzorkařinu při haváriích
přenechal profesionálním hasičům a nečekal na příjezd pracovníka ČIŽP
několik hodin. Hasiči mají nejenom místní znalost toků, továren a vpustí,
ale jsou schopni být na místě do pár minut s potřebným vybavením, které
se vejde do jedné přepravky. Odeberou vzorky podle instrukcí a taky je
předají v náležitém stavu akreditované laboratoři. Nebudou tak NIJAK
zpochybnitelné a nebudou ZAŠANTROČENY. Hasičům plně důvěřuji, protože
jako místním jim půjde i o vyšetření místní havárie více, než "tetě"
z krajského města, která přijede, až už poteče z výtoku čistá voda.
ČIŽP pak pouze převezme výsledky rozborů, svědecké výpovědi a může
konat. Duplicita může být, ale měla by mít pouze doplňující význam.
Základem musí být zákonný postup a nikoliv agentura JPP(jedná paní
povídala) se vzorky odebranými bez potřebných znalostí jak je odebírat.
Kdysi jsme u LTO(lehké topné oleje) odebírali jejich vzorky a byl na
to postup ten, že se odebíraly vzorky jednotlivých vrstev v nádrži. Ony
se některé kapaliny nemísí a nebo špatně a vzorek z hora může být jiný,
než ten zdola. Navíc musí být zákonem jasně dané, že nelze zpochybnit
vzorek odebraný státním orgánem vzorkem odebraným kýmkoliv, včetně
zaujatých jedinců a neumětelů. Pokud někdo nechce věřit státním orgánům,
tak ať nevěří, ale zákon musí respektovat!