https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/matej-pomahac-je-vladni-strategie-tezby-navrat-do-doby-kamenne-nebo-realneho-socialismu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Matěj Pomahač: Je vládní strategie těžby návrat do doby kamenné, nebo reálného socialismu?

28.8.2025 | Matěj Pomahač |
Foto | Matěj Pomahač
Na samotném konci vládního mandátu, uprostřed letních prázdnin a v režimu zrychleného připomínkového řízení, hodlá Fialův kabinet vyhlásit 51 nových těžebních lokalit za strategicky významná ložiska stavebního kamene a štěrkopísku. Suroviny si prý žádá budoucí masová výstavba dálnic, liniových staveb či jaderných elektráren. Těžba má být systematicky upřednostňována před ochranou práv občanů dotčených obcí a jejich životního prostředí - a to včetně nuceného vyvlastňování pozemků. Plánu resortu průmyslu vedeného ministrem Lukášem Vlčkem (STAN) přitakává i jindy kritická populistická a extremistická opozice.
 
Vládní návrh je svým rozsahem i razancí prosazování slepým přitakáním privátnímu zájmu oligopolu největších těžebních a stavebních korporací. Současně nejde o nic jiného, než o pokračování socialistického budovatelského plundrování krajiny a neefektivního lití peněz do betonářských projektů, které naše země nepotřebuje.

Moderní hospodářská politika musí objevit nové zdroje prosperity ležící v potenciálu dekarbonizace a zelené transformace - tedy vývoje, výroby, využívání a vývozu technologií redukujících materiálovou a energetickou náročnost a efektivnější recyklaci. Právě zde - společně s větším důrazem na lokální výrobu a spotřebu - leží jedinečná příležitost české průmyslově založené ekonomiky k budoucí prosperitě, atraktivním pracovním místům v konkurenceschopných oborech.

Strategické kamení

Ministerstvo průmyslu ve svém návrhu odkazuje na studii České geologické služby a Těžební unie, tedy lobbistické skupiny zastupující klíčové hráče podnikající v dobývání nerostných surovin. Podle zástupců Svazu průmyslu či Svazu podnikatelů ve stavebnictví je otevření nových ložisek "nezbytným minimem" pro udržení tempa plánovaných infrastrukturních investic. "Jakmile začne stát naplňovat své plány, ať už jde o Dukovany, nebo o dálnice, stávající zásoby se rychle vyčerpají a bez nových lokalit nebude z čeho stavět," řekl pro E15 prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza.

Fakticky přitom máme pro aktuální potřeby stavebnictví a průmyslu surovin dostatek, nemusíme je dovážet, a to přitom zdaleka nevyužíváme potenciál recyklace stavebních materiálů. Navrhovaná rozsáhlá těžba tak má pokrývat jen potřeby budoucích obřích projektů - které dnes skoro jednohlasně slibují jak opoziční ANO, tak vládní ODS.

Foto | Matěj Pomahač

Socialistická ekonomika se svým budováním těžkého průmyslu a výstavbou sídlišť spotřebovávala obrovské množství kameniva. V devadesátých letech jeho domácí spotřeba klesla - díky šetrnějšímu nakládání s materiály i odvratu nové tržní ekonomiky od velkých staveb. Růst naopak zaznamenal vývoz nerostných surovin - například export stavebního kamene mezi roky 1989 a 1994 vzrostl osmnáctkrát, u cementu činil nárůst za stejné období dvacetinásobek. Dnes “strategický” materiál putoval do ciziny zejména z příhraničních lokalit či oblastí na Labi a Vltavě, kde snadnější logistika a levná lodní doprava umožňovala přístup na německý či rakouský trh, kde byly suroviny dražší a poptávanější. Někteří producenti dokonce na exportu zcela založili svou strategii.

Přes obrovské množství vyvezené suroviny však zůstává Česká republika v těžbě a spotřebě kameniva zcela soběstačná. Zejména menší stavební projekty nemají se surovinovými zdroji prakticky žádný problém a postupně rostoucí vzácnost navíc vytváří žádoucí ekonomický tlak na recyklaci a redukci surovinových vstupů. Objednatelem nových dobývacích prostor jsou výhradně velké infrastrukturní projekty realizované úzkým okruhem stavebních korporací.

Těžba místo lidí

Od loňského ledna platí nový liniový zákon, který urychluje výstavbu strategicky významné infrastruktury. Hlavním cílem novely bylo zefektivnění povolovacích procesů pro stavby jako jsou dálnice, železnice či energetické stavby a sítě důležité pro rozvoj země. V důsledku úpravy se i ložiska surovin pro tyto strategické stavby mají určovat nikoli rozhodnutím parlamentu, ale vládním nařízením. A právě k tomu vláda přikročila, když 25. července Ministerstvo průmyslu a obchodu spustilo zrychlené desetidenní připomínkové řízení o vyhlášení 51 nových kamenolomů a dobývacích prostor štěrkopísků - s předpokládaným termínem vyhlášení 1. října. Tedy pouhé čtyři dny před sněmovními volbami.

“Když se lokalita dostane na seznam, tak se aktivuje možnost vyvlastnění, a to včetně rychlého vyvlastnění, kdy se ani nedohodnete na ceně. Vyvlastní Vás, a paralelně běží řízení, kolik vám za to dají,” vysvětlila již dříve v článku pro Seznam Zprávy Petra Kolínská z Asociace ekologických organizací Zelený kruh. Cílem je zkrátka rychlé stanovení dobývacího prostoru a zahájení těžby.

Obce se bouří

Přes kriticky krátkou dobu dokázala značná část obcí či jejich asociací vznést ke stavebním záměrům zásadní připomínky. Například obec Náklo ležící v Litovelském Pomoraví na Olomoucku je zavázána referendem z roku 2022 “využít všech zákonných prostředků k zabránění rozšíření těžby štěrkopísku na svých pozemcích”. Referendem z roku 2009 ve stejném duchu odmítli zřízení pískoven obyvatelé nedaleko ležící Liboše.

Odmítají i další obce a zmiňují neřešenou dopravu či fakt, že zatímco těžba nerostné suroviny soukromými společnostmi je deklarována jako veřejný zájem, v důvodových zprávách zcela chybí deklarace veřejného zájmu na ochraně přírody a krajiny či zdravého životního prostředí.

Foto | Matěj Pomahač

Starostka Suchdola u Kutné Hory Jana Rychtalíková, kam spadá chystaná těžební lokalita Malešovský vrch (na kopci je mimochodem nedávno vysazena lesní školka) kritizovala ve výše citovaném článku nulový dialog vládních úřadů a obavu, že po vyhlášení lokality za strategické ložisko už nebude k jakýmkoli připomínkám místní komunity přihlíženo. “O tom kameni se ví odjakživa, že tam je. Uvažovalo se o tom už za první republiky, za války či v 70. letech.” Poblíž případného lomu se totiž nachází část obce Solopysky, která leží na tekutých píscích, napájených zdrojem právě z lokality, kde chce stát těžit. “Zahájením těžby dojde k přerušení pramene, písky vyschnou a obec by se propadala,” říká starostka.

Loni v září si odpor proti těžbě v referendu odhlasovali občané Braňan u Mostu, kde se má těžit v lokalitě Červený vrch (při 50% účasti v plebiscitu hlasovalo proti těžbě 90 % občanů). Část pozemků tam vlastní obec a zbytek Severočeské doly spadající do impéria polostátního ČEZu, které mají o těžbu enormní zájem. Obec leží těsně u hnědouhelného dolu a plánovaný kamenolom by měl být asi 200 metrů od nejbližších domů. Červený vrch zároveň odhlučňuje a chrání obec od dva kilometry vzdálených chemických závodů v litvínovském Záluží, ves by s otevřením lomu o tuto ochranu přišla a zůstala by obklopena těžebními projekty.

Z pozice zastupitele městské části se i autor tohoto textu dlouhodobě angažuje v boji proti stavebním a těžebním záměrům na soutoku Vltavy a Berounky na jihu Prahy mezi Radotínem, Zbraslaví a Lipenci. Zde aktivní spolek Život na Soutoku realizoval průzkumné vrty prokazující, že zdejší štěrkopísky filtrují říční vodu a vytváří vodní rezervoáry kvalitní pitné vody - oblast by si místo vyhlášení dobývacím prostorem zasloužila spíše vyhlášení zónou přirozené akumulace vod.

Také hlavní město na soutoku Vltavy a Berounky usiluje o zřízení “Příměstského parku Soutok”, který by měl plnit funkci ochrany před suchem či povodněmi, a současně zajišťovat ochranu a rozvoj přírodních hodnot krajiny. Městský Institut plánování a rozvoje ve svých mnoho let připravovaných a veřejně projednávaných studiích navrhoval připustit omezenou těžbu výměnou za ochranu a revitalizaci větších částí říční nivy.

Foto | Matěj Pomahač

Ministerský návrh však jde brutálně proti všem těmto snahám a otevírá možnost otevření obřího povrchového dolu o potenciální výměře až 150 hektarů, a to bezprostředně vedle obydlených území (pro srovnání, Václavské náměstí v Praze má rozlohu asi 4 hektary). Netřeba dodávat, že by taková těžba zcela zničila rozvojový potenciál celé oblasti vyznačující se kvalitní zemědělskou půdou i rekreačními funkcemi pro obyvatele místních městských částí, a vedla k trvalému dopravnímu a emisnímu zatížení širokého okolí.

Sdružení místních samospráv kritizovalo, že návrh jako připomínkový materiál nebyl zaslán všem dotčeným zástupcům samospráv, jak požadují legislativní pravidla vlády. Naopak subjekty, jejichž členové mají nesporný obchodní zájem na přijetí uvedeného návrhu, jako jsou Zaměstnavatelský svaz důlního a naftového průmyslu či Těžební unie, cíleně obeslány byly. “Ačkoli byl z naší strany velký zájem na zjištění připomínek dotčených obcí, nebylo v silách mnohých se v časové tísni s předloženými podklady ani seznámit. Načasování předložení návrhu a zkrácení lhůty pro připomínky vnímáme jako velmi tendenční a neakceptovatelné,” uvedli v připomínkách reprezentanti samospráv.

Nepřipravená státní správa

Návrhem byl překvapen i Český báňský úřad, který je pro strategická ložiska ustanoven jako správní orgán. Báňští úředníci původně předpokládali, že ministerstvo navrhne jen několik strategických ložisek, výsledných 51 lokalit (s možným dalším rozšířením seznamu) však pro úřad představuje ryze praktický problém - báňští úředníci zkrátka nemají dostatek lidí na vedení řízení o stanovení dobývacích prostorů a povolení hornické činnosti v tolika lokalitách. “Abychom byli schopni odpovídajícím způsobem zabezpečit chod této agendy, je nutné navýšit počet zaměstnanců, kteří se budou této problematice věnovat,” prohlásil mluvčí úřadu.

Připomínka úřadu jasně ukazuje nekoncepční práci vlády podléhající lobbistickým tlakům, při současné neschopnosti či neochotě zajistit dostatečné finanční a personální zajištění státní správy. Oslabené úřady pak nemohou řádně zajišťovat potřebnou regulaci, což poškozuje jak ochranu veřejného zájmu, tak spolehlivost podnikatelského prostředí.

Cesta do budoucna vede po zelené

Vládní strategie upřednostňující betonářské a extravační projekty současně ignoruje potenciál mnohem perspektivnějšího zeleného českého průmyslu, který neprofituje z těžby a spotřeby či vývozu surovin, ale už teď patří mezi přední evropské výrobce a vývozce šetrných technologií - jak ukázala podrobná analýza spolku Druhá ekonomická transformace, www.mapaprilezitosticeska.cz

Již nyní tvoří průmyslové výrobky v oblasti čistých technologií, jako jsou vlakové soupravy, tramvaje, čerpadla, baterie či tepelné izolace asi pětinu našich vývozů v objemu 1,2 bilionu korun, přičemž v některých kategoriích ovládáme až deset procent světového trhu - třeba na právě končícím technologickém a zemědělském veletrhu Země živitelka přibývají neustále expozice nových inovativních firem.

Globální ekonomika přijala klimatickou krizi jako fakt a příležitost, a proto bude v příštích desetiletích velmi hladová po úsporných a čistých technologiích. Jde o šanci pro "zlaté české ručičky". Místo extravačních projektů můžeme využít naší stávající průmyslové a distribuční infrastruktury, vysokých čistých exportů, technicky zdatné a cenově konkurenceschopné pracovní síly.

K tomu je ovšem potřeba nová politická generace, která nestraší “Green Dealem”, a postaví se ke změnám s pragmatismem a nadějí.

Vláda by místo prosazování těžby kamene měla systematicky podporovat start-upy a usnadnit odpisy ve výzkumu a vývoji, protože prosperující ekonomika vyžaduje lidi a firmy s volnýma rukama pro vyvíjení, testování a zavádění nových technologií do dobře škálovatelné výroby. Také můžeme využít výnosy z emisních povolenek pro veřejně garantované investice do moderní energetiky, úsporné dopravy a nižší energetické náročnosti.

Klimatická transformace přináší obrovské množství prostředků z evropských fondů - je však třeba definovat si prioritní oblasti a právě ty systematicky podporovat - a vyvarovat se toho, že se peníze neefektivně rozptýlí ve stovkách dotačních titulů či spadnou do kapes oligarchům využívajících je pro růst kapitálových základen svých zastaralých a špinavých provozů.

České hospodářství bylo historicky založeno na průmyslu těžícímu z produkce a zpracování nerostných surovin. Nyní nastal čas těžit z produkce technologií určených ke snižování energetické a materiálové náročnosti. Jde jen o to mobilizovat dostupné zdroje a konečně modernizovat naše hospodářství. Výsledkem bude prosperující a soudržná společnost.

Ekologická transformace pochopitelně vyžaduje dodatečné surovinové zdroje, zejména v oblasti vzácných surovin. I kámen bude třeba pro budování železničních tratí nezbytných k udržitelnější a modernější dopravě. Tuto poptávku je nutné nejdřív jasně definovat a vyčíslit, následně plně využít veškerých možností recyklace stavebních materiálů, a teprve v poslední fázi, a na základě dialogu s těžbou dotčenými komunitami, hledat technologicky nejvhodnější řešení včetně nezbytných kompenzací.

Podstatou vládního návrhu je však něco zcela jiného - pomoci úzké skupině velkých podniků k hospodářskému růstu založenému na vytěžování přírodních zdrojů, a to na úkor životního prostředí lidí a jejích komunit. Přechodem na udržitelnější způsob hospodářství bychom tuto neúsprosnou honbu za zdroji mohli zastavit. V zásadě jde totiž o to, že primárním cílem hospodářské politiky má být uspokojování lidských potřeb, nikoliv zajišťování růstu neregulovaných těžařů renty.


reklama

 
foto - Pomahač Matěj
Matěj Pomahač
Autor je expert na moderní zemědělství a poradce pro řízení podniků. Je zastupitelem v pražském Radotíně a spolupředsedou Zelených.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (80)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

28.8.2025 06:56
No,
ve stavebnictví bude stále potřeba kamení, písku -
zatím nikdo nevymyslel takové stavební technologie, ve kterých bude stačit polystyren, lisované hadry, sláma s hlínou, aby se z toho daly stavět takové domy, ve kterých by chtěli lidé bydlet i pod dřevostavby je nutný základ z z betonu/kámen, písek, cement a k tomu všemu je nutná infrastruktura/cesty všelijaké a ty se bez toho uváděného též neobejdou.
Společnost se s tím musí umět vyrovnat, pokud chtějí určitou úroveň blahobytu.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

28.8.2025 15:44 Reaguje na smějící se bestie
ono je spíš otázka na co to potřebují...ono stát ničí naše přírodní zdroje podstatně rychleji než za komunistů.

Měli bychom se začít ptát, proč to potřebujeme a jak to nepotřebovat.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

28.8.2025 20:20 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Blbost. Jsou to zejména ekologistické požadavky, které zvyšují požadavky na suroviny. Jako všude. Stavby, stejně jako třeba i autíčka na baterky jsou náročnější jak na suroviny, tak i energii jen kvůli ekologismu.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

28.8.2025 20:24 Reaguje na Michal Ukropec
Joo. A prosím koukněte se někdo zda pan spolupředseda nekandiduje.
Odpovědět
EN

Emil Novák

28.8.2025 07:54
Takže nejde ani tak o těžbu jako o tlačení zelené agendy za každou cenu, pro kterou je kámen jen (dost chabá) berlička. Dálnice jsou špatně - stavme železnice, jaderné elektrárny jsou špatně - stavme "zelené" zdroje. Tím že na vyrobenou MWh spotřebují materiálu několikanásobně více si ten příběh nebudeme kazit...
Odpovědět
MD

Milan Dostál

28.8.2025 08:28 Reaguje na Emil Novák
Jak se říká, z hovna bič neupleteš. To si mnoho lidí neuvědomuje. Nebudeme těžit např. uhlí, budeme těžit něco jiného a patrně ještě ve větším množsví.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

29.8.2025 08:01 Reaguje na Milan Dostál
Bohužel s Vámi nesouhlasím.Dnes fungují biče z výše zmíněného materiálu.....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.8.2025 09:23
Stavebnictví je základem moderního státu, který chtějí úplně všichni. Ochrana přírody taky, ale jde to proti sobě, takže je nutno vyjednat kompromis. Naštěstí máme ještě demokracii, takže by bylo snad možné ho udělat optimálně. Ovšem vlivem dezolátů se to zdupe jak dycky.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

28.8.2025 09:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Jen doufejme, že těch dezolátů bude přibývat, protože konečně přinášejí kritické myšlení. Zatím se bez rozumu, zato s větším aktivismem, plýtvá jak surovinami tak i fin. prostředky. Kolik betonu asi spolkne jen jeden větrník? A bude ten sokl stačit pro další, až skončí životnost toho prvního?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.8.2025 10:10 Reaguje na Milan Dostál
1*
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.8.2025 11:51 Reaguje na Milan Dostál
To kritické myšlení je supr vynález, vystoupení z EU a NATO nám vyřeší ÚPLNĚ VŠECHNY problémy jednou provždycky. Jako když si dáte panáka kyanidu, už vás pak nic nebolí.
Odpovědět
sv

s v

30.8.2025 09:33 Reaguje na Milan Dostál

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

28.8.2025 11:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Ono navíc sama dekarbonizace bude šíleně surovinově náročná a tím jde vlastně proti ekologii. Kdo nechce, nevidí to.
Odpovědět
LB

Lukas B.

28.8.2025 12:21 Reaguje na Jiří Svoboda
nerudné těžené suroviny potřeba dál budou (tedy pokud se nehodláme vrátit do doby kamenné). písek, štěrk, jíl (cihlářská hlína), kaolín, vápenec, slínek... i kdybychom stavěli jen ze slámy a vepřovic, tak to bez hlíny na vepřovice nepůjde.
jde o to aby:
1. bylo kde těžit
2. aby se v místech s předpokládanou těžbou s těžbou počítalo a nezastavovalo se
3. aby se upřednostnila těžba tam, kde není nejvyšší přírodní, krajinářská a kulturní hodnota
Odpovědět
LB

Lukas B.

28.8.2025 12:24 Reaguje na Lukas B.
ostatně nedostatek písku/kameniva se aktuálně řeší třeba i v superbohatých benzínových pumpách perského zálivu (jeden by řekl že v poušti je to samej písek, ale takovej písek se do betonu fakt nehodí), jeden z aktuálních trendů je UHPC beton s rozptýlenou nerezovou výztuží pro míchání betonu s mořskou vodou a z moře těženým kamenivem
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.8.2025 17:35 Reaguje na Lukas B.
Proč se pouštní písek nehodí do betonu?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

29.8.2025 19:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Je kulatej . Neposkládá se a nezakousne do sebe.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.8.2025 20:06 Reaguje na Michal Ukropec
Do betonu se přece používá říční písek, taky kulatý. A jaké zakusování? Pojivo tvoří cement.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

31.8.2025 20:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Kulatý je říční štěrk. Písek je ostrohranný.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

31.8.2025 23:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Přesně tak. Ostrohraný štěrk a písek nejsou do betomu výhodné. Mají velký povrch a tudíž je potřeba více cementu.
Odpovědět
LB

Lukas B.

1.9.2025 08:57 Reaguje na Jaroslav Pokorný
ono je to složitější. ale podstatná je takzvaná křivka zrnitosti, takzvaný tvarový index zrn a podíl lehkých odplavitelných částic (ostatně, je to samostatná profesní disciplína). a pouštní (přefoukaný) písek je z tohoto hlediska úplně špatně.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

28.8.2025 12:21 Reaguje na Jiří Svoboda
Západní konzumní život je na suroviny velice náročný a velmi se plýtvá jídlem a surovinama, které se ani moc nerecyklují.
Takže je to jedno, jestli dekarbonizace nebo ne, suroviny ubývají a recyklace zatím nic moc
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

28.8.2025 13:53 Reaguje na Michal Uhrovič
Proto je třeba pořádně zpoplatnit nejen těžbu fosilního uhlíku ale i surovin a vytvořit současný ekonomický tlak na oboje - spotřebu fosilního uhlíhu i surovin (tak podpořit úspory a recyklaci). Když člověk vidí jak se např. staví z železa a betonu přízemní domky, člověk by opravdu zaplakal!
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.8.2025 16:19 Reaguje na Jiří Svoboda
No jo, ale když přijdete na stavební úřad s projektem levného přízemného domku z přírodního a levného materiálu, tak vás vyhodí.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

29.8.2025 13:10 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Asi je třeba něco změnit. Nejsem si ale jist, zda jsou přírodní materiály (kromě dřeva) levnější či výhosnější. Když třeba srovnám, minerální vatu se slámou, ta vata je mnohem vhodnější.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

31.8.2025 23:52 Reaguje na Jiří Svoboda
To jistě, ale jak je energeticky - a tudíž i finančně - náročná minerální vata (tavení suroviny) a sláma?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

1.9.2025 13:20 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Sláma je opravdu o ničem. Rozhodně není zadarmo, má skoro dvojnásobnou tepelnou vodivost, zoufale špatně se s ní pracuje, špatná biologická a požární odolnost. I zadarmo je drahá, vhodná jen pro nadšence, co nemají s racionalitou mnoho společného.
Odpovědět
LB

Lukas B.

1.9.2025 13:48 Reaguje na Jiří Svoboda
přesně tak. sláma je stavební materiál pro lidi co neumí počítat. nebo umí, ale nepočítají si vlastní práci. nebo výše než racionalitu staví víru. popravdě, ono docela dobře tepelně technicky funguje mít kamenný barák bez tepelné izolace, který v létě vzlínající vlhkostí chladí, a na podzim jej obložíme slámou, a na jaře ji (částečně shnilou) vyvezeme spolu s hnojištěm na pole a zaoráme. a příští rok zase. místo slámy můžeme použít něco jiného, třeba obestavět stěny domu polínky palivového dříví a ještě zakrýt chvojím. ale doba je jinde, dnešní hektarové výnosy obilí jsou násobné tomu, co bylo v minulosti, dnešní obilí je šlechtěno na "velké zrno a krátké stéblo" (některý ze zde diskutujících sedláků jistě upřesní) a sláma není po krajině rovnoměrně rozložena (ne každý sedlačí, ne každý zemědělec dělá do obilí a ne v každém regionu se pěstuje ausgerechnet obilí, ergo sláma se musí kupovat a vozit).
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

1.9.2025 23:10 Reaguje na Lukas B.
Slámu jsem použil jako příklad z možných přírodních materiálů. V USA z ní byly v minulosti stavěny i patrové domy. Slisovaná v balících a omítnutá hliněnou omítkou docela dobře vzdoruje plameni. Pokud na ni neprší, nehnije. Pokud je dobře vymlácená, nežijí v ní myši. Soused si s ní obložil kus soklu chalupy, a bez problémů.
Přízemní dům lze vystavět i z hlíny. Pak je lepší než dům kamenný. Jasně, že tak by stavěli jen nadšenci, ale přesto jim to stavebí úřad nepovolí.
Ve Francii už před mnoha lety vymysleli systém staveb z betonových tvárnic. Viděl jsem takovou stavbu ve Švýcarsku a nevěřícně kroutil hlavou. Duté betonové tvárnice, 50 cm, dlouhé, 20 silné, 25 vysoké. Stěny 2 cm. Dělané speciální technologií, se spotřebou 8% cementu. Čili energeticky velice úsporné. Tepelně izolační panely zásadně zevnitř. Speciální konstrukce stropů i podlah, s minimální spotřebou oceli. Podlahy 0,5 nad zemí, s provětrávanou dutinou, takže bez izolace proti vodě a radonu. Celkově minimální investice. Porovnejte s keramickými tvárnicemi, kde se musí vypalovat celá hmota.
Odpovědět
LB

Lukas B.

2.9.2025 08:35 Reaguje na Jaroslav Pokorný
na velkých pláních středozápadu se stavělo z drnů. je to lepší, než strávit první zimu ve stanu, a slaměný dům se postavil až se sklidilo tolik slámy, že zbylo i na stavění. nouze holt naučila dalibora housti.

duté betonové tvárnice: máte zřejmě na mysli prolévačky ztraceného bednění. ty se dělají technologií vibrolisu (podobně jako zámková dlažba) a je tam okolo 300kg cementu na kubík, a ta hubená břečka na prolití opravdu může mít cementu na kubík tak málo, že je to spíš stabilizace než beton (když od toho nechceme nosnou funkci).
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

2.9.2025 13:04 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Vymýšlet lze cokoliv a občas něco i vyjde či pár let vydrží. Drtivá většina lidí ale chce bezstarostné bydlení, aby nebyli otroky domu. A pak tu jsou úřady, které ne vše povolí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.8.2025 17:34 Reaguje na Jiří Svoboda

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

1.9.2025 13:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč nezačít ve vyspělém světě, kde jistě uznají, že je to tak správně. Jenže, bohužel, ten vyspělý svět se také řídí hlavně zájmy vlivných skupin, takže to nejde. Jen vy to nevidíte a svádíte vše na Putina.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

1.9.2025 23:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Jakápak asi pravidla diskuze pan Hanzl napsal??
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

2.9.2025 13:06 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Za mne bych tam ten Hanzlův příspěvek, na který jsem zareagoval, nechal.
Odpovědět

Jan Škrdla

30.8.2025 21:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Problém je v tom, jak často vystupuje stát nadřazeně a arogantně k obcím a občanům. Místo toho, aby se snažil o dohodu a nabídl něco za něco.
Třeba v případě lomů ještě před zahájením těžby založil ochranný lesní pás složený z rychle rostoucích i klimaxových dřevin, v průběhu skrývky založil na hranici dobývacího prostoru ochranný val z hlušiny a osázel jej, materiál nevozil přes zastavěnou část obce, ale postavil cestu, financoval opravu veřejných komunikací, přispíval výrazně do rozpočtu zasažených obcí, aj.

Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

31.8.2025 23:54 Reaguje na Jan Škrdla
To je problém, protože zákony nařizují i státu, aby šetřil kde se dá.
Odpovědět

Jan Škrdla

1.9.2025 21:50 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Ve finále to často dopadne tak, že tento přístup státu má za následek zcela opačný výsledek.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

1.9.2025 23:11 Reaguje na Jan Škrdla
Ale i tak na tom někdo vydělá.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

28.8.2025 12:55
Tohle je taky dobrý článek.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-firmy-teplicka-sklarna-je-lidr-zeleneho-skla-lacinemu-pekingu-ale-konkurovat-nemuze-284817
Odpovědět

vladimír šmídl

28.8.2025 18:16 Reaguje na Milan Dostál
Teplická výroba plochého skla má desetkrát menší uhlíkovou stopu, než čínská konkurence, ovšem cenou vítězí Čína.Má levnější energii.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

28.8.2025 18:23 Reaguje na vladimír šmídl
řešila by to ekologická daň na dovoz komodit z Číny, USA, Ruska atd. Ale EU by měla problém s mnoha výrobky, které dováží.
Proto je třeba vybudovat v EU průmysl s nízkou uhlíkovou stopou a EU bude opět diktovat.
Ale to státy EU bohužel nedokážou a tak se v tom plácáme a hádáme se ...
Odpovědět
MD

Milan Dostál

29.8.2025 08:55 Reaguje na Michal Uhrovič
Jasně, napálíme daně na dovoz komodit, ještě víc si zdražíme vlastní výrobu, zavřeme továrny, nebo to zaplácneme zase nějakou dotací na dluh? Okolní svět se bez EU obejde, ale EU bez okolního světa ne.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.8.2025 13:01
Socialistická ekonomika se svým budováním těžkého průmyslu a výstavbou sídlišť spotřebovávala obrovské množství kameniva. ............

Že bychom se tedy vrátili do krásné ekologické minulosti?
https://www.youtube.com/watch?v=mEAeAsXrAMM&pp=ygUQbm91em92w6kga29sb25pZQ%3D%3D
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.8.2025 13:03
Když se někde vytěží štěrkopísky a vznikne jezero, nevidím to jako až tak špatný výsledek.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.8.2025 14:15 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Ostatně vytěžené prostory vytváří biotopy pro primární ranou sukcesi, což je často k nezaplacení.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.8.2025 17:10 Reaguje na Slavomil Vinkler
Podle zelených - nezájem.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

28.8.2025 19:45 Reaguje na Slavomil Vinkler
Přesně. Staré lomy jsou cenné biotopy. Kámen a písek zoufale potřebujeme pro naše stavebnictví. Jeho nedostatek je jednou z příčin (vedle rigidního územního plánování, šíleného a přebujelého stavebního řízení, nesmyslných regulací a stavebních norem) pro úděsný nárůst cen jakékoliv výstavby. By se autor měl malinko probrat.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

31.8.2025 10:29 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Zeleným vadí hlavně PRÁCE a vše, co je s ní spojené. Jejich krédem
je NICNEDĚLÁNÍ s pouhým pozorováním, jak si se vším příroda poradí
sama. Les se sám vyseje, bez zásahu taky nějaký vyroste, zubři a
pratuři se pasou bez příkrmu a léčení sami, ryby bez vody z přehrad
sice leknou, ale NĚKDO je tam zase vysadí, aby se vše opakovalo.
Kořist nechají sežrat predátorům, ale za její vymizení obviní jiné.
Před 50 roky bylo slovo ekologie téměř neznámé a za ochranáře byli
považováni ti, které současní ochranáři obviňují za vše negativní.
V mém okolí nebylo kdysi moc vodních ploch, ale po vytěžení těch
štěrkopísků jich jsou už stovky hektarů a je to ráj nejen pro
vše živé, ale taky pro lidi. Lidé vytvořili nádhernou krajinu
s dvojím užitkem. Získali stavební hmoty a vytvořili nádherná
jezera s čistou vodou plnou života. Rozhodovat o těžbě dnešní
ekologové, tak tu nic takového není a nemohli by dnes chránit
to, co tam žije a roste. Nevidí dál, než na špičku nosu a je to
o tom jejich nicnedělání, kterým by nic takového nevzniklo.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

31.8.2025 23:56 Reaguje na Břetislav Machaček
Sledujete také, jak se mění "černý sever"? Tedy Čech?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

1.9.2025 09:44 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Ano a zaplavení je pouze jedna z alternativ. Kdysi
byla v plánu nákladná rekultivace na sady a jiné
zemědělské plochy. Dnes se jde snadnější a levnější
cestou NICNEDĚLÁNÍ, kdy vše ukryje voda a náletová
vegetace. U nás se třeba vyvážela skrývka(ornice)
při otvírce štěrkoven na dočasné skládky a část
ze štěrkoven měla být vrácena zpět zemědělcům. To
se už ale nedělá stejně, jako u zrušených továren
a nebo cest nahrazených těmi novými. U nás nechali
bývalou skládku stavebního odpadu napospas přírodě
a neznalí lidé z dálky obdivují náletový les. Ve
skutečnosti to je pořád pouze smetiště porostlé
zelení. Stromy rostou ze stavební suti, betonu a
zbytků z asfaltových cest. Ale ekologu div se, je
tam života více, než v blízkém původním lese. Já
se zaměřuji na pozorování právě takových míst,
kde i NICNEDĚLÁNÍM došlo k "rekultivaci", ale je
to z blízka pořád jen to smetiště. Přitom stačilo
buldozerem vymodelovat krajinu, pokrýt skrývkovou
zeminou a až pak dát přírodě volnou ruku, aby
člověk nešel v budoucnu lesem mezi betonovými
bloky, ze země trčícími roxory a jiným odpadem.
Vím, že to bylo levné, bezpracné, ale smetiště
pouze zakrývá vegetace se spoustou nástrah pro
zvířata ve formě střepů, drátů atd. Prostě hnus
"natřený" nazeleno.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

1.9.2025 23:17 Reaguje na Břetislav Machaček
Svým způsobem máte pravdu, ale na druhou stranu takový "bordel" poskytuje mnohem pestřejší podmínky pro rozličné rostliny a následně i živočichy. Jasně, sem tam některý zahyne, ale zase poslouží jiným za potravu.
Za socialismu byla snaha využít i plochy výsypek pro ty sady a vinice, protože se kalkulovalo, že to všechno je "naše" a tak se o to musíme starat a využívat ve prospěch společnosti. Teď je to "někoho", a nebo "státu", a každý šetří. A jablka, hrozny i víno se dovezou, levněji, než jsou schopni vyprodukovat naši zemědělci.
Odpovědět
MK

Michal Konečný

31.8.2025 20:59
Autor je vážně poradce pro řízení podniků? Tak to já budu asi špičkový kardiochirurg!
Kam se poděly časy, kdy lidé z vedení Zelených rozuměli ekologii? Tady jen jedna fráze za druhou.
Odpovědět

Jan Šimůnek

31.8.2025 21:51
Pane Hanzle, odchod z EU by nám vyřešil minimálně Green deal. A zlikvidoval výkrm na něm visících parazitů, organizací i jednotlivců, stejně jako LGBTQ+ příšery na školách, nelegální imigraci i třeba inkluzi na školách, povinné žraní broučích exkrementů a zákazy potravin. A mnoho dalšího negativního, co je spojeno s EU a její politikou.
Takže se nedivte, že stranám s programem referenda o vystoupení z EU roste podpora od voličů. Ostatně, EU tady nic pozitivního od našeho vstupu do ní nic neudělala.
A jsou i lidé, kteří hlásají, že by sice okupaci Ruskem nechtěli, ale že by je s ní smířily ony výhody, uvedené výše.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

31.8.2025 23:59 Reaguje na Jan Šimůnek
Četl jsem takový bonmot, prý od Wericha: "Jako okupace to nebylo až tak špatné, ale jako bratrská pomoc to stálo za hovno."
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

1.9.2025 10:07 Reaguje na Jan Šimůnek
Neschopní lidé, včetně vlád chtějí být někým byť špatně vedeni, aby
se mohli vymlouvat na chyby toho vedení a nezodpovídali za to. To
my ne! To vedení EU ! Tak proč jsme ve spolku s neschopným vedením?
Je to stejné jako žít v manželství o kterém je jasné, že je na prd
a pak brečet, že to musím přetrpět, protože rozvod by byl horší.
On ale i sebehorší rozvod je lepší, než mizerné manželství. Chvíli bude trvat, než nás vytrestají za "rozvod", ale pak pocítíme tu
svobodu nebýt ve vztahu, který nás ničí. Rozchodu s EU se bojí dvě
skupiny lidí. Jedněmi jsou ti neschopní a druzí jsou všehoschopní,
kteří z členství v EU profitují. Zbytek z toho nic nemá a spíše
naopak je více omezován a okrádán.
Odpovědět
PE

Petr Elias

1.9.2025 11:30 Reaguje na Jan Šimůnek
Mě se strašně líbí, jak si joudové myslí, že když opustíme EU, tak se nebudeme muset řídit jejími pravidly a jak se budeme mít o strašně moc mocinky více lépe. :D Jojo, malá zemička životně závislá na obchodu s EU a nacházející se uprostřed EU, se jistě bez EU obejde no ... :D A že pár, s prominutím, idiotů z různých bizardních uskupení jako SPD, Stačilo!, PRO a pod. chce vystoupit z EU není překvapivé - tihle ubožáci loví voliče s omezenou kapacitou, nějaké reálné vystoupení z EU je, troufnu si tvrdit, nezajímá. :D Můžeme to vidět třeba u toho zoufalce Konečné. Baba nadává na EU ale nevadí ji dřepět za těžké prachy v parlamentu. :D
Odpovědět
LB

Lukas B.

1.9.2025 13:15 Reaguje na Petr Elias
nojo, vystoupit z EU je samozřejmě ptákovina minimálně geopoliticky, ale nápadně mi ten nedostatek alternativy připomíná pokusy reformovat ksč zevnitř (tím se tenkrát v sedmdesátkách/osmdesátkách zaštiťovali karierní komouši)
Odpovědět
LB

Lukas B.

1.9.2025 13:17 Reaguje na Lukas B.
no a Bába není Fico nebo orbán, to není nějakej druhořadej východoevropskej lokální mafiánek, jeho byznys žije z evropských peněz. a jestli se dá na něco vsadit, tak že Bába jako vítěz voleb evropu nikdy neopustí.
Odpovědět
LB

Lukas B.

1.9.2025 13:20 Reaguje na Lukas B.
aha sorry, zaměnil jsem Bábu Babiše za Bábu Konečnou :)
Odpovědět
pp

pavel peregrin

1.9.2025 20:57 Reaguje na Petr Elias
V tomhle s tebou Eliáši výjimečně souhlasím, ale pokud by vztahy v Evropě fungovaly jako kdysi EHS, bylo by to daleko lepší. V ekonomické rovině, se suverénními vládami a bez Europarlamentu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.9.2025 10:25 Reaguje na pavel peregrin
Myslím si, že z EU nebudeme muset vystupovat. Buď se
od základů změní a nebo brzo v komatu dožije samo.
Nespokojenost malých umí ti velcí zkrotit, ale u velkých si neví rady. Británii věštili bez členství krach a ten se nekonal. Jiní velcí z EU ale zatím
profitují, navíc v ní mají rozhodující slovo a tak nemají zájem ani o její reorganizaci. Jedou dál v
zajetých kolejích do doby, kdy to už bude neúnosné
i pro ně. Teprve pak se něco změní, ale to už ti
malí mohou rýpat nosem v hlíně. Systém povolenek pro
domácnosti se dotkne i chudých ve velkých zemích a
v malých bude mít odstředivé tendence EU opustit
za každou cenu. Toto si už dnes někteří politici
uvědomili a snaží se brzdit to, s čím souhlasili.
Je už ale asi pozdě, protože s těmi penězi za ty
povolenky vedení EU počítá a nemíní se jich vzdát.
Takže spějeme k nepokojům a odporu k EU i za cenu
izolace a nejen my, ale i jiné země.
Odpovědět
sv

s v

2.9.2025 16:10 Reaguje na pavel peregrin
Jenže ony ty vztahy takto stále fungují. To, že ty nevidíš ekonomickou rovinu eu, neznamená že neexistuje. Tahle země žije z obchodu se zeměmi eu a z investic, které se realizují jen proto, že jsme v eu. Když v eu nebudeme, tak se půlka firem z ČR odstěhuje jinam, takže půlka ekonomicky aktivní populace půjde po žebrotě. Suverénnost vlády závisí jen na suverénnosti politiků, kteří ji tvoří. A to se netýká jen podepisovače green dealu bureše, který nejdříve v predklonu před leyenkou nadšeně hýká o otáčení kormidlem směrem k oze aby, o pár let později kydal špínu na to co sám způsobil i když dobře ví,že to již nelze vrátit, leda že by se na tom dohodli všechny členské země. To se týká i záležitostí před transformací EHS na eu.
Odpovědět
sv

s v

2.9.2025 16:25 Reaguje na s v
Treba oze tady bylo dávno před eu. Jak asi začala kauza oze tunel za bilion. Jednoduše. Notorik v komatu co by premiér neblahé paměti v rámci vyjednávání jednotlivých kapitol podepsal závazek na povinný podíl oze na energetickém mixu. Totéž gmo. Anti gmo hysterie a anti gmo legislativa v řadě západních zemí panuje takřka od 80. let, tedy desetiletí před EU. Proč my tady nepěstujeme gmo. No protože notorik v komatu v rámci vstupních rozhovorů souhlasil, že zavedeme stejnou hysterickou anti gmo legislativu jako mají frantíci a taloši. Atd. Atp.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.9.2025 17:47 Reaguje na pavel peregrin
Pytel blech nemá šanci proti velmocím a i propadlé Rusko by ho mohlo dobýt a zmasakrovat.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

1.9.2025 23:22 Reaguje na Petr Elias
Jo, jo, asi máte pravdu, i když hlas dám Stačilo!, ale jsem si jist, že většina lidí vystoupení z EU by odmítla. Všichni jsou vystrašení, že bychom přišli o výhody? Musíme počkat, až se EU shroutí samo.
Odpovědět
PE

Petr Elias

2.9.2025 05:47 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Bože můj. :D
Odpovědět
sv

s v

2.9.2025 18:26 Reaguje na Jaroslav Pokorný
"Stačilo"? Asi máš na mysli konečníkovce... tedy stranu, která pomohla prosadit zákon o podpoře tzv oze ... tedy tunel za bilion.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.9.2025 17:42 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Když odejte odněkud, musíte vědět, kam jdete. V Evropě jsou jen dvě strany Západ (tj.EU) nebo Východ (tj. Rusko). Mesistanice je asi Srbsko, Albánie, Moldávie, Ukrajina, na Ruské straně Bělorusko. Tam chceme patřit?
Odpovědět
MD

Milan Dostál

2.9.2025 14:03 Reaguje na Petr Elias
Máte podivný pojem o demokracii. Jak by jste si EU a Europarlament představolal? Všechny s jiným, než vaším názorem vyházet? To už tady bylo, a ne jednou. Je celkem jedno k jaké se hlásíte straně, pokud lidé v ní, podobně jako vy, smýšlíte tímto způsobem, to je totalitně. Jen díky vám a podobným jde celá EU do kopru.
Odpovědět
PE

Petr Elias

3.9.2025 15:20 Reaguje na Milan Dostál
:D :D Vy mi chcete upřít můj názor na zoufalce volící výše zmíněné partaje? :D
Odpovědět
MD

Milan Dostál

4.9.2025 08:42 Reaguje na Petr Elias
EU je parta hochů co spolu mluví, ostatní jak píšete zoufalce je třeba dostat za cordon sanitaire. Tento přístup nakonec sežer i vás. Stejně jako už mnohokrát v historii.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.9.2025 17:46 Reaguje na Petr Elias
přesně tak, všichni chtějí vystupvat z EU kvůli nějakým ptákovinám, ale nikdo jim neřekne, že by to pro nás znam,enalo ekonom,mický bankrot a politický pád pod Rusko, to tutanům asi vysvětlit nejde.
Odpovědět

Jan Šimůnek

2.9.2025 16:59
to Petr Elias
Jistěže bychom se spoustou věcí nemuseli řídit, přičemž pro lidi by bylo asi nejzajímavější zrušení emisních povolenek (= drastická sleva všech energií), povinné "bezemisnosti" nových budov (= rozjela by se bytová výstavba se všemi sociálními a ekonomickými důsledky), skončil by Green deal, který je jen snůškou nesmyslů a záměrně škůdcovských opatření. Jako bonus by oslabil "vědecký genderismus" a podobné ultralevičácké ideologie.
Druhou věcí je, že ideální by byl koordinovaný odchod V4 protože tak by vznikl dostatečně velký ekonomický prostor, který by se uživil velmi dobře. Pokud by se přidaly ještě Rakousko a Chorvatsko, v podstatě by vznikla jakási obnova podunajského soustátí, které bylo vysoce úspěšné až do doby, kdy Habsburkové začali koketovat s německými nacionalisty.

to s v
Zatím odcházejí firmy z EU kvůli slabomyslné ekologické politice. A pro mnohé z nich by bylo jednodušší se přesunout k nám než někam do Číny. Už třeba kvůli tamnímu rasismu, který prakticky evropanům znemožňuje si tam najít partnerku či partnera.
Jinak souhlas v tom, že je nutno volit politiky, kteří jsou pro suverenitu tohoto státu v maximální možné míře, což stávající squadra jednoznačně není.
Odpovědět
sv

s v

2.9.2025 18:22 Reaguje na Jan Šimůnek
Takovou kritiku podepisovače green dealu bureše bych od tebe lžirgile nečekal. Ale máš pravdu buresovo bruselské podržtaškovství a diletantismus vyhání firmy z ČR.
Odpovědět
PE

Petr Elias

3.9.2025 15:16 Reaguje na Jan Šimůnek
:D :D To je drsný bizár tohle. :D :D
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.9.2025 10:44
to S V Ano, zlý Babiš zcela jistě může za to, že v Německu ruší automobilky a řada dalších firem buď padla, nebo se stěhuje mimo EU. ANO, bude jim tam líp :-)
Odpovědět
sv

s v

3.9.2025 17:00 Reaguje na Jan Šimůnek
Kdyby jen v Německu, lžirgile. Díky bureškovi omezují výrobu automobilky v ČR. Ano, bez bureše jim bude líp.
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.9.2025 11:05
to Lukas B. Tepelná izolace zevnitř znamená, že v zimě bude zeď vlhnout tak blízko vnitřního povrchu, že na něm začne růst plíseň.

to S V Za rušení výrob může především EU.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.9.2025 20:36
"Suroviny si prý žádá budoucí masová výstavba dálnic, liniových staveb či jaderných elektráren." Obávám se, že příští vláda bude mít úplně jiné strosti, než nějakou výstavbu čehokoliv. Spíš bude preferovat destrukci.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist