https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/mesta-potrebuji-dotace-eu-na-automatizovane-parkovaci-domy
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ing. Rudolf Kunzmann, CSc: Města potřebují dotace EU na automatizované parkovací domy

31.3.2006
V současné době byla zahájena příprava náplně plánů Operačního programu Infrastruktura (OPI) a Společného regionálního operačního programu (SROP) pro léta 2007 až 2013. Jejich obsah bude vycházet z Národního plánu rozvoje 2007-2013 (NRP). V předchozím období, do r. 2006, se však problematika realizace Automatizovaných parkovacích domů (APD) jaksi v obsahu mnohomluvně skrývala, avšak v jejich závěrech o nich zřetelně nehovořila. Bohužel i nyní je tomu tak v návrzích na léta 2007-2013.
 
I když v NRP na str.120 je kritizováno “Pomalé řešení dopravy v klidu v městech včetně moderních systémů,….“, není tento požadavek opět specifikován v cílech.Podobně tomu je i ve specifických cílech Regionálních operačních programů (NRP, str.171), odkud vyjímám z blízkých obecných cílů:

a) zlepšení regionální dopravní i informační struktury při respektování životního prostředí
b) zlepšení stavu životního prostředí v regionech a obcích. Mnohá velká města v ČR o realizaci Automatizovaných parkovacích domů (APD) jeví zájem, protože je životně v centrech měst potřebují. Totiž stávající konvenční vjezdové parkovací domy (VPD) a velká vnější parkoviště v centrech měst jsou mohutnými bodovými zdroji rakovinotvorných, toxických a mutagenních emisí. V blízkosti takového soustředění vozidel, se zvyšuje nebezpečí karcinomu až 6x. Města již ví, že řešení existuje ve stavbách APD a v komplexním řešení parkingu ve městech i z hlediska zajištění přitažlivé platby v APD. Vozidla v nich jsou ukládána a vyjímána s vypnutými motory a nepřítomnost řidičů a jakýchkoli osob v nich zabraňuje kriminálním činům. Stavbou APD města mohou také plnit mezinárodní závazky ČR z hlediska požadavků na čistotu ovzduší, což by mělo vést k preferenci těchto řešení. Města kromě legislativních opatření však potřebují k realizaci APD finanční podporu, protože stavba APD není věcí pouze měst. EU tomu může jednoznačně financemi napomoci. Je to i v obecném zájmu EU, což je zřejmé z jejích cílů v oblasti životního prostředí.

Možnost realizace APD se v současném obsahu OPI bohužel nachází na rozhraní zájmu dvou ministerstev – MDR a MŽP, a není zřejmá ze SROP ministerstva MMR. V rukách orgánů ČR je na co, a jak jsou finance EU uvnitř ČR přidělovány. Je známo, že nejsou tyto prostředky ani v úplném rozsahu čerpány. Využijme je účelně. V současné době tedy jde jednak o zajištění dopracování této problematiky do OPI na léta 2007-2013, a jednak o zřetelné její zařazení v příslušném SC a P, ale pod jednu hlavu (ministerstvo)!Zařazení problematiky APD pro nastávající období se však týká i Ministerstva pro místní rozvoj a jím řízeného SROP, Priority 2 (regionální rozvoj infrastruktury).

Mnozí pokukují jak to řešili v jiné zemi Evropy. Tuto otázku například v předstihu řešili v Itálii. Zde byl již 24.3.1989 schválen zákon č. 122, který stanovil v úvodu tříletý program výstavby parkovišť pro hustě zalidněné městské oblasti.Tímto zákonem bylo vytvořeno oddělení pro problémy městských oblastí a fond pro investice na zřizování parkovišť (v té době 200 miliard lir na první 3 roky, , kromě navíc zajištěných půjček pro obce ve výši 2.000 miliard lir na tříleté období 1989-1991). V tomto zákonu jsou přesně specifikované postupy, povinnosti a práva obcí i regionů pro realizaci výstavby parkovišť, jakož i pro předkládání a schvalování dotací a příspěvků. V zákonu je například přímo uloženo 16ti městům, počínaje Římem a konče Palermem, do 150 dnů od data právní účinnosti tohoto zákona vypracovat a předložit program pro tříleté období výstavby parkovišť.Musely být v něm, kromě jiného,určeny lokality a uvedeny kapacitní údaje, priorita projektů a vypsáno,které práce a akce jsou plánovány na pro každý jednotlivý rok. Program musel upřednostňovat ty projekty, u kterých je předpoklad odlehčení městského centra prostřednictvím parkovišť napojených na dopravní uzly s možností přestupu na prostředky veřejné městské dopravy a vybavených rovněž zónami upravenými pro parkování jednostopých vozidel. Do programu byla začlenitelná i parkoviště na území sousedních obcí, avšak v blízkosti tras veřejných dopravních prostředků, na které lze přestupovat, atd…Více v zákonu samém.Tento zákon zajistil například i rozvoj výstavby podzemních automatizovaných parkovacích domů italského systému.

Žijeme již v novém století. Problém životního prostředí, zvláště v centrech velkých měst, je dnes závažný, realitou a je nutné jej řešit nově, moderně. Je nezbytné urychleně nyní zvážit jaké kroky učinit z centra ČR k zajištění pomoci z prostředků EU městům a obcím v realizaci v centrech měst výhradně APD, a legislativní kroky k zastavení staveb VPD v centrech měst z výše uvedených důvodů. Mezinárodní závazky ČR jsou závazné i pro města a obce, kde povolování a realizace staveb VPD probíhá. Vyžaduje to však urychlenou pomoc městům a řešení z centra. Především zahrnutím požadavku stavby APD v centrech měst do cílů NRP 2007-2013 a do OPI a SROP 2007-2013.


reklama

 
Ing. Rudolf Kunzmann, CSc
Autor je čtenář EkoListu po drátě
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist