Miroslav Bobek: „Vlašťovky poletí letos na jih – aeroplány“
25. září 1931 – shodou okolností jen tři dny předtím, než se veřejnosti poprvé otevřela brána Zoo Praha – přinesla Československá tisková kancelář z Vídně zprávu, kterou Národní listy uvedly titulkem „Vlašťovky poletí letos na jih – aeroplány“.
Představte si to: přeprava vysílených ptáků letadly již v roce 1931!Ve zprávě samé se pak psalo: „Nepříznivé počasí, které nyní panuje a které zvláště v horských krajinách má takřka zimní ráz, brání vlašťovkám v odletu do jižních krajin. Na popud vídeňského spolku pro ochranu zvířat budou vlašťovky dopravovány přes Alpy letadly. – Vlašťovky, hledající útočiště, staly se velice krotké a dají se lehko schytat. Dopravní letadlo, které poletí dnes do Benátek, převezme prvý transport vlašťovek v bednách, zvláště k tomu účelu zřízených. V sobotu poletí velké dopravní letadlo do Benátek výlučně s transportem vlašťovek.“ (Pozor, ČTK sice psala o vlaštovkách, ale šlo také – možná dokonce hlavně – o jiřičky a v malém počtu rovněž o břehule.)
Všechno začalo v Rannersdorfu u Vídně, kde jednoho večera hledalo osmdesát zesláblých ptáků útočiště v obývacím pokoji tamní paní poštmistrové. Jak později napsal generální sekretář Vídeňské asociace pro ochranu zvířat pan Heller, následující den začaly přicházet zprávy z mnoha dalších míst na Dunaji. Tisíce vyčerpaných vlaštovek a jiřiček se usazovaly ve stodolách, stájích a kuchyních. „Když jsme v novinách oznámili, že tyto ptáky rádi převezmeme, abychom je dopravili na jih letadlem, nastal takový rozruch, že se nám dařilo dostat situaci pod kontrolu pouze s využitím všech našich pracovních sil dnem i nocí,“ popisuje Heller. „Telefon bez ustání drnčel. Naše pomoc byla žádána odevšad. Vlaštovky a jiřičky nám byly dodávány ve skupinách po 2, 5, 10, 100, 1000 až 5000…“
Přečtěte si také |
Miroslav Bobek: Čirá hrůza v očích bezbranných zvířatZesláblé ptáky posílali vídeňští ochránci zvířat letadly do italských Benátek; prý jich takto přepravili na třicet tisíc. Pak si pronajali i vyhřívaný kamion, kterým přes Alpy převezli dalších téměř padesát tisíc vlaštovek a jiřiček. Ztráty údajně nebyly vysoké, vesměs do pěti procent.
Dnes bychom asi diskutovali o tom, kdy je vlaštovkovité ptáky opravdu nutné zachraňovat, ale nikdo mi nevymluví, že v onom roce 1931 šlo o operaci, která si zaslouží úctu a obdiv. Až mnohem později, na podzim 1974, ji překonala západoněmecká Schwalbenhilfe, kdy letadly Lufthansy i Bundeswehru, vlaky i auty bylo na jih Evropy přepraveno více než milion jiřiček a vlaštovek. To by ale bylo téma na samostatné vyprávění.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (4)
Karel Zvářal
21.9.2024 07:38Byla to letos již druhá rána, která oslabila populaci těchto křehkých ptáčků živících se komáry, muškami, mšicemi a podobným aeroplanktonem. Ve dnech 21.-25.4. byly u nás teploty ve dne 5, 3, 3, 2 a 3C°. Zpozdilo to i přílet lejsků bělokrkých, kteří však mohou lovit i na zemi a vegetaci posedaný hmyz.
Ptáci nakonec doletěli, byť jejich počty se zdály neúplné. To na jistotu sázející rorýsi doletí mezi posledními, a vůbec jako první opět odlétají. Spoléhají na jedno hnízdění s nízkým počtem mláďat, ale i tak jsou úspěšní a jejich stavy jsou stabilní. Vyhnou se tak dubnovým a zářijovým vpádům studeného vzduchu a dešťů, kdy lovit hmyz je téměř nemožné. Vlaštovky a jiřičky dvěma hnízděními v roce ztráty doženou, jejich život je však jedno velké dobrodružství. A se změnou klimatu těch studených epizod spíše přibude v porovnání s minulostí. Aokud by se měly dopravovat letecky, tak už rovnou do Afriky, neb přelet moře pro mnohé z oslabených znamená konečnou.