https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/miroslav-bobek-vlastovky-poleti-letos-na-jih-aeroplany
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Miroslav Bobek: „Vlašťovky poletí letos na jih – aeroplány“

21.9.2024
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Záchranné stanice pro volně žijící živočichy vydávaly na přelomu minulého a tohoto týdne zprávy o značném množství vysílených jiřiček a v menší míře vlaštovek, které přijaly do své péče. Dlouhodobý déšť spojený se sníženými teplotami a větrem byl pro vlaštovkovité ptáky fatální.
 
Když jsem o tom četl, vybavila se mi zmínka o jedné velmi dávné akci na záchranu jiřiček a vlaštovek a pustil jsem se do pátrání po podrobnostech.

25. září 1931 – shodou okolností jen tři dny předtím, než se veřejnosti poprvé otevřela brána Zoo Praha – přinesla Československá tisková kancelář z Vídně zprávu, kterou Národní listy uvedly titulkem „Vlašťovky poletí letos na jih – aeroplány“.

Představte si to: přeprava vysílených ptáků letadly již v roce 1931!

Ve zprávě samé se pak psalo: „Nepříznivé počasí, které nyní panuje a které zvláště v horských krajinách má takřka zimní ráz, brání vlašťovkám v odletu do jižních krajin. Na popud vídeňského spolku pro ochranu zvířat budou vlašťovky dopravovány přes Alpy letadly. – Vlašťovky, hledající útočiště, staly se velice krotké a dají se lehko schytat. Dopravní letadlo, které poletí dnes do Benátek, převezme prvý transport vlašťovek v bednách, zvláště k tomu účelu zřízených. V sobotu poletí velké dopravní letadlo do Benátek výlučně s transportem vlašťovek.“ (Pozor, ČTK sice psala o vlaštovkách, ale šlo také – možná dokonce hlavně – o jiřičky a v malém počtu rovněž o břehule.)

Všechno začalo v Rannersdorfu u Vídně, kde jednoho večera hledalo osmdesát zesláblých ptáků útočiště v obývacím pokoji tamní paní poštmistrové. Jak později napsal generální sekretář Vídeňské asociace pro ochranu zvířat pan Heller, následující den začaly přicházet zprávy z mnoha dalších míst na Dunaji. Tisíce vyčerpaných vlaštovek a jiřiček se usazovaly ve stodolách, stájích a kuchyních. „Když jsme v novinách oznámili, že tyto ptáky rádi převezmeme, abychom je dopravili na jih letadlem, nastal takový rozruch, že se nám dařilo dostat situaci pod kontrolu pouze s využitím všech našich pracovních sil dnem i nocí,“ popisuje Heller. „Telefon bez ustání drnčel. Naše pomoc byla žádána odevšad. Vlaštovky a jiřičky nám byly dodávány ve skupinách po 2, 5, 10, 100, 1000 až 5000…“

Zesláblé ptáky posílali vídeňští ochránci zvířat letadly do italských Benátek; prý jich takto přepravili na třicet tisíc. Pak si pronajali i vyhřívaný kamion, kterým přes Alpy převezli dalších téměř padesát tisíc vlaštovek a jiřiček. Ztráty údajně nebyly vysoké, vesměs do pěti procent.

Dnes bychom asi diskutovali o tom, kdy je vlaštovkovité ptáky opravdu nutné zachraňovat, ale nikdo mi nevymluví, že v onom roce 1931 šlo o operaci, která si zaslouží úctu a obdiv. Až mnohem později, na podzim 1974, ji překonala západoněmecká Schwalbenhilfe, kdy letadly Lufthansy i Bundeswehru, vlaky i auty bylo na jih Evropy přepraveno více než milion jiřiček a vlaštovek. To by ale bylo téma na samostatné vyprávění.


reklama

 
foto - Bobek Miroslav
Miroslav Bobek
Autor je ředitelem Zoo Praha a autor řady knih, například knihy Ryšavý knihovník či Snídaně s Její Excelencí.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

21.9.2024 07:38
Když jsem někdy kolem 25. srpna psal o předčasném odletu většiny vlaštovek a jiřiček, přičítal jsem to nedostatku hmyzu. Nelze však vyloučit, že ptáci již měli předzvěst cyklóny Boryš v nose a zavčasu se zdekovali.

Byla to letos již druhá rána, která oslabila populaci těchto křehkých ptáčků živících se komáry, muškami, mšicemi a podobným aeroplanktonem. Ve dnech 21.-25.4. byly u nás teploty ve dne 5, 3, 3, 2 a 3C°. Zpozdilo to i přílet lejsků bělokrkých, kteří však mohou lovit i na zemi a vegetaci posedaný hmyz.

Ptáci nakonec doletěli, byť jejich počty se zdály neúplné. To na jistotu sázející rorýsi doletí mezi posledními, a vůbec jako první opět odlétají. Spoléhají na jedno hnízdění s nízkým počtem mláďat, ale i tak jsou úspěšní a jejich stavy jsou stabilní. Vyhnou se tak dubnovým a zářijovým vpádům studeného vzduchu a dešťů, kdy lovit hmyz je téměř nemožné. Vlaštovky a jiřičky dvěma hnízděními v roce ztráty doženou, jejich život je však jedno velké dobrodružství. A se změnou klimatu těch studených epizod spíše přibude v porovnání s minulostí. Aokud by se měly dopravovat letecky, tak už rovnou do Afriky, neb přelet moře pro mnohé z oslabených znamená konečnou.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.9.2024 09:05
Holt předkové tenkrát jednali a nekecali, jak je tomu většinou dnes, že !
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

23.9.2024 11:34
Nevím čím to bylo, ale letos bylo málo much...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.9.2024 07:51 Reaguje na Jaroslav Vozáb
A čmeláci také dostali dobrou ránu...
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist