Miroslav Hruška: Je třeba říkat a psát celou pravdu
Je to sice hezké, že se o nás vláda stará, ale není zde napsáno, proč se tak stará. Je to takzvaná z nouze ctnost. Tento přivaděč v délce 62 km přiváděcích řadů, s odhadem nákladů 600 milionů korun, má údajně zásobovat až 20 000 obyvatel ve 38 obcích a 201 obecních částí...
A dostávám se k tomu, proč ta náhlá starost o blaho občanů. Není to starost, je to proto, že rozhodnutím vlády a Krajského úřadu Středočeského kraje je zde plánována výstavba dálnice D3 Praha- České Budějovice, která způsobí nejen devastaci zdejší krajiny a celého Posázaví, ale také pro mnoho obcí na trase přinese ztrátu nebo znehodnocení jak spodních, tak povrchových vod.
1. Proč byla vybrána ta nejdražší a nejhorší západní varianta lze jen těžko pochopit a možná, že je lépe, že to lidé nevědí. Ztrátou či znehodnocením vody jsou ohroženy obce Okrouhlo-Zahořany, Jílové u Prahy, Luka pod Medníkem, Krňany, Tisem, Maršovice, Heřmaničky, Loudilka, Ještetice a možná i další.
2. Více z těchto obcí má své vlastní fungující vodovody, vybudované většinou brigádnicky svými občany v tzv. Akci Z.
3. Bude zničeno i mnoho cenných mokřadů, kde se voda shromažďuje. Tyto mokřady jsou také nezbytné pro mnoho druhů hmyzu, obojživelníků, hadů a dalších, které již nyní jsou téměř na pokraji vyhynutí.
4. Stavba přivaděče možná někde a někomu pomůže, ale ve své většině připraví obce o jejich čistou, dobrou a levnou vodu.
5. Nedávno bylo zveřejněno na internetu, že voda v některých vodních nádržích včetně Želivky, je již téměř neupravitelná vzhledem k vysokému obsahu sinic a pesticidů. Takže obce místo své kvalitní vody dostanou do svých domácností jakýsi sinico.pesticido.chlorový mix. Kromě toho při rychlosti, jakou se u nás staví, kdo může zaručit, že až se přivaděč postaví, bude do něj vůbec voda.
6. Na příkladu obce Tisem je zcela viditelné, jak přijde obec o vodu. Na západ od obce jsou v délce cca 2 km rozsáhlé mokřady plné vody a života různých živočichů. V tomto prostoru jsou plánovány dva dálniční mosty. U každého mostu budou retenční nádrže, kam bude svedena dešťová a v tomto případě již odpadní voda znečištěná solí, ropnými deriváty a únikem provozních kapalin vozidel... A tato voda bude odcházet z retenčních nádrží středem těchto mokřadů, kde jsou i dvě studny z dřívější doby, zatím jako rezervní. Obě jsou plné vody, zatím ještě čisté. Pokud je mi známo, i když už je hotový projekt D3, u nás ještě nebyly provedeny ani hydrologické průzkumy.
Takže co nám tento plánovaný přivaděč přinese? Jen negativa a to velmi drahá a bez záruky. Jak je výše psáno, má přivaděč zásobovat 20 000 obyvatel ve 38 obcích a 201 obecních částí. Jenže je více než jasné, že ke každé dálnici se navalí desítky či stovky skladů, obchodních center, průmyslových zón a dalších, a ta slibovaná voda nebude stačit ani pro ně.
Takže ta vláda není zas až tak hodná, ale je zde, jak jsem řekl „Z nouze ctnost.“
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (8)
Milan Milan
15.6.2019 09:12Miroslav Vinkler
15.6.2019 10:39územních plánů v letech 2004–2005 pro D3 byl brzděn nesouhlasy ze strany MŽP, jejímž těžištěm bylo právě vedení trasy dálnice Posázavím.
Po meziresortním sporu mezi MŽP a MMR rozhodla až vláda svým usnesením z prosince 2005. V únoru 2012 Ministerstvo životního prostředí schválilo západní "sázavskou"
variantu středočeské části dálnice D3 a návazně zastupitelé Středočeského kraje schválili tuto variantu D3 27. 7. 2015 a začlenili ji do Zásad územního rozvoje Středočeského kraje.
A ŘSD se dalo do díla.
Navržená trasa D3 (společně s celou dálnicí D8 a částí Pražského okruhu) je součástí hlavního mezinárodního silničního tahu s označením E55, který vede ze Skandinávie přes naše území až do Řecka.
Co z této megastavby budou mít obce po její trase ? I na to má ŘSD odpověď:
"Realizace dálnice D3 přispěje ke snížení nezaměstnanosti a přinese další zdroje do systému financování dopravní infrastruktury ČR prostřednictvím zvýšení délky úseků s výkonovým zpoplatněním (elektronické mýto)."
Přeloženo do češtiny - vědomě necháme zdevastovat doposud zachovalou krajinu Posázaví, zničíme si zdroje vody a místním sebereme část ústavního práva "na příznivé životní prostředí". Protihodnotou získáme finanční zdroje,které jim ovšem nedáme ,ani se o ně s nimi nepodělíme . Nekup to !
Souhlasím s p.Hruškou, že stavba D3 v žádném případě Posázavím vést neměla. Taktéž i pan Milan má pravdu - všichni, politici i firmy jsou nadržení,jak se šábnou o dotace a kšefty, nějaká devastace ŽP je pro ně pouhou lapálií.
Celý proces výběru trasy D3 je vzornou ukázkou, jak by se to dělat nemělo.
Namátkou-vzpomene si ještě někdo na dálnici D8 tzv. Drážďanská dálnice přes České středohoří ? Tehdejší námitky ekologů byly hozeny do koše a jejich návrh na tunely pod středohořím byl vysmíván jako fantasmagorie. Výsledek - v důsledku masivních sesuvů půdy se dálnice prodražila a prodraží natolik, že ekologická varianta by, jak se dnes tiše uznává, byla skutečně nejlepším řešením.
/7. června 2013 došlo na trase dálnice k masivnímu sesuvu asi 500 tisíc metrů krychlových zeminy v km 56,5 dálnice D8 u Litochovic. A to právě v oblasti, před kterou sdružení Děti Země v letech 1995 až 2004 varovalo s odkazem na podklady Českého geologického úřadu/
Tomáš Zachat
15.6.2019 12:41Milan Milan
15.6.2019 22:39 Reaguje na Tomáš Zachatjan janeček
15.6.2019 19:20neměl by i hruška říkatt a psát celou pravdu?